Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tutti_Frutti

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:57

Ik praat vaak tegen m'n paarden, maar tijdens het rijden meestal alleen braaf, goedz jochie ofz.
Buiten praat je vaak tegen andere (iemand die meerijd) en daar worden ze bij mij vaak ook rustig van.
Mijn verzorgpaardje nu, Leopold is heel druk als je hem in/uit de wei haalt en je hem net vast zet.
Ik praat dat met een rustige lage stem tegen hem en dan wordt ie rustiger.

Ik heb ook eens gehoort dat het bij mannen fijner is om tegen paarden te praten omdat zij een lagere stem hebben en dat vinden paarden fijner.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:02

praat met poetsen opzadelen enz. heel veel. Als ik aan het rijden ben en ze doen iets goed geef ik meestal een klopje want anders gaat ze soms een beetje leuten. en als ik aan het uitstappen ben praat ik ook gewoon. En als ik iemand uit de wei moet halen zeg ik meestal. Hallo dames, ja komt u maar enz. vinden ze erg leuk als ik tegen ze praat.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:03

Ik praat ook altijd tegen de paarden Ja
Als beloning of evt. 'afstraffen'.
Als ie iets doet wat mij niet aanstaat dan meld ik dat Clown

Verder ook met gerustellen enzo. Maar het is niet zo dat ik hele
gesprekken met een paard voer en uitgebreid vertel
wat ik vandaag nou weer heb meegemaakt..
Dat vindt ik wat onzin.
Zo nu en dan een praatje lucht altijd wel Tong uitsteken

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:04

N_fotografie schreef:
Nouja, ik heb een abo op Ros en ik las laatst dat het "slecht" is om tijdens de omgang met je paard, te praten. Paarden koppelen geluid aan communiceren. Wij communiceren eigenlijk om de stomste dingen verbaal terwijl een paard alleen verbaal communiceert wanneer nodig (hinniken bij gevaar of bij herkenning).

Ben benieuwd!

Wat een onzin vind ik dat van 'Ros' Tong uitsteken Ik praat heel veel tegen mijn paarden. Zeker onder het zadel, mijn paard word altijd enthousiast als ik hem beloon dat hij iets goed doet. En als hij te hard wil in het parcours zeg ik steeds Hoo hooo rustig en dan komt ie ook terug. Ik denk niet eens zo zeer dat het voor het paard om het práten gaat maar meer om het gevoel dat wij er mee uitzenden. Tekst begrijpt ie niet, maar als ik heel blij "goed zo!!!" zeg, voelt hij dat ik blij ben en dat hij het dus goed doet. Of als ik met een lage stem rustig Ho zeg begrijpt hij ook wel dat hij ook rustiger moet worden etc etc
Praten is onze manier van ons expressen dus ja Tong uitsteken Wat moet je dan als je je paard iets duidelijk wil maken?!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:15

Vandaag nog : voorbijganger ' Zegt ie nou nooit wat terug? ' Haha!

Skippybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:12

Ja, ik praat eigenlijk wel veel met de shetlanders. Als ze enthosiast worden, praat ik op een rustig toontje met ze. Knipoog En soms vertel ik ze over mijn dag, ik vind het dan wel leuk om te fantaseren wat ze terug zouden zeggen. En als ze schrapen of iets anders doen dat niet mag, spreek ik ze ook op een strengere toon toe. Ik vind het eigenlijk helemaal niet slecht dat je tegen een paard praat. Vork

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:19

Ik praat eigelijk altijd tegen mijn paard, ook tegen die van anderen trouwens...
Vorig jaar toen wij hem hebben gekocht ging ik eerst poetsen om een band op te bouwen, dan ging ik hem vertellen wat ik die dag had gedaan en wat ik allemaal ging doen, zo kreeg hij vertrouwen in mij. Nu als hij iets eng vindt hoef ik alleen maar braaf jongen oid te zeggen en dan weet hij dat het goed is.
Ik heb het mijn buurmeisje ook zo geleerd, pony widle niet de trailer op, toen ze met hem praatte volgde die haar zo.
Ik denk dus dat het juist goed is om tegen je paard/pony te praten.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:54

Ik praat wel ja Lachen . Alleen praat ik meer tegen haar als ik alleen ben, als er veel andere mensen bij zijn is het hoogstens 'braaaf' ofzo Lachen

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:28

Ik ben wel geïnteresseerd naar dat artikel, staat dat hier al ergens ?

Ik praat wel tegen mijn paard, volgens mij vindt ze dat fijn, want als ik niet praat, is ze ook niet bepaald vrolijk naar mijn gevoel. Ze reageert erop, en voelt zich fijner naar mijn idee. Ze reageert er gewoon op. Ze weet precies bij welke woorden ik wat ga doen.

