Het renpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dry

Re: Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:41

knolliepower schreef:
tja maar als je echt naar het welzijn van een paard kijkt:
die heeft dat echt niet door, word er dus ook niet minder ongelukkig van.
Hij beleeft de tijd van zijn leven, allemaal heel leuk.
word het recreatie paard, word hij vast niet minder gelukkig over
als hij kreupel word heeft hij natuurlijk pijn, maar kan over gaan en dan is hij weer helemaal gelukkig
gaat hij naar de slager, word hij ook niet minder gelukkig om hoor. Tegen de tijd dat hij door heeft is het al voorbij.

Het zijn de mensen die er problemen mee hebben.
Het is net als een varken in de bio industrie, denk maar niet dat die ongelukkig zijn hoor, ze weten niet beter (extreem voorbeeld, renpaarden hebben het wel even net wat beter he )

Pardon???
Dit kan je toch niet menen he?

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:09

hard maar voor een heel groot gedeelte waar.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:13

arno8 schreef:
Heh? mag ik niet eens mensen veroordelen op hun mening? Waar mag je ze dan nog wel op veroordelen? Hun mening resulteert in acties die slecht zijn voor het paard, dus dan mag ik ze er toch wel om veroordelen?
Ik vind extreem erg vergaande vergelijkingen altijd wel leuk... dus vergeef me... maar je mag Hitler toch ook wel een banketstaaf vinden vanwege zijn mening en de acties die daar uit voort komen?

Jij zou een goede taliban strijder zijn, die veroordelen ook mensen omdat ze een ander visie op iets hebben, omdat volgen hun slecht zou zijn.

maar sorry we zouden ontoppic blijven

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:31

Citaat:
Dit kan je toch niet menen he?

dat maakt mijn nog niet voor bio industrie hoor ,
maar een varken word geboren in een oliebol situatie en zal nooit wat anders zien (tenzij hij geluk heeft). En als je niet weet dat het ergens anders beter is ben je over het algemeen veel gelukkiger (deze theorie ook toe te passen op mensen )

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:36

Jee das toch echt onzin... denk je echt dat zo'n varken het niet uitmaakt? Wel eens de deur van zo'n varkensstal opengemaakt? Dat zijn geen kreten van geluk die je dan hoort hoor...
En als je iets nooit gehad hebt betekent dat niet dat je het niet kunt missen... er is ook nog zoiets als instinct. Hoeveel mensen zijn niet wanhopig op zoek naar een partner zonder er ooit een gehad te hebben?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:37

plagom schreef:
In welke opzichten vind je het dan nog meer niet paardvriendelijk?

Ten eerste de leeftijd waarop de paarden getraind worden. Beleren ok, maar het is duideiljk dat renpaarden veel te vroeg al zwaar belast worden.
Ten tweede omdat het trainen van renpaarden vaak inhoudt, dat ze alleen maar zo hard mogelijk leren lopen, met weinig aandacht voor het gebalanceerd versterken van spieren. Met als gevolg dat die paarden zich snel kapot lopen. En wat dan? Genadebrood eten? (ik dacht het niet).
Ten derde worden die paarden vaak helemaal leip van dat gezwaai met dat zweepje (ik kan het weten, ik WEET hoe leip die van mij in het begin was, dat was puur angst dat hij zo hard liep). Mensen concluderen dan al heel makkelijk dat "hij het zo leuk vindt". Ammehoela, dat is gewoon angst en vluchtgedrag.
Ten vierde vind ik het jammer dat MENSEN dan zo graag topsport willen bedrijven, maar het is wel het PAARDENlichaam dat er uiteindelijk kapot aan gaat. Die paarden zijn echt super afgetraind, daar vind ik weinig gezonds meer aan.

Nu nog steeds weet mijn paard in een bos eigenlijk niets beter te doen dan meteen na het wildrooster in galop gaan en pas te stoppen als hij doodop is, je kunt duidelijk merken dat dat ook de manier was waarop zij getraind werden. Hij liep ook enorm op de voorhand, totaal uit balans dus.

