'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Junip

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:49

Kipo, Ik geef geen reactie omdat ik graag tot vegetarier bekeerd wil worden.
Dus zulk soort plaatjes hebben echt geen invloed op mijn eetgedrag. Ik vind het eerlijk gezegd ook onzin dat je met zo'n plaatje aan komt zetten.

Ik houd van een lekker stukje biologisch vlees, en daar gaat zo'n plaatje niets aan veranderen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:25

Didoo schreef:
Dus zulk soort plaatjes hebben echt geen invloed op mijn eetgedrag. Ik vind het eerlijk gezegd ook onzin dat je met zo'n plaatje aan komt zetten.

Ik houd van een lekker stukje biologisch vlees, en daar gaat zo'n plaatje niets aan veranderen.

Tot vegetariër kun je niet bekeerd worden lijkt me.... dit is vaak de uitkomst van een optelsom die je hebt gemaakt wanneer je alles eens even goed overdenkt.
Ik ben dan wel vegetariër, maar ik ben al tevreden wanneer andere mensen bewuster gaan eten en iets minderen. Je doet het bij mij al snel goed dus, al zou het me nog meer plezieren wanneer iedereen vegetariër zou zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:30

Hinata schreef:
Ik vind het nergens op slaan, het is voor een koe/kip/varken inderdaad net zo zielig. Iemand uit m'n klas gaf de reden: Maar een paard is een edel dier. Dat vind ik echt bullshit, dat het een edel dier is is ook alleen maar iets wat de mens verzonnen heeft.
Net zoiets als vegetarisch zijn: slaat ook nergens op, de mens is een vleeseter, we hebben vlees nodig, en met vegetarisch zijn schiet je echt niks op. Nagelbijten / Gniffelen

Ik rechtvaardig zo'n post niet eens met een gedegen antwoord.
Je zal erg jong zijn en nog weinig kennis van zaken hebben wanneer je zegt dat je met vegetarisch zijn niets oplost. In de toon van je post ontbreekt het ook een beetje aan respect... dat is jammer in een verder goede discussie.
Nu met je in discussie gaan zou verspilde moeite zijn, maar je zou jezelf verder kunnen helpen door jezelf iig beter te informeren......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:37

Muzefee schreef:
Ik ben té nuchter om daar zo bij stil te staan. Er worden niet meer of minder koeien/paarden/schapen etc. geslacht als ik vegetariër wordt, dus het blijft even 'zielig'. Bovendien mag ik graag een frikandel eten, of gemengd gehakt. Mijn broertje denkt me er wel eens mee te kunnen klieren als hij paardenrookvlees eet, helaas heeft hij me er niet mee. Knipoog

Het heeft niets met nuchterheid te maken, maar met een gebrek aan motivatie om uit te zoeken wat je nu exact in je mond steekt en wat daar voor nodig is. Die koude desinteresse zal wel een beetje van deze tijd zijn denk ik soms, maar jammer is het wel.
Dat het je werkelijk niets kan schelen wat je in je mond steekt, en wat dieren hebben moeten doorstaan om op jouw bord te belanden verbaasd me.
Ik zeg niet dat vlees eten per definitie verkeerd is... Maar wanneer jij het al over frikandellen hebt, heb ik geen goede hoop dat je kwaliteitsvlees eet. In vrijwel al het snackvlees zit paard. Niet van netjes geslachte paarden uit NL die een mooi leven hebben gehad en correct geslacht worden, maar van Mexicaanse slachthuizen waar men door gebrek aan middelen (armoedige, slechte omstandigheden) paarden beestachtig levend in stukken hakt.
Als niemand dat iets kan schelen, is er met die mensen fundamenteel iets heel erg MIS!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:56

Hinata, ik vind jou uitspraak zo ontzettend jammer he. deze hele discussie ging zo goed, respectvol naar beide meningen, onderbouwd, er werd geluisterd naar elkaar en niemand werd de grond ingeboord voor zijn of haar mening... en ja, ik vind jou uitspraak toch wel een ferme steek naar vegies, net alsof wij achterlijk zijn dat wij onze volgens jou oerinstincten als vleeseters ff gaan uitdagen en zomaar gaan spelen met onze gezondheid.

misschien heb je niet het hele topic gelezen, anders had je gelezen dat ik dus tot minstens 2 keer toe, de wet van vraag en aanbod heb uitgelegd, vertaald naar vegetarisme.

