Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:31

OP de stallen waar ik reed, ging het meeste er in de L al uit.
Wel voor leuke bedragen kan ik je zeggen
Dus echt niet alle stallen houden paarden tot ze 7 zijn.
Zadelmak maken, parcours of proef in, waar ze zich dan laten zien en verkopen, want je rijd er al genoeg per dag en de volgende staat al te ongeduldig te wachten

jasmijn78

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:12

Karl66 schreef:
Jasmijn, het is bij die stallen wel de bedoeling dat hun paarden als 7-jarige bij voorkeur als ZZ-L of ZZ-Z paard worden verkocht.

Nou de meeste handelstallen richten zich enkel op jonge paarden, dus:

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:18

runningkawa schreef:
OP de stallen waar ik reed, ging het meeste er in de L al uit.

Dit klopt ook, de meeste paarden bij een handelsstal gaan eruit met de L, M dit komt omdat voor goed beleerde ruiters de trainingsintensiteit veel minder is, en kost het dus minder tijd (=geld) waardoor de marge op een paard groter wordt! Degene die worden doorgereden hebben of veel aanleg en pikken het heel makkelijk op, of degene die niet worden verkocht voor een bak geld, als ze geen ZZ lopen.......de lelijkers zeg maar!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:38

Karl66 schreef:
Jasmijn, het is bij die stallen wel de bedoeling dat hun paarden als 7-jarige bij voorkeur als ZZ-L of ZZ-Z paard worden verkocht.

Nou de meeste handelstallen richten zich enkel op jonge paarden, dus zoals runningkawa omschrijft is meestal de wijze waarop het gaat. Een jong paard opleiden tot ZZ-L of hoger duurt meestal veel te lang en kost te veel. De meeste stallen die wel hoger opgeleide paarden verkopen, hebben deze gekocht van particulieren die deze hebben opgeleid.

Kijk voor de gein maar eens op marktplaats. Met regelmaat worden daar door handelstallen Z-dressuur en hoger opgeleide paarden te koop gevraagd. En wat er door handelstallen wordt aangeboden is meestal niet ouder dan 6.

Karl66 schreef:
Daarvoor moeten ze wel op wedstrijden uitgebracht worden. Zo krijg je wel de kans om jezelf in de kijker te rijden, wat je met je eigen gewone paard niet lukt.

Nogmaals: ik denk dat jij je een paardebaan veel te romantisch voorstelt! En waarom zou het met mijn paarden niet lukken? Ik beschik over twee goede paarden. De ene zelf gefokt en de andere zelf opgeleid. Zijn mijn paarden 'gewoon' omdat ze niet bij een dure handelstal vandaan komen? Waar denk je dat de handelstallen hun paarden vandaan halen? Ook gewoon van de markt, bij een fokker of bij een boer vandaan hoor.

Weet je waarom mijn ene paard niet duur was? Hij zat onder de modder, veel te vet, was nog niet zadelmak en liep ergens in een weiland in de middle of nowere. Had hij 3 maanden bij een handelstal gestaan (dekentje erop, krachtvoer erin, netjes getoiletteerd) dan was hij zeker twee keer zo duur geweest.

Dat ik geen hoofdprijs heb betaald voor mijn paarden zegt niets over de kwaliteit van mijn paarden, maar meer over mijn onderhandelingsvaardigheden en mijn vaardigheden een goed paard te kunnen herkennen.

Jij lijkt mij typisch iemand die zich laat imponeren door een paard met een glanzend velletje, mooi kleurtje, netjes getoilletteerd, met een duur hoofdstel en zadel, dat wordt voorgesteld door een hele handige ruiter. Hierdoor ga jij geloven dat zo'n paard wel heel goed moet zijn. Dat is wat je namelijk als ruiter moet doen op handelstallen: Niet jezelf maar het paard in de kijker rijden. Dan gaat het geld rollen. Logisch toch?

Maar ga nu eens na 3 maanden bij datzelfde paard kijken wanneer hij verkocht is aan een minder handige ruiter?

En dan komen we terug op wat ik al een aantal keer eerder heb verteld: een goed paard hoeft niet duur te zijn, het is maar hoe handig je bent.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:41

jasmijn78 schreef:
een goed paard hoeft niet duur te zijn, het is maar hoe handig je bent.

