Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

N_fotografie schreef:Nouja, ik heb een abo op Ros en ik las laatst dat het "slecht" is om tijdens de omgang met je paard, te praten. Paarden koppelen geluid aan communiceren. Wij communiceren eigenlijk om de stomste dingen verbaal terwijl een paard alleen verbaal communiceert wanneer nodig (hinniken bij gevaar of bij herkenning).
Ben benieuwd!
Ik praat heel veel tegen mijn paarden. Zeker onder het zadel, mijn paard word altijd enthousiast als ik hem beloon dat hij iets goed doet. En als hij te hard wil in het parcours zeg ik steeds Hoo hooo rustig en dan komt ie ook terug. Ik denk niet eens zo zeer dat het voor het paard om het práten gaat maar meer om het gevoel dat wij er mee uitzenden. Tekst begrijpt ie niet, maar als ik heel blij "goed zo!!!" zeg, voelt hij dat ik blij ben en dat hij het dus goed doet. Of als ik met een lage stem rustig Ho zeg begrijpt hij ook wel dat hij ook rustiger moet worden etc etc
Wat moet je dan als je je paard iets duidelijk wil maken?!
En soms vertel ik ze over mijn dag, ik vind het dan wel leuk om te fantaseren wat ze terug zouden zeggen. En als ze schrapen of iets anders doen dat niet mag, spreek ik ze ook op een strengere toon toe. Ik vind het eigenlijk helemaal niet slecht dat je tegen een paard praat.

. Alleen praat ik meer tegen haar als ik alleen ben, als er veel andere mensen bij zijn is het hoogstens 'braaaf' ofzo

Eevj schreef:Ja eigenlijk praat ik wel tegen m'n paard. Maar meer onbewust. Niet dat ik hem hele verhalen vertel, en vertel wat ik die dag heb gedaan. Maar ik begroet hem bijvoorbeeld, zeg 'm gedag. Probeer met poetsen ook gewoon op een rustige manier wat tegen m te zeggen. Als de stout ik op een wat strengere manier toespreken. Echt verstaan wat je zegt zullen ze niet doen, maar de manier waarop iets gezegt wordt begrijpen ze wel denk ik. Als ik er op zit praat ik eigenlijk zeg maar niet. Alleen als die iets gedaan heeft wat ik echt super knap vind! Dan beloon ik m ook met 'm stem
Ze is nogal een neuroot en als ze dan kalm wordt beloon ik dat met mijn stem, ook tijdens het rijden. Ze reageert er zichtbaar positief op, dus ik blijf rustig af en toe wat zeggen.