het "wist je datjes" topic

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marieke13

Re: het "wist je datjes" topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:42

wist je dat: als je zond er bit rijd dat het temperament van je paard zachter word ..! ik heb 8 paarden getraind zonder bit en het werkt

marieke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:42

wist je dat: als je zond er bit rijd dat het temperament van je paard zachter word ..! ik heb 8 paarden getraind zonder bit en het werkt

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:56

Citaat:
4. Wist je dat je voor je echt begint met rijden je eerst 10 min lekker moet stappen, omdat anders de gewrichten van je paard op ten duur sneller verslijten???

En wist je, dat als je je paard niet op stal zet, maar altijd in een grotere ruimte (paddock, weiland) met meerdere paarden dat dit niet zo lang nodig is?

Citaat:
10. Je paard van eiwitten niet hoefbevangen word, maar van teveel suikers?

Wist je dat, je paard vooral hoefbevangen kan worden van fructaan, een goedje dat gras aanmaakt als het niet onder goede omstandigheden kan groeien, dus bijv. bij constant begraasd gras, gras dat groeit in een periode dat het snachts nog te koud is en overdag precies goed.

Citaat:
32. Wist je dat Biotex geweldig is om geel geworden paardenstaarten weer wit te krijgen? Idem dito met betadine shampoo. Of met shampoo voor Grijze haren!,

Wist je dat die shampoo voor grijze haren zilvershampoo heet, en je deze vrij goedkoop kan halen bij de kruidvat!
Eerste even 3x weken in warm water met biotex groen, en daarna wassen met zilvershampoo en vergeet niet de cremespoeling Goed uitspoelen en je paard heeft een prachtige witte staart met zilverglas

Citaat:
50. wist je dat; 1 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht wordt aanbevolen
51. wist je dat; 1 plak ongeveer 1 kilo weegt

Wist je dat dat mij veelste weinig lijkt? dat zou 4 kleine plakjes per dag zijn? Daar kan een paard toch niet van leven.
Mijn E-pony krijgt eerder 1 kleine baal (8 plakjes) perdag

Citaat:
69. Hoefijzers zijn helemaal niet goed voor het paard omdat ze de hoeven verbreden...!

Versmallen bedoel je waarschijnlijk, maar dat is niet dé reden waarom hoefijzers slecht zijn

Wist je dat, ijzers nog uit de middeleeuwen stamt, en dat ze van ijzer werden gemaakt omdat ze in die tijd geen andere materialen voor handen hadden, en het dus allang niet meer het beste matriaal is?

Wist je dat, je je paard beter geen ijzers kan geven, het verslechterd de doorbloeding, het zorgt dat het paard sneller uitglijd.

Wist je dat, om de 8 weken bekappen veelste weinig is voor paarden die bijna nooit over verhard lopen?

Wist je dat, als je paard een wintervacht heeft en deze niet op stal staat, maar op paddock of weiland met soortgenoten, je helemaal niet hoeft te stappen totdat ie droog is? Als je maar wel tijdens het rijden al 'afbouwt', oftewel 'uitrijdt'.
Als je maar zorgt dat ie ruwvoer en soortgenootjes heeft, en het liefst ook een modder/zand plaats waar ze kunnen rollen

Wist je dat, als je paard een explosieve inspanning heeft verricht (stuk rengalop o.i.d.) je beter eerst kan draven voordat je meteen gaat stappen.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:46

Quirinake schreef:
wist je dat je je singel niet op je zadel mag leggen (als je gereden heb) omdat anders het zweet in het zadel trekt

hmm..naja ik doe het altijd

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:51

Elena schreef:
rudi schreef:
wist je dat het goed is voor je paard om ook eens via de rechterkant op te stappen? Mensen stappen altijd links op, omdat vroeger aan de linkerkant de zwaarden zaten, bij het opstappen zouden ze in de buik van het paard steken wanneer je dat via de rechterkant van het paard deed. Maar die gewoonte heeft iedereen nu dus overgenomen. Maar als je altijd links opstapt, zet het paard zich altijd schrap naar de zelfde kant en het is dus beter af te wisselen!
Dat geld ook voor het lopen naast je pony. Je pony raakt zo gewend aan dat je altijd aan de zelfde kant loopt, dat hij altijd zijn half automatisch naar die kant beweegt wanneer er iemand naast hem loopt! Ook goed dus om af te wisselen!

