Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:08

Knap. Hoor!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:12

moniek21 schreef:
Wat super goed doet hij het Ulysses , wat me opvalt is dat hij al in de " goede " galop land.. Is dat al aangeleerd of van nature ?

Hij was ontzettend braaf op vreemd terrein! erg blij om!

Ik oefen zelf heel veel met balkjes in de bak tijdens het dressuur rijden. Van hand veranderen in galop over een balk, en een 8tje rijden over een balkje om hem in balans te houden, op zijn eigen benen te laten lopen en constant de goede galop te laten kiezen.

Heb tot nu toe nog geen problemen met de verkeerde galop gehad ( Klopt het af, want die fase kunnen we natuurlijk nog wel gaan krijgen :') )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:44

Wat super braaf! Knap hoor!

Helaas weer een bevroren bak hier.
Kon gister eind vd middag nog nét rijden.
En had vanmorgen les en ging al uit van afbellen.
Maar ze hadden de bak gisteravond gesleept en daardoor was hij zo mooi vlak opgevroren, dat ik er wel in durfde te rijden.
Heb echt super fijn en relaxt gereden, de juf was super tevreden over de progressie die we in 1,5 week gemaakt hebben!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:45

Hoe is het nu eigenlijk met "Muis" van @Switt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:04

terpentijn schreef:
Hoe is het nu eigenlijk met "Muis" van @Switt?

Volgens mij gaat dat weer een stuk beter.
Kom je ook het topic versterken met Khavannah Terpentijn? Je bent toch ook aan het ZMak maken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:06

JenW schreef:
Ik rijd op het moment een 3 jarige Fries in.

Stap en draf is geen probleem, alleen met galoperen is ze flink aan het bokken.

In het begin was het uittesten, maar nu echt gemeend om mij eraf te krijgen.
Is der nog nooit gelukt maar fijn is het niet.

Met longeren galopeerd ze zo aan niks geen probleem..
Er loopt al iemand achter met een zweep zodat ze voorwaarts blijft.

Hebben jullie tips om dat gebok er uit te krijgen?

Dat zal je moeten uitzitten. En inderdaad voorwaarts houden, met voorlopig iemand erbij tot ze heeft geleerd voorwaarts te blijven.
(Ik neem wel aan dat je zadel goed ligt?)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:27

Geen idee hoe je dat gebok eruit krijgt. :+
Die van mij heeft nog maar twee keer gebokt als ik erop zat. Maar ze heeft niet veel nodig om mij eraf te krijgen. Ze is heel kort gebouwd en bokt wel eens door, zodat ik niet veel kans maak.
Moet wel zeggen: eerste keer was sowieso al mijn fout. En de tweede keer was gewoon een stomme samenloop van omstandigheden. Anders was ik zonder probleem blijven zitten.
Laatste tijd was ze ook weer moeilijker onder het zadel, maar idd dus omdat ze pijn had!
Mijn paard zat vast in de rug en had last van het zadel. Zelfs al lijkt dat zo netjes te liggen.
Nu met het andere zadel deze week, was ze ineens weer heel vooruit, heel fijn aan het been, netjes over de rug, en ontspannen voorwaarts neerwaarts.
Kan veel doen hoor! Een keer osteo en een keer check up van alles.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:28

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:14

Nou zeker braaf!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:59

Ulysses, dat geeft een goed gevoel denk ik? Netjes hoor.
Coberlina, super fijn dat je de verandering zo duidelijk merkt. Lekker volhouden zo! Weet je tenminste waarom je zoveel geld uitgeeft aan een zadel.
Marije, die vorst is echt :( fijn dat je toch even kon rijden

Ik heb er al een week niet opgezeten. Mijn fitheid laat mij even inde steek en dan is de guppekop toch echt de eerste die afvalt. We noemen het maar een vakantie :(:)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:58

Wauw wat gaan jullie paardjes vooruit!
Springen is voor ons nog ver vooruit haha. Denk dat ik momenteel eerder over de hindernis ga zijn, dan History :P

Vandaag had mijn knapperd vrij en een lekker speel en stoei dagje. Voor het topic en veel vermaak foto's, zie hier:
[ITP] Fjord X Pinto, draak van de paddock

Gister in de les ging hij echt fijn. Werken veel aan tempowisselingen, want History denkt graag mee vooruit en gaat zijn eigen tempo lopen. Dat sluipt er dan gewoon in. Dus nu consequenter wisselingen rijden. Merk ook meteen dat hij voren fijner loslaat en wat constanter naar onder blijft. Hij is momenteel erg van het "hé wat gebeurd daar!". Verder ging gister het recht houden tijdens van hand veranderen ook beter. Ik laat hem op het eind vaak tegen mijn been aanvallen en dan valt hij de bocht om naar binnen veel te vroeg. Nog voor ik op de hoef slag ben. Vaak ben ik dan al te laat. Gister kreeg ik het vaker net op tijd voor elkaar om hem rechter te houden en netjes om te stellen in stelling zodat hij niet naar binnen viel. Heerlijk gevoel als je ineens iets simpels voor elkaar krijgt! Je neemt bij een ouder paard dat van hand veranderen als vanzelfsprekend aan. Terwijl die jonkies dat toch echt lastig kunnen vinden!

