Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 22:14

Vandaag Joy terug naar de grote weide gebracht. N vertelde met veel omwegen dat ze Vigo ging verkopen maar dat ze wel rekening wilde houden met mij waarop ik gezegd heb dat we bezig zijn met een opfok dus dat dat geen probleem zou mogen zijn en dat als hij niet verkocht zou raken ze hem altijd bij mij mag zetten. Tot mijn verbazing reageerde ze daar heel positief op. :) dat hij dan misschien tot drie kon blijven en dan uitgegroeid verkocht worden. Dus het lijkt er op dat we er netjes uit gaan komen.

Afbeelding

Yaiko is vandaag met mij op stap geweest voor het eerst. :+: Hij is braaf maar erg alert en terwijl ik dat beest als een debiel kusjes sta te geven terwijl hij ‘tussen’ zit (tussen je benen dus) was niemand geneigd om nog in een straal van 3m te komen. _O-

Afbeelding
Kijk dat koppie dan. <3
N haar man kwam ook even buiten en zei meteen dat hij prachtig was. :+: En dat het heel duidelijk was dat hij loyaal was aan mij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heerlijk tochtje gedaan met ‘m :+: Daarna bij mijn man gestopt die bezig was met de kleine weide waar ie nog even heeft mogen spelen en nu is ie uitgeteld. _O-

Hij heeft trouwens idd een pinnenketting om gecombineerd met een gewone nylon halsband met een handvat aan. De riem zit aan de gewone halsband. Aan de pinnenketting zit een kort touwtje ‘just in case.’ (Dat gele touwtje is het enige wat er aan hangt. Dus echt in geval van nood.) het ‘handvat’ is de eerste keuze na de gewone lijn. Dan pas de ketting.

De pinnenketting wordt dus niet gebruik maar hij weegt wel 35 kg en ik 40. Stél dat hij om één of andere reden even slecht bereikbaar is kan ik in geval van nood de pinnenketting gebruiken. Maar hij heeft vandaag heel de dag op de gewone halsband gewandeld.

Op de weide gingen we nog even oefenen. Ik wil hem doen gaan staan dus ik wil even duwen met mijn voet (hij zat tussen mijn benen.) en nu heb ik twee dingen geleerd:
1. Ik val om als ik op links moet balanceren bij zo iets.
2. Terwijl mijn man in de lach schoot (omdat ik dat ook deed.) en een facepalm deed, kwam Yaiko naast me liggen en aan mijn hand likken. :+ ofwel: Yaiko maakt zich meer zorgen om me dan mijn man. _O-

Hij gaf wel toe dat hij ook al op zijn gezicht gegaan is met trainen. _O- toen ik intelligenter met mijn linkervoet even de hulp gaf bleef ik wel overeind. _O-

Muga

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 00:22

Heerlijk zo'n trouwe herder. Hier een briard. Gaat voor ons door t vuur. T gezin is haar roedel. Ik kan niet zonder.

Mn ex had ooit een mechelaar vanuit zn politie werk. Ik werd toen een keer onwel buiten. Hij zat direct langs mij en was zo trouw. We hadden hem nog niet zo lang, maar dat maakte meteen een heleboel duidelijk hihi.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 00:47

Ik stikte laatst bijna in mijn koffie en rende naar de gootsteen om het uit te spugen maar stond te hoesten. En terwijl ik dus mijn longen er haast uit hoestte voelde ik ineens een hoofd tegen mijn bovenbeen…. Yaiko was blijkbaar gevolgd en kwam doen wat ie kon. :+:

Nu elke keer als mijn man vraagt waarom Yaiko zoveel knuffels krijgt zeg ik ‘omdat Yaiko niet op de zetel lag toen ik in mijn koffie stikte. :+
(Al spelend wel te verstaan. _O- )
En dan zegt hij steevast ‘stomme hond’ terwijl hij hem aait. _O-

Maar dat heeft Yaiko dus altijd zo gedaan. Dus het was onmogelijk om me niet aan hem te hechten… :+

Edit; zie dat de bovenste twee filmpjes hetzelfde zijn. Morgen even kijken welke de 3e was.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:50

Is Vigo zoveel gegroeid de laatste tijd? Je ziet nu wel flink verschil tussen die beide guppen.

