Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:45

Goh Katja, als jij beweert dat het rechtrichten bij elk fatsoenlijk gereden paard voor elkaar is, dan heb ik nagenoeg alleen maar onfatsoenlijk gereden paarden in mijn omgeving (nivo varierend van L tm GP). Volgens mij ben je daar nooit klaar mee, in Bit staat nog een interessant interview met een Nederlander die bij een duitse topruiter op stal staat. Ze rijden elkaars paarden, omdat ze zo elkaars scheefheid eruit rijden Verward beetje vreemd opgeschreven misschien maar volgens mij staat het er echt zo. Grappig dat er zoveel mensen zijn die beweren dat ze het rechtrichten voor elkaar hebben.... en in de praktijk blijkt dat er maar bitter weinig combinaties zijn waarbij dat ook echt voor elkaar is. (en daar schaar ik mezelf ook onder maar ik ben het me bewust en ben er ook dagelijks mee bezig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:48

happy worker schreef:
Goh Katja, als jij beweert dat het rechtrichten bij elk fatsoenlijk gereden paard voor elkaar is, dan heb ik nagenoeg alleen maar onfatsoenlijk gereden paarden in mijn omgeving (nivo varierend van L tm GP). Volgens mij ben je daar nooit klaar mee, in Bit staat nog een interessant interview met een Nederlander die bij een duitse topruiter op stal staat. Ze rijden elkaars paarden, omdat ze zo elkaars scheefheid eruit rijden Verward beetje vreemd opgeschreven misschien maar volgens mij staat het er echt zo. Grappig dat er zoveel mensen zijn die beweren dat ze het rechtrichten voor elkaar hebben.... en in de praktijk blijkt dat er maar bitter weinig combinaties zijn waarbij dat ook echt voor elkaar is. (en daar schaar ik mezelf ook onder maar ik ben het me bewust en ben er ook dagelijks mee bezig)

Katja heeft de paarden wel voorelkaar hoor, denk niet dat jij je kunt vergelijken met haar.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:49

Goh fijn pipo fijn kennis te maken en als je goed leest kraak ik haar niet af maar ben ik het niet eens met het afgeleide van haar stelling dat rechtrichten zo makkelijk zou zijn.
Laatst bijgewerkt door happy worker op 28-01-03 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:49

HW, je komt nooit onder de neiging tot scheefgaan uit, dat blijft iets om waakzaam over te zijn, tot de laatste pas aan toe. Je kunt nooit een paard hebben dat recht is voor altijd. Je kunt in wezen eigenlijk alleen zeggen dat je een paard hebt dat zich makkelijk recht laat maken en dan noem je het 'voor elkaar'. Dan heb je dus al een paard dat in zeker zin al wat verder gelijkzijdig ontwikkeld is, het verschil is kleiner geworden dan dat het was geweest zonder doelmatig werk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:54

Rechtrichten heb je nooit voor elkaar, maar iemand met gevoel / ervaring weet dat continue te verbeteren. Die hebben hun paard alweer rechter voordat de problemen opkomen.

Maar nu nog iets:
Hoe kan ik nu positief zijn als ik na 2 dagen gewoon gereden te hebben nog steeds een rot gevoel heb.
Mijn paard maakt zich in die 2 dagen continue lang, hij loopt van het achterbeen af en hangt in de hand.
Verder is met name zijn linkerlengtebuiging nu echt slecht te noemen, hij hangt continue tegen mijn been in en neemt steeds het tempo over.
Ik probeer nog steeds objectief te kijken maar het wordt me steeds moeilijker gemaakt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:56

happy worker schreef:
Grappig dat er zoveel mensen zijn die beweren dat ze het rechtrichten voor elkaar hebben.... en in de praktijk blijkt dat er maar bitter weinig combinaties zijn waarbij dat ook echt voor elkaar is. (en daar schaar ik mezelf ook onder maar ik ben het me bewust en ben er ook dagelijks mee bezig)

