Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:34

manic schreef:
Bij die van mij kwamen de benen wel 2-3 dagen later. Borst was gelijk, maar benen kwamen er later bij.

Maar dacht dat je van Sojaschroot ook echt heel weinig moet voeren en langzaam opbouwen ivm heel veel eiwit.

Ik heb eigenlijk helemaal niet naar de borst gekeken :+

Bij mijn vorige paarden ging het altijd gewoon goed dus nooit bij stil gestaan.

Opbouwen van Sojaschroot wist ik ook niet. Ik voer idd maar weinig, 100 gram ongeveer. Zo’n pavo vital bekertje vol krijgt ze.
Ik heb het nu maar even fors verminderd iig :=

QueenBeeBee

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:35

Trouwens, super fijn dat jullie zo meedenken! Echt lief

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:10

Bij mij was het ook een verrassing want mijn merrie nu is op alles veel gevoeliger dan mijn oude ruin. Die had dat soort dingen ook echt nooit. Maar ja, dit is een prinsesje. :D

Ander onderwerp; de winter met mijn 4,5 jarige is me vies tegen gevallen en ik snak echt naar langer licht en wat warmer. Paard is en blijft errrrrrug fris.

De nieuwe stal doet haar wel goed, staat veel meer buiten, soort van onbeperkt hooi. Maar ze is nog niet helemaal thuis in de bak en welke rare geluiden daar nou weer allemaal bij horen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:52

manic schreef:
Bij mij was het ook een verrassing want mijn merrie nu is op alles veel gevoeliger dan mijn oude ruin. Die had dat soort dingen ook echt nooit. Maar ja, dit is een prinsesje. :D

Ander onderwerp; de winter met mijn 4,5 jarige is me vies tegen gevallen en ik snak echt naar langer licht en wat warmer. Paard is en blijft errrrrrug fris.

De nieuwe stal doet haar wel goed, staat veel meer buiten, soort van onbeperkt hooi. Maar ze is nog niet helemaal thuis in de bak en welke rare geluiden daar nou weer allemaal bij horen.

Oh zo stond ik er afgelopen winter ook in. Puur omdat we toen wel om de week ze los konden gooien in een bak hebben we die winter gered. Deze optie is er niet meer en ook gelukkig absoluut niet nodig in zijn 5,5 jaar winter. Er is dus zeker hoop voor jou/jullie haha
Het lijkt hier wel een heel ander paard. Vorig jaar nog diverse buien gehad dat hij het licht uit onze ogen wou trappen om niets. Nu kunnen we ontzettend veel (zelfs scheren) en hij blijft bereikbaar, geduldig, lief en kroelerig <3
Vandaag weer op ijzers gezet...binnen uur daarna de eerste sneeuwbui gehad maar oke de beweging wordt weer opgebouwd en op naar nieuw menseizoen en 2x strao

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:17

@manic hahahaha same!! Ik kreeg net het revalidatieplan van de kliniek; 5-7 keer per week 15 min. stappen. De vorige keer dat ik dat deed, vlogen de voorbenen me om de oren en kon ik de bokken nog net ontwijken |o

Ben die kou ook zat (het wordt van de week -7 las ik??!) en dat frisse gedrag. Doe mij het voorjaar maar weer.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:41

Ik hou mezelf maar voor dat ze voor haar leeftijd eigenlijk nog heel braaf is. Echt rodeo heb ik niet echt gehad, maar het blijft voornamelijk veel spanning opbouwen en daar doe ik uiteraard vrolijk in mee dus echt relaxed rijden is ver te zoeken.

Maar ik hou me maar voor dat we in ieder geval weer de goede kant opgaan en dat alles volgend jaar vast veel beter is, aangezien het eigenlijk best een nuchter dier is verder.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:01

Oh ja voorjaar en zon graag!!! {:}

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:01

Mijn bonus dochter is een week voor uitwisseling met school naar Spanje. Lekker zonder jas naar buiten in de zon

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:30

Ik snap er geen zak meer van… de onderbenen van mijn merrie worden dunner maar nu is het spronggewricht dik. Dus het vocht gaat omhoog :?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:01

Zwaartekracht technisch gezien is dat heel bijzonder :D

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:26

manic schreef:

Nou dat dus! Heb al veel blessureleed meegemaakt maar deze stond nog niet op onze bingo kaart :+

Ik denk toch aan een virus ofzo :?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:53

Ik maak net deze foto van mijn lieve merrie maar neigt ze nou naar overbouwd zijn of komt het door hoe ze staat? Ik vind haar al groot genoeg namelijk :+ :')

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:16

QueenBeeBee schreef:
manic schreef:

Nou dat dus! Heb al veel blessureleed meegemaakt maar deze stond nog niet op onze bingo kaart :+

Virus kan goed hoor;,wat wij vroeger het dikke benen virus noemden, bleek later rhino. :D :D
Niet de verlammingsvariant overigens.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 16:33

Denk dat ze er al heel anders uitziet met wat spiertjes @QBB <3
Hoe gaat het nu?

