Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:01

Mooie foto inderdaad! :j

Joya was vast snel droog heb haar nat in het weiland gezet dus geen idee O:)

Gisterochtend vroeg ook nog even gelongeerd toen ging het nog prima qua temperatuur.

Gistermiddag was er op een gegeven moment zeedamp dus toen koelde het ook aardig af. Dat is toch wel het fijne van aan de kust wonen.

MirandaMalik

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:37

Hier was het gisteravond nog warm, rond tienen werd het iets beter.
Malik was na het sproeien zo weer droog, gaat echt snel met deze hitte.
Maarja, we moeten het maar uitzitten. :')

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:05

Inderdaad heerlijk aan zee he! Hier in vijfhuizen koelde het gister ook enorm af rond 17.00 a 18.00, was echt top. Vandaag helaas minder geluk.

Laan is vrij vandaag (en gister ook).

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 21:30

Wat een mooie foto miranda.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:19

Thanks Nicky!

Hier vandaag gelukkig iets beter te doen met wat wind.
Malik was gisteravond tegen de draad gerend, dus heeft wat schaafwonden, maar het kon 's nachts goed drogen zonder vliegen dus valt mee.
Toen ik hem net naar de wei bracht liep er voor ons een ander paard met iemand zonder zadel en blote benen, Malik wordt meestal wat onrustig als hij een vreemd paard tegen komt dus ik zag het al gebeuren dat ze er afviel door één of andere actie van Malik. :=
Maar Malik bleef heel netjes luisteren en in het tempo dat ik wilde dus daar was ik heel blij mee.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:07

Ah brace Malik! Wel vervelend die schaafwondjes!

Hebben jullie nog adviezen/ tips? Zadeldilemma!
Stalgenoot die in de zadels zit dus gevraagd. Die gaf aan dat hij wel een nieuwe wintec veelzijdigheid kon laten aanmeten. Die is nog wel te betalen voor mij (max nu echt €700,-) Tinkertje is erg breed met korte rug.

Liever heb ik een dressuurzadel. Weet dat Tinkertje nog gaat veranderen en wil over aantal jaren een goed dressuurzadel kopen en nu iets tijdelijks.
Andere zadelmaker gaf aan dat tweedehands dressuur vaak rond de 800-1200€ is. Mijn vraag wat is wijsheid?
Toch een nieuwe veelzijdigheids kopen of op jacht naar een tweedehands dressuur?

Dan nog maar even een fotootje van Mn knappe kind <3
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:14

Ik heb mijn tweedehands dressuurzadel voor rond de 3/400 euro gekocht, dus ze zijn er echt wel! En particulier zul je ze vast nog wel goedkoper vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:08

Ik zou in ieder geval geen 700 euro betalen voor iets wat je eigenlijk niet wil hebben. Dan maar even wachten en sparen of zoeken naar een tweedehands.

Oh arme Malik, gelukkig is het weer al iets koeler met meer wind dus valt het met de vliegen nu misschien wel mee?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:44

Ik heb mijn vorige dressuurzadel gekocht voor 350 (dat was een Tekna) en mijn huidige voor 400 (dat is een Ideal), beide gewoon super fijne en goede zadels en ze passen perfect, snap nooit dat die dingen een paar duizenden euro's moeten kosten :o

edit: dit zijn Dexter zijn zadels, Duke heeft en krijgt er nog geen haha. Als ik een zadel heb wil ik rijden en dat mag nog niet van mezelf :P

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:46

Jodym:mij rade ze wintec echt af omdat dit niet zo'n goede zadel zijn en alleen de boom aan te passen is.
Er zijn ook wel zadels die korter vallen. Zoals kent en master, en custom ook. Wat deze zadels 2e hands kosten weet ik niet. Het zadel wat ik net gekocht heb valt ook klein maar of je die 2de te koop zijn weet ik niet, maar dat is een frank baines.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:39

Jodym, ik zou het ook niet doen als je liever geen vzh wilt. Wintec is qua breedte van het kopijzer inderdaad goed aan te passen, maar dat zijn meer merken. Bijv ook kent en masters.

Wintec is overigens ook prima voor een klein prijsje tweedehands te vinden. Ook dressuur-versies. Dus als jouw kennis zegt dat wintec goed zal passen, dan kan je net zo goed opzoek gaan naar een dressuurzadel van wintec. Heel ingewikkeld is het aanpassen overigens niet. De vulling van de zadels is lucht ipv wol. De lucht vormt zich dus automatisch naar de rug van je paard. Het kopijzer is makkelijk te verwisselen (ook door jezelf). De maat bepalen van het kopijzer is ook makkelijk met een speciale boommaatmeter van wintec. De curve van het zadel is echter niet aan te passen. Ikzelf heb altijd het idee dat wintec zadels eerder voor rechte ruggen zijn dan voor gebogen/holle ruggen. Daar moet dus wel even goed naar gekeken worden. Kwaliteit van wintec is overigens top als je kijkt naar de prijs. Zadels zitten goed in elkaar en gaan niet snel stuk. Ze zijn enkel niet van leer, wat waarschijnlijk de reden is dat ze tegen een zachte prijs aangeboden kunnen worden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:50

Mijn zus heeft een wintec en ik vind die heel hard zitten. Heb er vroeger zelf een gehad en vond die prima, maar ben nu mijn ideal gewend en dan vind ik die van zus echt hard, net alsof ik op een houten stoel zit zeg maar

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:58

Vind een Wintec ook niet lekker zitten maar dat is een kwestie van smaak.

