verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:12

Allejezus, nu heb ik nog meer reden om mijn paarden NIET te laten slachten. Huff starks moet ik ze eten geven en zie ik die lieve oogjes weer. He nee bah! Ik weet dat het zo eenmaal is, maar ik vind het zo gruwelijk Misselijk Nee mijn paard mag zijn koppie, velletje, benen en weet ik veel wat nog meer, als hij sterft.
het mag dan wel sneller gaan, maar ik heb toch liever dat ze heel blijven Knipoog Nee hoor doe mij maar een spuitje
Dat je niet over je nek ging!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:27

Ach... Als mijn Stanley (pony vol humor, vol kattenkwaad, gekke streken, houdini-acties, knuffelkont) dood op de grond ligt, dan is het niet meer mijn Stanley... Stanley ligt niet op de grond zonder iets te doen... Dan neem ik afscheid van hem en dan zal het me werkelijk een biet zijn wat er met hem gebeurt. Of ze hem nou aan stukken hakken (slachter) of naar de destructie brengen (inslapen) en daar als hondenbrokken eindigt of op een berg met andere dode dieren maakt me dan echt niet meer uit Kwijt ben ik hem dan toch wel!

*Wil er niet aan denken en hoopt dat haar paarden nog (minstens) 20 jaar meegaan

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:34

@ Quellian Ach ja ieder zijn ding, maar ik geef liever de voorkeur aan een spuitje. En ja idd kwijt ben je ze, maar bij mij ligt het eraan HOE je ze kwijtraakt. Ze zijn altijd je maatje geweest en hoe jij erover denkt dat is jouw keuze dan maar. We zijn mensen met ieder onze eigen gevoelens Knipoog

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:39

Quellian: dat heeft onze DA (van de Faculteit) ook gezegd hoor. Ons is letterlijk verteld dat als je een paard wilde laten inslapen het op de OK moest gebeuren om te voorkomen dat paarden gaan vechten. Hij zei toen dat hij dacht dat er geen verschil was tussen inslapen en slachten, en hij zei ook: 'ik ben wel van mening dat de meest humane/paardwaardige manier van 'afmaken' slachten is'.

Norwaygirl: heb jij wel gelezen? Of lees je (net als ik in eerste instantie) alleen de eerste pagina? Er is namelijk al herhaaldelijk gezegd dat je je paard ook kunt laten slachten en erbij kunt zetten dat hij niet voor de consumptie mag worden geslacht. DAn wordt 'ie gewoon door de Rendac opgehaald en niet in stukken gesneden... en dan moet ik het nog met Quellian eens zijn: op het moment dat het paard geschoten is, is het niet meer het paard waar je zoveel avonturen mee hebt beleefd.

Trouwens: ik vind het ook smaakloos, respectloos en zéér laag om pb'tjes te gaan sturen dat je mij 'een mens zonder hart' vindt, omdat ik met alle liefde van de wereld paardenvlees zou eten. Kom op, wees dan een grote meid/echte vent en zet het hier in het topic. Of kijk iets verder dan je neus lang is: er zijn genoeg mensen op bokt die op bokt gezegd hebben dat ze mijn paard met mij zo'n geweldige combinatie vonden. En dat bleek dat ik zo veel van mijn paard hield...
Dus als iemand nog wat te miepen heeft: wees eens stoer en zeg het en plein public!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:52

Quellian schreef:
luna1 schreef:
zal ik je eens wat vertellen mijn dierenarts gaf mij het advies om haar te laten slachten niet voor het geld maar omdat het sneller gaat ze zijn nog nieteens binnen of ze zijn al weg ja ik heb er spijt van dat ik haar heb moeten laten gaan en nee ik zou nooit weer deze keuze willen maken maar soms moet je je en dan doe je wat je dunkt dat het beste is.

Dit lees ik nu pas Clown

Ik heb mijn DA toendertijd ook om advies gevraagd en hij zei (ik zal citeren): 'meiske, als je echt van je pony houdt, dan breng je hem naar de slacht'. Dat was voor mij genoeg reden!