Zolang je er bewust mee bezig bent dan zit je op de goede weg. Ik ben in de training van mijn paarden ook voornamelijk bezig om ze recht op twee teugels te hebben. Maar als ik dat op een goede manier doe dan kan AdB daar volgens mij niet veel aan toe voegen.
Ik doelde meer op de mensen die niet voelen wanneer een paar recht of scheef is en vooral voor mensen die maar één paard per dag rijden is dat onderscheid moeilijk te maken omdat een scheef paar een referentiekader wordt en dus als recht ervaren wordt. Ik ben in de gelukkige positie dat ik per week minimaal 14 verschillende paarden rijdt (zo'n 6 per dag) en dat ik daardoor mijn gevoel goed kan ontwikkelen.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:56

Helemaal met je eens Lovely maar ik blijf erbij dat er volgens een aantal mensen erg simpel over gedaan wordt alsof je direct een slechte ruiter bent als je je paard niet voldoende recht hebt of kunt krijgen. Er zijn nu eenmaal grote verschillen tussen paarden (anatomisch en ontwikkeling), net als er veel verschillen zijn in mensen. Volgens mij zijn er maar bitter weinig paarden die nagenoeg gelijk worden in de buiging links en rechts, net zo makkelijk een appuyement naar rechts als naar links maken. Ook op hogere nivo's en na gedegen training. Het is maar net waar je de lat legt denk ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:11

Juist HW en daarom kan zelfs een meneer de bodt niet beweren dat een paard recht is et voilá, in de volgende seconde begint het weer van voren af aan en pas wanneer je een paard daar wat langer in werkt, zullen die momenten vaker en langer worden, ik denk dus dat dat meer tijd nodig heeft om te kunnen zeggen dat een paard zich recht laat maken. Vanwege de gewenning en omdat je eigenlijk bezig bent het bewegingsstelsel van het paard te bewerken en dat kost tijd. Vandaar dat ik ook best nog twijfel aan de stelling van meneer de bodt dat het zich rechtmaken aan een natuurwet onderhevig is, ik denk eerder dat een paard vanuit zichzelf de neiging heeft tot scheefgaan en dat daar eerder een natuurwet van invloed is.
Er is geen enkel paard volledig gelijkzijdig ontwikkeld, geen een; er zijn er wel die er dichtbij komen en die kunnen heel veel dingen bijna net zo mooi de ene kant op als de andere.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:16

Het dichtste dat je bij recht kunt komen is dat het paard de ene dag iets scheef naar één kant is en de andere dag iets scheef naar de andere kant. Dan zit je akelig dicht bij het midden.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:18

Volgens mij blijft een paard altijd een goede en een slecht kant houden, maar is het de kunst dit zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Ik vraag me nu ook gelijk af hoe ik het recht richten kan verbeteren als ik maar 1 paard per dag rijd. (behalve zo goede lessen nemen)Op een gegeven moment past je paard zich aan jou aan en jij aan je paard. Ik zou dus niet weten wat ik hier aan kan doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:20

Sjuimpje schreef:
Rechtrichten heb je nooit voor elkaar, maar iemand met gevoel / ervaring weet dat continue te verbeteren. Die hebben hun paard alweer rechter voordat de problemen opkomen.

Maar nu nog iets:
Hoe kan ik nu positief zijn als ik na 2 dagen gewoon gereden te hebben nog steeds een rot gevoel heb.
Mijn paard maakt zich in die 2 dagen continue lang, hij loopt van het achterbeen af en hangt in de hand.
Verder is met name zijn linkerlengtebuiging nu echt slecht te noemen, hij hangt continue tegen mijn been in en neemt steeds het tempo over.
Ik probeer nog steeds objectief te kijken maar het wordt me steeds moeilijker gemaakt.

bij ene goede les loopt het paard erna juist lekkerder lijkt mij. Als ik 2 dagen ga ploeteren omdat het in de les niet lekker ging zou ik ook een twijfelachtig gevoel krijgen.
Ik ben er niet bijgeweest, hoor positieve verhalen en negatieve. Ik weet echt niet meer wat ik ervan moet denken. Maar als het gevoel 2 dagen later nog slecht is, dan is het niet de methode voor OZep en sjuimpje