Nu zeg ik niet dat alle renpaarden zo getraind worden, maar naar wat ik erbij beluister heeft de gemiddelde renpaardentrainer toch echt wel meer oog voor de snelheid dan voor wat het hele gebeuren verder doet met dat lichaam van zo´n paard en of hij er al of niet oud mee kan worden.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:00

een renpaard word in de training niet iedere dag zo hard mogelijk getraind hoor. we noem dit in de rensport, snelwerk. wat zo ongeveer 2 keer in de maand wordt gedaan, indien hij ook moet koersen geven we ze vaak een kleine (rond de 400m) sprint. de zogenaamde "pijpopener!

ik weet echt niet waar je paard in training heeft gestaan? ( als je wilt dat wil zeggen, gelieve via pb) wat doet hij dan pesies op een karwats??

en renpaarden hebben zeker spieren, wat is een renpaard zonder spieren? hier word in de training zelf veel tijd aan besteed.

het jonge beleren, niet elke paard wordt zo vroeg op de baan uitgebracht dit jaar hebben er 5, 2 jarige gelopen. bij de arabs waren de aantal wel iets hoger. ( die beginnen op hun 3de jaar)
we hebben nu een 5 jarige arabier, dus volgende renseizoen al 6 wordt, en die nog op de baan moet komen. ze was dus laat met haar groei, en was in haar hoofd nog niet volwassenen genoeg.

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:07

esperance schreef:
een renpaard word in de training niet iedere dag zo hard mogelijk getraind hoor. we noem dit in de rensport, snelwerk. wat zo ongeveer 2 keer in de maand wordt gedaan, indien hij ook moet koersen geven we ze vaak een kleine (rond de 400m) sprint. de zogenaamde "pijpopener!

ik weet echt niet waar je paard in training heeft gestaan? ( als je wilt dat wil zeggen, gelieve via pb) wat doet hij dan pesies op een karwats??

en renpaarden hebben zeker spieren, wat is een renpaard zonder spieren? hier word in de training zelf veel tijd aan besteed.

het jonge beleren, niet elke paard wordt zo vroeg op de baan uitgebracht dit jaar hebben er 5, 2 jarige gelopen. bij de arabs waren de aantal wel iets hoger. ( die beginnen op hun 3de jaar)
we hebben nu een 5 jarige arabier, dus volgende renseizoen al 6 wordt, en die nog op de baan moet komen. ze was dus laat met haar groei, en was in haar hoofd nog niet volwassenen genoeg.

Nee, ik ga hier echt geen namen neerzetten hoor. Mijn eigen man heeft jarenlang in de renwereld meegelopen, dus ik weet wel hoe het er aan toe gaat. Ik weet ook heus wel dat het er overal niet hetZELFDE aan toegaat. Mijn eigen paard had dan nog het geluk dat hij van een stal kwam waar ze in elk geval niet een paard de baan op lieten gaan als hij niet zuiver liep, dat gaat er ook weleens anders aan toe.

Ik heb het zelf dus over gemiddelden, laat dat duidelijk zijn.

Met 2 a 2,5 jaar in training vind ik gewoon AL-TIJD veel te vroeg. Dat wreekt zich onvermijdelijk op latere leeftijd.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:32

ja daarom, zei ik ook via pb , (maar dat snapt je al) wat bedoel je pesies met zuiver lopen? doping, of andere rotzooi? of als hij niet rat is enz?

kibbeling

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:36

pff wat een vermoeiend topic zeg. ik ben erg geinterresseerd en bekend met renpaarden, maar hier komt wel een heleboel gezeur voor. ik vind het niet echt meer een discussie. vind dat alle takken vd de sport in dit topic een beetje te veel over een kam worden geschoren. als iemand een paniekerig onhandelbaar ex renpaard heeft wil dat niet zeggen dat dat voor alle renpaarden geldt!!! en zo zullen er dingen zijn in de spring en dressuursport "beter'' zijn voor paarden dan in de rensport en vice versa! klinkt voor mij als een oneindige discussie......bijna tijd voor een slotje.....

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:42

esperance schreef:
ja daarom, zei ik ook via pb , (maar dat snapt je al) wat bedoel je pesies met zuiver lopen? doping, of andere rotzooi? of als hij niet rat is enz?

Niet zuiver lopen = niet regelmatig lopen, ergens last van hebben of een blessure hebben.

Namen noemen vin´k sowieso niet netjes

En Kibbeling, mijn paard is niet het enige ex-renpaard wat ik ken. Ik zei al , mijn man heeft jaren en jaren in dat wereldje meegedraaid, ik weet heus wel waar ik over praat.

Kowloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:44

Nog niet zo heel lang geleden stond er in de Bit dat er onnatuurlijke vergroeiingen waren bij dressuurpaarden, dat waren geen renpaarden toch? Zullen we dan eerst maar de dressuur afschaffen....en dan alle vormen van paardensport en alle paarden die niet elke dag gras zien afschieten, dan hebben we alleen nog gelukkige paarden over. Of zie ik het nu heel zwart-wit.

kibbeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:48

ZoekStalling schreef:
esperance schreef:

Niet zuiver lopen = niet regelmatig lopen, ergens last van hebben of een blessure hebben.