Klopt maar als je genoeg geld hebt om een echt goede kant en klare te kopen hoef je niet handig te zijn. En daarom is de dressuursport oneerlijk.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:46

als je een hoogopgeleid paard koopt dan koop je alleen dat paard en niet de ruiter die dat paard opgeleid heeft erbij, en dat vergeten heel veel mensen.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:46

En wat is handig zijn?
Ik kreeg complimenten dat ik mijn paard uberhaupt Z met punten kreeg.
Maar in de kijker rijden met dressuur, nee niet echt, daar is het gewoon het paard niet voor.
Klinkt ff heel arrogant, een ander was wellicht blijven steken in de M1.
Maar wat maakt dat nu uit
M1 of Z?
Zeer weinig als ze toch de potentie niet hebben voor echt meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:47

Toch is een paard met knopjes erop makkelijker verder te rijden dan een paard waar je de knopjes nog op moet gaan zetten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:49

Suzanne F. schreef:
jasmijn78 schreef: een goed paard hoeft niet duur te zijn, het is maar hoe handig je bent.Klopt maar als je genoeg geld hebt om een echt goede kant en klare te kopen hoef je niet handig te zijn. En daarom is de dressuursport oneerlijk.

dan is zelfs hardlopen oneerlijk! Ik kan met het beste geld van de wereld geen langere benen kopen, die een ander zomaar cadeau krijgt!

En wie klagen er over oneerlijkheid? Niet de ZZL ruiters die achter Bart Bax of Coby van Baalen worden geplaatst, maar de L ruiters die het afleggen tegen Sister de Jeu( nu Edward Gal) Die L ruiters hebben gewoon te weinig realiteitszin.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:50

Dat paard krijgt een ander ook niet cadeau, die kopen ze
die benen die krijg je idd kado

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:52

Juist en zet hem bij je trainer neer en krijg iedere dag begeleiding en je kan het gewoon niet fout aanleren.

Je kan zeggen wat je wil maar door geld is de dressuursport een stuk makkelijk te maken. Met de aanschaf van een goed paard, veel en goede begeleiding en de juiste middelen is het makkelijker als met een simpel dier die je bij een simpele pensionstal hebt staan met af en toe les. Ik zeg niet dat zo iemand er nooit zal komen, misschien met genoeg talent kan zo iemand toch uiteidenlijk mee gaan doen maar het 13 jarige meisje wat op een kant en klaar paard wordt gezet met dagelijks begeleiding van een topinstructeur zal toch sneller als talentje bestempeld worden. Dus het blijft oneerlijk.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:54

amondi schreef:
En wie klagen er over oneerlijkheid? Niet de ZZL ruiters die achter Bart Bax of Coby van Baalen worden geplaatst, maar de L ruiters die het afleggen tegen Sister de Jeu( nu Edward Gal) Die L ruiters hebben gewoon te weinig realiteitszin.

Eeeh volgens mij ben ik geen L ruiter die tegen Sisther de jeu moet.
En ik ben in het ZZ-L wel degelijk een keer achter Bart Bax geplaats ja maar ook een keer gewonnen boven Christa Laarakkers en Marie-jose Hulsman. En toch vind ik de dressuursport oneerlijk. En zal ik je eens wat zeggen? Zij zelf ook...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:56

Maar daar heeft de sport ansich niks mee te maken, dat is KNHS beleid of Rabo(sluit een dikke lening af)talentenplan politiek.

Daar tellen alleen de resultaten op wedstrijden, bij een handels- of trainingsstal kijken ze wel naar de handigheid van het personeel.
Suzanne F. schreef:
Juist en zet hem bij je trainer neer en krijg iedere dag begeleiding en je kan het gewoon niet fout aanleren.Je kan zeggen wat je wil maar door geld is de dressuursport een stuk makkelijk te maken. Met de aanschaf van een goed paard, veel en goede begeleiding en de juiste middelen is het makkelijker als met een simpel dier die je bij een simpele pensionstal hebt staan met af en toe les. Ik zeg niet dat zo iemand er nooit zal komen, misschien met genoeg talent kan zo iemand toch uiteidenlijk mee gaan doen maar het 13 jarige meisje wat op een kant en klaar paard wordt gezet met dagelijks begeleiding van een topinstructeur zal toch sneller als talentje bestempeld worden. Dus het blijft oneerlijk.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:57

jasmijn78 schreef:
Jij lijkt mij typisch iemand die zich laat imponeren door een paard met een glanzend velletje, mooi kleurtje, netjes getoilletteerd, met een duur hoofdstel en zadel, dat wordt voorgesteld door een hele handige ruiter.

Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat! Niet in die zin over Karl, maar meer in het algemeen!

Wat ik in vorige posts ook heb gezegd is dat je voor minder ook een goed paard kunt kopen! Je moet dan alleen wel een beetje geluk hebben, omdat de dieren dan nog jong zijn! Maar de kans dat het slaagt kun je vergroten door je kennis van paarden, de beweging, de bouw, het exterieur enz.