ik ben nu 24 jaar, ben van mijn 9 jaar volledig gestopt met het eten van vlees en vis, ik eet niets waarin vlees of vis is verwerkt. dus ik eet ook geen soep op een ander want daarin zit 9 keer van de 10, vleesbouillon ea om maar 1 vb te geven.
dit is mijn levenswijze, daar heb ik zelf voor gekozen en mijn ouders hebben mij daar vrij in gelaten. ik ben er niet 1 keer ziek van geworden en ondervoed ben ik verre van. dus het fabeltje dat mensen vleeseters zijn, klopt in mijn geval totaal niet.

maarit12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:59

Dat is inderdaad best wel dom.
Maar een frikandel is helemaal niet van paardenvlees gemaakt. Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:28

maarit12 schreef:
Dat is inderdaad best wel dom.
Maar een frikandel is helemaal niet van paardenvlees gemaakt. Haha!

Wat vind je dom?
En dit zijn de frikandellen waar paardenvlees in zit:
AH-afbakbroodje frikandel, Perfect, Edah eigen merk, Mad Snack, Mora-broodje frikandel, Mora, Fastfood Express-broodje frikandel, Beckers frikandel classic, kern minifrikandel, Buitenhuis, De Vries, De Vries javaanse frikandel, Van Reusel frikandel best bite, Van Reusel Krokidel, Van Lieshout, Bakx, Metro frikandel extra, Piet de Wit, Piet de Wit frikandel speciaal.

Zou je je gesprekspartners misschien willen voorzien van een iets duidelijkere post? Ik moet er nu maar naar raden wat je bedoelt nl.... Alvast bedankt.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:29

Ninx schreef:
Didoo schreef:

Tot vegetariër kun je niet bekeerd worden lijkt me.... dit is vaak de uitkomst van een optelsom die je hebt gemaakt wanneer je alles eens even goed overdenkt.
Ik ben dan wel vegetariër, maar ik ben al tevreden wanneer andere mensen bewuster gaan eten en iets minderen. Je doet het bij mij al snel goed dus, al zou het me nog meer plezieren wanneer iedereen vegetariër zou zijn.

Ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel met mijn post?
Als iemand mij zo'n plaatje toestuurd zonder te weten dat ik ook bewust biologisch vlees eet en vegetarisch geweest bent kan diegene zo'n reactie verwachten.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:35

RedPassion schreef:
Hinata schreef:
Net zoiets als vegetarisch zijn: slaat ook nergens op, de mens is een vleeseter, we hebben vlees nodig, en met vegetarisch zijn schiet je echt niks op. Nagelbijten / Gniffelen

De moderne mens heeft allang geen vlees meer nodig om gezond te blijven. Er zijn meer dan genoeg vervangende voedingsmiddelen.
En hoezo schiet je er volgens jou niks mee op?

Ik bedoel, dat de mensen die vegetarier zijn er niet mee opschieten dat de bio-industrie ed. er mee stopt. Er zijn mensen die vlees blijven eten. Protesten zouden denk beter werken in die zin. Verder is het niet zo dat ik tegen vegetatiers ben of dat ik geen respect voor ze heb, ik ben het alleen niet met hun standpunt eens. Lachen En ik bedoel het dus verder ábsoluut niet beledigend tegen vegetariers, ik vind het knap van ze, en heb echt wel respect dat ze dit doen voor de dieren, maar zelf denk ik dus dat het geen zin heeft. Dat 'slaat ook nergens op' in m'n eerder genoemde post is daarom ook wel een beetje hard, zo bedoel ik het dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:44

Je had inderdaad het 'nergens op slaan' beter weg kunnen laten voor een goede discussie Knipoog

Maar goed, ik begrijp je punt nu wel. Dat ik geen vlees eet zal inderdaad weinig uitmaken, maar elke vegatarier/bewuste vleeseter is weer een kleine verbetering, vind ik persoonlijk. Bovendien zou ik er zelf niet mee kunnen leven als ik dan maar vlees ga eten. Ik wil niet dat er een dier gedood wordt voor mij, als ik net zo goed (en lekker) iets vervangends kan eten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:47

