Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:36

Lach maar, viva la vida.
OUd zigeunertrukje.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:16

VivaLaVida schreef:
suleilitha schreef:
Is niks zieligs aan Detour, dat is juist heel goed. Ik heb ze zelfs wel opgetild!

ja dat is goed, dan vinden ze het later niet eng om opgetild te worden Nors opkijken
(Nee even serieus.. waarom optillen? Nagelbijten / Gniffelen )

Ik vind mijn jaarling nogal zwaar hoor om op te tillen Haha!

( grapje )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:35

suleilitha schreef:
Lach maar, viva la vida.
OUd zigeunertrukje.

Pfff echt bokker of niet? Lekker aangebrand zijn....
Ik snap het nut er niet van? MIsschien kun je dat onderbouwen en uitleggen ipv gelijk op je teentjes getrapt te zijn??

xxelviraxx: FOEI! geen grapjes maken hoor!

(vraag me ook idd af hoe ik mijn jaarling ooit op zou moeten tillen maargoed )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:35

Ik ruik geen brandlucht, echt niet.
Verder zeg ik niet dat je een jaarling op moet tillen maar een pasgeboren veulen. Ze vergeten nooit meer dat ze door een mens zijn opgetild, snapt u waar ik heen wil?

NB. Ik geloof niet dat jij de schrik van elke vent bent......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:09

suleilitha schreef:
Ik ruik geen brandlucht, echt niet.
Verder zeg ik niet dat je een jaarling op moet tillen maar een pasgeboren veulen. Ze vergeten nooit meer dat ze door een mens zijn opgetild, snapt u waar ik heen wil?

NB. Ik geloof niet dat jij de schrik van elke vent bent......

What's that suppose to mean Nors opkijken

Ik rook wel brandlucht Haha!
weet ik veel dat jij t over een veulen hebt! (die had k nog niet wat de grond kunnen krijgen maargoed)
Maar hmm ja is ook en manier..

Oo_Jenny_oO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:02

hahahah heb ff de laatste pagina's gelezen, lach me dood
wat een leuk topic is dit... ROFL

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:24

Ik heb mijn Haf toen hij 2 was uit de opfok vandaan gehaald, omdat hij er niet meer uitzag en er doodongelukkig bij stond. Ik ging 1x per week naar hem toe, en kon ik contact met hem maken etc.
Daarna is hij verhuist naar de stal waar hij nu nog steeds staat, staat hij in een kleine kudde van 5 met 3 jonge pony's en 2 oudere. (dit is bij een boer)

Hij is nu 3en half, 200% verkeersmak omdat ik zeker 1x per week met hem wandel.
Hij kent het zadel en het hoofdstel, dingen op, om of aan hem, paraplu's, zeiltjes, rennende kinderen en noem maar op.
Hij is de rust zelve. Maar verder nog nooit gelongeerd, en onbereden.

Ik zie hier de fout niet van in, hij staat 24/7 buiten en 's winters 12/7, al z'n leven.
En ik heb hem overal langzaam aan laten wennen.

En als iemand anders het er niet mee eens zou zijn, dat is dan zijn of haar probleem.
Ik krijg zelfs al naar mijn hoofd geslingerd dat het nu toch wel eens tijd word om het te gaan beleren, omdat ie al 3en half is?!

Nu vind ik BEleren iets anders dan wandelen, dingen op hem leggen etc.
Baat het niet dan schaadt het niet!
Ik ben er toch meer voor dat je een dier langzaam aan dingen laat wennen, dan dat ze uit de opfok gehaald worden en 3 maanden later zit er iemand op
Je kan mij niet wijsmaken dat dat wel goed is voor een paard...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:27

baat het niet dan kan het nog wel schaden.
langzaam wennen is zeker heel goed,ik zie alleen niet in waarom het zo vroeg moet allemaal.

en je moet je er niks van aantrekken dat mensen bij je zeuren waarom hij nog niet beleerd is met 3,5 jaar,juist goed om het rustig aan te doen.

