discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:33

omdat de jury ze ook al anders beoordeelt. Anders zou de LDR niet aan de top rijden. (kort door de bocht)

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:38

Dat is inderdaad wel heel kort door de bocht gesteld. Dan zou Raphael Soto met Invasor toch niet echt kunnen scoren als je dat zo stelt. En de werkelijkheid is anders....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:40

De ruiters die de Portugese stierenvechters paarden trainen, zijn stierenvechters... Maar het lijkt mij ook wel een leuk idee. Maar hetzelfde gaat op voor de Portugese school van de rijkunst. Waarom rijden die geen wedstrijden? Nou, omdat ze bezig zijn met africhting en shows geven. Zelfde geldt voor Spaanse Rijschool etc. De dresuurruiters die wedstrijddressuur rijden, is gewoon een volk dat wedstrijden rijdt en meestal niet zo bezig is met de africhting als opleiding op zich...

Verder wordt ik een beetje moe van de ervaringsdeskundigheid die men zou moeten hebben. Je hoeft ook geen bouwkundige te zijn om te snappen dat een scheve toren omvalt als hij een zetje krijgt. Ik bedoel dat mensen redelijk kunnen inschatten wat voor een gevolg sommige dingen hebben. En, soms hebt het beter om dingen van een afstand te bekijken. Ik denk bv aan mishandeling binnen een relatie. Ik begon pas goed te beseffen wat er gaande was, toen een ander mijn ogen opende. Soms gebruik je dingen omdat je het nu eenmaal zo gewend bent, of omdat het zo is aangeleerd, net zoals gebruik van slofteugel in sommige stallen heel gewoon is, terwijl ze bij andere gewoon er niet inkomen, wat er ook gebeurd. De mensen van zo´n "slofteugelstal" zullen het allemaal heel normaal vinden dat je zo´n ding gebruikt, terwijl de anderen goed de nadelen en gevaren zullen kunnen opsommen.
Beetje bedrijfsblindheid als het ware.
Als je bewonderaar van iemand bent, zul je ook vanzelf aannemen dat wat die doet goed is, zeker als het ook blijkt te werken bij je eigen paard. Maar of het werkelijk goed is voor het paard en bevordelijk voor je rijkunst is lastig te beoordelen door jezelf. Daarom heb je ook een instructeur nodig. Als die instructeur ook in een bepaalde methode geloofd, blijf je daar dus in hangen, maar dat is geen onomstotelijk bewijs dat het goed is. En dat is even heel globaal, ik heb het niet eens over specifiek een methode. Ik hoop dat je mijn punt ziet.
Er zijn stallen waar een neusriem met puntjes gewoon is en ze zien darr echt het probleem niet van. "Moet -ie zijn mond maar niet open doen en luisteren en het bit respecteren". Die visie gaat van vader op zoon van instructeur op leerling. Maar, of het goed is...
Pas als ze dan naar het buitenland gaan en zien dat eigenlijk niemand het zo doet, gaan ze erover nadenken. Buiten het kader wordt er dus beter en neutraler over nagedacht dan erbinnen...
Daarom hebben discussies wel nut.

Ik ga rijden, veel plezier nog...

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:44

Tyrza schreef:
Dat is inderdaad wel heel kort door de bocht gesteld. Dan zou Raphael Soto met Invasor toch niet echt kunnen scoren als je dat zo stelt. En de werkelijkheid is anders....

Ja ok, ik snap em, dacht alleen dat iedereen even ging meegaan met volgende gedachte...
Als die dressuurruiters op een manier rijden die verschilt van de stierenvechters, is het logisch, dat dat andere punten verdient. En dressuurruiters raken hoog. Dus quoteert een jury hun manier van rijden hoog. En daardoor een andere manier vast lager... Aangezien goeie punten streefdoel zijn.

En inderdaad, er zijn er die het doen, proficiat aan hen, maar ik dacht dat mijn kort door de bocht toch kon geinterpreteerd worden

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:10

Lusitana schreef:
De dresuurruiters die wedstrijddressuur rijden, is gewoon een volk dat wedstrijden rijdt en meestal niet zo bezig is met de africhting als opleiding op zich...

Dit vindt ik de meest achterlijke gedachte die ik ooit uit jouw toetsenbord heb zien komen, sorry.