Namen noemen vin´k sowieso niet netjes

En Kibbeling, mijn paard is niet het enige ex-renpaard wat ik ken. Ik zei al , mijn man heeft jaren en jaren in dat wereldje meegedraaid, ik weet heus wel waar ik over praat.

ik draai ook al jaren in het wereldje mee en weet ook waar ik het over heb! heb ook zeer zeker niet gezegd dat jij dat niet weet!!!! will alleen zeggen dat alle meningen en gezegdes hier (dus niet alleen die van jou) te zwart wit/oppervlakkig zijn....zo werkt het naar mijn idee nou eenmaal niet

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:59

Kowloon schreef:
Nog niet zo heel lang geleden stond er in de Bit dat er onnatuurlijke vergroeiingen waren bij dressuurpaarden, dat waren geen renpaarden toch? Zullen we dan eerst maar de dressuur afschaffen....en dan alle vormen van paardensport en alle paarden die niet elke dag gras zien afschieten, dan hebben we alleen nog gelukkige paarden over. Of zie ik het nu heel zwart-wit.

Ik vind dat je sowieso in elke tak van sport de gezondheid van je paard voorop zou moeten zetten. Vind je dat eigenlijk niet heel erg logisch ook? Of vind je het niet logisch omdat "iedereen het nu eenmaal doet"?

Dat bijna iedereen het blijkbaar normaal vindt om de gezondheid (op lange duur) van je paard aan de sport op te offeren, vind ik zelf nog geen reden om het dan ook maar normaal te vinden. Sport ok, intensieve sport ook ok voor paarden die daar tegen kunnen, maar lang niet alle paarden KUNNEN ertegen. Bovendien, zodra het om geld, prijzen en macht gaat, zie je toch telkens en telkens weer dat het belang van het paard verder achterop raakt.

Koersen voor driejarigen gaat mij persoonlijk veel en veel te ver. Maar grand prix dressuur vind ik dus ook bepaald niet gezond. Maar dressuur KAN ook juist heel goed voor je paard zijn en kan in die zin dan weer blessures voorkomen.

Alles waar TE voor staat ....

Kowloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:09

In welk opzicht ben jij van mening dat een koers voor een 3-jarige (1300 met 1 flauwe bocht en 55 kilo) slechter is dan een b proefje van 6 minuten?

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:39

Ge-edit

Beleren is iets anders dan belasten.
Als je het in beide gevallen over een 3-jarige ben ik er in geen van beide gevallen zo enthousiast over. Ik vind dat een 3-jarige te jong is om wedstrijden te lopen. Dat de gemiddelde mening hier anders is, tsja ... dat weet ik.
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 15-11-05 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:49

arno8 schreef:
Jee das toch echt onzin... denk je echt dat zo'n varken het niet uitmaakt? Wel eens de deur van zo'n varkensstal opengemaakt? Dat zijn geen kreten van geluk die je dan hoort hoor...
En als je iets nooit gehad hebt betekent dat niet dat je het niet kunt missen... er is ook nog zoiets als instinct. Hoeveel mensen zijn niet wanhopig op zoek naar een partner zonder er ooit een gehad te hebben?

Ja maar die vrijgezel ziet in zijn omgeving allemaal koppeltjes die gelukkig zijn, die varkens niet.
Natuurlijk zitten ze onder de stress etc, echt niet diervriendelijk. Maar dit beesten ervaren het minder extreem dan het werkelijk is.

geen excuus uiterraad

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:56

Als dat geen excuus is, dan is er toch ook geen excuus voor het te vroeg beleren van renpaarden?

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:59

ja maar onze discusie dwaalde een beetje af ,
varkens en renpaarden is een extreme vergelijking
Met varkens gaat het over massa moorden, mishandeling etc (directe gevolgen voor het beestje) Met renpaarden over indirecten waar ze waarschijnlijk nooit door zullen hebben

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:31

en om het feit dat ze het niet door zullen hebben word daar gretig gebruik van gemaakt.
Een paard rent niet voor zijn lol zich zelf de verdoemenis in dat is alleenmaar voor het plezier van diegene die erop zit.
Een paard kan hem niks schelen wie er wint of verliest.
Dat doen wij mensen.
Dus door zijn onwetenheid moeten we het maar doen.
Dan ben je heel paardvriendelijk bezig denk ik.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:37

weet je, een paard heeft geen mensen hersen.
Een renpaard vind rennen leuk, (geen discussie over mogelijk lijkt mij) het komt echt niet in een paard op van 'ooh als ik nu zo hard ga rennen dan word ik kreupel' .
ten eerst: niet elk paard word geblesseerd (valt allemaal reuze mee hoor ) Dus ook al had hij mensen hersen dan dacht hij dat waarschijnlijk niet niet helemaal zo letterlijk.
ten tweede: Een dier kan niet voor uit beredeneren, die kan geen keuzes maken voor zijn toekomst etc (ook geen diccusie over mogelijk)

dus al een paard er lol in heeft, waarom hem die lol ontnemen?
Ik denk als een paard mensen hersenen had en het renpaard kwam voor een keuze te staan renpaard of dressuur paard dat hij met veel overtuiging renpaard zou kiezen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:49