Ik heb dit al eens eerder naarvoren gebracht op bokt als er weer een dicussie slachten/inslapen was, maar ik werd altijd voor gek versleten. Onmogelijk dat mijn DA dat had gezegd...

ik kreeg het idd ook als advies tis hard maar soms niet anders.
ze kijken mij ook welleens raar aan hoor Clown .

ik vind dat idereen een eigen mening mag/moet kunnen hebben maar houdt wel een beetje respect voor elkaar das alles dan houdt je de sfeer ook gezellig maar je excuses in aanvaard hoor....
Ach gut

gr gemma

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:54

Quellian schreef:
Ach... Als mijn Stanley (pony vol humor, vol kattenkwaad, gekke streken, houdini-acties, knuffelkont) dood op de grond ligt, dan is het niet meer mijn Stanley... Stanley ligt niet op de grond zonder iets te doen... Dan neem ik afscheid van hem en dan zal het me werkelijk een biet zijn wat er met hem gebeurt. Of ze hem nou aan stukken hakken (slachter) of naar de destructie brengen (inslapen) en daar als hondenbrokken eindigt of op een berg met andere dode dieren maakt me dan echt niet meer uit Kwijt ben ik hem dan toch wel!

*Wil er niet aan denken en hoopt dat haar paarden nog (minstens) 20 jaar meegaan

dat was bijmij ook zo toen ik haar overgaf was het mijn paard niet meer maar puur een lichaam.
tuurlijk hheb ik wel gebruld toen het eenmaal zover was nadat ik haar overgegeven heb zeg maar.
maarja toen was ze al weg.

gr gemma

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:00

@ Laui. Ik heb alles gelezen en ik wilde mijn mening laten weten. Mag toch of heb ik dat soms mis? Ik wist allang dat dat "alleen schieten" kan, maar dat was iets waar ik NIET op in wilde gaan, want dat wilde ik niet Knipoog En ik vind het beide niks, nu ik dat zo lees, maar ja ja moet toch wat, en de 1 wil een slager en de ander niet. Thats life!

En dat van die PB ik heb geen PB gestuurd Knipoog Ik weet ook niet of dat stukje aan mij was, want dan was dat stukje aan de foute Norway_girl gericht Bloos

Mallemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:44

Na het lezen van het verhaal, ben ik toch wel weer een beetje blij geworden.
Onlangs is mijn paard afgekeurd en inderdaad naar het abattoir in Nijkerk gegaan. Zelf kon ik niet de moed vinden om zelf mee te gaan, mijn verdriet was en is veel te groot Huilen .
Ik ben zo blij met het lezen van je verhaal, dat er met respect omgegaan word met deze paarden. Natuurlijk gaat je paard of pony er niet zomaar naar toe, er is vaak een hele geschiedenis aan vooraf gegaan. En deze beslissing neem je ook niet zomaar, daar gaan heel veel slapeloze nachten aan vooraf.
Ik wil je heel hartelijk danken voor je verhaal !!!!!!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:16

NG: ik bedoelde het niet rot, ik dacht echt dat je het niet gelezen had. Wat jij kiest is jouw keuze, en dat geld andersom net zo. En ik vind niet dat er iets mis is met de slacht.
En die PB heb ik idd van iemand anders gehad, excuus als je dat verkeerd hebt opgevat.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:21

Laui! schreef:
NG: ik bedoelde het niet rot, ik dacht echt dat je het niet gelezen had. Wat jij kiest is jouw keuze, en dat geld andersom net zo. En ik vind niet dat er iets mis is met de slacht.
En die PB heb ik idd van iemand anders gehad, excuus als je dat verkeerd hebt opgevat.

Hihi geeft niet hoor Knipoog Soms moeilijk om een uitdrukking op pappier te zetten. Maar ieder heeft idd zijn mening en dat is eenmaal zo.

FF voor iedereen: Er is een toppic over het slachten van een paard. Daar kan je dicsussieren wat je wilt Haha!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:23

__elise__ schreef:
ik heb niet alles gelezen, had ik dus echt geen zin in.
maar ik zou dus als we met school ook zo'n excursie hadden, dus mooi niet meegaan.
ik zou er nog dagen wakker van liggen.

ik zou zelf ook nooit me paard naar de slager brengen.
zo'n paard hoor je met waarde gewoon in te laten slapen als het echt moet.

het idee dat je paardje na een paar dagen bij iemand anders op je bord ligt.

denk dat je toch maar eens wel heel het verhaal moet lezen.. en kijk dan even bij wat er met je diertje gebeurt nadat hij is ingeslapen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:27