Waarom zou dat geen zin hebben Hinata? Waarom denk je dat?
Vrouwen mochten vroeger in NL niet stemmen, en was welgeteld 1 vrouw die daartegen in opstand kwam... steeds meer vrouwen sloten zich daar mondjesmaat bij aan. En nu? Nu mogen vrouwen stemmen, omdat 1 vrouw een statement durfde te maken.. in actie kwam en dus andere mensen inspireerde hetzelfde te gaan doen.
Je hoeft geen respect voor mij te hebben, maar kunt je misschien beter afvragen waarom het voor jou niet mogelijk is een stapje terug te doen en iets minder vlees te eten.
Door mensen minder, en dus gezonder, vlees te laten eten en ze daar een eerlijker prijs voor te laten betalen kunnen we de veehouderij naar normalere proporties terugbrengen.

NIETS doen heeft geen zin, IETS doen heeft altijd zin... hoe klein het effect aanvankelijk ook zal zijn.
Beetje positiever denken Hinata!

ps: ik merk dat ik een beetje val over de vele opmerkingen van mensen die ongeveer als volgt klinken: "ik heb heel veel respect voor vegetariërs, maar kan het zelf niet hoor!" Dat is net zoiets als: "knap dat jij zoveel afvalt, dat kan ik echt niet hoor!" of "knap dat jij op een podium durft te staan, dat durf ik niet hoor!". Hebben mensen dat zo weinig vat op zichzelf en zo weinig geloof in eigen kunnen? En als dat zo is; dat kun je toch ontwikkelen?! Je kunt toch van je kont afkomen en zeggen: nu doen we het anders!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 00:13

Wo, dit begint echt op een 'wij willen dat iedereen vegatarisch wordt' topic te lijken.

Niets aanvallends of persoonlijks, maar het ging over de zin 'ik eet geen paardenvlees want dat is zielig' niet over 'daarom moet iederee vegetarisch worden'

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:15

Didoo schreef:
Wo, dit begint echt op een 'wij willen dat iedereen vegatarisch wordt' topic te lijken.

Niets aanvallends of persoonlijks, maar het ging over de zin 'ik eet geen paardenvlees want dat is zielig' niet over 'daarom moet iederee vegetarisch worden'

Misschien moeten we de topic-titel aanpassen? Knipoog Haha!

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:57

Ik eet wel gewoon vlees..

Maar er komt hier geen paardenvlees in huis..
Wel frikandellen.
Maar was alleen paardenvlees is eten wij niet Tong uitsteken
Ik vind het toch een beetje raar als je gewoon iets opeet wat je lievelingdieren zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:04

Kirsten1995 schreef:
Ik eet wel gewoon vlees..

Maar er komt hier geen paardenvlees in huis..
Wel frikandellen.
Maar was alleen paardenvlees is eten wij niet Tong uitsteken
Ik vind het toch een beetje raar als je gewoon iets opeet wat je lievelingdieren zijn.

Maar je eet je lievelingsdieren toch wel op? Want je eet frikandellen...
Dan kun je beter paardenbiefstuk eten, want dat is over het algemeen van NL paarden en in NL geslacht.
Het paardenvlees in je frikandellen komt uit Mexico waar men door gebrek aan geld en middelen en slechte werkomstandigheden de dieren bijeen drijft en insluit en vervolgens levend in stukken hakt om te verwerken.
Ik denk dat dat een lot is dat jij je lievelingsdieren niet toewenst toch?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:09

Ninx schreef:
ps: ik merk dat ik een beetje val over de vele opmerkingen van mensen die ongeveer als volgt klinken: "ik heb heel veel respect voor vegetariërs, maar kan het zelf niet hoor!" Dat is net zoiets als: "knap dat jij zoveel afvalt, dat kan ik echt niet hoor!" of "knap dat jij op een podium durft te staan, dat durf ik niet hoor!". Hebben mensen dat zo weinig vat op zichzelf en zo weinig geloof in eigen kunnen? En als dat zo is; dat kun je toch ontwikkelen?! Je kunt toch van je kont afkomen en zeggen: nu doen we het anders!

Om eerlijk te zijn vind ik het helemaal geen prestatie om vegetarisch te zijn. Ik hoor dit heel vaak maar ik vind het idee dat ik vlees zou moeten eten zo verschrikkelijk dat het voor mij bepaald geen straf of opgave is om vegetarisch te eten.

