Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:11

3heathcliff5 schreef:
Earth schreef:
Nja de 2e foto is een beetje rottig genomen van onder, maar ze lijkt wat week in de rug. En wat ik sowieso altijd een nadeel vind van de modern gefokte haflingers, is het steile kruis. Maar ik vind dat op de laatste foto al minder trouwens, maar dat is ook niet helemaal goed te beoordelen.
Dit is overigens allemaal geen kritiek hoor, ik vind het een interessante discussie :)

Nee zo zie ik het ook niet, vind het ook leerzaam en goed om elkaar alert te hebben op bepaalde zaken, zijn ook geen pakjes boter die je koopt.

Ik vind het zo spannend, ik vind haar zo leuk, contact gehad met de fokker en hengstenhouder, foto’s gehad en filmpjes, informatie over de ouders en lijnen ervoor, echt zonde als het niet goed is :(

[ [url=m/cRZzdN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hoop echt dat ze goed is voor je gebruiksdoel en je er straks veel plezier aan kan beleven met je dochter. Ik begrijp je enthousiasme in je zoektocht, maar het is gewoon niet handig en netjes om al zoveel informatie te delen op een openbaar forum als de pony nog niet van jou is. Want wat als de keuring niet positief uitpakt? Dan staat de pony hier in geuren en kleuren besproken met alle bokt diagnoses van eczeem tot bokvoet, tot mogelijk vreselijke halsproblemen wegens de bovenlijn van een pony die daar de komende jaren nog niet op uitgegroeid is. Op de advertentiefoto’s, die ik op basis van alle info makkelijk kon vinden, zou het voetje RV me trouwens niet eens opgevallen zijn.

Is er straks sprake van een afwijking waarbij jij het risico niet aandurft maar de pony is wel geschikt voor de sport, staat de volgende koper die dat risico verwaarloosbaar vindt misschien met dit topic in de hand om eens flink af te dingen. Vragen stellen kan, maar vraag in het topic of iemand wil meekijken en deel de info via PB. Er zijn hier genoeg bokkers die hun ongezouten diagnoses en prognoses via PB met je willen delen hoor. En ook genoeg die je alleen attenderen op dingetjes die lijken op te vallen misschien wat extra aandacht mogen krijgen bij de keuring, want ja, niet alle bokkers zijn gezegend met rontgen-ogen.[/quote]

Even resumé, ik heb enkel en alleen dingen gedeeld hier de je zelf ook zou kunnen vinden als je even je best doet via Google. Ik heb enthousiast gedeeld welke pony ik bekeken heb, foto gedeeld en dat ze gekeurd wordt maandag en dat ik hoop dat zij goedgekeurd wordt en dat ze dan naar mij komt. Iets wat volgens mij wel meer gebeurd in dit topic en op bokt in het algemeen. Zelf heb ik niks negatiefs gezegd of gedeeld en kwamen er nav mijn foto’s diagnoses online, gemaakt door mede bokkers over de Haflinger. Ik heb zelf niet expliciet gevraagd of mensen haar willen beoordelen oid of mee willen kijken, heb haar enthousiast gedeeld thats it.
Maar als mensen iets op te merken hebben, dat keur ik niet af en is ook typisch bokt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:13

StalNollie schreef:
Heath heeft hierin wel een punt. Netjes is het inderdaad niet.
Zou als verkoper hier ook niet blij van worden

Kan me voorstellen dat je als verkoper daar niet blij mee bent. Maar je zou als verkoper een kandidaat koper ook best kunnen wijzen op zo'n afwijkende beenstand en welke risico's daaraan kleven. Dat weet zo'n fokker best wel. En de meeste verkopers/handelaren - zeker als er meer pony's door hun handen gaan - ook.
Dit is een paard kopen topic en hier komen bokkers ook advies vragen. Dan is dat toch fijn dat je dat dan krijgt?

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:24

Klopt maar dit kan inderdaad privé. Pony word hier volledig in het negatieve gezet wat ik alles behalve terecht vind. Daarnaast erop wijzen vanuit verkoper is dit niet nodig. Het is geen verborgen gebrek als dit zichtbaar is

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:30

Tjaa sorry, ik voel mezelf niet verantwoordelijk voor de reacties van de andere hier. Ik heb haar enthousiast gedeeld, zonder vraag of opmerking over haar of enige negativiteit.
Laatst bijgewerkt door Dees90 op 25-06-22 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:33

Flevolander schreef:
Over paarden kopen met afwijkende beenstanden gesproken. Hoe kijken jullie aan tegen een paard wat bijvoorbeeld een behoorlijke franse of toontredende stand maar wel met gelijke voeten? laten jullie daarop staan?

Had ik dat maar gedaan :') .
Die van mij vloog de keuring door met een franse stand maar van de 3 jaar heb ik 2 jaar niet kunnen rijden en ik zal nooit op wedstrijd kunnen tenzij de KNHS wat regels aanpast...

De volgende keer loop ik er hard voorbij zeg maar!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:37

Bielsje schreef:
Flevolander schreef:
Over paarden kopen met afwijkende beenstanden gesproken. Hoe kijken jullie aan tegen een paard wat bijvoorbeeld een behoorlijke franse of toontredende stand maar wel met gelijke voeten? laten jullie daarop staan?

Die van mij vloog de keuring door met een franse stand maar van de 3 jaar heb ik 2 jaar niet kunnen rijden en ik zal nooit op wedstrijd kunnen tenzij de KNHS wat regels aanpast...

