Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

proven02

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:08

Leuke filmpjes mirjam! Filmpje 1 en 2 kan ik niks van zeggen daar heb ik geen verstand van maar filmpje 3 ziet er heel fijn en ontspannen uit. Daar probeer ik ook heen te gaan met mijn paard dat gaat echt steeds beter. Als ik de goede stukken op filmpjes terug zie lijkt het op jouw filmpje qua houding etc dus ik ben op de goede weg volgens mij :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:13

Thanks proven. Blijft moeilijk he?
Eergisteren ook in het activeren/doorzitten. Zakte hij paar passen echt perfect in hand, eindelijk! En toen ging hij weer omhoog boehoehoeeeee. Maar goed elke pas is er een zullen we dan maar zeggen. ^)

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:15

mirjamalvaro schreef:
Thanks proven. Blijft moeilijk he?
Eergisteren ook in het activeren/doorzitten. Zakte hij paar passen echt perfect in hand, eindelijk! En toen ging hij weer omhoog boehoehoeeeee. Maar goed elke pas is er een zullen we dan maar zeggen. ^)

Heel moeilijk inderdaad. Ja precies elke pas is er een volgende keer weer paar passen erbij!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:21

In het eerste filmpje zet je aan het eind een appuyement in en daar zie je hem wel in ontspannen. Ik zou met dit paard veel minder rechtuit en simpele grote voltes rijden. Schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, renvers, travers, appuyeren, wijken op de volte en daar rustig in schakelen en overgangen in maken zodat hij leniger, losser en sterker wordt. Ook slangenvoltes, voltes 8-10 meter e.d. zou ik veel meer rijden. Ik denk zeker niet dat jij hem probeert op te tillen. Hij maakt zich alleen te druk en door de spanning die dan ontstaat wordt hij helemaal strak en krijg je dat gehuppel. Aangezien hij wel los laat in de zijgangen zou ik daar meer mee aan de gang gaan. Stukje rechtuit en zodra jij voelt dat hij iets spanning gaat opbouwen en niet meer los blijft in de bovenlijn zijgang inzetten. En daar hem proberen sterker in te maken zodat hij het rechtuit ook steeds gemakkelijker vol gaat houden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:22

Volgens mij heb jij een beetje hetzelfde als mij. Ik heb nu ik mijn debuut naar de volgende klasse heb gepland, ook ineens iets van o, jee. Hij of in mijn geval zij moet wel juist lopen. En daardoor sluipt er weer een beetje spanning in. En ga je dingen doen, die je niet moet doen. In ons beide geval die voorhand omhoog willen 'trekken' door de hand omhoog te doen. In plaats van die achterhand goed te blijven activeren. Denk dat als je je handen houdt zoals in filmpje 3. Maar dan wel de teugels op de lengte van filmpje 1 en 2 je al op de goede weg bent.
Denk dat bij de meesten het trainingsschema weg is met dit weer. Hier heeft de merrie ook alweer 2 dagen vrij, na 2 dagen te kunnen trainen. Vandaag wordt het ook alweer bloedheet. Ga ik het haar en mijzelf ook niet aandoen om te gaan trainen of op buitenrit.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:33

Ja hier staan ze ook alweer in de wei, zucht.
Zit wel wat spanning bij zo van hij moet nu toch echt meer van de grond gaan lopen. Maar dan meer dat ik daardoor weer te hard ga rijden.

Maar wat Sussie85 zegt klopt eigenlijk precies. Meneer raakt druk, opgefokt, gespannen en drukt zich dan heel erg op. Hij ontspant inderdaad weer in de oefeningen. Dus deze maar nog vaker mee gaan nemen tussendoor.
En kleinere voltes mee gaan nemen, op een of andere manier vergeet ik die altijd.

Kwam ook beetje op dit punt omdat ik lekker los aan het draven was en toen iemand zei dat het er te braafjes uitzag. Als B paard ipv ZZ-Zwaar, vond hem zelf juist wel lekker ontspannen lopen en had hem ook nog niet geactiveerd. Helaas toen verkeerd aangepakt, mij laten opjutten en paard in de stress. Weer een leer dat ik bij mijn eigen gevoel moet blijven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:35

Dat op laten jutten komt mij bekend voor :j.
Al was dat bij mij op de club. Dat is 1 van de redenen dat ik al een paar jaar niet meer naar clubles ga. De andere was dat er een paard niet zo lief was. En de merrie die ik rijd bijna tegen haar hoofd trapte. Waardoor ze dus angst ging krijgen voor andere paarden. En dit effect had bij het losrijden en in de ring bij wedstrijden. Daar is ze nu gelukkig helemaal vanaf.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:39

