Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:06

Kabayo schreef:
Annikoe schreef:
Ik zag toenstraks dat Jack de verse mest van een andere merrie op at. Heeft dat een reden/kan dat kwaad? Komt hij dan iets te kort oid?

Het is aan mij verteld dat veulens dat doen voor de darmen, goede stoelgang.

Klopt.
Veulens ontwikkelen hiermee een gezonde bacterieflora in de blinde en dikke darm.

Maar Jack is al 2 jaar en geen veulen meer.
Heeft hij een liksteen?

Annikoe

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:13

@Renske, hij heeft alleen gras en geen andere voeding. Hij staat 24/7 buiten. Alle andere mest laat hij liggen, maar hij zag dat die merrie begon te mesten en liep er gelijk naartoe. Ik dacht in eerste instantie om er gewoon aan te ruiken en overheen te mesten. Maar hij begon er tegenaan te trappen en het daarna op te eten. Ik heb hem tot 3x toe geprobeerd weg te sturen, maar hij wilde er steeds weer naar terug.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:14

Mijn oude merrie (21) at ook wel eens de mest van andere op. Nu niet meer, en er is totaal niets veranderd.

Zou me er niet zo druk om maken, eerlijk gezegd.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:20

Het eten van mest kan duiden op een tekort aan vitaminen of mineralen die in de mest voorkomen. De B-vitaminen en Vitamine K worden aangemaakt in de blinde en dikke darm van het paard. Als een paard deze niet voldoende benut komen deze in de mest terecht. Door het eten van mest wordt dan toch B- vitaminen en Vitamine K opgenomen. Extra B-vitaminen en Vitamine K zou het mest eten kunnen stoppen. Extra ruwvoer/vezels kan de aanmaak van deze vitaminen in de blinde en dikke darm ook verhogen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:49

Jorie heeft dat aan het begin van dit jaar ook gedaan bij Alex zijn mest. Sindsdien is zijn eigen mest ook beter, dus ik gok dat ie dat deed om de darm bacteriën. Hij eet nu geen mest meer

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:23

Nou Elano is verhuisd. Eerste keer met de fiets, ging super. Wel af en toe momenten dat we even op de rem moesten.. Maar voor de eerste keer ging het heel goed. Ook stukjes gedraafd. Ging zelfs wat makkelijker. Anders slinger ik zo. :')

Hij heeft al vriendjes gemaakt met een shetlander, die schijnt niet altijd even lief te zijn naar alle paarden. De rest zijn nog niet bepaald vriendjes met hem.. Hij heeft een paar wondjes en was het uiteindelijk zo zat dat hij terug ging bokken.
Nu staat hij op stal. Hopelijk morgen al wat meer rust in de kudde. Arme vent. :(:)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 22:55

Zo ik moest even flink bij lezen. Jammer om te lezen dat er even onenigheid was ontstaan. Maar ik denk dat het nu over is. Ik zie super mooie foto's voorbij komen ook die van de meeting. Geweldig.

Ik zal weer een wat foto's van Rosie maken ze groeit maar door en zelfs door dat een flinke buik. We zijn mooi begonnen met buiten lopen. Ik vind het heerlijk. En ik ga mij en haar voorbereiden op het mennen. Dus lopen met langelijnen. Het echte men werk laat ik door een ander leren. Ik moet het zelf ook nog leren. Heb get wel eens met mijn shet gedaan, maaar dat stelde niet veel voor. Ik ben zelf net ziek geweest en even een paar dagen er russen uit. Dus komende week kunnen we weer lekker aan de slag.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:36

Wat een mooi zadel NRJ!

Van mest eten heb ik geen verstand, maar echt kwaad zal het toch niet kunnen? Lijkt me inderdaad duiden op een tekort.

Aaah Elano in een nieuwe groep. Komt vast goed met vriendjes hoor, die van mij werd in de nieuwe groep ook twee weken lang gepest. Hij mocht niet bij het eten en stond steeds apart. Maar na twee weken vonden ze hem ineens allemaal aardig en nu staat hij zelfs best hoog in rang. Heeft gewoon even tijd nodig :)

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:46

Een hoop terug gelezen..
Leuke fotos gezien en verhalen gelezen..
@kabayo wat is die van jou toch prachtig!! Mooie fotos!
En een knappe puzzle gezien!
Ook wat minder nieuws vervelend Druppie van de mijt verder ziet Geronimo er prachtig uit!
Mooi hoofdstel Kofu!! fietfiew en je bent ook zo'n mooierd!
Die kat NRJ whaha.. Nayeli ook al zo braaf!