Ik denk dat de meeste wedstrijd ruiters graag bevestiging willen van personen die verstand van paardrijden zouden moeten hebben en dáárom wedstrijden rijden. Helaas zijn er nog teveel jury leden met veel te weinig verstand van paardrijden om deze verantwoordelijkheid aan te kunnen, dat probleem wordt onderkent door bv. KNHS, maar het is moeilijk iedereen in een paar bijscholings momenten op één lijn te krijgen en dan nog wel op de GOEIE lijn!!

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:29

Yvonnelind schreef:
Lusitana schreef:
De dresuurruiters die wedstrijddressuur rijden, is gewoon een volk dat wedstrijden rijdt en meestal niet zo bezig is met de africhting als opleiding op zich...

Dit vindt ik de meest achterlijke gedachte die ik ooit uit jouw toetsenbord heb zien komen, sorry.

Ik denk dat de meeste wedstrijd ruiters graag bevestiging willen van personen die verstand van paardrijden zouden moeten hebben en dáárom wedstrijden rijden. Helaas zijn er nog teveel jury leden met veel te weinig verstand van paardrijden om deze verantwoordelijkheid aan te kunnen, dat probleem wordt onderkent door bv. KNHS, maar het is moeilijk iedereen in een paar bijscholings momenten op één lijn te krijgen en dan nog wel op de GOEIE lijn!!

Maar het is net zulke grote onzin om te verkondigen dat alle juryleden er niks van snappen omdat ze GP-ruiters die LDR in hun training gebruiken regelmatig bovenaan zetten.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:22

Uhhh... Waar zie je dat staan 'alle juryleden..."??!
Dit ging even over wedstrijdruiters en een aantal juryleden in de basis sport, ik voelde mij even aangevallen, vandaar. Ik heb het in dit geval niet over juryleden die GP jureren, want ik rijd geen GP en kan hier zodoende niet over oordelen.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:04

Yvonnelind schreef:
Uhhh... Waar zie je dat staan 'alle juryleden..."??!
Dit ging even over wedstrijdruiters en een aantal juryleden in de basis sport, ik voelde mij even aangevallen, vandaar. Ik heb het in dit geval niet over juryleden die GP jureren, want ik rijd geen GP en kan hier zodoende niet over oordelen.

sorry, Yvonnelind, ik bedoelde jou hier niet mee, maar de veelgebruikte kreet dat de juryleden dit verkrachten van de FEI regels mede mogelijk maken.

Karl66

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:08

Toevallig heb ik vanavond op eurosport naar een springwedstrijd zitten kijken en eigenlijk heel benieuwd geworden naar hoe springruiters tegen LDR aankijken. Je ziet een groot deel van de toppers tijdens het controleren van het parcours LDR rijden, waarbij een aantal heel diep (Marcus Ernings? Lutger Beerbaum, Roderick Pessoa).

Onder andere vanwege het verhaal dat het paard nauwelijks adem kan halen en dat net voor een zware atletische prestatie???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:12

Wat is dit nou weer?

De paarden (als vluchtdieren) kunnen niet meer zien waar ze heengaan, hun balanceerstang wordt hun ontnomen, ze worden doelgericht uit evenwicht gebracht. Hun mond wordt door de verkeerd gebruikte stang beschadigd, hun nekband onfysiologisch overrekt , hun luchtpijp afgekneld en ze worden systematisch onder stress gebracht.

Dit kan echt niet hoor. Die foto's, echt vreselijk. Die paarden lopen er ook lekker verkrampt bij trouwens, zo oogt het in ieder geval wel. Ff verder lezen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:59

Karl66 schreef:
Het moderne dressuurpaard is zowel qua bouw als qua karakter niet te vergelijken met de klassieke hogeschoolpaarden. Daarnaast wordt er in de moderne wedstrijdsport een ander plaatje verwacht dan in de klassieke dressuur....
Vanuit die stelling kan je natuurlijk ook gaan verdedigen dat een koudbloed als een belg met vier benen, een lijf, een hals en een hoofd prima mee zou moeten kunnen in de hogere dressuur

Bij het fokken van de moderne sportpaarden is karakter een zwaar ondergeschoven kind, waardoor ondertussen veel van de toppaarden ontzettende heethoofden zijn geworden.....