Vlees eten an sich heb ik weinig op tegen, mits het niet in mijn huis gebeurt, en van een scharrelslager komt.
mensen die nog steeds persé hun lapje bio-industrie moeten hebben omdat ze nu eenmaal carnivoren zijn zou ik graag een dagje mee laten lopen op zo'n bio-bedrijf met een excursie slachthuis er achteraan. kijken of ze er nog zo over denken.

Met paardenvlees eten vind ik niets mis. Als het tenminste uit nederland komt. Als ik geen vega was zou ik het zeker eten. Lievelingsdier of niet. Juist door paard te eten voorkom je de dood van een ander bio-dier.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:19

ik eet graag vlees.
stel je nu eens voor dat we hier in nl allemaal vegetarisch zouden zijn. waar moeten alle koeien dan naartoe??? je ziet er geen 1 meer in de wei lopen hoor (ik bedoel dat een koe een kalf moet krijgen om melk tegeven. eten we die niet op hebben we een overschot...= dus geen melk meer). in de dierentuin moeten we maar naar de afdeling beschermde huisvarkens want geen boer die meer varkens heeft natuurlijk. kost alleen maar geld om die dieren voor de lol te houden.
kippen hebben we hier en daar nog leuk in de tuin maar eieren zijn er ook niet meer in de supermarkt. die 5 kippen in mn achtertuin leggen er niet genoeg om ze naar de supermarkt te gaan brengen.
en dan nog iets, veel vegetariers eten wel vis. ben je wel een bij een kwekerij geweest?? die vissen hebben nog minder leef ruimte dan een kip in een legbatterij. en dat is dan niet zielug want et is maar een vis??

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:24

tja, allemaal heel leuk, maar zowel jij en ik weten dat dit nooit zal gebeuren. Beetje nutteloze discussie dus.
Mocht het wel gebeuren dan zal ik met alle liefde mijn melkgebruik staken en overgaan op sojamelk. Alles is te vervangen.

Voor wat betreft vissen ben ik het volledig met je eens. Vis eten is allang niet meer diervriendelijk. Daarbij vind ik een vis net zo goed een beest. Vis komt er bij mij dus ook niet in.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:25

suuzepuus schreef:
ik eet graag vlees.
stel je nu eens voor dat we hier in nl allemaal vegetarisch zouden zijn. waar moeten alle koeien dan naartoe??? je ziet er geen 1 meer in de wei lopen hoor (ik bedoel dat een koe een kalf moet krijgen om melk tegeven. eten we die niet op hebben we een overschot...= dus geen melk meer). in de dierentuin moeten we maar naar de afdeling beschermde huisvarkens want geen boer die meer varkens heeft natuurlijk. kost alleen maar geld om die dieren voor de lol te houden.
kippen hebben we hier en daar nog leuk in de tuin maar eieren zijn er ook niet meer in de supermarkt. die 5 kippen in mn achtertuin leggen er niet genoeg om ze naar de supermarkt te gaan brengen.
en dan nog iets, veel vegetariers eten wel vis. ben je wel een bij een kwekerij geweest?? die vissen hebben nog minder leef ruimte dan een kip in een legbatterij. en dat is dan niet zielug want et is maar een vis??

Ik zie het probleem niet?

Ik eet trouwens nooit vis. Maar nog even ingaande op jouw post; mensen kunnen toch minderen en kiezen voor een betere kwaliteit vlees? Het is echt niet alles of niets hoor...
Dat ik vegetarier ben betekent niet dat iedereen dat moet doen, maar een beetje wijzer consumeren zou de wereld veel goed doen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:32

dat ben ik met je ens, vaak bestaat de maaltijd uit vlees en wat erbij maar het hoofdbestand deel is vaak vlees. nou eten wij hier regelmatig vegetaisch omdat dat gewoon goed voelt maar helemaal vegetarisch zijn gaat bij mij helemaal tegen mn gevoel in. maar zou jij het niet erg vinden om tussen de weilanden door te fietsen en nergens een koe te zien? nooit meer leren schoenen kunnen kopen en wat dacht je van alle producten waar melk of eieren in zitten niet meer te kunnen kopen?? dat is dus wel het geval als iedereen vegetarisch zou worden. dan kunnen we alleeen nog maar groente en fruit eten en verder niks.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:45