Hier nog wat plaagfoto's van mijn topic!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:46

Heerlijk zo lekker in het zonnetje! mooie foto's!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:05

Heerlijke foto's Orsje

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:20

Wat een ontzettend leuke foto's Orsje!
(Heb ook even in het topic gekeken). Persoonlijk zou ik dat niet durven zonder beenbescherming om (maar mogelijk ben ik een watje).

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:33

Gave foto's Orsje en gefeliciteerd ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:56

Gave plaatjes, Orsje!
Leuk topic ook!

En idd, herkenbaar hoor, dat gevoel wanneer iets heel simpels ineens lukt met je jonkie :j

Ik heb mijn 2 mannen vanmiddag weer eens meegenomen naar het bos.
Was wel even lekker voor beiden. Heb me wezenloos gelachen om Elmo aan het touw naast mij en Jip.
In de galop kwam er even wat energie vrij. Paar gekke bokkesprongen kwamen eruit.
Heerlijk om er zo even op uit te gaan met de oude en de jongeman.Afbeelding

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:09

Gave foto's Orsje, mooi omgeving ook! Dacht even dat ze in de sneeuw liepen.

Wat gaaf dat je jonkie zo mee het bos in kan Marije! Ben je niet bang dat je hem niet kan houden?

Goed Terpentijn!! Niet te vergelijken natuurlijk met de paarden in dit topic, maar hij is er nog :) Meer dan af en toe een ritje zit er misschien niet in maar ik kan me echt geen leuker, liever, grappiger, braver paard wensen <3
Afbeelding

Helaas is niet iedereen zo blij met hem:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=572D3CB1

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5759FE53
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=576D3D44

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:12

Nou, in het begin leidde ik hem aan de hand mee aan zijn touwhalster.
Toen hebben we wel een paar discussies gevoerd.
Sinds ik hem aan hoofdstel met leadrope door het bit heen meeneem, zijn die discussies over. Alleen als Jip óók in de jolige bui is, wordt het wel eens even lastig.
Maar dan blijf ik gewoon stappen tot ze zich weer weten te gedragen.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 01:18

Thnx! Hij staat nu ook bij uitgelicht zie ik!

Ja, zonder bescherming... de ene keer doe ik ze om, maar meestal wanneer ik hem echt aan het lopen zet. Want dan meent hij vaak een westernpaard te zijn met hele scherpe stops en bochtjes dat ik vaak denk "oh God..". Dit is meestal op de plaats zelf een beetje klooien. Ben er ook vrijwel altijd bij om hem in de gaten te houden. Hij trekt graag aan dekens van anderen, de vlegel.
Daarbij blijft het natuurlijk een risico, maar aan de andere kant.. op de weide doet hij het net zo goed.. en in de opfok deed hij dit met 25 andere hengsten op een gigantische weide met berg en dal. Dus moet een beetje vertrouwen in hem hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 01:57

ja ik zie t ? uitgelicht :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:40

Orsje, heel mooie foto's!
Beenbeschermers doe ik ook maar minimaal aan.

Switt, het ziet er uit of je heerlijk kunt genieten van je paard en dat is het belangrijkste toch?

Ik neem hier oude en jongeman ook samen mee naar het bos. Herken marije haar genieten gevoel dus helemaal!

Ik geloof dat mijn jonkie beter geen vakantie kan krijgen. Die geeft zo leip lopen doen (niet gezien maar aangezien ze dat 3 keer op een dag doen) dat een been nu dik is. Niet kreupel dus kijk het nog een paar dagen aan. Ben toch nog niet echt boven jan dus de vakantie wordt nog iets langer.

Hoe pakken jullie zoiets aan? Ik ben redelijk rigoreus. Kijk het even aan en dan gelijk op de trailer en naar de kliniek als het niet over is. Dat opdraven voor een gewone dierenarts zonder apparatuur heb ik niet zo veel mee. Weet je nog niets.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:36

