Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:39

icehorses schreef:
karoliena schreef:
Oortjes naar voren betekend niet dat ze iets leuk vinden

Als ze het niet leuk zouden vinden zouden ze het toch laten merken? Vork Clown Verward

Sinds wanneer? Een paard laat allen wat merken als hij heel erg pijn heeft anders niet

HorseGurl13

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 16:30

superwoman schreef:
Ook vind ik dat je gewoon voorzichtig moet zijn! Sommige paarden lopen met zwaar werk zonder problemen tot hun 30ste en andere met minder zwaar werk tot hun 10-15 jaar.
Wanneer je je paard te zwaar belast is de kans groter dat hij schade krijgt.

Lijkt mee ook!!

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 16:31

Citaat:
Als ze het niet leuk zouden vinden zouden ze het toch laten merken? Vork Clown Verward

Citaat:
Sinds wanneer? Een paard laat allen wat merken als hij heel erg pijn heeft anders niet

Ja idd, de meeste paarden werken graag en zullen (vaak) ook doorzetten tot ze er bij neervallen!! Nou is dit mis wat overdreven maar goed Tong uitsteken

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:06

Superwoman, als ik om me heen kijk zie ik hopen ruiters die scheef, krom, achterover en/of niet in de beweging van hun op maat zijnde paard zitten en ook begeleiding hebben.
Helaas kost werken aan houding, zit, evenwicht en rijkunstig gevoel veel tijd en er moet gescored worden.
Dus is het beeld belangrijker en kun je bvb een ponykaderlid aantreffen, die bij elk zijstapje van de pony er naast dreigt te vallen.
Zo ontstaan een hele boel blessures door overbelasting, ook als het hedendaagse plaatje klopt. Een ruiter die niet in evenwicht is, veroorzaakt meer schade aan het paard, dan iemand die volgens de huidige mode te lang is, maar keurig in evenwicht is met zijn paard. Dat is niet in centimetertjes te meten.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 17:10

Dat week zo nog niet als je te lang bent breng je ook schade aan!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:14

idje schreef:
Superwoman, als ik om me heen kijk zie ik hopen ruiters die scheef, krom, achterover en/of niet in de beweging van hun op maat zijnde paard zitten en ook begeleiding hebben.
Helaas kost werken aan houding, zit, evenwicht en rijkunstig gevoel veel tijd en er moet gescored worden.
Dus is het beeld belangrijker en kun je bvb een ponykaderlid aantreffen, die bij elk zijstapje van de pony er naast dreigt te vallen.
Zo ontstaan een hele boel blessures door overbelasting, ook als het hedendaagse plaatje klopt. Een ruiter die niet in evenwicht is, veroorzaakt meer schade aan het paard, dan iemand die volgens de huidige mode te lang is, maar keurig in evenwicht is met zijn paard. Dat is niet in centimetertjes te meten.

Maar volgens jou en mij zijn er dus meer ruiters die niet in evenwicht zijn. Daarom vind ik het dus extra belangrijk dat de centimeters kloppen om zo de schade te beperken...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:24

Ik ben het in het evenwichtverhaal met je eens, maar blijf erbij dat het centimeter verhaal meer een modeverschijnsel is, dan een objectief verhaal (excessen daar gelaten natuurlijk)
De markt biedt groot, groter, grootst en dat moet verkocht worden en dus kweken we clientele.
De waarheid is dat met de grooei van de stokmaat, de medische problemen mee gegroeid zijn en de levensverwachting gedaald.
Je kunt dus ook stellen dat de stokmaat terug moet om schade te beperken.
Dus vandaar, niet alles is te meten in cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:00

HorseGurl13 schreef:
Citaat:

Citaat:

Ja idd, de meeste paarden werken graag en zullen (vaak) ook doorzetten tot ze er bij neervallen!! Nou is dit mis wat overdreven maar goed Tong uitsteken

Ik denk dat heel veel paarden het heus wel aangeven dat ze dingen niet leuk vinden, maar ik weet dat er ook heel veel mensen zijn die dat gewoon niet zien, niet willen, of gewoon het inlevingsvermogen in hun paard niet hebben...
En dat aangeven gebeurt niet alleen met oren naar achteren, maar ook snuiven, briesen, piepen, been wegtrekken, slingeren, schudden met het hoofd, de rug vastzetten, kantelen, noem het maar op... Hiermee wil ik heus niet beweren dat mensen van wie hun paard zulke dingen doet allemaal te groot zijn, of geen inlevingsvermogen hebben, maar wel dat het allemaal signalen zijn dat er wat is...