Dat ze bij jullie nog op gras kunnen. Heerlijk.

Yaiko is zo'n gave hond.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 14:07

Heb ik nu eigenlijk niet op gelet gisteren. Ik zag gisteren wel dat Joy breder geworden was dus het zou kunnen dat Joy even de breedte in gegaan is terwijl Vigo verder de hoogte in gegaan is. :))

Yaiko is nu mee naar de training, die heeft een drukke week voor zijn doen. :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:04

Ja dat viel me ook op, dat Joyke <3 weer meer tank is geworden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 20:51

Dit zijn de lange filmpjes van Joy en Vigo:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 22:40

Wat vinden jullie hier van:

Aangeboden vanaf Maart te zutendaal:

Opfok voor hengsten en ruinen.
Kudde van gemengde leeftijden zoals de natuur het bedoelt heeft (bachelorkudde) met als doel de mogelijkheid creëren voor hengsten om sociaal op te groeien en gehouden te kunnen worden ook na hun tijd in de opfok.
24/7 weidegang met schuilstallen.
Zomer en winter onbeperkt goede kwaliteit hooi.
1 maal per dag slobber + jonge paardenbrok.

Also; Iemand is vandaag zijn broek vergeten bij mijn fysio. >;) Het is 10°C buiten. Hóe vergeet je je broek... Dat je in de zomer nog in je short naar buiten gaat en je lange broek vergeet tot daar aan toe maar in de winter moet je toch zodra je buiten komt denken "miljaar tis koud.. Ohja f*ck...."

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 00:21

Oke kan niet meer aanpassen maar inmiddels met een paar mensen gesproken en het is nu dit :+

Aangeboden vanaf Maart te zutendaal:

Opfok voor hengsten en ruinen.
Kudde van gemengde leeftijden zoals de natuur het bedoelt heeft (bachelorkudde) met als doel de mogelijkheid creëren voor hengsten om sociaal op te groeien en gehouden te kunnen worden ook na de opfok. 24/7 weidegang met schuilstallen.
Zomer en winter onbeperkt goede kwaliteit hooi, 1 maal per dag equifyt breeding. Bijvoeren indien nodig is bespreekbaar (bv slobber). Voer zal aangeboden worden in voerzakken die door ons voorzien worden zodat we zeker zijn dat elk paard zijn volledige benodigde portie binnen krijgt.

Ontworming en smid op eigen kosten. Wel kan er gebruik gemaakt worden van onze smid en kunnen wij aanwezig zijn bij het bekappen. Eigen smid mag natuurlijk ook maar dan moet de afspraak zelf geregeld worden. Dierenartskosten zijn eveneens voor de eigenaar (jaarlijkse enting, ontworming enz). Indien akkoord met onze dierenarts kan de jaarlijkse enting eveneens door ons geregeld worden.

Eigenaren mogen natuurlijk op elk moment hun paard komen bezoeken.

Eigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor het hanteerbaar maken van hun dieren. Daaronder wordt verstaan; Halstermak (belangrijk ivm de voerzak die over hun halster zal gaan.) , basis van het mee lopen, overal aan te raken en de basis van het voetjes geven. Indien gewenst kunnen er afspraken gemaakt worden over de kosten van eventuele basis training indien die door omstandigheden niet is kunnen gebeuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:11

Klinkt goed! Ik zou wel even nadenken over hoe die ontworming te regelen, lijkt me zinnig als het hele spul de juiste wormspuit op dezelfde dag krijgt :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:45

Klinkt inderdaad goed en ik ga met pmarena mee mbt het ontwormen.