Daarnaast heeft een modern sportpaard in vergelijking met een klassiek paard een langere rug, een lichtere hals en veel meer ruimte tussen kaak en hals. Daar zal de training wel op aangepast moeten zijn.....

Verder is het zo dat in de moderne wedstrijddressuur er wel gekeken wordt naar expressiviteit, voorbeengebruik en dat daar op beoordeeld wordt. Wedstrijddressuur is een kijksport, dat kunnen classici al dan niet leuk vinden maar is wel een gegeven. Dressuur is bedoeld om je paard zo goed mogelijk te trainen, wedstrijddressuur daarnaast ook nog om het publiek iets te zien te geven, of je dat nu leuk vindt of niet.

Tel daar bij op dat er godsgruwelijke bedragen worden neergeteld voor dressuurpaarden, die specifiek voor wedstrijd dressuur gefokt worden, dat ruiters sponsors nodig hebben en misschien begrijp je dan mijn rare stelling:
Citaat:

Dat kan genuanceerder: ER ZIJN dressuurruiters die wedstrijddressuur rijden die zich niet bezig houden met met de africhting als opleiding op zich.

En er is dus een methode ontwikkeld, waarvan enkelen denken dat/of die het het doel WINNEN (en niet de africhting/opleiden van het paard) vergemakkelijkt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:13

Karl66 schreef:
Toevallig heb ik vanavond op eurosport naar een springwedstrijd zitten kijken en eigenlijk heel benieuwd geworden naar hoe springruiters tegen LDR aankijken. Je ziet een groot deel van de toppers tijdens het controleren van het parcours LDR rijden, waarbij een aantal heel diep (Marcus Ernings? Lutger Beerbaum, Roderick Pessoa).

Onder andere vanwege het verhaal dat het paard nauwelijks adem kan halen en dat net voor een zware atletische prestatie???

Ik heb ook wel paarden dood zien vallen in een parcours, maar dat doet niet ter zake. Dat er paarden zijn die ondanks de methode nog een parcours kunnen springen, maakt het niet meteen feilloos en goed.
Bovendien herstelt de ademhaling zodra de luchtpijp niet meer zo afgekneld wordt (als dat al zo zou zijn). Ik weet niet trouwens of je die beruchte foto van Stormvogel kent die in "ruiters en rechters" een paar keer geplaatst is, maar daarop zie je dus een lage neusriem die zo strak zit dat het wel degelijk de neusgaten bijna totaal dichtknijpt en dus de ademhaling belemmert. Je krijgt het benauwd als je er naar kijkt, maar ook dat paard liep nog zijn parcours. Paarden zijn nu eenmaal zo en dat maakt het zo zielig. Je kunt ze uitbuiten tot ze er dood bij vallen.(Uitzonderingen daargelaten).

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:24

ik heb altijd te horen gekregen dat door het LDR rijden je de bovenlijn
van het paard laat aanspannen. Hierdoor komt de onderlijn vrij en hebben
ze alle ruimte. Mijn paard heeft nooit moeite met ademhalen tijdens het
rijden en die vind het werk leuk. Als het LDR zo slecht zou zijn zou ze
zich ook verzetten toch? Ik ben alleen nog niet zo ver om helemaal op
te krullen....
Over die neusriem kun je niks zeggen, want op die hoogte in de sport
worden de neusriemen echt niet te strak aangesnoerd. De ruiters en
grooms weten wat ze kunnen en moeten doen....

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:46

Bij gewoon op de LL span je de bovenlijn ook aan hoor, alleen wordt het niet zo overrokken als bij LDR. De onderlijn wordt juist belast door de samentrekking van de onderhalsspieren die inwerken om het hoofd zo diep te houden. Als ik sommige fotos bekijk van topruiters en zelf kijk op sommige inrijterreinen lijkt LDR me toch niet zo verzetloos. Té vind ik te. Waarom altijd verder en verder gaan, een klein beetje dieper versta ik, maar zo met kin op de borst lijkt me geen enkel nut te hebben voor de training, wel voor controle van hete bloedpaarden.