@manic dat is idd knap :D

Ellie is vandaag voor het eerst gelaserd. Zaterdag weer. Op naar beterschap *\%/*

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:37

Babootje schreef:
QueenBeeBee schreef:

Virus kan goed hoor;,wat wij vroeger het dikke benen virus noemden, bleek later rhino. :D :D
Niet de verlammingsvariant overigens.

Ja die ken ik ook zeker, maar vaak dan met twee dikke benen en niet 1 eerst onderbeen dik dan daarboven en het andere been een beetje dik :Y)

Vandaag moest ze ook 2x hoesten met opstaan na het rollen. Dat vond ik wel de bevestiging van een virus

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:38

Koekie73 schreef:
Denk dat ze er al heel anders uitziet met wat spiertjes @QBB <3
Hoe gaat het nu?

@manic dat is idd knap :D

Ellie is vandaag voor het eerst gelaserd. Zaterdag weer. Op naar beterschap *\%/*

Was ze braaf?

Ja zeker met spieren en zonder mammoet vacht wordt het ineens een heel ander paard :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:38

Hopelijk gaat het bij iedereen goed of de goede kant op? Hier was er vanmorgen weer lol in de vorst voor de paarden. De ijzers zitten er weer onder en hopelijk morgen goed men weer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:12

Joh bij ons was het een stuk milder, gelukkig. Wel een mooi plaatje zo!

Mijn paard is een beetje puberaal, maar op zich gaat het wel goed. Dus verder wel blij mee. Wordt echt tijd dat ik weer met meer regelmaat kan gaan rijden zodat het allemaal wat minder een ding wordt.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 08:55

@Koekie Hopelijk is er snel verbetering bij Ellie

@dierenfan hier gaat alles zn gangetje weer inmiddels. Paard is met dit weer wel wat stout af en toe. Inmiddels is ze zo zelfverzekerd onder het zadel dat ze daar ook sprintjes durft te trekken :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:17

ElinaSK schreef:
@Koekie Hopelijk is er snel verbetering bij Ellie

@dierenfan hier gaat alles zn gangetje weer inmiddels. Paard is met dit weer wel wat stout af en toe. Inmiddels is ze zo zelfverzekerd onder het zadel dat ze daar ook sprintjes durft te trekken :')

Oeps dat is wat minder, wel goed terug te halen? Onze oudste voelt zich momenteel echt topfit 1 van de bijrijdsters kan met hem niets meer. Hij heeft in zijn hoofd welke route en snelheid (snel :D ) hij wil doen en vraagt nog net af en toe 'zit je weer goed? Mooi dan gaannnnn we doorrrrr' levensgevaarlijk natuurlijk dus dat voorlopig maar niet meer ;) gek genoeg onze jongste is stik braaf onder het zadel op z'n vreugdebokken en bokjes na maar hun kunnen die goed uit zitten. Ik heb zelf al 4 maanden niet gereden want zal ze beiden niet aan kunnen :D . Daarom extra veel zin in men seizoen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:37

Oh god Elina, ik denk dat als 1 van ons nu op Ellie stapt, dat ook zo is. Lastig he? Laat het maar snel voorjaar worden!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:26

De ene keer is ze sneller bij me terug dan de andere keer. Ik ben nu vooral wacht oefeningen aan het doen, als ze ook maar een mm te hard gaat dan gaan we stappen of stil staan afhankelijk van welke gang. Galop doe ik maar even niet, dan moet je haar echt zowat omtrekken als ze er vandoor gaat wil ze stoppen. Dus dat komt wel weer als ze iets beter luistert weer :+ .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:56

Hier alles goed. Onze merrie staat op klappen, die was 9 februari uitgerekend. Volgende week gaat vanaf woensdag de temperatuur omhoog, dus ik verwacht dat ze dan het veulen op de wereld gaat zetten. :D :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:09

Spannend @Babootje!!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 17:38

Oh wat spannend Babootje! Heeft Kenzo bij haar eerste veulen ook overdragen? En heb je nog voorkeur voor hengst of merrie veulen en kleur? Als het veulen slim is wacht ie even tot donderdag/vrijdag....komen een paar hele koude nachten aan.
Hoe gaat het verder met Polletje? En natuurlijk Mexx.

Fris en sprintjes, ha ha ja dat hoort er een beetje bij met deze temperaturen. Bij Owen maakt het wel verschil, fris is af en toe uit het niets met 4 benen de lucht in, schrikken is sprintje. Vorige week was er een pony uit zijn box gebroken terwijl ik aan het rijden was, dus kwam er eerst in volle galop over de bestrating een pony langs gekletterd en vlak daarachteraan 2 hardlopende mensen...toen gingen we wel even heel hard de bak door :+
Ikzelf ben na sprintjes of met een fris paard eigenlijk niet zo van de wachtoefeningen of terug naar stap. Ik probeer het altijd op te lossen in de gang waar ik in bezig was en terug naar het tempo waar ik in bezig was. Ik probeer te doen of het niet gebeurd is, in mijn ervaring leren ze daar het snelste van dat kou of dingen om hun heen gewoon zijn en gewoon dezelfde standaard routine ongeacht de omstandigheden (koud weer en/of vreemd terrein of dingen om de bak etc) maakt in mijn ervaring dat ze het snelst de spanning weer gaan afvloeien en worden ze het gehoorzaamst met behoud van looplust.