Ik wil graag een keer naar een slacht van een paard gaan kijken. Om te zien hoe het gebeurd. Ik heb zelf paarden laten inslapen met een spuitje, en dat gaat vaak goed, maar ook weleens fout.
Daarom zou ik graag zelf eens zien hoe het er aan toe gaat.
Toevallig zijn 2 paarden van mijn werk afgelopen week naar de slacht gegaan * ongeneeslijk kreupel* en daardoor ga je er wel over nadenken wat je zelf zou willen.
Mooi verwoord TS!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:42

Quellian schreef:

Wat je met je paard doet als hij overleden is, dat is jouw eigen beslissing, maar als ik het zo lees is het net of je een leeg pak melk in de vuilnisbak gooit. "Zo, het was lekker, maar daar hebben we toch niets meer aan, aju". Moest het even kwijt...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:59

En toch kijk ik er in feite ook zo tegenaan Lachen .

Ik ben gevallen voor de ziel van mijn paard, zijn totaalbeeld, het karakter, hoe ze was.
Niet voor het lichamelijk, voor het omhulsel dat er rond zat.
Vanaf het moment dat het paard dood is, is er voor mij geen ziel meer, is dat paard waar altijd zo gek van was voorgoed weg.
Dan blijft er alleen maar de 'verpakking' over.
En die verpaking zal hoe dan ook vergaan (of je moet hem al gaan opzetten). Laat je hem nu in stukken snijden, opbranden, rotten... dat lichaam zal op den duur toch verdwijnen.

Het zijn de herinneringen die blijven, en die ik wel altijd zal koesteren. Als de tijd ooit gekomen is, dan zal ik iedereen zeggen 'kijk, dat was mijn paard, en het was het beste beestje van de wereld.' Als ik na zijn dood zou zeggen: 'Nou, die was eens van mij maar is nu kapot. Heb al weer een nieuwe hoor dus ik denk er niet meer aan', dan pas zal ik mij voelen alsof ik een leeg pak in de vuilbak heb gegooid. Want dan denk ik niet meer aan het totaalbeeld van mijn paard.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:06

Ben ik met je eens, maar met een mens toch net zo? Waarom een mens ook niet onthoofden, villen en opeten? Ik wil best eens mens proeven Vork Gnagnagna

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:11

Toch een plus dat ze daar schoon zijn, en geen paniek dieren willen..
Dan nog ben ik enorm tegen slachten!!
Geef een ziek paard liever een spuitje, dan dat hij naar zijn dood moet 'reizen'.
Paarden met een gebroken been bijvoorbeeld, gaan soms alsnog op de trailer naar de slacht
omdat een spuitje geld kost! Boos!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:16

Norway_girl schreef:
Ben ik met je eens, maar met een mens toch net zo? Waarom een mens ook niet onthoofden, villen en opeten? Ik wil best eens mens proeven Vork Gnagnagna

Tsja, waarom is dat eigenlijk zo ja, goede vraag. Waarschijnlijk alleen maar omdat het zo duiiizzzeeeende jaren traditie is. Omdat het al bijna zo oud is als de mens zelf, ze te begraven/cremeren... Ook waarschijnlijk omdat men vroeger dacht dat men het lichaam nog nodig had in het hiernamaals.

Stel je eens voor dat men die duizenden jaren geleden niet was begonnen met het begraven van mensen. Dat men niet geloofde dat het lichaam na de dood nog enig nut had.
Dan gaven wij recent overleden grootmoeder misschien met de vuilnismagen mee.
En heel eerlijk? Mij kan het na mijn dood geen hol schelen wat je met mijn lichaam doet. Al bouw je er een feestje op, ik geloof nu eenmaal zelf niet in het nu van het lichaam na de dood. Zolang iedereen mij maar in herinnering houdt.

Odetje: een beetje terug kan je lezen dat paarden met zulke kwetsuren niet vervoerd mogen worden (zie de reactie van crossmonster voor uitleg)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:24

Haha helemaal mee eens Knipoog Het is de geest die voortleeft en niet het lichaam Knipoog
Maar ik ga naar mijn bed, want ik ben weer veel te laat op bokt gebleven (is ook zo verslavend)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:53

Shenavallie schreef:
Quellian schreef:

Wat je met je paard doet als hij overleden is, dat is jouw eigen beslissing, maar als ik het zo lees is het net of je een leeg pak melk in de vuilnisbak gooit. "Zo, het was lekker, maar daar hebben we toch niets meer aan, aju". Moest het even kwijt...