Maar idd als de ruiter die signalen negeert, zet het paard door tot ie erbij neervalt (en soms letterlijk!) En: Ja maar ik vind het zo leuk (wat ik in dit topic een paar keer heb horen vallen) zijn natuurlijk geen argumenten....

Verder ben ik het eens met Superwoman...

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:04

uhm.. ik vind het sowieso niet aan de lengte maar aan het gewicht liggen Vork

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:29

ik ben het echt met het verhaal van Idtje eens!
om het te illustreren, ik heb een fjord van 136, ik kan er zelf op zitten zonder dat ik merk dat ze er last van heeft ofzo, en ik ben eigenlijk best lang voor zo'n fjord (het oogt niet te groot vind ik). ik ben 178 cm en 59 kilo.
mijn vriend echter zat er ook even op, maar ik zag Marigold haar rug wegdrukken, terwijl mijn vriend dus 185cm en 70 kilo is.
qua gewicht zou ze het moeten kunnen houden maar mn vriend welke niet kan rijden zit als een zoutzak (met alle respect), en dat stoort Marigold duidelijk.
ikzelf zit wel in evenwicht en ik verwacht dan ook geen problemen met het op haar rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:50

Ik vind het ook een heel ander verhaal met een Fjord, die kunnen veel meer hebben dan een slanke Welsh-D-pony.... Wel heel goed dat je paardje ook duidelijk aangeeft als iets haar stoort...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:38

ja je moet er zelf ook goed op letten he.
dan zie je het wel dacht ik zo.
misschien niet bij elk paard maar Marigold wel vind ik.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:45

Even een opmerking tussen door. Een Welsh-D kan natuurlijk een ranke Welshpony in de D-maat zijn, maar voor Welshmensen is een Welsh-D een Welshcob.
En dat zijn pure gewichtsdragers die in sommige gevallen wel 1m60 kunnen zijn.
Zit nogal verschil in.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:02

mijn pony wordt af en toe bereden door een 22 kilo wegend jochie, en mijn pon is drie, het jochie vijf. hij heeft nog geen goed evenwicht nee, maar Flicka loopt netjes recht. moet ik haar zelf dan inrijden, omdat ik wel goed evenwicht kan houden, ondanks dat ik 52 kilo weeg? dat is toch onzin! als het zo moet, laat je je pony toch niet inrijden? en over het verkopen als je niet meer kunt rijden, is een pony een rijmachine? nee! er zijn veel meer dingen die je met een pony kunt doen dan alleen rijden, dus dat vind ik klinkklare onzin!

oren naar voren omdat ze het leuk vinden? onzin! vandaag nog, kwam de DA voor de jaarlijkse enting. mijn paard was als de dood, maar stond met de oren naar voren, helemaal gespannen te kijken wat de DA ging doen. leuk? niet dus!

verder geldt de stelregel van een vijfde van het optimale gewicht in principe altijd, maar er is inderdaad een grens. ik vind dat mensen van 100 kilo of meer niet op een paard horen. bovendien moet er in eerste instantie ALTIJD naar het paard als individu gekeken worden, in wat voor verband dan ook. we hebben het nl over een gemiddeld paard, met een gezond gestel. er zijn nou eenmaal paarden die een dergelijke belasting niet aankunnen, daar moet rekening mee gehouden worden. maar er zijn ook paarden die geen slijtage zullen oplopen bij een belasting die een stuk hoger is. maar dat zijn de uitzonderingen. helaas wordt zoiets meestal pas opgemerkt als er al wat mis is met het paard.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:03

icehorses schreef:
karoliena schreef:
Oortjes naar voren betekend niet dat ze iets leuk vinden