Mijn trainingsschema kan ik nog wel overeind houden. Mijn slaap schema daarentegen >;)

En dat op laten jutten komt mij ook bekend voor.
Aan de andere kant komt het mij ook bekend voor dat het ook wel lastig is om vanuit fijn voorwaarts en los dan ook een keer een grens te stellen en de energie weer wat in je paard te houden.... Als paardrijden nou gewoon eens simpel was :')

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:40

Komt mij ook bekend voor. Lastig is dat, altijd bij je eigen gevoel blijven inderdaad maar soms vergeet je dat even en ga je de mist in.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:43

Ik zag laatst de vlog van jill huijbregts over hoe zij vanaf klein kind is begonnen met paardrijden en nu hier is waar ze is. Ik vind jill zelf erg leuk 1x clinic van haar gedaan en mijn paard liep beter dan ooit.
Maargoed wel mooi hoe ze dat verteld dat ze als 6 jarige geloof ik is begonnen en als 7 of 8 jarige kreeg ze een 2.5 jarige pony waar ze niks mee kon en ineens paar jaar later rijdt ze er Z1 mee. En zo volgt de volgende pony en paard etc en dan is ze grand prix.
Maar vind het zo leuk hoe ze dat verteld alsof het heel gewoon is en zij ook heel gewoon is en het gewoon hard werken en oefenen is. Terwijl het in dit geval ook met heeel veel gevoel en talent te maken heb denk ik zo anders zou half nederland grand prix kunnen zijn :P

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:07

Heb nog na zitten denken over jouw zwarte Mirjam en je tweede filmpje nog een keer bekeken. Ik blijf erbij dat je hem wat optilt. Wat als je zoals iemand hier al zei je handen eens een stuk lager zou zetten en wat als je daarbij je trens hoofdstel in doet ipv je stang en trens? Je paard moet immers vanuit die lage handen zijn hals zelf in een boog naar boven en van je af naar het contact met het bit toe oprichten. En dan zou ik proberen om hem steeds wat te willen verlengen in de hals. Nu kropt hij zich op en is het beeld van zijn hals wat terug, richting jou zeg maar, en gaat hij daardoor wat steken met zijn voorbenen. Vandaar dat ik zeg dat je hem wat op tilt, wat naar je toe haalt. Hij moet zijn hals juist naar voren van je af oprekken. Wel met een boog, maar die boog moet zich meer naar voren uitrekken. Zodat zijn hele lijf zich ook meer rekken kan. Want ook in zijn lichaam verkort hij zich naar mijn idee teveel op een verkeerde manier.
Misschien kan ik met een voorbeeld uitleggen wat ik bedoel. Als kind vouwde ik van papier van die trapjes achtige dingen die je als een harmonica in- en uit elkaar kon duwen en trekken. Als je zo'n ding nou als paardenlichaam ziet, van achterhoef tot oren. Dan kan je het ding verkorten door de beide uiteinden richting elkaar te brengen waardoor het ding in elkaar geduwd wordt, maar je kunt hem ook verkorten door hem juist op te rekken in een boogmodel en zo de beide uiteinden richting elkaar te brengen. Dat laatste is natuurlijk wat je met het paardenlichaam wilt.
De achterhand er meer onder brengen en dus laten dragen vraagt niet alleen kracht maar ook rek. Het bekken moet meer kantelen om meer boog te creëren, de lange buikspieren moeten zich daarvoor aanspannen om het schaambeen naar zich toe te trekken en de bovenlijn moet zich oprekken, de schoft moet zich meer liften en vanaf de schoft tot aan de oren moet ook daar de bovenlijn zich in een boog naar boven en voren oprekken en moeten om dat te kunnen de onderhalsspieren zich ontspannen.
Dus door steeds te proberen de hals in een boog ( in dit geval met behoudt van de oprichting dus omhoog en van je af ) van je af te blijven rijden, in de richting zoals Rien in zijn vele filmpjes vaak laat zien, daarbij in blijven voelen of je de verbinding met het achterbeen niet verliest, en blijven voelen of de onderhals zich blijft ontspannen, nodig je je paard steeds uit om zich te verlengen waardoor hij zich niet strak zal zetten. Het vergt wel heel veel gevoel want alles valt en staat bij of je hem aan elkaar kan houden. Als het lukt, dan voel je meer veer in niet alleen het lichaam maar die veer voel je ook terug in de verbinding die je hebt met de mond. Je voelt letterlijk de verbinding in een elastieke verbinding veranderen. Het veert in je hand de juiste richting in. En ook het lichaam voelt dan als elastiek, het voelt alsof je met je heel je eigen lichaam verbinding en invloed hebt op een elastiek paardenlijf.
Dat is het gevoel waar ik iedere training naar op zoek ben en ik geeft toe, zodra er iets niet klopt, en je hebt een paard wat dat van nature moeilijk vindt, dan lukt het niet. Het vergt een enorme focus van de ruiter.
Maar even terug naar jouw zwarte, ik zou dus op zoek gaan naar die lengte in de bovenlijn, nogmaals, zonder dat hij uit elkaar valt want dan heb je er niets aan. Lengte met behoud van verbinding. En je kan hem daartoe in alles wat je doet uitnodigen. In de oefeningen, tempowisselingen, overgangen, zelfs op het moment dat je weerstand biedt met je hand. Zelfs dat kan je van je afrijdend doen. Ik praat niet over centimeters tegelijk hoor. Want dan ben je misschien de verbinding wel kwijt. Maar iedere keer je afvragen, kan hij zich nog iets meer verlengen naar de hand toe ( in de richting waar Rien het altijd over heeft ). Zo kan je ook nooit per ongelijk toch terugwerken. Want ook dat is al een feit als het maar een millimeter is.
Zo nodig je je paard uit om de bovenlijn in een boog op te rekken, door heel zijn lijf, en zijn buikspieren aan te spannen. Als hij op die manier zijn lichaam gebruikt en je komt dán in met je been of geeft dán een ophouding, dan vergroot je dat wat er al is, namelijk je maakt de boog nog meer gebogen ( dus meer verzameling) . Daarentegen als het lichaam niet op de juiste manier beweegt en je komt dán in met je been of ophouding, dan versterk je die verkeerde houding. (Tenzij je het bewust doet en die input weet te gebruiken om het lichaamsgebruik te verbeteren natuurlijk. ) Dus als jouw zwarte zijn lichaam nog niet gebruikt zoals hierboven beschreven, en jij gaat dan werken met ophoudingen en been met het idee dat je daarmee meer lift en veer kan krijgen, dan komt hij alleen maar in de problemen. Hij kán simpelweg niet het juiste antwoord geven want zijn lijf staat niet in de juiste stand, even simpel gezegd.
Dus mijns inziens zou je eerst aan boven beschreven dingen moeten werken. Dat zal tegelijk alles ten goede komen dus is zéker geen stap terug!
Zo ook de uitgestrekte draf. Die is nu naar mijn idee te strak en daardoor hectisch. Als hij meer door zijn lijf gaat lopen dan zal die ook heel anders kunnen worden. Het zal om te beginnen misschien al helpen als jij met je lichaam en met je hoofd gaat denken aan grote tragere passen. Dus terwijl je de verruiming rijdt, denken aan groot en een trager ritme in je hoofd houden. Hij kan zich in deze ijverige hectiek nooit gaan ontspannen. En pas als hij zich los laat en daardoor de beschikking krijgt over zijn hele lichaam en de tijd heeft om zijn passen groot en door zijn lijf te maken, dan heeft een tandje bij zetten het juiste effect. Nu vergroot het alleen maar de hectiek.