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:41

Snoevie schreef:
langzaam wennen is zeker heel goed,ik zie alleen niet in waarom het zo vroeg moet allemaal.

en je moet je er niks van aantrekken dat mensen bij je zeuren waarom hij nog niet beleerd is met 3,5 jaar,juist goed om het rustig aan te doen.

ben ik het helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:35

Citaat:
Ik ben er toch meer voor dat je een dier langzaam aan dingen laat wennen, dan dat ze uit de opfok gehaald worden en 3 maanden later zit er iemand op

Hoe weet je dan dat dat niet goed is?
Die van mij had binnen een week nadat hij op de opfok kwam, mij al op de rug Haha!
We zijn bijna anderhalf jaar verder, eerste oranje rozetten zijn binnen, peerd is kerngezond, hoe kan ik dan zien dat het niet goed is geweest? Slapen

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:57

suleilitha schreef:
Citaat:

Hoe weet je dan dat dat niet goed is?
Die van mij had binnen een week nadat hij op de opfok kwam, mij al op de rug Haha!
We zijn bijna anderhalf jaar verder, eerste oranje rozetten zijn binnen, peerd is kerngezond, hoe kan ik dan zien dat het niet goed is geweest? Slapen

nou ik vind dat ook niet normaal hoor.....
je kan ook eerst rustig beginnen met grondwerk/longeren/wandelen en dan langzaam erop zodat je paard het ook nog bij kan benen......
enne die oranje linten zeggen mij helemaal niks!! ik haalde vette punten t/m M2 met mijn fjord tussen de paarden terwijl die ook helemaal vast zat in haar rug bleek later..... heb nu een andere methode van rijden en ze is door de fysio weer helemaal 100% okee bevonden!! maar een jury let tegenwoordig nergens meer op.... als die kop maar in de krul lijkt....

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:09

Ik vind longeren,en echt opzadelen bij een jaarling niet kunnen.
Daarintegen gewoon een zadel, dekje of weet ik veel wat er los op leggen zie ik het probleem niet van in, werkt alleen maar in het voordeel, net zoals wandelen langs de weg.
Heb zelf een driejarige en een jaarling, driejarige ben ik nu een beetje rustig mee bezig, voor de tijd heb ik er weinig me gedaan ook voornamelijk dat hij tot 2,5 jaar hengst is geweest en nogal een draak was.
Nu is hij er ook aan toe daarvoor niet.
Daarintegen is de jaarling weer heel anders die beleeft er echt plezier aan dat je met hem iets gaat doen, hij heeft weleens een dekje op zijn rug gehad en wandel er weleens mee, maar het liefst wil hij geborsteld/vertroeteld worden uren lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:32

Citaat:
[maar een jury let tegenwoordig nergens meer op.... als die kop maar in de krul lijkt....

Dan ben je niet helemaal bij. De jury kijkt niet naar de kop in de krul, maar naar het totaal beeld en daarin is een nageeflijk paard een voorwaarde. En dat is toch wel heel iets anders dan wat jij noemt "de kop in de krul".

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:44

Snoevie schreef:

het kan ook baten en niet schaden. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:48

Juist, er zijn jonge paarden die op een gegeven moment alles op stelten zetten omdat ze geen moer te doen hebben, en die, zodra ze worden beleerd, veranderen in de liefste dieren die je je maar kan bedenken!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:52

precies. Mijn driejarige klooit momenteel nogal, geef ik hem afleiding dmv balkjes, dan is hij bij de les. Sommige paarden hebben mentale stimulans keihard nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:27

suleilitha schreef:
Citaat:
[maar een jury let tegenwoordig nergens meer op.... als die kop maar in de krul lijkt....