Ik ken veel ruiters/amazones die de basis hebben gelegd bij de pony's! Ik ben er daar ook 1 van. Om even door te gaan op mezelf, heb ik eerst paarden van een ander gereden, dat waren Z paarden of hoger, dus dat waren weer mooie leermomenten! Toen ik weer op zoek ging naar een eigen paard, hebben ook wij een 2,5-jarige van de wei afgetrokken! Beestje kon niets, was nog zo lelijk als de nacht, net wat je zegt, moddervet, nog niet uitgegroeid enz. Die heb ik zelf beleerd en toen ie 7 was, was ie Z2 startgerechtigd, een superknol!
Vervolgens komt de jaloezie, haha, mensen denken dat je hem zo gekocht hebt, je vragen zich af hoe anders zo'n jong jongetje zo'n paard kan hebben........je wordt eerste en er wordt amper geklapt!!

Ik denk wat jij hierboven zij Jasmijm nog wel dieper zit dan de Jaloezie ten opzichte van mensen die het echt allemaal kopen. Ik heb gemerkt dat de uitspraak: Met geld kun je alles kopen.........veelvuldig wordt gebruikt, ook als deze helemaal niet van toepassing is!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:00

Suzanne F. schreef:
amondi schreef:

Eeeh volgens mij ben ik geen L ruiter die tegen Sisther de jeu moet.
En ik ben in het ZZ-L wel degelijk een keer achter Bart Bax geplaats ja maar ook een keer gewonnen boven Christa Laarakkers en Marie-jose Hulsman. En toch vind ik de dressuursport oneerlijk. En zal ik je eens wat zeggen? Zij zelf ook...

Je moet hier blijven qouten als je mee wil komen.... Afbeelding

Maar wij hebben dus wel met Sister in de baan gereden en dan moet je sommige mensen horen.... Wat moet dat paard hier.... Die ruiter is een broodruiter...... Afgunst en jalouzie, maar die jongen mag gewoon in de L1 starten en leidt het paard zelf op, en is idd veel beter dan de gemiddelde L ruiter. Maar dat zegt meer over de gemiddelde ruiter dan over de prestaties van die ruiter van Sister.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:02

Suzanne F. schreef:
Juist en zet hem bij je trainer neer en krijg iedere dag begeleiding en je kan het gewoon niet fout aanleren.

Je kan zeggen wat je wil maar door geld is de dressuursport een stuk makkelijk te maken. Met de aanschaf van een goed paard, veel en goede begeleiding en de juiste middelen is het makkelijker als met een simpel dier die je bij een simpele pensionstal hebt staan met af en toe les. Ik zeg niet dat zo iemand er nooit zal komen, misschien met genoeg talent kan zo iemand toch uiteidenlijk mee gaan doen maar het 13 jarige meisje wat op een kant en klaar paard wordt gezet met dagelijks begeleiding van een topinstructeur zal toch sneller als talentje bestempeld worden. Dus het blijft oneerlijk.

Juist

jaren geleden, zag ik op tv een docu over Marlies.
Haar hele kamertje hing vol met paardenposters, ze was elke dag bij de paarden te vinden, ze had er erg veel voor over.
Coby kon dat niet laten voor waar het was en hielp daarbij haar paardenwens tegemoet te komen.
Haar woorden, die ik nooit meer vergat waren, dat het meisje zo gek van paarden was, zo waren er maar weinig.

Wat ik toen dacht, zo gek ben ik ook op paarden en vele met mij.
Alleen sjouwen wij op een derde rangs stal, met de volle kruiwagens rond, in ruil voor een verpeste rotknol weer wat in het gareel te krijgen.
En niemand die ons ziet, omdat wij geen rijke familie hebben.

Maar dat Marlies fanatieker was dan ik en al die andere die zo rondsjouwde, nee, dat gaat er bij mij niet in.
Of ze meer talent had of gewoon vanaf het begin de juiste begeleiding, daar komen we nooit achter.

Ik heb eens een meisje in de les gehad, die had talent, zeker weten.
Alleen gingen haar ouder scheiden en ze kon niet meer op paardrijles, eeuwige zonde

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:02

amondi schreef:
dan is zelfs hardlopen oneerlijk! Ik kan met het beste geld van de wereld geen langere benen kopen, die een ander zomaar cadeau krijgt!

Amen!

runningkawa schreef:
En wat is handig zijn?
Ik kreeg complimenten dat ik mijn paard uberhaupt Z met punten kreeg.
Maar in de kijker rijden met dressuur, nee niet echt, daar is het gewoon het paard niet voor.

Klinkt ff heel arrogant, een ander was wellicht blijven steken in de M1.