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:01

daar heb je gelijk in, maar je moet ook niet vergeten dat LDR pas na
heel veel lessen en met veel begeleiding gereden word. Het is idd
heel handig bij hete paarden en paarden die snel schrikken. Mijn paard
schrok altijd erg veel, maar dat doet ze nu niet meer. Ik vind idd op
sommige fotows het LDR ook te ver gaan, maar het nadeel is, je weet
het verhaal achter de foto niet. Net zo als Tyrza laatst in deze topic zei,
dat Theo Hanson met Spargo aan de lange teugel stapte het paard
schrok en hij nam hem terug. Een foto genomen van het terug nemen
wordt voor het LDR gebruikt. En wordt dus meteen als slecht gezien.
Je kunt er dus eigenlijk niet goed over oordelen, tenzij je de verhalen
achter de fotows kent. Ook de ruiters voelen meer dan wanneer jij
er naast staat, tenzij je erg goed opgeleid bent om dat te zien. Zij
weten dus ook beter waarom ze een paard op zo'n moment naar
beneden werken of de hele tijd naar beneden rijden. En als LDR egt
zow erg zou zijn, zouden de paarden echt niet zolang in de sport
meedraaien denk ik dan....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:17

Daar hebben we het weer:zo handig bij hete paarden die snel schrikken. En als je dan in de ring bent? Dan mag je hem niet even met de kin op de borst pakken. Is het niet handiger om zo´n band te kweken/paard op te leiden dat een paard niet meer schrikkerig is en onder alle omstandigheden gehoorzaam?
Er zijn hier en daar wat topics over "anders" rijden en daarin heb ik gezegd dat niet iedereen teugelloos hoeft te rijden, maar dat het kàn zou je toch wel aan het denken moeten zetten in de mate waarin teugels gebruikt worden. Je zult toch moeten toegeven dat je zonder teugels een paard niet diep kunt vragen.
Dat argument van lang in de sport meedraaien gaat niet op. Tegenwoordig zijn er natuurlijk plenty medicijnen, operaties en een heel team van fysiotherapeuten etc, die het paard kunnen helpen.
Maar ook het afgeroste manège paard wordt nog rustig dertig en half uitgehongerde schilleboerenponies werden ook oud. Zelfde geldt voor mijnponies en noem maar op. Geen paard gaat dood van werken, onder welke omstandigheden dan ook. En kreupel raken ze niet in de hals (pijntjes daar zijn niet zo zichtbaar, bedoel ik daarmee). Wel krijgen ze daar allerlei blessures die niet zo makkelijk te herkennen zijn, tenzij je er scans op los laat. Ik meen dat dat nu ook gedaan wordt, dus dat zou ook wat meer duidelijkheid moeten geven aan de schadelijkheid. Maar de psychische schade is natuurlijk slecht meetbaar, omdat, al gezegd, paarden zich gewoon laten gebruiken, dat is hun natuur. Net als mishandelde kinderen gewoon bij hun ouder blijven (en ook wel doodgaan als gevolg daarvan) en door hun partner mishandelde volwassen ook bij de mishandelaar blijven.
Een paard heeft weinig keus, wel? Verzet levert straf op!

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:28

zo word niet gereden met LDR, als ze zich verzetten word er een stap
terug gezet. de paarden worden niet gestraft. Je hebt gelijk wat
betreft die mijnpony's enzow, daar gaak dan ook niet tegenin.

het probleem zit hem vooral in de ontwetendheid van de mensen
eromheen. De meeste (en dat is dus niet aanvallend) hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

Dit is geen aanval... maar gewoon een vraag: heb je zelf al eens zoiets
meegemaakt? dat de hals van het paard verknald was door LDR????

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:34

Lusitana schreef:
Daar hebben we het weer:zo handig bij hete paarden die snel schrikken. En als je dan in de ring bent? Dan mag je hem niet even met de kin op de borst pakken. Is het niet handiger om zo´n band te kweken/paard op te leiden dat een paard niet meer schrikkerig is en onder alle omstandigheden gehoorzaam?
!

Ik zal dit even weer in mijn eigen persoonlijke ervaring omschrijven:

Tolstoi is altijd een schrikkerig paard geweest die veel spanning opbouwde in zijn rug en daarom niet optimaal bewerkbaar meer was in de proef.