hiermee ga ik naar m'n instructise!
zij zegt altijd "links op stappen!" "aan de linkerkant van de paarden lopen!"

gnagna, ook een keer iets wat ik m'n instructise kan bijbrengen
kom vanavond terug, benieuwd wat ze ervan zegt

Hey,

nou mijn instructise vond het erg grappig dat ik hiermee aankwam
Maar ze blijft toch maar zeuren dat je aan de linkerkant van het paard moet lopen en ook die kant moet opstappen omdat...uh ben de reden vergeten

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:34

Wist je dat een paard, als je recht op een lantaarnpaal afrijd, er tegenaan zal lopen?
Daar ben ik gister door schade en schande achtergekomen toen ik op buitenrit heerlijk om me heen aan het kijken was, mijn vriendin roept: pas op die paal! En ik mijn paard net op tijd liet stilstaan, anders had ze er echt tegenop geknald! We schrokken er allebei van....

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:54

Joyceee schreef:

idd! Dat doe ik ook regelmatig! Heel geleidelijk aan en je ziet echt dat de ruggewervels worden "gestrecht". Wat ook goed is, ook van een prof. iemand gehoord: Met de vuist over de hals "boksen" onder de manekam, natuurlijk niet té hard En de manen vastnemen en heen en weer "trekken" schijnt ook goed te zijn... En de benen strechten kan je ook.. Vooraan is het simpel, gewoon opheffen, strekken en ff blijven vasthouden. en zo terug rustig op de grond zetten, maar wel gestrekt op de grond zetten. Achterbenen naar voor halen, de hoef moet bijna op de grond naar voor gehaald zijn. Niet alleen met de tippen maar met heel de hoef. Dat zijn wat masseer/stretchtips.

ik masseer rambo ook regelmatig, de oefeningen komen van een fysiotherapeut.
de manenkam trek ik naar me toe, terwijl ik erin kneed met mijn beide duimen. de hals masseer ik met mijn vingers met draaiende bewegingen.
de rug masseer ik door naast de ruggengraad (aan beide kanten uiteraard) ronddraaiende bewegingen te maken met mijn handen, en daarna erop te 'timmeren'. van de schoft naar de billen toe. dan nog even lekker de billen kneden en klaar is lianne

ik doe dit omdat rambo soms last heeft van een stijve nek, en zo masseer ik de hals en rug, zodat hij lekker losser wordt.

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:08

wist je dat ik daarjuist bijna helemaal achterover sloeg van de prijs van mijn nieuwe pessoa??
hij kost € 120
(srr off-topic maar ben er nog niet goed van.)

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:44

Elena schreef:

Hey,

Maar ze blijft toch maar zeuren dat je aan de linkerkant van het paard moet lopen en ook die kant moet opstappen omdat...uh ben de reden vergeten

Bullshit, de enige reden waarom het nog gedaan word is dat het over is genomen uit het leger omdat ze idd niet konden opstappen aan de rechterkant met zwaart.
Dat is niet meer van nu en ik zou daarom aan allebei de kanten opstappen en leiden, veel beter voor je paard.

Achja, beetje dubbel, maar ik vind het zo'n onzin dat links leiden en opstappen

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:17

Wist je dat: (wetenschappelijk onderzoek naar gedaan in duitsland onder geslachte paarden) Niet alleen schimmels krijgen melanomen ! ook anders gekleurde paarden, alleen is het bij niet-schimmels veel progressiever en gaan ze er eerder aan dood. Melanomen komen niet alleen voor onder de staart, genetalien en de mond, maar ook in de darmen etc. Dit blijkt zich bij donkere paarden sneller te ontwikkelen. Het fabeltje dat alleen schimmels melanomen krijgen is dus niet waar- schimmels kunnen er oud mee worden, vandaar dat mensen denken dat het alleen bij schimmels voorkomt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:46

Dabo schreef:
Wist je dat een paard, als je recht op een lantaarnpaal afrijd, er tegenaan zal lopen?
Daar ben ik gister door schade en schande achtergekomen toen ik op buitenrit heerlijk om me heen aan het kijken was, mijn vriendin roept: pas op die paal! En ik mijn paard net op tijd liet stilstaan, anders had ze er echt tegenop geknald! We schrokken er allebei van....