HOe is eigenlijk het gevoel van de andere ruiters enkele dagen later?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:28

germie schreef:
bij ene goede les loopt het paard erna juist lekkerder lijkt mij. Als ik 2 dagen ga ploeteren omdat het in de les niet lekker ging zou ik ook een twijfelachtig gevoel krijgen.
Ik ben er niet bijgeweest, hoor positieve verhalen en negatieve. Ik weet echt niet meer wat ik ervan moet denken. Maar als het gevoel 2 dagen later nog slecht is, dan is het niet de methode voor OZep en sjuimpje

Ik denk dat inderdaad een goede omschrijving is. Ik heb een tijdje les gehad van een zeer bekende GP amazone en had na de lessen altijd het gevoel dat ik mijn paarden niet fijn voor elkaar had. Ik kan niet zeggen dat zij eenb slechter systeem heeft dan ik want bij haar hangen er olympische medailles in de kast en bij mij niet. Maar ik weet wel zeker dat het voor mij en mijn paarden een minder goed systeem is.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 12:31

even voor de verdediging voor de techniek van adb: het feit dat ozep met zijn tong buiten zijn mond liep (iets dat hij normaliter niet doet heb ik begrepen) en dat sjuimpje het gevoel kreeg dat er iets niet goed zat, is misschien simpeler te verklaren dat ozep niet op die techniek gereden wordt en daarom geen houding kan geven?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:46

essie79 schreef:
Volgens mij blijft een paard altijd een goede en een slecht kant houden, maar is het de kunst dit zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Ik vraag me nu ook gelijk af hoe ik het recht richten kan verbeteren als ik maar 1 paard per dag rijd. (behalve zo goede lessen nemen)Op een gegeven moment past je paard zich aan jou aan en jij aan je paard. Ik zou dus niet weten wat ik hier aan kan doen.

les, een oog op de grond en gebruik maken van spiegels. Ik rijd twee paarden en heb dat soort hulpmiddelen hard nodig.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:47

Ik ken Ozep niet en ik heb les niet gezien maar ik zou uit de reactie van Sjuim haast het idee krijgen dat Ozep niet zo goed voor elkaar is als hij zoveel moeite heeft nadat hij wat meer met de neus eruit is gereden. Een goed gereden paard moet je naar mijn mening zowel laag als hoog in kunnen stellen en zowel met de neus achter als op als voor de loodlijn kunnen rijden. Let op dit is geen kritiek, ik geef alleen aan dat de geplaatste reacties op meerdere manieren geinterpreteerd kunnen worden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:50

[quote="]HOe is eigenlijk het gevoel van de andere ruiters enkele dagen later?[/quote]

Na de eerste les viel het zelfs stalgenoten op dat Pablo met de dag beter ging lopen, ruimer en zuiverder met meer plezier.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:52

Ozep kan ik laag tot hoog instellen,
alleen bij AdB moest ik hem laten uitschuiven zonder dat zijn achterhand geactiveerd moest worden, hij zij letterlijk:
"Als een paard aan de voorkant langer wordt gebruikt hij automatisch zijn achterhand beter" Als voorbeeld haalde hij het paard wat in de wei over een hek heen graasd aan...
Nou dat gaat bij mij niet op, naar mijn idee nodig je een paard uit om op de voorhand te lopen.
Ik weet niet of het veel zegt over het niveau van Ozep als hij na een uur lang draven op een volte zonder ruggebruik op de voorhand, slechter wordt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 12:57

omdat ik nu, net als wouter, ook een beetje zuur begin te kijken bij het lezen van de naam adb, houd ik dit topic even voor gezien met de volgende conclusies:

-ozep was in het begin onrustig en liep boven tempo, oorzaak: vreemde omgeving, fris, sjuimpje wist ook niet helemaal wat haar te wachten stond;
-ozep liep later ontspannen, reden: adb gaf aanwijzingen op terugrijden, sjuimpje ging hier op letten, ozep werd stabiel;
-ozep liep met tong buiten zijn mond aan het einde van de les, omdat: adb gaf aanwijzingen op rechtrichten en is niet de methode waar hij normaliter in getrained wordt/rechtgericht wordt;
-de dingen die ik begrepen heb van adb die zijn juist, hoewel hier en daar wel wat onduidelijkheid is;
-ik vind adb voor MIJ geen goed instructeur omdat IK hem didactisch niet goed vind.

ik hoop dat ik met mijn conclusies niemand onteerd heb, dat is nl. absoluut niet mijn bedoeling.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:18

Sjuimpje schreef:
"Als een paard aan de voorkant langer wordt gebruikt hij automatisch zijn achterhand beter" .

vreemde redenatie van AdB, als de ruiter niet zorgt voor het opwekken cq onderhouden van de impuls dan ben ik met je eens dat het paard snel de neiging zal krijgen om op de voorhand te gaan, de 'verbinding' tussen voor en achter is dan weg.