Ff voorbeeldje: In een ander topic: Onze shet laat zich niet vangen, en soms bokt ze en steigert ze tijdens het rijden. Maar ik vind mezelf niet te lang, ze is gewoon vervelend.
Zo denken veel mensen, dan wordt het dus vervelend genoemd en dan zijn er ook nog genoeg pony's die wel door willen gaan. Voorbeeldje: Pony in een manegeles, stokkreupel (zagen ze toen pas, was de eerste keer aandraven), meisje wil hem dus naar het midden rijden en pony wil gewoon niet, blijft netjes tussen de andere pony's doordraven. En die moet echt wel pijn hebben gehad! Dus het is gewoon echt jouw verantwoordelijkheid als ruiter, want een pony laat nou eenmaal geen zwakte zien én vaak heeft hij er niet meteen veel last van, maar wel over een paar jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 00:49

Ongetwijfeld... je moet als ruiter ALTIJD nadenken, en je verantwoordelijkheid nemen... altijd kijken: hoe is de lichaamstaal van het paard? Steigeren of bokken is extreem protest, maar de rug wegdrukken is dat ook... sterrenkijken is ook een vorm van protest, en veel mensen zien dat als vervelend gedrag.
Maar als je duidelijk te lang bent of te zwaar (en vaak kun je dat zelf heus wel bedenken) moet je gewoon niet op die pony gaan rijden. Heel simpel.

merrieveulen schreef:
verder geldt de stelregel van een vijfde van het optimale gewicht in principe altijd, maar er is inderdaad een grens. ik vind dat mensen van 100 kilo of meer niet op een paard horen. bovendien moet er in eerste instantie ALTIJD naar het paard als individu gekeken worden, in wat voor verband dan ook. we hebben het nl over een gemiddeld paard, met een gezond gestel. er zijn nou eenmaal paarden die een dergelijke belasting niet aankunnen, daar moet rekening mee gehouden worden. maar er zijn ook paarden die geen slijtage zullen oplopen bij een belasting die een stuk hoger is. maar dat zijn de uitzonderingen. helaas wordt zoiets meestal pas opgemerkt als er al wat mis is met het paard.
Hier ben ik het echt mee eens, je moet als ruiter goed kijken en goed nadenken...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 06:26

Yamcha, even een vraagje. Vanuit jouw optiek dat ruiter en paard niet meer dan 10cm mogen verschillen, hoe denk je dan over Western, Endurance en IJslanderruiters.
Allemaal diciplines waarbij jouw regel door de band genomen niet op gaat.
Allemaal dierenbeulen dus, die hun paard onherstelbare schade toe brengen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:08

idje schreef:
Ik ben het in het evenwichtverhaal met je eens, maar blijf erbij dat het centimeter verhaal meer een modeverschijnsel is, dan een objectief verhaal (excessen daar gelaten natuurlijk)
De markt biedt groot, groter, grootst en dat moet verkocht worden en dus kweken we clientele.
De waarheid is dat met de grooei van de stokmaat, de medische problemen mee gegroeid zijn en de levensverwachting gedaald.
Je kunt dus ook stellen dat de stokmaat terug moet om schade te beperken.
Dus vandaar, niet alles is te meten in cm.

Idd, de kwaliteit van paarden is achteruit gegaan. Daar moet je als ruiter ook mee om gaan. Dus niet te zwaar belasten!
Dat is idd niet alleen te meten in cm en dat heb ik al meerdere xen gezegd. Je moet ook naar ieder paard afzonderlijk kijken.
Je moet gewoon voorzichtig zijn met paarden. Wanneer je op de grens zit of er net overheen moet je daar bewust mee omgaan en/of stoppen met rijden.

