Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:51

ik denk het punt daar waar de hoef het eerste de klap opvangt waar de hoef de grond raakt?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:54

Als ik dat stuk zo lees, en de lezing herinner, ging het erom dat de hoefhoek verandert in die 8 weken. Ook bij niet bekappen. Dus niet of het ijzer slecht is of niet..

Ze heeft niet het verschil onderzocht tussen blootvoets of met ijzer, maar het verschil tussen bepaald soort ijzers... Zoiets.

Maar ik heb er niet voor geleerd natuurlijk...

Anoniem

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:38

Cer, de linken naar het onderzoek staan erbij, dus je kunt het allemaal nalezen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:40

Ja maar bij mij linkt ie niet door hoor... ik kom op de hoofdpagina uit.... en daar kan ik zo 1,2,3 niet het artikel vandaan halen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:42

Cer schreef:
Ja maar bij mij linkt ie niet door hoor... ik kom op de hoofdpagina uit.... en daar kan ik zo 1,2,3 niet het artikel vandaan halen...

De eerste link gaat naar het archief van 2004.
Het betreffende onderzoek staat daar onderaan.

Anoniem

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:43

@ Jovarna
Onlangs (ik dacht op pagina 8 ofzo) reageerde jij op mijn mening/commentaar over om het maar zo te noemen 'Naturals' en alles daar omheen. Ik was het niet eens met dat 'kale beton bodem' gedoe, daar vertelde jij mij weer dat dat om inloop stallen gaat; in dat geval sluit ik er wel bij aan. Maar nou bekijk ik de site nog eens en lees ik het toch wél:

Toch op stal?
Als je paard toch op stal staat, zorg dan dat hij zoveel mogelijk beweging krijgt. Benut iedere mogelijkheid om hem beweging te geven. Misschien kun je er nog wat bijrijders bijnemen? Beweging is nodig om hem in goede conditie te houden, om zijn hoeven gezond te houden, om koliek te voorkomen, om verveling te bestrijden, etc.

Bedenk ook wat je op de stalbodem legt. Ons advies is om er... NIETS te leggen! We weten het: iedereen legt stro of ander spul op de stalbodem, maar wat iedereen doet is nog niet per definitie het beste.

Dit gaat dus over om het maar zo te noemen 'gewone stallen' .
Zo komen dan met een aantal argumenten/voordelen waarom je dat zou moeten doen:

Het is beter voor de hoeven. Je paard krijgt in een stal toch al veel te weinig beweging en daardoor is er nauwelijks doorbloeding in de hoeven. Op een zachte ondergrond van stro werkt het hoefmechanisme, wat nodig is voor de doorbloeding in de hoef, ook al niet. Op beton daarentegen werkt het hoefmechanisme in ieder geval nog goed bij de spaarzame bewegingen die het paard in een stal maakt. [Mijn paard komt dagelijks buiten, ze hebben het er al over dat het paard iedere dag lekker naar buiten moet kunnen, mijn paard loopt dan op asfalt/gras (stuk afgezet erf) ]
Urine kan weglopen. In een stal met bodembedekking wordt de urine opgezogen en is het onvermijdelijk dat de hoeven in een urine-prut staan. Bij een kale betonbodem loopt de urine gewoon weg en blijft de binnenkant van de hoef vrij van urine. [Een voordeel van stro is dat het slecht vocht absorbeert waardoor de urine er bij een wat dikkere laag als het ware onderdoor stroomt. Bij mij eindigt dan ook het grootste deel in de om het maar zo te noemen 'afvoer' in haar stal]
Makkelijker uitmesten. Op een kale betonbodem blijft de mest gewoon liggen en kan supereenvoudig met een schep worden verwijderd zonder je te vertillen aan dat zware doorweekte stro. [Uitmesten hoort erbij , als je dagelijks drollen schept en de vieze plekken weg haalt is het prima te doen. Tenzij je er één hebt die de boel echt smerig maakt..]
Minder stoffig. Veel paarden krijgen op de lange termijn allergische reacties door het verblijven in een ruimte waarin voortdurend stof rondwarrelt. Door geen stro meer te gebruiken voorkom je wellicht toekomstige problemen aan de ademhalingswegen.
[De stal is 24/7 zeer goed geventileert. Het stro schud ik zoveel mogelijk buiten los, ik kan zelf omdat mijn longen erg gevoelig zijn ook heel slecht tegen stof. Ik laat de stal luchten en om de overgebleven pollen/stofdeeltjes minder kans te geven, vernevel ik ook nog eens met Hooispray]
Het is goedkoper. Je houdt nu meer geld over om te besteden aan nuttiger zaken voor je paard.
[Ik vind het juist een nuttige zaak voor je paard, nuttiger dan Anky Pads en gekleurde bandages. De basisdingen zoals een goed tuig, halster, EHOB-dingen etc. behoor je op z'n minst te hebben. Dan heb je medische kosten, maar die zijn in mijn geval niet 'standaard' en een paard is nou eenmaal een behoorlijke investering, maar het investeren lukt met stro prima zo]