Tikt die zijn eigen benen aan of bedoel je met niet op wedstrijd kunnen iets anders?

Extreem Frans of toontredend hoef ik niet, een kleine afwijking kan ik mee leven :o mits zo'n paard wel correct loopt. Wat ik echter never nooit meer aan begin zijn flink ongelijke voeten.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:57

Fly_high schreef:
Bielsje schreef:

Tikt die zijn eigen benen aan of bedoel je met niet op wedstrijd kunnen iets anders?

Extreem Frans of toontredend hoef ik niet, een kleine afwijking kan ik mee leven :o mits zo'n paard wel correct loopt. Wat ik echter never nooit meer aan begin zijn flink ongelijke voeten.

Hij heeft gelijke voeten en zou ze recht neerzetten maar hij tikt 1 kogel aan. Hij is altijd bekapt als Frans zijnde maar mijn huidige hoesmid tilde de knie op en stiekem is ie X benig of zoiets... Hij loopt nu als de brandweer maar 1x aantikken doet zo enorm veel pijn dat ik enkel met bandages kan rijden wil ik hem pijnvrij houden.

Tijd voor een wedstrijd categorie para ruiters met para paard :+

Edit: voordat de huidige hoefsmid eraan wilde komen moest ik foto's laten maken en iedereen was enorm verbaasd hoe geweldig de benen er vanbinnen uitzien. Dat dan weer wel...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:50

StalNollie schreef:
Klopt maar dit kan inderdaad privé. Pony word hier volledig in het negatieve gezet wat ik alles behalve terecht vind. Daarnaast erop wijzen vanuit verkoper is dit niet nodig. Het is geen verborgen gebrek als dit zichtbaar is

Dat is - vind ik - niet waar. Bij ervaren bokkers valt de voetstand op. Dat is dan toch alleen maar fijn (voor TS) dat daarop wordt geattendeerd? Als het echt geen bezwaar is, dan zal de veearts hem toch gewoon goedkeuren? Ik zie het probleem echt niet.
En idd het is geen verborgen gebrek als het zichtbaar is. Alleen is niet iedereen ervaren genoeg om te herkennen dat zo'n beenstand problemen zou kunnen geven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:57

Vandaar ook keuring. Maar erop attenderen kan dan prive via pb toch. Wellicht is foto vertekend en zoals hierboven heath.. aangeeft is dit wellicht niet helemaal netjes om dit openbaar zo neer te gooien tegenover de verkoper.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:55

Het is toch tegen de regels van dit topic om een advertentie te bespreken? Ik vind het maar raar, soms gaat het pagina's over een haflinger, of over paard X wat op handelsstal Y staat. Dan worden er ook gerust 4 filmpjes besproken.

Weet iedereen over welk paard het gaat maar dat mag wel.

Plaats 1 link en het mag niet :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:40

De modjes zijn in slaapmodus :=

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:54

Ik heb het paard besproken, niet de advertentie ;-) ook geen link geplaatst van of naar….

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:56

En overigens worden idd handelstallen nog net niet met naam en toenaam besproken.
En wordt er ook vaak zeer uitgebreid negatief besproken na het bezichtigen van een paard door iemand van bokt, dat is dan soms ook terug te vinden als er soms afstammingen bij genoemd worden etc.. Filmpjes met linkjes worden erop geklapt en beoordeeld.. Maar dat kan dan wel schijnbaar.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:14

Op feestboek wordt ook een ontzettend leuke 11 jarige merrie aangeboden van 1.80m onder contract. Geen verkoop, wel volledig gebruik. Verbening voorbenen vastgesteld, nog geen dag kreupel gelopen. Wordt ook nog uitgebracht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 23:04

Dees90 schreef:
En overigens worden idd handelstallen nog net niet met naam en toenaam besproken.
En wordt er ook vaak zeer uitgebreid negatief besproken na het bezichtigen van een paard door iemand van bokt, dat is dan soms ook terug te vinden als er soms afstammingen bij genoemd worden etc.. Filmpjes met linkjes worden erop geklapt en beoordeeld.. Maar dat kan dan wel schijnbaar.

Maak je niet druk..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 23:56

Flevolander schreef:

Is hier wellicht een algemener topic voor met voorbeelden? Ik ken de termen, maar heb er geen ideeën bij.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 07:02

AlwaysH schreef:
Flevolander schreef:

Is hier wellicht een algemener topic voor met voorbeelden? Ik ken de termen, maar heb er geen ideeën bij.

Op vorige pagina staat er een link naar een site waar alles netjes uitgelegd wordt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:56

Lukasje schreef:

BBQ toch?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:05

Alja schreef:
Lukasje schreef:

BBQ toch?

<<) <<) <<)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:30

Heeft iemand ervaring met Surprise Stables?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:38

Fijn om iedereen zijn mening te horen over wel of niet kopen bij een afwijkende stand. Ik zou er zelf ook geen paard om laten staan.. maar extreem ongelijke voeten weer wel.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 09:58

amandananana schreef:

Is dat Suprise Bodegraven?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:16

Myrkvi schreef:
amandananana schreef:

Is dat Suprise Bodegraven?

Zitten in De Meern toch? Of in ieder geval ergens naast Utrecht?
Geen ervaring mee, maar zie regelmatig advertenties voorbij komen van pony's.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:48

Tenzij ze verhuisd zijn zitten ze in Bodegraven idd.
Vriendin van mij is er geweest. Stal is ook al eerder voorbij gekomen in dit topic. Type snelle lagere handel. That's says it all.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:41

Zie filmpjes faceb van deze stal.