Vandaag was het heerlijk rustig op stal. Leek mij een mooi moment om weer eens over, de blote rug van Joya te gaan hangen. Ze stond los en ik op een jurkje er naast. Uiteindelijk mij been in de lengte op haar rug gelegd, mijn voet lag dus op haar billen. Ze gaf echt geen enkele rare reactie maar bleef gewoon staan. :)
Daarna maar weer een keer gewandeld, temperatuur is inmiddels wel te doen!

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:54

Oke fijn dames bedankt!
Over een maandje komt waarschijnlijk een zadelpasser langs, hoop dat die wat leuks heeft.
Zelf helaas weinig verstand van, en durf niet zo goed zelf wat te kopen

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:04

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:32

Oh interessant artikel! Bedankt

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:18

Hier even een baal momentje -:(- wilde vandaag, na het warme weer van afgelopen week, eindelijk kijken of mijn nieuwe zadel past en een ritje maken. Moest enkel even het kopijzer wisselen. Kom ik er op stal achter dat mijn vader de inbussleutels mee heeft genomen op vakantie. Kon ik het kopijzer dus niet wisselen. Uiteindelijk ook maar niet zonder zadel opgestapt omdat ik mega chagrijnig was. Daarom maar een rondje gewandeld om de weides heen, was ook geen succes. Zeker 3 keer in volle galop er vandoor gegaan. Pffff wat een k*t dag zeg.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:45

Ow nee bale Remark. Duurt het nog lang voor je ouders terug komen van vakantie?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:03

Ze zijn zaterdag terug. Gelukkig heb ik een setje inbussleutels bij mijn vriend gevonden vannochtend. Dus vandaag ga ik alsnog het zadel passen :D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:57

Tadaaa:
Ik vind dat hij zo slecht nog niet ligt. Morgen even een proefritje en dan laat ik voor de zekerheid nog een zadelmaker langs komen.
Afbeelding
Afbeelding

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:29

Mooi zadel!!

Hier toch besloten om een zadelpasser langs te laten komen, eind augustus! Hopen dat ze een mooi zadel hebben liggen

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:35

Oeps het is alweer even geleden dat ik gereageerd heb blijkbaar... Maar ik blijf bijlezen hoor. :D

Iedereen ondertussen al lekker afgekoeld na de hitte? :D

Jodym: Hmm lastige keuze... Je kan de tweedehands markt altijd in het oog houden, mocht je iets tegenkomen. Wil je snel een zadel, of heb je iets meer tijd om rond te kijken?
Ik zou ook geen 700 euro willen betalen voor iets wat je niet wilt houden/hebben. Uiteindelijk heb je er altijd verlies op.

Remark: Hé, balen zeg dat je daardoor niet kon rijden. Maar wel verstandig om niet chagrijnig op te stappen. +:)+
Heb je ondertussen al een ritje gemaakt? :D

Ik ben gisteren gaan wandelen met Aliaa, samen met mijn moeder die te voet mee was! In de bak heb ik een redelijk stuur ondertussen (we gaan in elk geval de kant op waarheen ik stuur :') ), maar omdat Aliaa zo hard aan mijn moeder plakt, had ik gisteren weinig te zeggen van bovenaf. :+ De eerste minuten moest mijn moeder Aliaa vasthouden, omdat er teveel spannende machines op straat bezig waren (ze waren de straatkanten schoon aan het maken), en Aliaa is van niet veel bang, maar alles van voertuigen dat groter is dan een normale wagen, dat is verschrikkelijk eng. :\ Maar eenmaal de enge dingen weg zijn, kalmeerde ze meteen en kon ik los meestappen.
Zondag heb ik in de bak enkele keren draf gevraagd, en toen had ik me echt aan een rodeopartij verwacht. Ik had een boze Aliaa die haar hoofd tussen haar voorbenen stak, maar gelukkig heeft ze niet doorgezet. Gisteren heb ik ook enkele draf gevraagd op de wandeling en toen draafde ze meteen aan en de oortjes stonden mooi naar voor! Ze draafde zelfs flink weg van mijn moeder. Het lijkt erop dat Aliaa buiten rijden leuker zal vinden dan in de bak. :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:23

Knappe Aliaa <3

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:31

Morgen is het zover, dan gaat mijn pony naar How to Horse om verkeersmak te worden. Hoewel ik alle vertrouwen in heb, hoe ze behandeld gaat worden etc, vind ik het wel een dingetje om haar ‘los te laten’ en haar een maandje op een andere plek te moeten zetten dan haar vertrouwde plek... Maar goed, we houden het einddoel voor ogen!

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:31

Remark, gefeliciteerd! Y)(^)
Zadel ziet er goed uit!

Aliaa alweer een stapje verder.
Buiten hebben ze altijd wel meer drang voorwaarts te gaan, is ook wel logisch. :j

Elskaland, hopelijk vind ze het wel leuk om op 'vakantie' te gaan! :))

Hier nog steeds niet veel gedaan met Malikie, al is het langs de weg elke dag natuurlijk ook belangrijke training. :j