Vandaar dat ik dat dus opmerkte, maar verder ga ik er helemaal in mee met jou! Ik heb je site bekijken, allemaal hartstikke leuk en ik ben me er ook weer in gaan 'verdiepen' , maar ik zie in een gewone stal geen voordelen van een kale bodem. Je ziet ieder paard namelijk wel eens tussen de middag op tijdstippen dat het rustiger wordt even gaan liggen, paarden mogen niet lang liggen, maar dat kan een gezond paard zelf aangeven door op te staan, toch?
En volgend jaar heb ik er een veulen bij en die vinden het ook heerlijk om lekker om een strobed te liggen dromen.
Stro eten is minder goed voor de spijsvertering, maar ik geef voldoende hooi zodat ze zo'n beetje de hele dag door iets te knabbelen heeft. Daarbij is het tarwestro, wat erom bekend staat dat het ook veel minder smakelijk wordt gevonden, dan bijv. gerststro.
Ik heb mijn paard dan ook nog nooit zien stro eten verder.

Dus kortom; ik zie er geen voordelen van in (in de situatie van mijn paard dan, dat is voor iedereen persoonlijk)

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:45

Arabesk schreef:
ik denk het punt daar waar de hoef het eerste de klap opvangt waar de hoef de grond raakt?

Het is de bedoeling dat een hoef plat op de grond komt, is mij altijd verteld.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:46

Hm, ik heb aan metingen gezien dat ie van buiten naar binnen afrolt,en niet plat op de grond neerkomt.... Of t paard heeft platvoeten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:47

toch blijft 24/7 buiten nog het allerbeste voor je paard!

@ fronton nee de achterkant moet eerst de grond raken dus zeg maar het straalgedeelte, om de schok te absorberen.

op www.hoefnatuurlijk.nl staat ergens een filmpje

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:56

In dat stuk staat dus dat de meest voorkomende manier van landen is lateraal asymetrisch, dus van buiten naar binnen. Niet landen op de straal en van achter naar voor...

Op die site staat ook dat de drukverdeling gedurende landing, midstance en afrollen practisch hetzelfde blijft met en zonder ijzers...bij de achtervoeten is het verschil zelfs nog minder.

Dus veel heb je niet aan dit artikel qua zijn ijzers slecht of niet...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:01

ik denk dat lange termijn effecten interessanter zijn...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:02

Daar ben ik ook heel benieuwd naar Vooral bij Natuurlijk Bekappen.. hoe lang wordt dat al gedaan eigenlijk? En zijn de effecten bekend??

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:03

Cer, dat kan ook, ik weet in ieder geval zeker dat mijn paard dat met zijn achtervoeten heel overduidelijk doet, maar mij is verteld dat idealiter de voet plat neer komt op straat.

Arabesk, ik denk niet dat 24/7 per definitie het allerbeste is voor je paard. Er komt nog een en ander bij kijken.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:09

Cer schreef:
Daar ben ik ook heel benieuwd naar Vooral bij Natuurlijk Bekappen.. hoe lang wordt dat al gedaan eigenlijk? En zijn de effecten bekend??

bij natuurlijk bekappen wordt de vorm van een 'wilde' hoef nagestreefd. Er zijn al tal van onderzoeken geweest naar wilde paarden en hun hoeven.

Paarden die HKO hadden en gedumpt werden in het wild en zich aansloten bij wilde groepen bleken te genezen. In het wild komt HKO niet voor, zo ook niet bij NB paarden, ook al worden ze bereden.

24/7 met aanwezigheid van schuilstal en continu aanbod van ruwvoer is het allerbeste voor paarden!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:22

Arabesk schreef:
Paarden die HKO hadden en gedumpt werden in het wild en zich aansloten bij wilde groepen bleken te genezen. In het wild komt HKO niet voor, zo ook niet bij NB paarden, ook al worden ze bereden.

Waar in Nederland is dergelijk experiment uitgevoerd en waar vind ik documentatie?