De reactie van SP lijkt me prima op zijn plaats. Net als een aantal anderen (oa Zep, Pipo) geeft hij aan dat de rijkunstige theorie van AdB klopt en dat hij geen onzin uitkraamt. Dat zijn methode/manier van lesgeven niet bij iedereen past: no big deal lijkt me. Kunnen we dan nu deze discussie sluiten en in het vervolg iedereen in zijn waarde laten, ook de mensen die lekker bij hem rijden.
Laatst bijgewerkt door happy worker op 28-01-03 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:24

Hij zei duidelijk; vergelijk het met een paard in de wei,
als die over de omheining wil grazen moet hij zich lang maken en zal dan zijn achterhand er automatisch onder moeten zetten.
Dat plaatje kan ik me nog wel een beetje visualiseren, maar lijkt me nou niet bepaald een stadium waar ik met mijn paard naar toe wil werken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:27

het verhaal van SP klinkt ook voor mij als een redelijke afsluiting, nu ga ik zelf nog een keer kijken.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:49

Dat plaatje wat jij in je hoofd hebt Sjuimpje is inderdaad niet het beoogde eindresultaat. Pas als een paard ontspannen loopt met aanspanning van de onderste spierlijn (o.a. de buikspieren) en de bovenlijn oprekt van staart tot oren kan de onderhand er goed onderkomen. Zover ik heb begrepen is dat de basis van waaruit verder wordt gewerkt. PAs als het paard zo in evenwicht en recht loopt kan pas aan de oprichting worden gewerkt met behoud van de ondertredende achterhand. HEt is dus een weg naar het eindresultaat, niet het eindresultaat zelf. (p.s. je foto van het longeren van jou paard is niet wat hij bedoelde, er zou dan meer horizontale lengte in moeten komen, paarden eten met een gestrekte hals naar voren en niet tussen hun benen).

Nog een andere manier van uitleggen. Als jij voorover bukt en iets probeert te pakken zal je uiteindelijk de benen verplaatsen als je er net niet bijkan komen. Als een paard zijn hals laat strekken en de voorwaartse impuls bijhoudt zal hij de ruimte van de beweging van zijn achterhand laten toenemen omdat hij anders op zijn bek (sokkie, tis een paard, mond) gaat vallen. Dit komt eigenlijk vrij veel overeen met wat o.a. bekende fysio's verkondigen.

Let wel op, hierbij wordt niet bedoeld de handel aan de voorkant losgooien om zo lengte te krijgen en maar drijven.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:52

happy worker schreef:
Een goed gereden paard moet je naar mijn mening zowel laag als hoog in kunnen stellen en zowel met de neus achter als op als voor de loodlijn kunnen rijden.

idd... maar Antoine maakt ook wel degelijk duidelijk dat een paard voor 100% voorwaarts moet willen/kunnen gaan.
dáárna is géén constante beendruk meer nodig.... de ruiter is degene die het paard voor maar 80% laat gaan...
En dáárna kun je idd het stukje aanhalen over 'het paard wat over het hek graast' .