En verander de t in bedoelt nog even in een d :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:23

Lijkt me een fijne stal, zo zou ik denken. Dus eens met alle opmerkingen van mijn voorgangsters.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 11:45

pmarena schreef:
Klinkt goed! Ik zou wel even nadenken over hoe die ontworming te regelen, lijkt me zinnig als het hele spul de juiste wormspuit op dezelfde dag krijgt :)

Bedoeling is dat de ontworming door mij gebeurt maar dat dat de eigenaren wel elk hun tube betalen. Zo ging het bij de vorige opfok iig ook. Even samenspraak van "we gaan ontwormen met X, het kost Y" en dat werd bovenop de basis prijs betaald. Maar weet niet goed hoe ik dat moet verwoorden. :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:49

"De wormkuren worden door ons besteld en gegeven. De kosten van de wormkuren worden doorbelast aan de eigenaar van het paard".

zoiets?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 12:06

Ontworming en smid op eigen kosten. Wel kan er gebruik gemaakt worden van onze smid en kunnen wij aanwezig zijn bij het bekappen. Eigen smid mag natuurlijk ook maar dan moet de afspraak zelf geregeld worden. Dierenartskosten zijn eveneens voor de eigenaar. Jaarlijkse enting en periodieke ontworming wordt door ons geregeld zodat alle veulens tegelijk kunnen gebeuren. Kosten worden door gerekend aan de eigenaren.

Zo iets?

Weet niet of "door belast" een term is die voldoende gekend is. :o := (ik heb misschien heel weinig vertrouwen in de mensheid. _O- )

Zouden jullie het werken met voerzakken als een voordeel zien?
De dt fout heb ik aangepast in mijn documentje trouwens, thx! :D

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:15

stille meelezer meld zich even!

Ik sta zelf ook met mijn jaarling op de opfok. Ik persoonlijk vind het zeer prettig dat alles geregeld word vanuit de opfok. Gewoon 1 hoefsmid en DA voor wormenspuit etc.

Voor mij lijkt het ook fijner voor de veulens, iedereen op dezelfde dag laten bekappen/ontwormen. Scheelt veel stress lijkt mij. Maar ik weet niet hoe jij daar instaat!

Edith: En dit word doorberekend door de opfok. Wij krijgen maandelijks een factuur en daar staat dan ook de kosten van de hoefsmid en wormenspuit op.

*kruipt weer onder de meeleessteen*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 12:23

Ik persoonlijk heb liefst enkel mijn eigen smid er aan. Vandaar dat ik de optie vrij laat. Ze mogen beslissen om onze smid te gebruiken en dan kunnen wij er ook gewoon bij zijn want dan regelen wij alles. Maar als ze liever hun eigen smid bij hun paard hebben is dat ook oke. Ik heb dat hier bv. met Sam, hoe goed de smid van de stal ook zou zijn, ik zou hem nooit door een andere smid laten doen door de geschiedenis die er achter zit.
Dus ik kan wel begrip op brengen voor mensen die zeggen "nee ik blijf liever bij mijn smid" ook al weet ik dat onze smid eigenlijk de beste in de regio is. (werkt ook met verschillende DA praktijken samen hier in de regio).

DA zou ik wel liefst hebben dat ze dat door ons laten regelen, iig de basis. (entingen en ontwormingen). Dat ze voor een eventuele blessure een andere bellen moeten ze zelf weten.

Als er reactie komt hoop ik dat verder te kunnen bespreken of denken jullie dat het best is dat al in de advertentie te zetten?

edit: De honden houden me duidelijk van mijn koffie, dat staat momenteel al in de update van dat gedeelte. _O-

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:35

Ayasha schreef:
Zouden jullie het werken met voerzakken als een voordeel zien?

Hier ook een stille meelezer :) Ik ben persoonlijk niet bekend met voerzakken, maar het allerbelangrijkste vind ik dat het voeren er (relatief) kalm aan toe gaat. Zoals ik nu op internet de voerzakken zie, zou ik het wel belangrijk vinden dat er altijd iemand is als mijn paard die om heeft. Ik zie overigens nog niet helemaal voor me hoe handig het precies is als je veel paarden zo’n ding om moet doen en hoeveel geklier daarbij komt kijken :D.
Ik zou denk ik aan je vragen of ik eens mee mocht kijken bij een voerbeurt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 12:43