En helaas een klein conflictje geweest hier..
Denk niet dat iedereen het altijd eens kan zijn met elkaar of hoe we onze keuzes maken mbt het opvoeden en verzorgen van onze dieren.
Maar hoop dat we elkaar met respect kunnen blijven behandelen dan blijft het vast gezellig!

Hier gaat alles op zich prima.. De wond geneest langzaam maar denk wel dat het goed komt deze keer.
Merk ook dat hij wat sloom is door het warme weer..

Ik zou graag van iemand een paar lesjes willen volgen net als jij doet volgens toch Farahdiba?
Ik weet alleen niet waar je zo snel iemand kunt vinden?
Straks gaan we even naar epplejack lekker struinen! Wil iets van speelgoed kopen voor in de weide..
Verder genieten we nog even van het mooie weer!

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:54

Ik heb zojuist ook dat boek gekocht @annikoe over horsemanship

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:06

Puzzle was net niet lief. _-:(
Hij besloot weer niet mee te willen, dus ze hebben beide even flink mogen galopperen op de wei. ~~}>
Toen wou hij nog niet dus maar vast gaan uitmesten en toen kon ik hem eindelijk pakken.
af en toe kan ik hem echt achter het behang plakken.
En als hij nou een flink pak rammel zou krijgen als ik hem mee neem, maar dat is niet zo. :')
Hoop dat dit geintje er straks een keer uit is, wordt er wel een beetje simpel van. -O-

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:03

Ik ken het Renske. Fflur heeft dat alleen in de stal, meestal. Stal is leuk. Dus ze gaat niet mee :x Staat ze stil, lama gezichten, en dan soms loopt ze mee. Soms moet de zweep mee, maar dan nog gaat ze niet :+

En soms blijft ze ook gewoon zo staan... de trut. 5 minuten, als het niet langer is, terwijl de rest al buiten staat :roll:
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:22

Haha, wauw. Die van mij heeft het echt andersom. Die wil zijn stal niet in :+ Staat nu drie maanden 's nachts op stal maar hij haat het echt. Is totaal geen stalpaard. Dus we gaan maar weer verhuizen. Naar een plekje waar hij het zelf kan bepalen. Hij wordt ook echt heel smerig op stal, Tinkers zijn niet echt stalpaarden :')

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:23

Ik zou willen dat hij stil bleef staan.
ik vind het niet echt vergelijkbaar. :+
In de stal heb je een paard sneller te pakken dan op een wei. :+

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:31

Laten we het er op houden dat ze niet mee wilt _O-
Ze loopt ook gewoon niet dat hoor :+

Merries, soms vraag ik me af waarom... :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:33

Puzzle loopt gewoon mee.
Hij laat zich alleen niet altijd pakken op de wei.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:21

Lamarxhorse schreef:
Ik heb zojuist ook dat boek gekocht @annikoe over horsemanship

Wat leuk! Ik ben benieuwd wat je er van vindt!

@kittydylan wat is die fleur toch ook een figuur :+

@Renske wat vervelend dat puzzle dat steeds doet. Ik heb inderdaad ook wel eens iets gelezen over een paard 'opjagen' wanneer deze niet gevangen wil worden. Met het idee erachter dat wegrennen meer energie kost dan meegaan. Maar ik weet niet meer precies hoe dat in zijn werking ging. Iets met opjagen als hij niet wil komen, maar zodra hij stil gaat staan zelf ook stoppen ofzo?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 06:27

Als hij stil gaat staan moet hij van mij nog een rondje.
Hij mag dan pas stoppen als ik het zeg.
Dus als hij moet worden en langzamer gaat, jaag ik hem door, en daarna zeg ik dat hij mag stoppen en vraag ik hem te komen.
De eerste keer werkte het prima, gisteren niet. :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:53

Zo, nu weer wat meer tijd. Dus ik heb weer bijgelezen.

@Renske
Ziet er leuk uit dat longeren met tuig!
Maar wat balen dat ie zich niet laat pakken.. Kan je frustratie voorstellen.. Toen ik ging kijken naar een trekpaard veulen, die was erg schuw.. Nou, dat wordt hem niet als ie op een land van +/- 6 hectare (of meer) gegooid wordt.. Succes met vangen dan. :=

@NRJ
Mag ik vragen welke BBP dat is? :P
En dat zadel, dat lijkt wel mega groot ding zo op de foto! En wat fijn dat je kat het zadel goedgekeurd heeft.. Kan ie straks ook fijn rijden. :')

@Kab
Ohh mooie foto's!

