Wat was jou ergste val!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pitbullgup

Re: Wat was jou ergste val!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:20

ik heb 2 vallen

1 - was eigelijk best wel dom, in de tijd dat ik nog op de manege reed. we hadden springles en ik zat niet zo stevig dus gleed aan de zijkant van de pony af, viel alleen op m'n schouder met als resultaat scheurtje in m'n schouder spier.

2- ik was aan het galloperen met m'n voormalige verzorgpaardje, toen ie uitgleed in de bocht en bovenop m'n been en enkel landen (opzich al een geluk) resultaat been gekneusd en enkelbanden erg verrekt.

heb al wel veel gekkere dingen mee gemaakt maar nooit met erge blessure's ofzo... gelukkig Haha!

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:27

ik ben ook een keer in een bocht naar beneden gekletterd. Mn paard was aan de kletter gegaan in onze buitenbak...en toen ie plat de bocht doorging brak ineens mn binnenbeugelriem. Daaaaar ging ik....
doordat het zo onverwacht gebeurde (je krijgt een soort ruk aan je been) viel ik heel gek.
HGelukkig heb ik ook nooit echt heftige blessures gehad-.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:28

Ik ben vaak gevallen geloof ik Nagelbijten / Gniffelen Mijn pijnlijkste val was toch tijdens het springen, paard weigerd voor een hindernis. Ik vloog over zijn nek heen met mijn buik op 1 van de balken. Heb ik nog dagen last van gehad, en een geweldige streep op m'n buik. Sigaar

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:31

Een jaar of 10 geleden ben ik met paard en al achterover gegaan en heb toen mijn bekken op drie plaatsen gebroken. 't gebeurt in een seconde en 't kost een jaar om weer zo ongeveer fatsoenlijk op de been te komen.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 13:50

Ik ben zaterdg gevallen.Ik was 90 cm aan het springen
tot dat het mis ging bij de laaste hindernis.
Het paard bleef hangen achter de hindernis en ik viel op
me rug
k heb nu rugpijn maar het gaat stukjes beter.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:59

Ik heb nog nooit een blessure (ernsitig) gehad door paardrijden. Ik heb 1 keer mijn stuitje gekneust. Het 3 wekn lang moeite gehad met aankleden.

Verder ben ik 1 keer zo van een pony (ik was denk ik 9 of 10) afgevallen dat ik recht op mijn hoofd ben gevallen. maar ik stak mijn handen niet uit. Mijn ouders dachten echt dat ik er was geweest. scheind een heele naare val geweest te zijn. Maar ik kan me er echt helemaal niks meer van herinneren. Wat ik me wel kan herinneren dat ik even een glaasje wat ben gaan drinken om er vervolgens weer gewoon op te klimmen...

Ik heb ook een keer een wedstrijdje gekregen ven mijn instuktrise. Die zei als je 100 keer valt ben je een goede ruiter. Sinds dien hou ik het dus bij. Ik moet nog 62 keer. En dat in 10 jaar Lachen Ik kreeg altijd de moeilijke paarden

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:23

Irma1 schreef:
Een jaar of 10 geleden ben ik met paard en al achterover gegaan en heb toen mijn bekken op drie plaatsen gebroken. 't gebeurt in een seconde en 't kost een jaar om weer zo ongeveer fatsoenlijk op de been te komen.

au! Bloos!

maar je hebt nog soort van 'geluk' gehad; ik heb ooit iemand gerevalideerd die een dergelijke val had meegemaakt, alleen was haar bekken niet gebroken, maar een hoop banden afgescheurd. dat kwam dus niet meer goed; ze heeft nog altijd last, kan moeilijk lopen etcetc. heftig hoor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:53

De ergste?
In de hoek er keihard afgesmeten, 2 wervels van mijn rug compleet aan puin, allemaal fracturen. Gelukkig waren mijn zenuwen nog ok en kon ik nog lopen. Tegelijkertijd ook mijn arm gebroken.