Ik vind mensen steeds egoistischer worden ook met betrekking tot paarden. Als het gaat om rijden en als het gaat om "ik weet hoe mijn paard in elkaar zit" zonder al te veel ervaring. Het niet willen aannemen van tips van mensen die meer ervaring hebben.Dit wist ik niet is bijna een vrijkaartje dat je er niks aan kon doen en véél minder schuldig bent.
Ik wil graag dat mensen hun ogen gaan openen. Zelf wil ik ook graag tips, ik wil mijn paarden ook niet "verzieken". Ik heb daarvoor ook les... sta open voor andere meningen, maar ze moeten wel "ergens op slaan".

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:13

idje schreef:
Yamcha, even een vraagje. Vanuit jouw optiek dat ruiter en paard niet meer dan 10cm mogen verschillen, hoe denk je dan over Western, Endurance en IJslanderruiters.
Allemaal diciplines waarbij jouw regel door de band genomen niet op gaat.
Allemaal dierenbeulen dus, die hun paard onherstelbare schade toe brengen?

Ze heeft toch in de post ervoor gezet dat je naar elk paard als idividu moet kijken! Niet op elke slak zout gaan leggen.

Ik vind dat je met jouw antwoorden je eigen mening soms juist tegenspreekt.Ik ben het met veel dingen wat jij schrijft eens, behalve deze. Deze staat recht tegenover die van mij
Citaat:
Maar wat ik met mijn post vooral wil zeggen, is dat schade toe brengen aan een paard veel minder maat gerelateerd is dan de meesten denken

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:11

Ik heb niets tegen mensen die te groot zijn voor hun pony. Zolang ze er maar niet op gaan zitten Haha!
Het zou fijn zijn als iedereen kijkt naar wat het beste is voor zijn paard ipv dat ze kijken wat ze alleen zelf maar leuk vinden.
Natuurlijk kun je lang zijn en niet te zwaar voor je paard, maar ook dat zou je zelf erg goed moeten kunnen inschatten. Zo niet dan kun je beter gaan lessen op een manege, want zij zoeken (hopelijk) een goed passend paard bij je uit. Koe

En wat betreft ijslanders, westernpaarden e.d. Daarbij ga ik er van uit dat de mensen die zulke paarden rijden zelf heel goed kunnen inschatten wat wel en niet kan.
Ijslanders zijn bevoorbeeld echte paardjes voor volwassenen. Maar als je een hele kleine ijslander hebt en je bent zelf heel groot en/of heel stevig, zou ik persoonlijk ook voor een maatje groter kiezen.

Ik hoop gewoon dat iedereen zijn gezonde verstand gebruikt Vork En dat mensen die bijvoorbeeld hun shetlander laten verzorgen er zelf ook goed op blijft letten dat hun verzorgster er niet uit groeit.

Daarmee voorkom je een heleboel gedoe en veel problemen Cool

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:34

Citaat:
mijn pony wordt af en toe bereden door een 22 kilo wegend jochie, en mijn pon is drie, het jochie vijf. hij heeft nog geen goed evenwicht nee, maar Flicka loopt netjes recht. moet ik haar zelf dan inrijden, omdat ik wel goed evenwicht kan houden, ondanks dat ik 52 kilo weeg?

Nee, is daarop het antwoord. Als je goed leest noemt het merendeel dat grote/ relatieve zwaardere mensen best op pony´s kunnen rijden mits het paard daarop getraind is. Dus niet zomaar als zwaar iemand zijnde opstappen, maar als dit wordt uitgebouwd totdat het paard sterker is geworden en regelmatig wordt getraind. De conditie goed is en dan langzaam door jouw het rijden ook vorozichtig wordt opgepakt als het beestje lang en breed volwassen is. Dan lijkt mij dat zodra jij bewust bent van het feit dat je wat zwaarder bent er misschien best op kunnen (afhankelijk van de bouw en hoogte van je pony nu dan Lachen ), tenzij je merkt dat je pony eeuwig iel en relatief slap blijft want dan gaat het niet werken.

Ik blijf erbij, het is puur per geval verschillend. Natuurlijk is het niet goed als de ruiter zulke lange benen heeft, dat deze per ongeluk de bewegingsvrijheid van een paard/ pony de vorbenen in de weg zit. En ik moet beamen dat het rijden van een kleine pony een goede houding niet bemakkelijkt.

