Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

LecyTinker schreef:dat als je een volgroeide (dek)hengst nog moet gaan leren dat hij netjes stil moet staan als jij niet op een halve meter afstand staat, dan heb je in sommige gevallen een probleem... en dan had het makkelijk geweest als je hem van jongs af aan had geleerd dat ho, ho betekende en dat hij gewoon netjes op jou moet letten om te begrijpen wat je bedoeld. en dit kan je uiteraard ook leren wanneer hij 3 is, maar het is een stukje veiliger om hem die basis al bijgebracht te hebben voordat zijn hormonen de overhand gaan nemen en je in een gevecht raakt. En nou weet ik dat er genoeg hengsten van drie zijn die onwijs lief zijn wanneer je ze in opfok zet en je ze dan uit de wei plukt en ze begint te trainen. Maar er zijn ook genoeg hengsten die een duidelijke basis nodig hebben voordat hun hormonen echt een onderdeel van hun gaan worden...

Het heeft dus geen toegevoegde waarde voor de opvoeding van het paard 
gijsenkim schreef:ik zie geen voordelen aan het longeren omdat alles wat je aan dat lijntje doet ook gewoon met het lopen naar het land kan doen...... ho is ho bijvoorbeeld........Het heeft dus geen toegevoegde waarde voor de opvoeding van het paard

LecyTinker schreef:mijn stal ligt 2 meter van het land af... korte tijd om dat te leren... wil jij dus zeggen dat als jij elke dag met jou paard dat doet en jij hem in een bak zet dat hij het allemaal net zo makkelijk doet als je hem los laat en op 10 meter afstand staat? Dat hij nog net zoveel aandacht voor jou heeft en je lichaamsbewegingen begrijpt?
Tis maar net hoe duidelijk en eenduidig je bent
Echt die zijn er, en dat zijn ook vaak de types die gaan wandelen, trutten en frutten........... en dan krijg je vaak onhandelbare monsters van

promptertje schreef:Tsja, het is haar paard, dus ze mag er mee doen wat ze wil. Luisteren zal ze ook wel niet naar je. Overigens ben ik wel benieuwd of er ooit onderzoek naar is gedaan, of het longeren van jonge paarden nu echt zo slecht is als iedereen roept. Op de Waiboerhoeve is ooit onderzoek gedaan naar jaarlingen in een trainingsmolen (toch wel enigszins te vergelijken), en die hielden er niets nadeligs aan over.
lees het verhaal maar! (is wel beetje lang)

gijsenkim schreef:(alleen dat longeren, begrijp ik niks van)
. Ik weet er alleen geen echte naam voor, dus vandaar dat ik het maar "aan de longeerlijn" noem. Is een mooie voorbereiding vóór dat het bit met de lange lijnen er bij komen, ze snappen dan dat als ik 10 meter verder sta, er ook gewoon geluisterd moet worden. 
Citaat:Ik weet er alleen geen echte naam voor, dus vandaar dat ik het maar "aan de longeerlijn" noem. Is een mooie voorbereiding vóór dat het bit met de lange lijnen er bij komen, ze snappen dan dat als ik 10 meter verder sta, er ook gewoon geluisterd moet worden.

Citaat:kijk maar eens op : viewtopic.php?f=15&t=407331
het is mij over komen en ze houden er wel degelijk iets aan over!! lees het verhaal maar! (is wel beetje lang)
zo komen we er best wel uit hoor

LecyTinker schreef:Citaat:LT, een grote bek... ja die kunnen paarden ook hebben inderdaad. ik vind er wel verschil in zitten of een paard en lichamelijk of geestelijk aan toe is.
zeer zeker, en het ene zou niet zonder het ander moeten. Maar mijn hengstje vind het leuk om ruzie met mij te zoeken, moet ik dan zeggen, prima joh, ga jij maar lekker met de rest lopen spelen ( lees terroriseren) en kom in de avond dan nog maar even mij een klap voor mijn snuiter geven. Want ik mag je alleen als een baby behandelen omdat je nog maar zo jong bent.
Nou sorry, dat gaat er bij mij niet in. Jij slaat mij, jij probeerd mij onder de duim te krijgen? Dan ben je oud genoeg om netjes op commando te leren achteruit te lopen. Om zijwaard te gaan en noem maar op.
Training houd niet in dat je paard zware lichaamlijke arbeid moet verrichten. Arbeid betekend dat je paard iets anders moet doen dan 24 uur op 24 uit zijn neus te eten.
Teveel tijd om handen vraagt om negatieve trekjes ( in de vroegwijze paarden...)
Als ik mijn hengstje in de opfok zou gooien dan zou hij niet alleen alle merries hebben gedekt, dan zou hij de boel op stelten zetten en niet stoppen totdat er eentje in het draad hangt.
Wat vind je dat ik moet doen dan? Hem een hele dat in zijn eentje in de weide zetten terwijl ik er zelf tijd in zou kunnen steken en hij dus aandacht en afleiding zou kunnen hebben?
En hoevaak kan je een paard voetje en stilstaan aan een touwtje leren?
wanner mijn paarden aangeven dat ze zich staan te vervelen en ze de training leuk vinden, dan zie ik het probleem niet. Geven mijn paarden aan ( ongeacht de leeftijd, zelfs wanneer ze 4 zijn geweest) dat ze er nog niet klaar voor zijn, dan wacht ik nog...
Iedereen heeft het over de ontwikkeling en dat dit schade oploopt wanneer we er vroeg mee beginnen... Zware arbeid wel ja, maar er zijn genoeg manieren om je paard aan het werk te zetten zonder dat dit het lichaam schade aandoet.
Mijn quarter/ appaloosa veulen ( hengstje waar ik het over had) mag nog geen lichaamlijk werk verrichten. Is hij nog lang niet aan toe. Maar hij is er mentaal zeer zeker aan toe, dus die training is gestart. Wil niet dat hij straks 3 is en dat ik alleen nog maar via zwaar geweld hem iets kan laten doen...
Anya schreef:Basisopvoeding vind ik:
- niet bijten (belangrijk bij hengstjes)
- vast kunnen staan
- voeten geven
- wijken voor druk (dat wil zeggen kont opzij o.i.d.)
- leren mee lopen en stoppen (niet ergens stiekem doorheen schouderen en zeker niet trekken, steigeren of omdraaien).
- cool reageren op rare dingen (als ik bijvoorbeeld herrie maak of een keer met een paraplu bij de wei kom omdat het regent).
- tegen afspuiten kunnen
- vertrouwen en respect voor mensen hebben
- komen als ik hem roep (gewoon omdat het kennelijk leuk is bij het hek)
- in de trailer willen lopen en er weer rustig uitgaan
- alle andere basisopvoeding is hem door zijn moeder gegeven en wordt nu voortgezet door zijn leeftijdsgenootjes en nu een oudere ruin, tot voor kort een lekker dominante fokmerrie.

sarabande schreef:Als je niet bij machte bent om een paard of pony dingen te leren wanneer dat paard of die pony daar lichamelijk en geestelijk aan toe is, maar zijn jeugd moet gebruiken om het te overbluffen en lichamelijk te overbelasten, is het beter dat je geen paard of pony neemt.
promptertje schreef:Ik ga het lezen imposant, dank je
*Edit* zo te lezen is hier niet alleen sprake geweest van longeren, maar ook rijden op een veel te jong paard, en dan ook nog door mensen die van toeten noch blazen wisten. Is toch wel een ietsepietsie anders