Ik denk dat dat veruit de enige manier is om een stel hengsten rustig hun eigen portie te laten op eten eerlijk gezegd. Ze elk aan hun emmertje houden lukt met twee al amper laat staan met een zestal. Vandaar dat ik aan voerzakken dacht. Hoe makkelijk dat om gaat hangt natuurlijk af van hoe hanteerbaar het paard is. In wezen gaat het er gewoon omheen zoals een halster. Natuurlijk is het de bedoeling dat ik wel in de buurt blijf terwijl ze eten. :) Maar dan kan ik bv het hooi bij vullen of de weide mesten terwijl ze eten ipv het onmogelijke te doen en zes paarden elk in hun eigen bak te houden. :=
Vigo en Joy houd je al niet in hun eigen bak. :+ Die eten eerst samen eentje en dan samen de tweede op. :roll: Dan weet je nog niet wie nu wat heeft binnen gekregen.

Het meest ideale zou zijn als je een soort voederstallen kon maken (soort stands zeg maar) maar dat is best een investering. Dat mag helaas ook niet op die weide. Indien het in as door zou gaan is dat daar wel een mogelijkheid.

Het doel is om max 6 veulens tegelijk te hebben staan. De eerste keren zal het natuurlijk even zoeken zijn maar ze leren het vanzelf wel gok ik. De dominanste eerst zijn zak om en zo de rangen afwerken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:15

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook nog niet helemaal voor me zie hoor, met die voerzakken :=

Het is toch niet een ingeburgerd iets, en daarom lijkt het best spannend.
Zeker in combinatie met jong grut...en dan nog hengsten ook - in de categorie klieren / spelen :=
Ik krijg nog niet echt een Zwitserleven gevoel bij het idee dan een clubje jonge hengsten die met een zak om hun hoofd rond lopen te banjeren en die zak er natuurlijk vanaf willen hebben op een gegeven moment :=

Als het werkt dan werkt het, maar omdat ik er geen ervaring mee heb zou ik zelf toch eerder denken aan vastzetten, en dan elk gewoon een voerbak daarbij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 13:23

pmarena schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook nog niet helemaal voor me zie hoor, met die voerzakken :=

Het is toch niet een ingeburgerd iets, en daarom lijkt het best spannend.
Zeker in combinatie met jong grut...en dan nog hengsten ook - in de categorie klieren / spelen :=
Ik krijg nog niet echt een Zwitserleven gevoel bij het idee dan een clubje jonge hengsten die met een zak om hun hoofd rond lopen te banjeren en die zak er natuurlijk vanaf willen hebben op een gegeven moment :=

Als het werkt dan werkt het, maar omdat ik er geen ervaring mee heb zou ik zelf toch eerder denken aan vastzetten, en dan elk gewoon een voerbak daarbij.

Dan moet dus elk veulen getraind zijn op vast staan. Stallen bij bouwen mag niet op de bewuste weide. In een stal zetten is dus helaas geen optie.Het idee is natuurlijk wel dat de zak er ook gewoon af gaat als ze klaar zijn. Niet dat ze er drie uur mee rond lopen. Is eentje met tien minuten klaar gaat de zak af.

In de Eiffel geloof ik doen ze het met voerzakken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:25

Ik heb het op trail vakanties wel veel gezien, werkt prima als je het slim doet (hoogste in rang eerst omdoen, ruimte geven aan de volgende etc)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 13:26

Sintara schreef:
Ik heb het op trail vakanties wel veel gezien, werkt prima als je het slim doet (hoogste in rang eerst omdoen, ruimte geven aan de volgende etc)

Ik denk idd de rangorde volgen. Bij Vigo en Joy zou dat dus eerst Joy en dan Vigo zijn. Hier thuis eerst Rêve.

https://www.eifelopfok.com/wat-doen-wij/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:54

Vooral dat stukje los er mee rondlopen daar heb ik dan niet direct een fijn gevoel bij juist.
Het zijn toch best kopschudders soms die jonge hengsten. Ze zullen een voerzak vast nog niet gewend zijn. Dat ze er raar mee gaan doen. Of raar doen als het voer op is...en zie ze dan maar eens te pakken te krijgen als ze stuiterend door de wei die zak af proberen te schudden :=

Dat is een beetje het plaatje dat ik dan voor me zie, op de vraag van "is dit een goed idee / op welke manier kan dit fout gaan".