Dan ben je niet helemaal bij. De jury kijkt niet naar de kop in de krul, maar naar het totaal beeld en daarin is een nageeflijk paard een voorwaarde. En dat is toch wel heel iets anders dan wat jij noemt "de kop in de krul".

nou precies.. ik vind iemand gelijk zn geloofwaardigheid verliezen als ie zoiets roept. In de B hoeft je paard niet eens constant nageeflijk te zijn, daar zijn ze nog aardig makkelijk in hoor.. Voor de rest, als je een paard niet eens bij elkaar en nageeflijk kan rijden kan je beter ook nog even niet aan wedstrijden beginnen.. ga dan lekker recreatief rijden ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:30

Ja, klopt helemaal.
In de B verwacht men niet van je dat je paard voorbeeldig "aan de teugel loopt" maar ze willen wel zien dat het dier inderdaad aan elkaar en nageeflijk gereden wordt. Voor ontspanning krijg je meer punten dan met een neus die perfect op de loodlijn zit. Want een paard wat daar met de neus loopt kan net zo goed totaal op de kop lopen, zonder achterhand gebruik of totaal uit elkaar vallen.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:17

het is misschien een iets overdreven reactie, maar bij ons op de manege is om het weekend wedstrijd en ik help vaak door te schrijven bij een jury...
nou geloof me er worden zat punten gegeven aan combinaties die alleen maar dmv rukken en plukken het paard 'nageeflijk' houden tja dat ze dan een 3 krijgen voor halsstrekken boeit niemand want ze krijgen toch d'r punten!!!

de nieuwe proeven waren bedoeld om meer te gaan kijken naar de algehele aanleuning en ontspanning, maar er zijn nog té veel jury's die punten geven 'als het plaatje enigszins klopt'

imo is een proef wp-waardig als het paard goed op het been is, rechtgericht is (dus zowel linksom als rechtsom kan buigen/stellen), er niet teveel met de hand wordt gereden en het plaatje er ontspannen uitziet..... zulke combinaties zie ik veeeeels te weinig op wedstrijden....

diegene met de grootste sporen en knallende zwepen hebben niet helemaal door dat de fout wel eens in hun eigen houding/zit/balans kan zitten waardoor het paard niet recht gericht wordt gemaakt en dus niet lekker loopt.... dan komt de kracht van de hand erbij, paard remt af dus been of spoor erbij.....

hoeveel combinaties rijden er in de B niet al met een spoor?? en dan doel ik op diegene die daar ook echt mee móeten drijven omdat ze anders zo 'lui' zijn???? WAKE UP je paard zit dus gewoon niet goed in zijn lijf door jouw fouten.......

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:33

detour schreef:
Snoevie schreef:

het kan ook baten en niet schaden. Knipoog

ja zeker dat kan ook

ik vind het ook niet goed dat als een paard uit de opfok komt,er binnen een week al opgezeten word.
het hoef toch niet zo snel?

ook als je paard 3 is kan je rustig aan beginnen met licht grondwerk en dingen laten wennen.

maar ieder doet t op zijn eigen manier.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:10

CindyUniek schreef:
hoeveel combinaties rijden er in de B niet al met een spoor?? en dan doel ik op diegene die daar ook echt mee móeten drijven omdat ze anders zo 'lui' zijn???? WAKE UP je paard zit dus gewoon niet goed in zijn lijf door jouw fouten.......

Neuh, dat geloof ik niet. Ik heb een merrie, die is écht lui hoor..... Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:18

suleilitha schreef:
Citaat:

sorry,maar dan mag je menig jury een brilletje geven tegenwoordig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:20

tja het blijft een jurysport.
wat de een een geweldig beeld vind geven,vind de ander weer minder.

Diana_Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:49

Als je echt van je paardje houd doe je dat niet!!!
Je paard is pas rond ze 4e uit gegroeid (en dan nog niet helemaal!).
Zijn houding veranderd nog voordurend dus licht ze zadel iedere keer niet meer goed!!!
Je paard gaat veel langer mee als je hem op later leeftijd inrijd!!!
Beter een paar jaar wachten met er op dan 3x zo veel jaren hem eerder verliezen!!
x

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:51

Oud topic. Ik tem even, dit is niet de bedoeling. :)