Dat zegt alleen iemand die mij niet kent.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 01:13

Zijn degenen die denken dat het de geest is die voortleeft en niet het lichaam donor of stellen zij hun lichaam beschikbaar voor de wetenschap?

Eten degenen die hier niets van willen weten (en daarmee hun hoofd in het zand steken) zelf vlees?

En verder vind ik dat mensen zich moeten realiseren dat, wanneer het echt zo is dat slachten een prettigere manier voor het paard is om te sterven, inslapen misschien wel egoïstisch is.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 01:40

Lenn: nee. Ik ben zelf in opleiding tot arts en ik leer er erg veel van (mensen die hun lichaam doneren aan de wetenschap). Maar tegelijkertijd moeten daar mensen liggen die je niet kent, mensen die je wildvreemd zijn en niet je opa of oma, of iemand waar je mee van doen had. Om er van te kunnen leren moeten het imo wildvreemden zijn en omdat ik in principe word opgeleid voor een maatschappelijk beroep, waarbij ik duizenden patiënten ga zien, vind ik het niet kunnen dat zij mij op zo'n plaats tegen zouden kunnen komen. Ik heb er goed over nagedacht en de eerste keer dat ik van snijzaal af kwam was ik er ook van overtuigd dat ik het wél zou doen, inmiddels ben ik ruim een jaar verder en heb ik besloten dat het niet juist is. En ik vind het het mooiste wat je als mens kunt doen.
Ik ben ook geen bloed- of orgaandonor. Daar heb ik niet zo heel goed over nagedacht, wie weet komt dat nog Knipoog

Over de vraag waarom we geen mensenvlees eten: er zijn nog steeds kannibalistische stammen. Wij, als westerse wereld, hebben alleen besloten dat we dat niet doen. Het is ethisch niet juist. Wij vinden dat je elkaar geen pijn mag doen, niet mag doden etc etc, en opeten hoort daar dan ook bij, lijkt me Knipoog. Er zijn ook maar weinig diersoorten kannibalistisch, de meesten eten andere diersoorten. De mens is alleen waarschijnlijk de enige die niet gegeten wordt Knipoog

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 03:21

heb mn zieke paard in laten slapen, zeer goede begeleiding van mn da gehad, het was een kleine ingreep en mn paard was van de wereld...heb liever dat ze hem verbranden of diervoer van gemaakt word, dan dat een mens mn lieve paard op moet eten.
tevens moet ik erbij vertellen dat ieder mens ooit weleens paardevlees gegeten heeft, denk maar aan droge worst, bitterballen vleeskroketten etc.

iedereen succes met je eigen keus.
en neem zelf op je eigen manier afscheid van je viervoeters.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 04:08

Als mijn paarden geen paardwaardig leven meer kunnen lijden gaan ze naar de slacht. Simpel weg omdat bijna elk paard gaat vechten als die ingeslapen zou worden. Zelf wil ik zeker weten of die dood is dus begeleid hem in zoverre naar binnen als ik kan. Verder hoef ik het niet te zien want wil herrineringen houden van het leven van het paard.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 09:12

Hermesdeux schreef:
Kimberley, niet om jou tegen te spreken. Maar toen ik vorig jaar bij het inslapen was van een 26-jarige Fjord die niet meer op haar benen kon staan, stak de dierenarts een aantal keer mis in een ader. Je wilt niet weten wat voor bloedbad daar uit kwam... toen hij eindelijk goed had geprikt, was het paard zo gestresst, dat het gewoon niet om aan te zien was. Ik ben altijd voor een spuitje geweest, maar na dit meegemaakt te hebben, kies ik voor de slager. Juist, omdat het dan "Past, boem... klaar" is...

Nou dat is idd de reden waarom ik over de slacht anders ben gaan denken(wat een afschuwlijk verhaal van je zeg, helaas gebeurd dat ook en ook dat blijft op je netvlies achter). Ik hoorde een soortgelijk verhaal als die van jou en had daar nog nooit bij stil gestaan, dat dat ook kon gebeuren..was daar enomr van geschrokken omdat ik er altijd van overtuigd was dat inslapen de allermooiste manier voor het dier, maar ook voor jezelf zou zijn. Ben toen een hele poos aan het twijfelen geweest en met mijn zusje over gehad (gossiemijne is van ons samen). We zeggen nu, inslapen als de tijd daar is, maar wie weet hoe het echt tegen die tijd is..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:49

Mijn da raad spuitje aan, het ligt gewoon aan de voorkeur en ervaringen van de da.