Als jij een minder getalenteerd/opvallend paard netjes op kan leiden tot Z met wp, dan ben je in mijn ogen een hele handige ruiter! Als jij voor straks weinig geld een goede 3 jarige weet te kopen en die wederom netjes opleid dan kan je je wel in de kijker rijden! Je hebt in ieder geval de vaardigheden een paard op te leiden, nu nog de vaardigheid een goed paard te kunnen kopen voor niet te veel en jij kan ook opvallen in de dressuur.

runningkawa schreef:
Toch is een paard met knopjes erop makkelijker verder te rijden dan een paard waar je de knopjes nog op moet gaan zetten

Je moet uiteindelijk wel de knoppen zien te vinden. Je kan zeggen wat je wil, maar dat vraagt toch om enig gevoel. Toch geef ik er de voorkeur aan zelf mijn paarden op te leiden. Dan zitten namelijk mijn eigen knoppen er op. Ik vind het ook knapper als iemand met een zelf opgeleid paard op hoog niveau rijdt, maar het is niet zo dat mensen die een hoog opgeleid paard kopen en daarmee op hoog niveau rijden niet kunnen rijden of geen gevoel hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:03

Maar het zijn niet alleen die ruiters die het oneerlijk vinden. Ook de ZZ-licht en hoger vind het oneerlijk. Omdat het ook zo is.

Tuurlijk kan je ook een goed paard vinden zonder dat het veel geld kost maar daar gaat het nu niet om. Het gaat erom dat door geld het gewoon makkelijk gemaakt wordt en niet alleen het goede paard kopen maar alles eromheen, de goede accomodatie waar je hem neer kan zetten en de begeleiding erbij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:06

Ik had al voor weinig geld een 3 jarige (zou willen dat ze er nog stonden voor 4000 gulden )
Alleen heb je tegenwoordig voor dat geld niet eens meer een veulen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:09

Klopt, maar ik kocht altijd auto's van 500 gulden en reed er dan minstens een jaar probleemloos mee, die zijn er ook niet meer.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:19

Suzanne F. schreef:
Maar het zijn niet alleen die ruiters die het oneerlijk vinden. Ook de ZZ-licht en hoger vind het oneerlijk. Omdat het ook zo is.

Ik zal mijzelf nog eens even herhalen: ZOLANG JE JE ALS EEN SLACHTOFFER BLIJFT GEDRAGEN ZAL JE NOOIT EEN WINNAR WORDEN!!!!

Dat veel geld het makkelijker maakt, dat zal niemand ontkennen. Maar ik blijf er in geloven dat je er zeker ook op eigen kracht kunt komen. Heb je minder geld, dan zal je meer moeten opofferen. Het is maar hoe graag je het wil. Want als ik er niet meer in geloof, dan kan ik er beter mee kappen.

Ik heb een goed idee: zullen we als tegenhanger van het Rabobank Talentenplan een plan opstellen voor het promoten en begeleiden van talenten die financieel minder bedeeld zijn? Het Armeluis talentenplan?

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:23

jasmijn78 schreef:
Ik heb een goed idee: zullen we als tegenhanger van het Rabobank Talentenplan een plan opstellen voor het promoten en begeleiden van talenten die financieel minder bedeeld zijn? Het Armeluis talentenplan?

Ik doe mee!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:23

En wie ga je als sponsor benaderen? Stal van Baalen? Dat is eigenlijk de enige in Nederland die wat doet voor de "jeugd"

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:30

Toch zou ik dat wel veel beter vinden.

Nogmaals ik had een meisje in de les, dat was een talentje
echt een talentje
Het was toch mooi geweest als zo'n meisje de middelen had gekregen er te komen

Die van het rabobank talentenplan, die zijn er al, die hebben de rabobank daarvoor niet meer nodig.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:41

runningkawa schreef:
Toch zou ik dat wel veel beter vinden.

Nogmaals ik had een meisje in de les, dat was een talentje
echt een talentje
Het was toch mooi geweest als zo'n meisje de middelen had gekregen er te komen

Die van het rabobank talentenplan, die zijn er al, die hebben de rabobank daarvoor niet meer nodig.

Dat kan ik me nog herinneren, een topic daarover, heel heellllll lan g geleden. Nooit meer wat gehoord van dat meisje?

Hier in het noorden hadden wij het Hippisch talentenplan. Dat was voorgesteld als zijnde een opmaat voor de talentvolle onder ons zonder gevulde beurs. En wie mocht er dus door?( o.a.) Floor Vos, pappa heeft een handelstal en manege. Alle facilieteiten aanwezig.
Ja maar, zij was zo goed.... En haar paard was zo goed....

Hallooo!!!! een clubgenootje van ons heeft de kraplopende pony van haar zusje geërft, zonde, zonde! Als die een leuk paardje of pony van Coby kreeg zou ze binnen de kortste keren in het RTP zitten.

Dus ik heb er weinig vertrouwen meer in. Je zal eerst( naar duits voorbeeld) een kudde goede leerpaarden moeten hebben en die kunnen uitgeven aan talentjes die bereid zijn les te nemen. Een staatsstoeterij.