Ik heb een jaar fysiotherapie gehad, om er weer bovenop te komen. Het ergste is nog wel, dat toen ik de volgende dag toch maar naar de dokter ging, hij zei dat ik rontgefoto's van m'n arm moest, maar van de pijn van mijn rug zei hij dat het slechts gekneusde spieren zouden zijn. Ben 2 maanden later, vanwege ongelovelijke pijn die maar niet stopte toch naar het ziekenhuis gegaan, maar daar konden ze niks meer doen, omdat het al aan het dichtgroeien was, korset kon mij niet meer helpen. Toen ben ik dus gewoon naar huis gestuurd, met de boodschap: we kunnen er niks aan doen, je kunt fysiotherapie proberen.

Ik kom er in elk nooit meer vanaf, als ik lang moet staan, zware tassen moet dragen, of lang rechtop zit zonder leuning, krijg ik weer pijn.

Het heeft mij wel geleerd om nee te zeggen als mij een te moeilijk paard word aangeboden, en mijn grenzen te respecteren. En iedere keer als ik loop word ik daar gewoon gelukkig van, omdat ik weet, dat als ik een centimeter anders was gevallen, mijn zenuwen geraakt zouden zijn, en ik verlamd zou raken.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:36

ik heb een keer een kwartier vast gelegen in de sloot met mijn pony ik lag vanaf me onderbenen onder de andere kant van mijn pony ik lag met mijn bovenlichaam tussen de voor en achterbenen, dus wanneer hij op wou staan raakte hij mij, gelukkig is alles uiteindelijk goed gekomen ,had alleen gebroken pols hij had niks , vertrouwen kwijt maar dat hebben we nu gelukkig al lang weer terug:)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:31

ook allenmaal heftig Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:32

heb 1 val gehad waarbij ik mijn milt heb gescheurd, werd een weekje ziekenhuis

en 1 val waarbij ik op mijn hoofd viel en een heel dik gezicht had.

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:51

Toen ik nog op de manege reed sloeg de pony ophol, echt racen door de bak en ging recht op de bakrand af
hij bokte vlak voor de bakrand waardoor ik er afviel op de bakrand en daarbij me heup kneusde.. kon daardoor een poos niet goed lopen of zitten..

En me ergste was ook op de manege, ook dat paard ging er vandoor lekker plat door de bocht waardoor hij viel en ik er onderkwam.
Me knie was zwaar gekneusd (heb er nog steeds last van na 3jaar) en me enkelband was gescheurd.
sindsdien ben ik altijd bang omweer onderuit tegaan, zoiets blijft je gewoon bij.
(het is niet zo erg als de meeste hier vertellen !gelukkig! maar het blijft je toch altijd bij)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:41

Toen ik nog een beginnertje was dat net kon galoperen sloeg mijn pony op hol, ik had mijn voeten tot de hielen zo'n beetje in de beugels dus je kan het al raden, ik bleef met een voet hangen Nagelbijten / Gniffelen met als gevolg dat pony over mijn hoofd (lang leve de cap) gallopeerde, maar toch een flinke wond op mijn hoofd. naja en toen was op een of andere manier mijn voet toch wel losgekomen uit de beugel.

immerslief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:10

van de pony van me opa die deed ineens rodeo. was een gekneusde enkel. en zere kont was op me enkel terecht gekomen.

grappig ponytje zonder zadel over 1ste gaatje gesprongen ging 3 keer goed. 4de keer zat ik aan de andere kant van de hindernis. hahaha.

en 1 keer met een manege pony toen kwam ik ook hard op me linker heup bil terecht werd een flnike blauwe plek. kon 3 dage amper lope.

en voor de rest er wel eens zoineens naast gestaan.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:19