Ligt er een beetje aan hoe het been dik is. Bij een echt dik been en er zijn geen wondjes te zien zijn, stap ik een week a 2 weken tot de zwelling weg is en ga ik alsnog naar de DA om de pezen te rontgenen, ookal is hij niet kreupel. Ik voorkom liever dat ik ze stuk rij.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:59

ik wil ook mijn verhaaltje kwijt haha

Ik ben in juni 2015 begonnen met een 6 jarige merrie te beleren. Ze had in april een veulen gehad. We zijn heel rustig aan begonnen. Beetje grondwerk, longeren.
In juli ben ik op vakantie geweest dus mocht ze lekker genieten in de wei en in augustus heb ik haar weer opgepakt. 3 dagen per week aan de longe, en verder niks. Rustig an opbouwen. toen besloten dat we haar zouden opgeven voor de ibop omdat we toch met haar wilden fokken. we hoopten op een sterpredikaat. toen wat meer "haast" er achter gezet. na 2 weken longeren, ben ik er op gekropen. geen stap verkeerd gedaan! Toen ben ik er wel achter gekomen dat ze op 3 jarige leeftijd ook beleerd was, maar dit niet goed ging. het paard werd gevaarlijk en het was toen beter om er mee te stoppen.
Het gedrag van toen verbaasde mij aangezien dit paard nog nooit een vlieg heeft kwaad gedaan. na een paar weken kon ik al lekker los stappen en draven. nog geen galop gedaan omdat ze nog weinig balans had. eerst de stap en draf maar goed. toen dat allemaal goed was ben ik iets meer van haar gaan vragen. dit accepteerde ze niet helemaal, maar bleef nog wel braaf. de laatste keer dat ik er toen op heb gezeten was echt een ramp. hoe braaf ze altijd was, hoe raar ze nu deed. elke keer als ik been gaf, werd ze steeds bozer. het gedrag wat ze vertoonde kwam aardig overeen met het gedrag wat de toonde als 3 jarige. toen hebben we besloten om haar weg te brengen. Er staan nog 4 andere paarden op stal die ook hun aandacht en beweging nodig hebben, dus wou ik de gok zelf niet wagen.

ze heeft 2 dagen ontzettend gek gedaan, en er alles aan gedaan om de ruiter er af te gooien. dit is haar niet gelukt en sinds dien is ze weer helemaal zichzelf. geen stap verkeerd gezet, braaf en fijn te rijden.
in november de ibop gelopen. misschien iets te snel, en werd helaas geen ster. in december nog eens geprobeerd maar tevergeefs.
eind december er zelf weer op gereden. rustig aan afbouwen want er zat weer een veulentje in. ik heb haar 3 weken gereden. toen werd het weer ook slechter en om nou 1 keer wat doen, 1 week stilzetten wegens het weer, leek me ook niks. dus volledig op rust gezet.
de laatste keren dat ik haar reed kan ik omschrijven als hemels. wat een geweldig dier. af en toe wil ze best laten merken als ze het er niet mee eens is, maar ze is niet gemeen. zelfs een sprongetje mee gedaan ( spring gefokt dus ibop ook springen). ze was erg enthousiast en werd wel heel sterk, maar oh wat geeft ze een vertrouwd gevoel.

Na dit veulentje gaan we er nog een keer een hengst bij doen, en dan wil ik haar uitbrengen in de sport. Hopen dat we in het Z komen zodat ze haar sportpredikaat kan halen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:07

Bij Jip, mijn ouwetje, laat ik helemaal niks scannen bij een dik been.
Ik doe alsof het een peesblessure is en stap er een week of 2 naast, daarna er weer op, maar wel minstens 2 maanden uitsluitend stap.
Hij heeft dat de afgelopen 6 jaar 2x gehad.

Bij Elmo zal ik sneller wel laten kijken, maar heb zelf geen trailer. Denk dus dat ik, mocht zoiets voorkomen, even overleg met de kliniek die hem ook geopereerd heeft.
Ik weet niet of zii bv scannen op locatie of alleen in de kliniek. Röntgen hebben zij iig niet mobiel.
Maar zijn 3 erkende paardendierenartsen die ook tot aan mijn stal visites rijden.
Dus overleg over eerste periode en indien geen verbetering alsnog naar hen toe, denk ik.

*nu op zoek naar ongeverfd hout om af te kloppen, geen goden verzoeken*

Kwa beenbescherming ben ik trouwens erg makkelijk. Elmo heeft ze nog niet omgehad.
Jip van mij draagt ze wel in het bos, die is wat lomp en tikt zichzelf soms aan. En met zijn 28 ben ik daar wat voorzichtig mee.

Elmo mag voorlopig nog leren zijn pootjes zelf goed neer te zetten.
Wanneer er aanleiding toe is zal ik ze in het bos gaan gebruiken.
In de bak denk ik alleen met springen tzt.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:33

Ik weet niet meer precies wie van ons topic de tip van de whey poeder gaf. Maar bij deze wil ik diegene even bedanken! Ik heb Hummer er die dag (4feb) gelijk aan gezet en merk dat hij al "iets" meer body krijgt. Hij is in deze korte periode meer verandert dan in een lange poos hiervoor. Die natuur raw whey poeder doet iets goed bij hem. Ik hou hem hier voorlopig even langer aan! De eerste week gaf ik hem alleen na training maar nu krijgt hij iedere dag het door zijn slobber.