icehorses schreef:karoliena schreef:Oortjes naar voren betekend niet dat ze iets leuk vinden
Als ze het niet leuk zouden vinden zouden ze het toch laten merken?![]()
![]()
Sinds wanneer? Een paard laat allen wat merken als hij heel erg pijn heeft anders niet
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
icehorses schreef:karoliena schreef:Oortjes naar voren betekend niet dat ze iets leuk vinden
![]()
superwoman schreef:Ook vind ik dat je gewoon voorzichtig moet zijn! Sommige paarden lopen met zwaar werk zonder problemen tot hun 30ste en andere met minder zwaar werk tot hun 10-15 jaar.
Wanneer je je paard te zwaar belast is de kans groter dat hij schade krijgt.
Citaat:Als ze het niet leuk zouden vinden zouden ze het toch laten merken?![]()
![]()
Citaat:Sinds wanneer? Een paard laat allen wat merken als hij heel erg pijn heeft anders niet
idje schreef:Superwoman, als ik om me heen kijk zie ik hopen ruiters die scheef, krom, achterover en/of niet in de beweging van hun op maat zijnde paard zitten en ook begeleiding hebben.
Helaas kost werken aan houding, zit, evenwicht en rijkunstig gevoel veel tijd en er moet gescored worden.
Dus is het beeld belangrijker en kun je bvb een ponykaderlid aantreffen, die bij elk zijstapje van de pony er naast dreigt te vallen.
Zo ontstaan een hele boel blessures door overbelasting, ook als het hedendaagse plaatje klopt. Een ruiter die niet in evenwicht is, veroorzaakt meer schade aan het paard, dan iemand die volgens de huidige mode te lang is, maar keurig in evenwicht is met zijn paard. Dat is niet in centimetertjes te meten.
HorseGurl13 schreef:Citaat:Als ze het niet leuk zouden vinden zouden ze het toch laten merken?![]()
Citaat:Sinds wanneer? Een paard laat allen wat merken als hij heel erg pijn heeft anders niet
Ja idd, de meeste paarden werken graag en zullen (vaak) ook doorzetten tot ze er bij neervallen!! Nou is dit mis wat overdreven maar goed

![]()
merrieveulen schreef:Hier ben ik het echt mee eens, je moet als ruiter goed kijken en goed nadenken...verder geldt de stelregel van een vijfde van het optimale gewicht in principe altijd, maar er is inderdaad een grens. ik vind dat mensen van 100 kilo of meer niet op een paard horen. bovendien moet er in eerste instantie ALTIJD naar het paard als individu gekeken worden, in wat voor verband dan ook. we hebben het nl over een gemiddeld paard, met een gezond gestel. er zijn nou eenmaal paarden die een dergelijke belasting niet aankunnen, daar moet rekening mee gehouden worden. maar er zijn ook paarden die geen slijtage zullen oplopen bij een belasting die een stuk hoger is. maar dat zijn de uitzonderingen. helaas wordt zoiets meestal pas opgemerkt als er al wat mis is met het paard.
idje schreef:Ik ben het in het evenwichtverhaal met je eens, maar blijf erbij dat het centimeter verhaal meer een modeverschijnsel is, dan een objectief verhaal (excessen daar gelaten natuurlijk)
De markt biedt groot, groter, grootst en dat moet verkocht worden en dus kweken we clientele.
De waarheid is dat met de grooei van de stokmaat, de medische problemen mee gegroeid zijn en de levensverwachting gedaald.
Je kunt dus ook stellen dat de stokmaat terug moet om schade te beperken.
Dus vandaar, niet alles is te meten in cm.
idje schreef:Yamcha, even een vraagje. Vanuit jouw optiek dat ruiter en paard niet meer dan 10cm mogen verschillen, hoe denk je dan over Western, Endurance en IJslanderruiters.
Allemaal diciplines waarbij jouw regel door de band genomen niet op gaat.
Allemaal dierenbeulen dus, die hun paard onherstelbare schade toe brengen?
Citaat:Maar wat ik met mijn post vooral wil zeggen, is dat schade toe brengen aan een paard veel minder maat gerelateerd is dan de meesten denken
En dat mensen die bijvoorbeeld hun shetlander laten verzorgen er zelf ook goed op blijft letten dat hun verzorgster er niet uit groeit.
Citaat:mijn pony wordt af en toe bereden door een 22 kilo wegend jochie, en mijn pon is drie, het jochie vijf. hij heeft nog geen goed evenwicht nee, maar Flicka loopt netjes recht. moet ik haar zelf dan inrijden, omdat ik wel goed evenwicht kan houden, ondanks dat ik 52 kilo weeg?
), tenzij je merkt dat je pony eeuwig iel en relatief slap blijft want dan gaat het niet werken.
) superwoman schreef:Je vind bijv dat:
*Heel veel mensen niet correct zitten (en dus het paard meer belasten)
*het paard en shet tegenwoordig minder goed/stevig is gefokt en dat er daardoor meer problemen komen (wanneer je dan overbalast is het risico helemaal groot)
En daartegen: is dat schade toe brengen aan een paard veel minder maat gerelateerd is dan de meesten denken. Terwijl ik vind dat je met die bevindingen alleen maar kunt zeggen dat je bewuster moet zijn met je paard en je eigen lichaam om de schade te beperken....
Ook is het overgewicht van mensen veel meer een probleem geworden,het komt iig steeds vaker voor. Dus je lengte en je gewicht zijn ontzettend belangrijk voor een paard.