Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tyrza schreef:Dat is inderdaad wel heel kort door de bocht gesteld. Dan zou Raphael Soto met Invasor toch niet echt kunnen scoren als je dat zo stelt. En de werkelijkheid is anders....
Lusitana schreef:De dresuurruiters die wedstrijddressuur rijden, is gewoon een volk dat wedstrijden rijdt en meestal niet zo bezig is met de africhting als opleiding op zich...
Yvonnelind schreef:Lusitana schreef:De dresuurruiters die wedstrijddressuur rijden, is gewoon een volk dat wedstrijden rijdt en meestal niet zo bezig is met de africhting als opleiding op zich...
Dit vindt ik de meest achterlijke gedachte die ik ooit uit jouw toetsenbord heb zien komen, sorry.![]()
Ik denk dat de meeste wedstrijd ruiters graag bevestiging willen van personen die verstand van paardrijden zouden moeten hebben en dáárom wedstrijden rijden. Helaas zijn er nog teveel jury leden met veel te weinig verstand van paardrijden om deze verantwoordelijkheid aan te kunnen, dat probleem wordt onderkent door bv. KNHS, maar het is moeilijk iedereen in een paar bijscholings momenten op één lijn te krijgen en dan nog wel op de GOEIE lijn!!
Yvonnelind schreef:Uhhh... Waar zie je dat staan 'alle juryleden..."??!
Dit ging even over wedstrijdruiters en een aantal juryleden in de basis sport, ik voelde mij even aangevallen, vandaar. Ik heb het in dit geval niet over juryleden die GP jureren, want ik rijd geen GP en kan hier zodoende niet over oordelen.
sorry, Yvonnelind, ik bedoelde jou hier niet mee, maar de veelgebruikte kreet dat de juryleden dit verkrachten van de FEI regels mede mogelijk maken. Karl66 schreef:Het moderne dressuurpaard is zowel qua bouw als qua karakter niet te vergelijken met de klassieke hogeschoolpaarden. Daarnaast wordt er in de moderne wedstrijdsport een ander plaatje verwacht dan in de klassieke dressuur....
Vanuit die stelling kan je natuurlijk ook gaan verdedigen dat een koudbloed als een belg met vier benen, een lijf, een hals en een hoofd prima mee zou moeten kunnen in de hogere dressuur![]()
Bij het fokken van de moderne sportpaarden is karakter een zwaar ondergeschoven kind, waardoor ondertussen veel van de toppaarden ontzettende heethoofden zijn geworden.....
Daarnaast heeft een modern sportpaard in vergelijking met een klassiek paard een langere rug, een lichtere hals en veel meer ruimte tussen kaak en hals. Daar zal de training wel op aangepast moeten zijn.....
Verder is het zo dat in de moderne wedstrijddressuur er wel gekeken wordt naar expressiviteit, voorbeengebruik en dat daar op beoordeeld wordt. Wedstrijddressuur is een kijksport, dat kunnen classici al dan niet leuk vinden maar is wel een gegeven. Dressuur is bedoeld om je paard zo goed mogelijk te trainen, wedstrijddressuur daarnaast ook nog om het publiek iets te zien te geven, of je dat nu leuk vindt of niet.
Citaat:De dresuurruiters die wedstrijddressuur rijden, is gewoon een volk dat wedstrijden rijdt en meestal niet zo bezig is met de africhting als opleiding op zich...
Karl66 schreef:Toevallig heb ik vanavond op eurosport naar een springwedstrijd zitten kijken en eigenlijk heel benieuwd geworden naar hoe springruiters tegen LDR aankijken. Je ziet een groot deel van de toppers tijdens het controleren van het parcours LDR rijden, waarbij een aantal heel diep (Marcus Ernings? Lutger Beerbaum, Roderick Pessoa).
Onder andere vanwege het verhaal dat het paard nauwelijks adem kan halen en dat net voor een zware atletische prestatie???

Lusitana schreef:Daar hebben we het weer:zo handig bij hete paarden die snel schrikken. En als je dan in de ring bent? Dan mag je hem niet even met de kin op de borst pakken. Is het niet handiger om zo´n band te kweken/paard op te leiden dat een paard niet meer schrikkerig is en onder alle omstandigheden gehoorzaam?
!

This precies zoals jij t zegt Karl66 schreef:sorry, Yvonnelind, ik bedoelde jou hier niet mee, maar de veelgebruikte kreet dat de juryleden dit verkrachten van de FEI regels mede mogelijk maken.
Lusitana schreef:Citaat:De dresuurruiters die wedstrijddressuur rijden, is gewoon een volk dat wedstrijden rijdt en meestal niet zo bezig is met de africhting als opleiding op zich...
Dat kan genuanceerder: ER ZIJN dressuurruiters die wedstrijddressuur rijden die zich niet bezig houden met met de africhting als opleiding op zich.
En er is dus een methode ontwikkeld, waarvan enkelen denken dat/of die het het doel WINNEN (en niet de africhting/opleiden van het paard) vergemakkelijkt.
Yvonnelind schreef:
Dank je wel; hier kan ik me gedeeltelijk in vinden; ik denk wel dat je te gemakkelijk over het LD en R. rijden denkt in deze, maar ìk kan dat in zoverre niet beoordelen, omdat ik de methode zelf niet gebruik in mijn rijden. Als het zo gemakkelijk zou zijn om winst te rijden met deze methode, dan zouden er al veel meer mensen in de top mee moeten draaien denk ik. Nee, dit lijkt me ook wel weer erg kort om de bocht...
Astragirl schreef:Ok, voor nerveuze paarden kan het idd gebruikt worden, dat begrijp ik. Maar enige fysieke meerwinst toch nog niet...