Zo poeh, mijn two cents :-)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:29

Oef lang stuk, ben erdoorheen gekomen. :')
Snap wel wat je bedoeld, moet dut nog naar de praktijk vertalen.
Het teugels korter, handen lager, ik denk dat ik dan juist verstrak in mijn armen ofzo want dat vind hij erg vervelend. Handen laag, langere teugel accepteert hij dan wel weer.
Ga komende tijd maar weer wat "experimenteren". :P
BTW had ik die verlenging in de hals zoals jij het noemt wel een paar keer paar pasjes voor elkaar. Dus daar wel al erg blij mee.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:30

Teugels niet korter hoor. Alleen handen lager.
En hoe loopt hij op een trensje?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:56

Oh dacht ook korter. Lager ga ik eens verder uittesten.
Trensje gaat hij auwehoeren met mond, lijkt bij hem hoe meer in zijn mond hoe fijner hij het vind. :') heb er ook bitfitter bij gehad. :=

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:06

Even om misverstanden te voorkomen, alles wat ik schreef is niet op ieder paard en iedere africhtingsgraad toepasbaar. En bovendien is het mijn visie en ik ben geen topruiter of zo. Dus blijf zelf nadenken en voelen

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:20

Mirjam & Promisse, ik rijd op een veel lager niveau dan jullie, maar ben wel bezig met die bolling. Mijn instructrice (die goed aansluit op het Rien-verhaal) laat dit altijd achter beginnen. Ze helpt bijvoorbeeld met een zweepje erachter om het achterbeen iets sneller te krijgen of een snellere reactie op mijn been te krijgen. Ik moet dan heel stil in de hand dit opvangen. Of ik moet zelf met het zweepje boven de staart (dus op de croupe) vragen om een wat meer gekanteld bekken en een wat sneller ritme in de achterbenen. Als dat lukt wordt ik soms echt 'gelift' en als ik daarin (hele kleine stukjes nog) de verbinding weet te behouden kan ik er vervolgens qua hoofd-houding ook in uitschuiven en ook wat verruimen en terugkomen. Als dit goed gaat gaan ze heel los en swingend aanvoelen.