Wieke_vSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:49

Ja, ik praat zeker. Vooral tijdens het buiten rijden, als we iets tegen komen waar ze bang voor is, praat ik tegen haar, dat geeft haar het vertrouwen om door te gaan, praat ik dan niet tegen haar, heeft ze de neiging om zich om te draaien.
Zie ook haar oren heen en weer draaien als ik tegen haar praat, ze let echt op dan.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:58

ik praat gewoon, maar ik zet geen hele verhalen op, gewoon de standaard dingen als o wat ben je een braaf paardje vandaag! dat soort dingen, ik vertel mijn verzorgpony echt niet wat er die dag is gebeurt, ik heb niet veel aan een depressieve pony Clown
maar bijvoorbeeld vandaag, heeft een paard waar ik tijdelijk voor zorg, zijn halster kapot getrokken omdat hij dacht dat hij achteruit moest lopen maar hij zat nog vast. Hoe moet ik hem kalm houden als ik niet tegen hem mag praten?

xmiepje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:15

Alleen thuis met rijden en op stal, niet echt in het parkoer ofzo.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:21

Heb er eens op zitten te letten maar in de omgang zeg ik toch aardig veel. Alleen doe ik het onbewust en valt het dus niet op.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:31

Ik praat wel maar niet hele verhalen,
alleen braaf, goezo, super! zulke dingen! en om hem rustig te maken hoooo Tong uitsteken
Dus echt praten kan je het niet noemen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:34

jahoor, zeker met buitenrijden moet ze hele verhalen aanhoren Clown
ze word rustig als je op een rustige toon tegen haar praat.
waneer ze niet luisterd wat harder aanspreken werkt ook goed.

heb wel mensen meegemaakt die me raar aankeken terwijl ik tegen mijn paard praatte, achja weet zelf wel beter Knipoog

Gebruikerit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:37

Whaha, ik praat best wel veel tegen mijn pony.
Van geruststellende woordjes tot hele verhalen over thuis, school, etc. Ik vind het fijn om het ergens kwijt te kunnen en hij vertelt het echt niet door! xD
Zeker als ik met hem buiten ben, dan voer ik hele gesprekken met hem, als iemand me dan zou zien zou die vast denken dat ik gek ben Koe

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:42

Eevj schreef:
Ja eigenlijk praat ik wel tegen m'n paard. Maar meer onbewust. Niet dat ik hem hele verhalen vertel, en vertel wat ik die dag heb gedaan. Maar ik begroet hem bijvoorbeeld, zeg 'm gedag. Probeer met poetsen ook gewoon op een rustige manier wat tegen m te zeggen. Als de stout ik op een wat strengere manier toespreken. Echt verstaan wat je zegt zullen ze niet doen, maar de manier waarop iets gezegt wordt begrijpen ze wel denk ik. Als ik er op zit praat ik eigenlijk zeg maar niet. Alleen als die iets gedaan heeft wat ik echt super knap vind! Dan beloon ik m ook met 'm stem Lachen

Inderdaad mooi gezegd, zo ga ik ook met de pony om die ik altijd rijd. Lachen Ze is nogal een neuroot en als ze dan kalm wordt beloon ik dat met mijn stem, ook tijdens het rijden. Ze reageert er zichtbaar positief op, dus ik blijf rustig af en toe wat zeggen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:45

ik praat altijd tegen mn paardje. ook als ik boos ben je kan alles eruit gooien zonder dat ze iets trg zeggen heerlijk.ik kan ook nooit echt boos op haar worden en dat weet ze maar al te goed haha.en praat veel op staal en tijdnes buitenritten

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:14

ik praat ook tegen mn paard, meestal om haar te laten weten dat ze het goed doet, en ze richt zich beter op mij als ze weer eens wat ziet vliegen *LOL*

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:17

Ik praat niet heel veel tegen mijn paard. Maar tijdens het rijden wel woorden als "goedzo, braaf, super". Tijdens buitenritten praat ik ook wel eens tegen dr en gewoon wanneer ik net bij haar kom.

loves_donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:24

ja , vooral tegen paarden die bang zijn

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:58

Ja, ik praat tegen mijn paard. Vooral om hem te belonen, of als hij iets eng vind, hem ''aan te moedigen''.
Schreeuwen doe ik níét tegen een paard. Vork

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:25

haha als iemand iets over mijn leven weet dan is het mn paard wel. Heb soms het idee dat ze met dr hoeven in dr oren wilt gaan staan.....hahaha
Ik denk niet dat het kwaad kan om tegen je paard te praten, wel doe ik dat alleen tijdens het poetsen en wandelen. Als ze aan het werk is dan alleen de commando's die ze kent om verwarring te voorkomen.

Jniena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:24

ja ik praat eigenlijk altijd tegen m'n paarden, worden ze rustig van.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:46

Het is eigelijk wel goed om te praten toch?? Ze zeggen dat je dan een betere band krijgt en mijn paardje laat altijd wel weten dat hij het fijn vind als ik met hem praat