Maar het is afhankelijk van de bespiering, conditie en mate van training van een paard. Net zoals bouw invloed heeft en evenwicht/ rijkunsten etc.

En als je dan naar shetlanders en kinderen gaat kijken, helaas heb je het daar over relatief jongere mensen die zelf minder ervaring hebben en inzicht. Soms wordt het rijden op een shet minder serieus genomen en ´klooit´ men eerder wat af, omdat gericht op rijverenigingen lessen volgen met shetlanders minder serieus genomen kan worden.

Het is en blijft per geval verschillend (en dat is ook niet van een foto af te bepalen, daarop is voroal het plaatje te bepalen Knipoog )

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:52

Juist Bienotje.

En superwoman, waar spreek ik mezelf tegen, ik kan het niet vinden.
Dat jij bij je mening blijft is je goed recht, ik blijf bij de mijne.
Opgedaan in meer dan 40 jaar leven en werken met paarden en ruiters.
Met open oog en open mind.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:33

Je vind bijv dat:

*Heel veel mensen niet correct zitten (en dus het paard meer belasten)
*het paard en shet tegenwoordig minder goed/stevig is gefokt en dat er daardoor meer problemen komen (wanneer je dan overbalast is het risico helemaal groot)

En daartegen: is dat schade toe brengen aan een paard veel minder maat gerelateerd is dan de meesten denken. Terwijl ik vind dat je met die bevindingen alleen maar kunt zeggen dat je bewuster moet zijn met je paard en je eigen lichaam om de schade te beperken....
Ook is het overgewicht van mensen veel meer een probleem geworden,het komt iig steeds vaker voor. Dus je lengte en je gewicht zijn ontzettend belangrijk voor een paard.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:28

superwoman schreef:
Je vind bijv dat:

*Heel veel mensen niet correct zitten (en dus het paard meer belasten)
*het paard en shet tegenwoordig minder goed/stevig is gefokt en dat er daardoor meer problemen komen (wanneer je dan overbalast is het risico helemaal groot)

En daartegen: is dat schade toe brengen aan een paard veel minder maat gerelateerd is dan de meesten denken. Terwijl ik vind dat je met die bevindingen alleen maar kunt zeggen dat je bewuster moet zijn met je paard en je eigen lichaam om de schade te beperken....
Ook is het overgewicht van mensen veel meer een probleem geworden,het komt iig steeds vaker voor. Dus je lengte en je gewicht zijn ontzettend belangrijk voor een paard.

Ho even. Over het fokken van Shetten heb ik niets gezegd.
Over het fokken van paarden heb ik gezegd dat de TOENEMENDE stokmaat een bron van problemen is gebleken ondermeer om het idee dat als je maar in het plaatje past dan klopt het te nuanceren.
Bovendien heb je me nergens zien schrijven dat ik een te groot gewicht geen probleem vond.
Ik ben JUIST van mening dat je alles per paard moet bekijken en daarbij vind ik schofthoogte van iets minder belang dan fysieke gesteldheid van het dier en de kwaliteit van de ruiter.
Want als stokmaat het belangrijkste criterium is in deze, dan veroordelen we inderdaad de IJslanderruiters , Westernmensen, Endurancers en zo tot dierenbeulen en dat verdient het merendeel niet.
Velen van hen rijden hun 'te kleine' paarden zonder onnatuurlijke schade tot op hoge leeftijd.
Daartegenover staan vele, vele paarden van de 'goede' maat die de slijtageslag niet aan kunnen.
En die nuance probeer ik over te brengen.
Er gaaner meer kapot aan slecht fokbeleid en slecht rijden, dan aan een fatsoenlijke ruiter die 10 of 20 cm te lang is voor het plaatje.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:34

Niemand roept dat endurance mensen western mensen en IJslander mensen deirenbeulen zijn, dat verzin jij nu zelf.

Endurance mensen snap neit hoe je er bij komt net als western mensen denk dat toch zeker 80 % niet te groot is, tenminste wat ik op stallen en wedstrijden zie, dsu ik snap neit hoe je daar bij komt.