De ergste val was die waarvan ik me niets meer kan herinneren. Zo zag een bekende me op mijn paard en zo zag hij ineens een paard zonder ruiter. Schedelbasisfractuur, ernstig hersenletsel (bloedingen in m'n pannetje) 48 uur op het randje gezweefd met een enorm bloederig en opgezwollen brein met een krappe 20% kans om te overleven. Reuk en smaak zo goed als weg. Maanden uit de roulatie geweest en nu nog last van cognitieve stoornissen en eeuwige vermoeidheid omdat alle signalen die mijn brein inkomen een omweg moeten nemen.
Het was heel erg handig geweest als ik toen een cap op had gehad. Bloos

Het enige leuke daaraan was dat de weg naar het Erasmus in Rotterdam door 21 politiewagens was afgezet omdat ik erdoor moest Nagelbijten / Gniffelen Baal er alleen van dat ik dat niet meegekregen heb. Haha!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:27

niet zoo erg:
Toen als ik op zo'n beginnersponytje reed, heel braaf!
Maar we galoppeerde en de pony struikelde over z'n eigen voeten en dus viel die vooruit en ik eroveruit getuimeld.. Moest direct teurg opt paard.. staartbeen deed wel zéér
(heb k 3 keer meegemaakt maar heb geleerd om te blijven zitte Knipoog )
Dan nog een keer overlaatst
deed 3 rondjes met telkens sprongetjes zonder te stoppe met telkens een sprongetje van 40 cm..
Maar toen stopte ik en wou me pannenkoekzadle tegoei trekke
en viel dus pardoes van men zadel, goed bleef het ponytje staan want anders had ikw at erger.
heb 2 weken zere rug gehad en kon nii mee turne..
ZO erg was het niet Knipoog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:36

hoezo de foto eigenlijk??

robbedoes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:32

Op ponykamp zat ik op een pony die nog nooit op kamp mee was geweest en nog jong was.
Hij vond het allemaal maar eng enzo.
Dus toen ging ie er vandoor, en ik proberen hem stil te krijgen, wat niet lukte, maar toen ineens ging die boven op de rem.
Dus hij stond ineens stil. Ik stomverbaasd en ik had het niet verwacht dus ik val voor over en glij van z'n nek af.
Het was niet echt pijnlijk, ik kon er wel om lachen/

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:44

Mijn ergste val tot nu toe was toen ik mijn jonge merrie van 5 wilde gaan leren alleen op buiten rit te gaan. Met meerdere paarden is ze super braaf. Ik wilde iedere dag een klein stukje verder.

Dag één - naar het einde van het erf toe stappen - Heel boos paard die naar vriendjes in de wei wilde, en maar steigeren. En niet zo van stijgeren waarbij je met een hand tussen de oren kan slaan, of een ei kapot slaan. Maar steigeren waarbij je twee handen nodig hebt om er voor te zorgen dat ze niet omdraait. Op een gegeven moment steigerde ze weer en wist te draaien waarbij ze met haar ene achterbeen de andere onder zichzelf uitschopte waardoor wij beiden achter over sloegen en ik het paard bovenop me kreeg. Gelukkig kon ik nog voor een deel weg springen en lande zij alleen op mijn voet. Zadel naar de knoppen, paard aan de wandel op de akker achter de wei (2ha) en ik met leren laarzen (zonder rits) die eigenlijk acuut uitmoesten omdat mijn voet begon te zwellen. Toch maar eerst paard gevangen (beest liet zich natuurlijk niet zomaar vangen)

gelukkig had mijn paard niks dan een paar kleine schrammetjes.
Ik vind vallen met het paard veel enger dan er zelf afvallen. als je zelf valt heb je nog wat controle over hoe je valt maar als je met z'n tweetjes valt niet, dan moet je maar hopen dat je niet onder het paard komt

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:15

Als je met z'n tweeën valt heb je helemaal geen controle meer over waar en hoe je neerkomt; als je zelf valt of voelt dat je gaat, kun je nog denken van 'ik laat nu los'. Met paard en al kun je dat vergeten; je gaat en je moet maar bidden dat 't dier, dat het ook niet meer kan sturen, niet vol op je landt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:26

ik ben een keer in hetenland bijna onderuit gegan in een rengallop. hij ging zo had en er lag een heel heel heel klein beetje modder. ik ging bijna met paard en al... ik ben echt blij dat dat goed is gegaan!