Citaat:
24/7 met aanwezigheid van schuilstal en continu aanbod van ruwvoer is het allerbeste voor paarden!

Nee, niet zondermeer.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:24

niet in NL
dan moet je de sites in de US doorspitten, even googlen op barefoot en horses

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:25

Anoniem

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:33

@Miirthe
Je hebt helemaal gelijk hoor, wat je argumenten voor strobedekking betreft. Zo denk ik er ook over. Het is echter wel beter om er dan een dunne laag stro in te leggen (en minstens dagelijks en goed uitmesten) in plaats van een dikke laag (en opstrooien), zodat het paard toch nog op redelijk harde ondergrond staat; dat is gewoon beter voor de hoeven en benen.

Paardnatuurlijk is een prachtige site en een geweldige leidraad. Maar geen 'wetboek van een goeroe' o.i.d. En ik reageerde op jou om aan te geven dat het niet zo is dat iedereen (alle 'naturals') het dùs zo doen, en dat veel mensen een harde ondergrond aanbrengen in de inloopstal of uitloop, zonder stro.

Fijn om te lezen dat je je weer bent gaan verdiepen. En volgend jaar dus een veulen....! Jovarna is op 8 mei uitgerekend, dus nog zo'n 6 weken te gaan...!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:38

paardnatuurlijk is gewoon een handige site om naar te verwijzen omdat alles kort, overzichtelijk en in het Nederlands staat uitgelegd.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:46

Die horseshoof.com site is ook gebaseerd op strasser, lijkt t?

Ik zie wel wat vergelijkingen met paarden van erg lang geleden, maar ik moet nog even wat verder googlen voor de long-term effects.

Wat ik wel grappig vind is dat er gezegd wordt dat er voor die-en-die tijd geen ijzers gebruikt waren. Ja duh, misschien waren ze er niet? En als men het toen zo goed deed zonder ijzers, waarom zijn ze dan gaan beslaan??

Over dat schokabsorberen... met een ijzer eronder kan de voet geen schokken absorberen. Maar ik zie het verschil niet zo tussen een paard met een ijzer onder die geen schokken kan absorberen, of een paard die over een ijzeren plaat, asfalt of bestrating loopt. Het enige verschil is dat t niet aan zn voet vast zit.
In hoeverre haal je die demping weg met een ijzer eronder? De demping vindt toch nog steeds plaats in de hoef?
Maar nogmaals, ik heb er geen verstand van, dus wellicht is dit een heel domme vraag

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:50

Geen domme vraag Cer, helemaal niet zelfs. Ijzers doen niets af aan de demping namelijk.
Over dat puntje dat rond 900 na chr. het beslaan is begonnen: zijn er daarna nog evolutionaire wijzigingen geweest in de paardenhoef?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:52

Cer schreef:
Over dat schokabsorberen... met een ijzer eronder kan de voet geen schokken absorberen. Maar ik zie het verschil niet zo tussen een paard met een ijzer onder die geen schokken kan absorberen, of een paard die over een ijzeren plaat, asfalt of bestrating loopt. Het enige verschil is dat t niet aan zn voet vast zit.
In hoeverre haal je die demping weg met een ijzer eronder? De demping vindt toch nog steeds plaats in de hoef?
Maar nogmaals, ik heb er geen verstand van, dus wellicht is dit een heel domme vraag

Vergelijk het met lopen op klompen of stalen sandalen en het lopen op blote voeten of sportschoenen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:53

Fronton schreef:
Geen domme vraag Cer, helemaal niet zelfs. Ijzers doen niets af aan de demping namelijk.

Fronton, ik raak meer en meer geïntrigeerd naar jouw kennis en inzicht en waar je die vandaan hebt. Wanneer kom jij met je onderzoeken?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:54

Fronton schreef:
Over dat puntje dat rond 900 na chr. het beslaan is begonnen: zijn er daarna nog evolutionaire wijzigingen geweest in de paardenhoef?

heb je die link voor mij, want dit jaartal klopt niet, dus ik wil de exacte zin wel even lezen...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:56

Volgens mij heeft de menselijke voet zowieso weinig tot geen natuurlijke demping?
De schokken worden opgevangen door je ruggengraat... Een paard zit wat dat betreft anders in elkaar...
Je mag paarden niet vermenselijken, behalve als t uitkomt

En wie weet heeft Fronton zich ook wel ingelezen en verdiept in dingen, net zoals Naturals? Zou zomaar kunnen...