Met dieren die het gewend zijn lijkt het me ideaal: dat je ze zo op een handige volgorde die zak om hangt. Ze lekker er rustig van staan te knabbelen. Ze 1 voor 1 rustig naar je toe komen om die zak er af te halen als 'ie leeg is. Mooi idyllisch plaatje :j En zou me niets verbazen als dat met Joy ook gewoon zo zou lukken, model veulen, haha.

Maar ik twijfel of dat nou bij elk veulen zonder problemen zal gaan....

Kan absoluut komen omdat ik er geen ervaring mee heb :j
Maar probleem is natuurlijk wel dat je het als eigenaar ook niet echt makkelijk kan oefenen, en ik zou dan wel bij mezelf denken van Hmmm ik weet niet of dat nou wel goed zal gaan. In theorie een heel leuk idee, maar in de praktijk....?

En stel dat je ze dan alsnog besluit vast te zetten zodat ze iig niet de hele wei door kunnen stuiteren met die zak aan hun hoofd.... dan kan je het spul net zo goed een normale voerbak geven.

Je hoeft er natuurlijk ook geen aparte stal per paardje voor te hebben, als je maar een goed vastzetpunt hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 14:03

pmarena schreef:
Vooral dat stukje los er mee rondlopen daar heb ik dan niet direct een fijn gevoel bij juist.
Het zijn toch best kopschudders soms die jonge hengsten. Ze zullen een voerzak vast nog niet gewend zijn. Dat ze er raar mee gaan doen. Of raar doen als het voer op is...en zie ze dan maar eens te pakken te krijgen als ze stuiterend door de wei die zak af proberen te schudden :=

Dat is een beetje het plaatje dat ik dan voor me zie, op de vraag van "is dit een goed idee / op welke manier kan dit fout gaan".

Met dieren die het gewend zijn lijkt het me ideaal: dat je ze zo op een handige volgorde die zak om hangt. Ze lekker er rustig van staan te knabbelen. Ze 1 voor 1 rustig naar je toe komen om die zak er af te halen als 'ie leeg is. Mooi idyllisch plaatje :j En zou me niets verbazen als dat met Joy ook gewoon zo zou lukken, model veulen, haha.

Maar ik twijfel of dat nou bij elk veulen zonder problemen zal gaan....

Kan absoluut komen omdat ik er geen ervaring mee heb :j
Maar probleem is natuurlijk wel dat je het als eigenaar ook niet echt makkelijk kan oefenen, en ik zou dan wel bij mezelf denken van Hmmm ik weet niet of dat nou wel goed zal gaan. In theorie een heel leuk idee, maar in de praktijk....?

En stel dat je ze dan alsnog besluit vast te zetten zodat ze iig niet de hele wei door kunnen stuiteren met die zak aan hun hoofd.... dan kan je het spul net zo goed een normale voerbak geven.

Je hoeft er natuurlijk ook geen aparte stal per paardje voor te hebben, als je maar een goed vastzetpunt hebt.

We zullen zien wat de reacties zijn. Uiteindelijk moet je ergens met een basis idee komen. Als er vijf zijn die zeggen ‘prima’ en eentje die zegt ‘liever een bak’ is het een optie om eentje apart te zetten voor het eten. Maar ik kan nu natuurlijk niet alles voorspellen.

Ik weet iig dat ze aan hun bak houden zonder vast zetten geen optie is en ook dat veel veulens niet kunnen vast staan. Zolang ze eten hebben wel maar wat doe je dan met die dominante die het eerst klaar is en zich los trekt?

Ik zie momenteel geen betere oplossing om zeker te zijn dat ze allemaal hun portie binnen krijgen eerlijk gezegd. Vast zetten klinkt voor mij gevaarlijker. :o