Het feit dat Sjuim schrijft dat haar paard nu meer 'voorwaarts' wil, lijkt mij een positief gegeven Verward

Wat de opmerking v. Tim betreft; dit is idd waar... ik geloof zelfs dat haar paard ook hko heeft.
Heeft overigens niks te maken met of Coby v. Baalen haar paarden nu wel/niet naar de kl&te rijdt...
Daar komt bij dat een aantal absoluut niet te spreken waren over Coby, maar nu ineens 'opgehemeld' moet worden Verward

Katja schrijft nog hetvolgende; het dichtste dat je bij recht kunt komen, is dat het paard de ene dag iets scheef naar één kant is en de andere dag iets scheef naar de andere kant. Dan zit je akelig dicht bij het midden.

idd... verklaart bij mij dan hetvolgende; ik rij dus western, wanneer ik een run down maak met vervolgens een 'sliding' stop, moét het paard dus goed recht zijn, anders stopt ie niet, of gaat scheef glijden, als je hem er maar 'doorheen' zou trappen
Dus; logisch dat het paard één kant op (makkelijke kant) dus wél glijdt, netjes & recht... de andere kant op niet....
Wanneer je traint naar 'rechtrichten' , komt het dus zelfs voor dat je paard de makkelijke kant ineens 'moeilijk' gaat vinden en de moeilijke kant op gaat glijden...
Dit moet je dus blijven 'controleren' , rechtrichten, en blijf je je hele leven mee bezig... als het goed is *LOL*
Maar als ik het dus niet zou voelen/weten of misschien wel 'maling' hieraan heb, kan ik er ook voor kiezen m'n paard erdoor heen te rijden, zodat ie dus óók op de moeilijke kant (zonder recht te richten) toch nog gaat glijden Lips are sealed
Dit zie je, helaas, wel gebeuren in de sport en kun je je af vragen; hoe rij ik mijn paard kapot... Scheve mond door je je te richten op status/prestaties Misselijk

Oftewel; iemand die 'hoger dan het gemiddelde' rijdt, is voor mij nog niet per definitie een 'goede ruiter' ...

En wil ook verder niemand beledigen, maar ik heb toch echt het idee dat een hoop dingen niet goed begrepen zijn.... bewust of onbewust...

groetjes

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:02

Eleonoor"]
[quote= schreef:
HOe is eigenlijk het gevoel van de andere ruiters enkele dagen later?

Na de eerste les viel het zelfs stalgenoten op dat Pablo met de dag beter ging lopen, ruimer en zuiverder met meer plezier.

Rocco loopt nu ook een stuk voorwaartser dan dat hij geweest is. Nu was er wel veel te verbeteren, zeker op dat gebied. Ik heb wel het idee dathij iets minder gevoelig is in de mond, hij was altijd erg makkelijk, en dat is nu iets minder. Dat heeft misschien ook wel met het voorwaarts zijn te maken. Maar ik vind hem nu wel beter lopen dan voor de les van adb.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:48

Okay, ik ga er nu ook eens mijn mond open doen.
Niet zozeer over antoine maar meer over de geqoute dingen in het bericht van Happyworker.

Ik sta daar echt met haren overeind naar te kijken hoe sommige over andere denken. Hoezo hypocriet??
Dat ruiters niet kunnen rijden, niet luisteren en niet verder kijken dan hun neus lang is. Wat is dat nou voor bullshit , iedereen doet toch zijn best en probeert de goede lesgever te vinden die tevens ook nog in de portomonnee past.
Niet iedereen heeft er 150 gulden voor over(incl het heen en weer gerij met een dikke wagen en grote aanhanger)

Er zitten hier meer boscrossers(voor de degen die niet weten wat dat is: recreatie ruiters zonder enige behoefte om het Z nivo of hoger te halen) dan mensen die ZZ rijden of hoger. Gevolgd door een groepje westernruiters waarbij het al helemaal moeilijk is om een goede instructeur te vinden.

Maar ja als recreatie ruiter tel je kennelijk niet meer mee en blijkbaar al helemaal niet meer als je dan uiteindelijk bij Antoine leert wat rechrichten is en dat vervolgens jou en je paard daar baat bij hebben.

Ik hoop dat deze mensen voortaan ook eens aan andere denken voor ze zo'n oordeel gaan vellen.
Immers je kent de achtergrond niet, dus waar haal je het recht vandaan om zo te oordelen.

Gezellig clubje dat BOKT. Misselijk

PS: met Felix gaat het heel goed sinds ik bij Antoine ben geweest, hij loopt super.
Oeps wat zeg ik nu? Volgens mij hadden sommige hem liever in de worst gehad. Haha!