@drup
Ahh, arme pony. :(:)
Hopelijk nu van de luizen af?

@ilayla
Die is leuk! :D

@bian
Mooi hoofdstel! En de frontriem is ook zeker niet verkeerd! Maar dat zakje-frontriem is toch het mooiste hoor! :')

@annikoe
Kwa mest eten: Dat doet Elano ook af en toe als hij aan de dunne is. Begreep dat paarden dat op oudere leeftijd nog wel eens willen doen voor de bacteriën zodat ze weer 'vaste' mest krijgen. Enkele dagen later had Elano ook weer betere mest. :D
Mocht ie niet aan de dunne zijn, dan kan het idd best een tekort zijn.

@Renee
Ja, hij staat nu gelukkig ook al een stuk rustiger erbij. Maar hij begint ook een beetje van zich af te trappen als hij het zat is. Er is een ander paardje, nog maar een maand in de kudde en die werd erger 'gejaagd'. Maar die gedroeg zich ook compleet anders dan Elano. Elano is meer de type: Als je mij niet moet ga ik wel ergens anders staan. :')
Hij heeft vanochtend ook een paar hapjes kunnen eten. Gister werd ie meteen verjaagd bij de bak.

Gister 3 keer langs Elano gegaan. In de middag was mijn zus mee en de avond mijn moeder. In de middag werd ie nog wat opgejaagd en uiteindelijk kwam hij het hoekje om.. Zag ons en ik roepen, kwam hij naar ons toe gedraafd.. Als hij kon praten had hij gezed 'Meisje, ik vind de nieuwe paardjes niet zo leuk..'
Hij ging bij ons staan en stond gelijk op rust en begon zelfs half in slaap te vallen. Arm paard. :(:)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:02

Dat is ook wel een Tinkerding volgens mij, lekker droog :+ Miles boeit het echt geen reet als een ander paard hem niet mag.

Wel oliebol als je ze niet kunt pakken in de wei. Wij hebben twee pony's op stal die zich standaard niet laten pakken. Vreselijk irritant. Die van mij zijn daar niet slim genoeg voor :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:32

Dankjullie wel allemaal! Ben er erg blij mee

Fijn dat elano en het fietsen goed ging :)

Ach arme pony drup... Hopelijk knapt t snel op

Renske wat vervelend dat hij steeds weg rent..

Haha gekke fflur!

Nog een paar <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:38

Wauw! <3

Die van jou is ook al echt een echt paard. Die van mij is nog steeds een kilometer overbouwd :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:45

Kabayo schreef:
Dankjullie wel allemaal! Ben er erg blij mee
*knip*

[ [url=m/s2tSh9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nNOTUl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AjTsM6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohh gaaf!

_Reneee schreef:
Wauw! <3

Die van jou is ook al echt een echt paard. Die van mij is nog steeds een kilometer overbouwd :')

Beelddenker hier.. _O-

Elano heeft gelukkig wel 1 vriendje. Dat scheelt een hoop. Nu de rest nog. Enkele gaan achter hem aan jagen af en toe en dat vind ie niet meer zo leuk, dan bokt hij terug. Ik geef hem geen ongelijk. :')
Maar als ze niet jagen dan gaat hij ook gewoon rustig zijn eigen gang of staat met zijn nieuwe vriendje.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:57

Ja het scheelt ook gewoon bijna 10 centimeter. Gelukkig is zijn borst nu bezig met een inhaalslag :+

Ach, als ze ruimte genoeg hebben kan het geen kwaad. Lost zich vanzelf wel op :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:41

puppy1128 schreef:
@NRJ
Mag ik vragen welke BBP dat is? :P
En dat zadel, dat lijkt wel mega groot ding zo op de foto! En wat fijn dat je kat het zadel goedgekeurd heeft.. Kan ie straks ook fijn rijden. :')

Poeh daar vraag je me wat :+ Ik heb deze al een tijdje, zal als ik op stal ben eens kijken of er een merk op staat ;)
Waarschijnlijk lijkt het zadel zo groot omdat zij zo klein/kort is :') Want zo groot is het niet, en ook nog eens een roundskirt (die zijn altijd al korter door de ronde afwerking).