Ik waag het ten zeerste te betwijfelen of elk renpaard het leuk vind om eerst in een klein hokje gestopt te worden en dan m.b.v. een zweep over een baan gejaagd te worden. Waar leidt je dat uit af dat ze dat leuk vinden? Uit het feit dat ze starten en hard lopen? Dat lijkt me dan een wat voorbarige conclusie. Bijna elk wat heter paard zou proberen zo hard mogelijk te lopen in zo'n situatie.

Diegene die mijn paard getraind heeft beweerde bijvoorbeeld dat mijn paard het zo leuk vond om door het bos te racen, vooral als hij hem telkens "speelse tikjes op zijn schoft gaf met de zweep". Daar moest ik later wel om lachen, want dat is dus juist waar mijn paard helemaal leip van werd, hij werd daar bloednerveus van, ja logisch dat hij zich dan de benen uit het lijf rent. Dat is puur vluchtgedrag, dat had echt niets met "leuk" te maken. Hij wil weg van die zweep en rent dan zo hard mogelijk (leuk).

Ik denk dat heel veel mensen zelf invullen wat zij denken dat dat paard leuk vindt, en dat het heel anders zou uitpakken als je dat het paard zelf zou vragen.

Waarom denk je dat sommige van die paarden die box helemaal niet in willen en juist weg willen van die racebaan? Volgens mij puur omdat ze er van stikken van de stress.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:07

sommiuge paarden vinden het mischien ook wel niet leuk, maar ik krn ook genoeg renpaarden die het wel leuk vinden,die staan al te hinneken als ze de vrachtwagen aanhoren komen.En ik g awel eens mee om die paarden te trainen als ik in engeland ben.ik krijg dan een van de oudere ren paardeden mee,en ja die bestaan ook gewoon.Als ik dan zie hoeveel plezier die beesten hebben in het trainen,nee mensen, mischien moeten jullie dan eerst eens zelf een training mee maken en ik denk dat je er dan toch net ff iets ander er tegen aan kijkt.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:40

Geen enkel dier kiest ervoor om zichzelf dood te rennen of om verongelukt te worden.
En dat zijn wel de risico's in die sport.
Als een paard dat zou weten zal hij het nooit doen waarom?
Het is een vluchtdier die er alles aan doet om zijn eigenveiligheid zeker te stellen.
En ookal vinden ze het leuk en die zijn er echt wel tussen daar twijfel ik geen moment aan dan nog vind ik het aan de ruiter om het op een verantwoordelijke manier te doen.
Want uieindelijk is het de ruiter die wil winnen en niet het paard.
Een paard kan dat niks schelen.

Galloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:38

Volgens mij was het doel van Woogy om een informatief topic te openen over de rensport om de vooroordelen weg te nemen. Dat vind ik een nobel streven. Dit topic is het echter ontaard in een discussie met als uitkomst het tegenovergestelde, gelet op uitspraken als "renpaarden zijn zielig" en "een paard rent niet voor zijn lol zich zelf de verdoemenis in dat is alleenmaar voor het plezier van diegene die erop zit. Een paard kan hem niks schelen wie er wint of verliest."
Het staat iedereen vrij zijn mening te uiten, daar is een forum tenslotte voor. Maar reacties zoals bovenstaand vind ik echt tenenkrommend en voor het merendeel gebaseerd op onwetendheid. Misstanden kom je helaas in ALLE takken van paardensport tegen, het is schijnheilig om op basis van vooroordelen te denken dat dat alleen voor de rensport geldt! Want dan zeg ik: kijk eens om je heen! Manegepaarden die 5 uur per dag in de les lopen, jonge paarden in Z-dressuur en Z-springen, hobbyruiters die met sporen en slof een paard in de krul trekken, paarden die 23-uur per dag op stal staan en geen grasspriet zien > en zo kun je nog 100 voorbeelden geven.
Ik heb de moeite genomen er zelf meer over te weten te komen en ben op trainingsstallen geweest en heb met mensen gepraat. Voor mij nam dat heel veel onduidelijkheid weg, misschien dat een ander dat ook eens zou moeten doen???