suuzepuus schreef:
dat ben ik met je ens, vaak bestaat de maaltijd uit vlees en wat erbij maar het hoofdbestand deel is vaak vlees. nou eten wij hier regelmatig vegetaisch omdat dat gewoon goed voelt maar helemaal vegetarisch zijn gaat bij mij helemaal tegen mn gevoel in. maar zou jij het niet erg vinden om tussen de weilanden door te fietsen en nergens een koe te zien? nooit meer leren schoenen kunnen kopen en wat dacht je van alle producten waar melk of eieren in zitten niet meer te kunnen kopen?? dat is dus wel het geval als iedereen vegetarisch zou worden. dan kunnen we alleeen nog maar groente en fruit eten en verder niks.

Los van het feit dat wat jij zegt utopisch is; mist de boer niet wat hij niet kent...
We zijn inmiddels al zo ver dat we veel producten kunstmatig kunnen 'imiteren', kunstbont, kunstleer, soyamelk, etc...

Natuurlijk vind ik het jammer wanneer er geen koeien buiten zouden lopen. Maar nu vind ik het nog vervelender om te weten dat de koeien die ik nu elke dag 'een goede ochtend!' toeroep, straks een ijzeren pen in hun kop krijgen en op iemands bord ligt
Veelal iemand, in het westen, die qua lichaamsomvang meer gebaat zou zijn bij wat minder vlees eten...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:48

ik ben ook zeker wel een voorstander van minder vlees eten hoor! maar geen vlees vind ik wat ver gaan. we hebben ook geen kilo vlees per week nodig om gezond te blijven. ik maak minimaal 1 keer per week een vegetarische maaltijd en minimaal 1 keer per week eten we vis. nu mn viend vaak weg is en ik vaak alleen eet eet ik vaker vegetarisch.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:52

die lichaamsomvang ROFL ROFL ROFL
maar het klopt wel ja.

Om lege weilanden maak ik me absoluut geen zorgen. Lege weilanden is meer plaats voor paarden of andere hobbydieren.

dierlijke producten vervang ik dan wel door kunstmatige.
Zat me net te bedenken dat dieren ook weleens uit zichzelf doodgaan. Hiervan kan dan weer leer gemaakt worden Haha!
dit gebeurd nu ook al door een bepaald merk.

wat een geweldige wereld zou dit zijn. maar helaas utopisch.
een wereld zonder bio-industrie is hoop ik wel haalbaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:52

suuzepuus schreef:
ik ben ook zeker wel een voorstander van minder vlees eten hoor! maar geen vlees vind ik wat ver gaan. we hebben ook geen kilo vlees per week nodig om gezond te blijven. ik maak minimaal 1 keer per week een vegetarische maaltijd en minimaal 1 keer per week eten we vis. nu mn viend vaak weg is en ik vaak alleen eet eet ik vaker vegetarisch.

Wanneer mensen alleen hetgeen zouden doen dat jij beschrijft schieten we al een heel eind op hoor!
Zeker wanneer ze hun vlees van een goede slager kopen, dat is ook beter voor je eigen gezondheid.
Ik kan prima zonder vlees, mis het niet, denk er nooit aan.
Dat dat voor anderen anders werkt kan ik wel begrijpen, maar op deze manier kunnen we een beetje 'meeten in the middle'!! Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:54

danneke80 schreef:
die lichaamsomvang ROFL ROFL ROFL
maar het klopt wel ja.

Om lege weilanden maak ik me absoluut geen zorgen. Lege weilanden is meer plaats voor paarden of andere hobbydieren.

dierlijke producten vervang ik dan wel door kunstmatige.
Zat me net te bedenken dat dieren ook weleens uit zichzelf doodgaan. Hiervan kan dan weer leer gemaakt worden Haha!
dit gebeurd nu ook al door een bepaald merk.

wat een geweldige wereld zou dit zijn. maar helaas utopisch.
een wereld zonder bio-industrie is hoop ik wel haalbaar.

Tja, ik noem het beestje maar bij de naam.
Want naast gemaksvoedsel, en teveel suikers is ook het iedere dag vlees eten een reden dat veel mensen veel te dik zijn. Ze verbruiken al die energie 9 uit 10 keer immers helemaal niet.
Het is zo onzinnig...

Inderdaad een droomwereld, if only.... zucht.

ps: heerlijk paard heb je.... is ze lief?