Hij is jarenlang op de duitse manier getraint: dus neusje eruit, veel VWNW, etc etc. En het kostte altijd vreselijk veel moeite om van hieruit ontspanning in de rug te krijgen; was ie er eindelijk, een mus hoefde maar een scheet te laten en hij was weer weg.

Nadat ik mijn sabbatical van 2 jaar heb gehad, ben ik naar een andere trainer gegaan die dus meer in de Anky stijl les geeft (haar man heeft ook les van Anky). Dit sprak Tolstoi veel meer aan. Omdat de voorwaarde nu eenmaal is dat het paard een vlug achterbeen moet hebben, hierdoor zijn rug kan opbollen, etc. is dit ook toe te passen in de proef. Nee, niet het lager instellen, maar wel de controlehulpjes, zoals iets vlugger maken in de hoek, iets losser krijgen tijdens een oefening, sneller aan het been krijgen etc.

En zodoende is dit voor Tolstoi een hele praktische oplossing geweest wat wij ook konden meenemen in de proef zelf.

En eigenlijk (het kan ook zijn leeftijd zijn), heeft ie als ik er zo over nadenk, in deze laatste periode zelden nog een schrikreactie gegeven.

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:40

idd, zo heb ik het ook geleerd, kont alleen niet zow goed uitleggen als jij Tyrza This precies zoals jij t zegt

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:48

Karl66 schreef:
sorry, Yvonnelind, ik bedoelde jou hier niet mee, maar de veelgebruikte kreet dat de juryleden dit verkrachten van de FEI regels mede mogelijk maken.

Maar je quote mijn tekst er wel bij , ahum
Ik begrijp wat je bedoeld in deze, maar ik doelde hier niet op.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:52

Lusitana schreef:
Citaat:

Dat kan genuanceerder: ER ZIJN dressuurruiters die wedstrijddressuur rijden die zich niet bezig houden met met de africhting als opleiding op zich.

En er is dus een methode ontwikkeld, waarvan enkelen denken dat/of die het het doel WINNEN (en niet de africhting/opleiden van het paard) vergemakkelijkt.

Dank je wel; hier kan ik me gedeeltelijk in vinden; ik denk wel dat je te gemakkelijk over het LD en R. rijden denkt in deze, maar ìk kan dat in zoverre niet beoordelen, omdat ik de methode zelf niet gebruik in mijn rijden. Als het zo gemakkelijk zou zijn om winst te rijden met deze methode, dan zouden er al veel meer mensen in de top mee moeten draaien denk ik. Nee, dit lijkt me ook wel weer erg kort om de bocht...

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:22

Ok, voor nerveuze paarden kan het idd gebruikt worden, dat begrijp ik. Maar enige fysieke meerwinst toch nog niet...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:42

Yvonnelind schreef:

Dank je wel; hier kan ik me gedeeltelijk in vinden; ik denk wel dat je te gemakkelijk over het LD en R. rijden denkt in deze, maar ìk kan dat in zoverre niet beoordelen, omdat ik de methode zelf niet gebruik in mijn rijden. Als het zo gemakkelijk zou zijn om winst te rijden met deze methode, dan zouden er al veel meer mensen in de top mee moeten draaien denk ik. Nee, dit lijkt me ook wel weer erg kort om de bocht...

Er staat duidelijk "waarvan enkelen denken dat/ of die". Er staat niet dat ik dat denk en er staat ook niet dat het zo is. Maar, het wordt wel door velen in discussies aangewend als zijnde het succes achter Anky, bv. En daar geloof ik persoonlijk dus helemaal niet in, ik heb al een paar keer geroepen dat kundige ruiters ook zonder LDR wel succes oogsten en dat die het wel gebruiken wellicht ondanks en niet dankzij de methode winst boeken.
Dus niks kort door de bocht, lijkt mij.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:24

Astragirl schreef:
Ok, voor nerveuze paarden kan het idd gebruikt worden, dat begrijp ik. Maar enige fysieke meerwinst toch nog niet...

Nerveuze paarden spannen zich dus verkrampen. als je ze nu kan laten ontspannen door..........dit alles... dan moet de fysieke winst toch ook meer zijn.
Gespannen spieren worden niet getraint.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:28

Krachtoefeningen in de sportzaal, totale ontspanning