Ik denk dus dat Promisse gelijk heeft dat die bolling er eerst moet zijn, voordat je aan iets anders kan beginnen. Die bolling kan je volgens mij halen mbv schakelen of overgangen in de zijwaartse oefeningen (zoals iemand anders ook al zei) of door het binnenachterbeen er wat onder rijden in een kleinere volte terwijl je dus continu goed op het ritme let, of je laat helpen door iemand met een zweepje of zelf met het zweepje op de croupe een beetje prikkelt. Pas als het paard in die 'stand' loopt kan je weer verder.

Maar goed, de uitvoering is (zeker ook bij mij) dan altijd weer een tweede... En oh ja, ik laat ze ook vaak op de grond al een paar keer bekken kantelen en buikspier aanspannen voordat ik er op stap (hand onder buik en naast staart), dat werkt voor sommige paarden ook goed.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:47

Promisse schreef:
Even om misverstanden te voorkomen, alles wat ik schreef is niet op ieder paard en iedere africhtingsgraad toepasbaar. En bovendien is het mijn visie en ik ben geen topruiter of zo. Dus blijf zelf nadenken en voelen

Klopt! En daarom lees ik graag mee in dit topic!
Iedereen die actief is in dit topic, bedankt voor jullie inbreng! Er leerzaam!
*Kruipt weer onder meeleessteen*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:32

Jilaroo dat zou bij Zorro dus al niet kunnen, meelopen met zweep. Schiet hij volledig in de stress en niets meer mee te beginnen. Zo zie je voor elk paarf werkt weer wat anders.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:20

Zo kunnen rijden, lekker veel wind. :))
Eerst weer lekker losgereden, goede neerwaartse hals. Aan been gezet. En daarna wat gaan activeren, lees korte stukjes naar voren. Toen eens geprobeerd dat langzame van Diederik maar dan word hij nu nog erg sloom,krijg hem daarin nog niet actief. :\
Doorzitten ook erg op de neerwaartse hals weer gelet en af en toe ohhhh jaaa hand laaaaaag houden. :')
Hij liep best redelijk maar dan eigenlijk weer te hard, dus weer langzamer gezet, wou hij weer opspannen. Dus direct neerwaartse hals gevraagd, kreeg hij het ff moeilijk maar ging toen wel wat veren, wat goed is volgens mij. :')

Nou ja we zien zaterdag wel wat jury ervan vind. :+
Moet nu weer goed in achterhoofd houden die neerwaartse hals met doorzitten, soms verslofd dat een beetje. :o

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:21

Succes zaterdag mirjam! Is dit je debuut in zz zwaar?

Omdat sommige fotos het gewoon waard zijn om te delen ook al hebben ze niks met de training of uberhaupt met rijden te maken.
<3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:27

Wauw Proven, wat een super gave foto's!!!

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:35

Het genot straalt er vanaf, dat ziet er heerlijk verfrist uit Proven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:17

Gave foto's, Proven.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:22

Lekker zo genieten.

Zaterdag is nog onofficieel zz-zwaar, maar wel door intermediaire 2 jurylid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:22

Proven: leuke foto's!!

Citaat:
Dit stukje uit een artikel van Rien vind ik nog wel een goede om terug te lezen:
Rien gelooft er in dat je niet moet proberen om de hoofd-hals houding te willen beïnvloeden zo lang je paard nog weinig of geen vertrouwen in je hand heeft.

Wat ik dus interpreteer als: als je paard de hand wel vertrouwd mag je wel wat invloed gaan uitoefenen op de houding.

En dat herken ik wel. Ik wilde eerst alles zacht doen maar dat kon mijn paard niet volgen toen ik de energie er beter in wilde gaan houden ipv alleen vwnw te rijden. Toen moest ik hem van mijn instructeur iets meer helpen door hem mee te begrenzen van voor en niet alle energie weg te laten lopen. Ik maakte me daar echt wel even 'zorgen' over maar het duurde telkens maar heel even voor hij het idee snapte en weer heerlijk zacht werd.

Gisteren was de ultieme beloning: Veer in mijn paard, veer in de verbinding, schakelbaar en een hals alsof ik op een fries zat. WAUW!!!

Succes Mirjam, mooie graadmeter.