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:31

van sommige berichtjes kreeg ik wel kippevel!!

ik heb gelukkig nog nooit wat ernstig over gehouden van een val maar mijn ergste val was
reed op me pony die af en toe nog al druk kan zijn ze ging dribbelend een heuveltje af en struikelde
ik viel eraf kon net optijd omdraaien anders had ik haar boven op me gehad.
heb nog steeds angst voor heuveltjes af te gaan

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:27

ai, als je dit allemaal leest vraag je je af waarom we toch steeds weer op die peerden gaan zitten Haha!

Mijn ergste val was toen ik een jaar of 12 was. Ik reed buiten met mn pony, toen ik de controle in galop een beetje kwijt was en hij dus heel hard op een asfaltweg afrende... gelukkig reden daar geen auto's het was een weg in aanbouw.. maar we gingen dus wel onderuit op het asfalt. Ik ben de weg naar huis gestrompeld... mn moeder was geloof ik wel geschrokken toen we daar zo geschaafd *(was een witte pony) thuis aankwamen.. gelukkig niets gebroken, maar het zag er wel spectaculair uit.

Ik ben ook een keer hard van mijn arabiertje gevallen, in de bevroren buitenbak... de sneeuw op het dak van de stallen begon ineens te schuiven, dus daar schrok hij nogal van... dat waren ook blauwe plekken.

ik heb gelukkig nog nooit wat gebroken (fff afkloppen!)

LauraketjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:50

Het was op mijn vorige manege met een van mijn lievelingspony's (het arme dier is ondertussen ook al gestorven). Ik had uitzonderlijk op zaterdag les en we gingen springen, we begonnen het parcours altijd met de balken op de grond en zo dus het parcours lopen ok, dat ging allemaal goed maar nu moet je wel weten dat die pony vaak struikelde dus ik was al wat op mijn hoede Bloos . En toen gingen we dat parcours springen met de balken wat hoger, ik denk dat het 50 cm was ik weet het niet hoog maar dat is ook al een jaar geleden he nu spring ik veel hoger Vingers aflikken , en alles ging goed, ik maakte een volte op het einde om het parcours af te ronden zeg maar en plots schrikt ze... Wat gebeurt er, haar linkervoorbeen schuift helemaal onder haar lichaam door en ze valt voorover en ik duik over haar schouders (net voor zij op de grond viel) vlak met mijn hoofd op de grond en ik sloeg over mijn nek over, ik maakte dus een soort van koprol.
Met als gevolg dat mijn tok in 2 stukken was gebroken, ik had een lichte hersenschudding en een verrekte nek en overal pijn. De pony had niets, ze huppelde vlak erna vrolijk door de piste Knipoog .

hellahola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:19

eigenlijk zijn het er twee:
Twee jaar geleden rijd ik op een manegepaard. Ik kreeg het paard niet in galop, zaten we eindelijk in galop struikelde ze. Ik vloog er af, hield me hoofd in en maakte een soort koprol, waarschijnlijk een reflex. Het paard maakte ook een koprol. Resultaat een hoefijzer op mijn been, omdat ze daarop afzette. Anders had ik niks gemankeerd!

Twee weken geleden ging ik bij een bijrijdpaard kijken, een drukke e-pony. Er was geen bak, er werd in een weiland gereden. De e-pony werd door de eigenaresse losgelaten en in 2 seconden was ze weg, vol in rengalop. Maar er komt een moment dat je niet meer recht kan en dus draaide ze zich om, ik er af ik zat toch al niet meer heel stevig. Vooral eng door de snelheid, ik lag ook niet in twee tellen stil. Maar verder nog geen hele erge blessures gehad Pling