Dit komt omdat een paard recht voor zich niks ziet.
Van een afstandje had je paard de paal wel kunnen zien en het is dan ook raar dat hij er wel tegen aan (had kunnen) lopen.

Michelle_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:49

heej,

wist je dat als je paard verkouden is je het hooi nat moet maken en 5 a 10 minuten moet laten na druppen?? daar gaan ze minder van hoesten

groetjes michelle

Michelle_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:50

nog een trouwens sorry,

wist je dat je in het bos moet uitkijken als je denkt dat je lekker galoppeert, en je paard opeens een zijweggetje incrost bijna tegen een boom kan knallen??

groetjes michelle hahaha

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:08

wist je dat als je buiten gaat crosse dat je geen mintgroenen bandages om moet doen als het regent? als je ze schoon trug wilt hebben dan)

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:15

wist je dat dit een leuk topic is ?

Michelle_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:35

haha dat wist ik wel

groetjes michelle

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:59

ja! wist je dat je laarzen oprekken in lelystad bij de ruitersportzaak 25 euro kost!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:03

Paula schreef:
Elena schreef:

Hey,

Bullshit, de enige reden waarom het nog gedaan word is dat het over is genomen uit het leger omdat ze idd niet konden opstappen aan de rechterkant met zwaart.
Dat is niet meer van nu en ik zou daarom aan allebei de kanten opstappen en leiden, veel beter voor je paard.

Achja, beetje dubbel, maar ik vind het zo'n onzin dat links leiden en opstappen

naja ik heb dus altijd geleerd dat ik links moet opstappen enzo
moet nu wel ff wenne hahaha

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:04

amyke schreef:
wist je dat ik daarjuist bijna helemaal achterover sloeg van de prijs van mijn nieuwe pessoa??
hij kost € 120
(srr off-topic maar ben er nog niet goed van.)

Wist je dat je die heel eenvoudig zelf kunt maken?

Heb ik gedaan...totale kosten: 12 euro....

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:50

Wist je dat - Je paard schoon wordt van babyshampoo.
- Je beter eerst ruwvoer en dan krachtvoer kan voeren.
- Als je paard je mars/twix lion jat en je wordt gecontroleerd op doping je de banketstaaf bent.....

Bij het eten van ruwvoer worden eerst de darmen actief. Met ruvoer wordt er in 1 keer een lading voer naar binnen gestort, wat ook nog eens uitzet. Maak maar eens 1 kg krachtvoer nat, en kijken wat het doet.
Je paard wordt er degelijk beter van als ie op zn gemakkie zn hooi of kuilgras op eet en daarna pas zn krachtvoer krijgt

tRaLaLaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:51

hihi de "banketstaaf"

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:03

Tis ook eigenlijk wel banketstaaf dat als je banketstaaf tikt er banketstaaf komt te staan, dan voel je je een beetje de banketstaaf.
Haha

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:57

goed topic dit! (sorry ik weet even niks )

Nicky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:56

wist je dat:
* Het grootste hoefijzer ooit woog 4,1 kilo en had een doorsnede van 38,2 cm!!! ( gemiddeld is een hoefijzer zo'n 800 gram en 16 cm doorsnee)

* het record verspringen is 8,40 m en werd in 1975 gesprongen door Something.

* De hoogste leeftijd die ooit door een paard werd bereikt , is 62 jaar oude BILLY .
dit paard was een kruising tussen een Cleveland en een paard met oosters bloed .
hij werd geboren in 1760 en werkte tot 1819 aan de kanalen.
oude Billy stierf op 27 november 1822

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:17

Wist je dat: je een winterpeen nooit in plakken moet snijden omdat dit in de luchtpijp van je paard kan blijven hangen.