Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:31

en bij mij is het verhaal dat 9 van mijn 10 paarden hengsten zijn en ik ze niet laat castreren... (Zat erover te denken om mijn hengst te laten castreren, maar heb toch maar besloten dat niet te doen.) en ik geen zin heb om mijn hersenpan te laten beschadigen tegen de tijd dat ze 3 zijn... Dus begin ik al jonger...

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:04

Tjonge, wat wordt er hier veel langs elkaar heen gepraat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niets mis mee vindt hoe LT en ZoekStalling met hun jaarling omgaan. Zoals ze het beschrijven, wat ze de dieren leren is er niets mis mee. Ze leren spelenderwijs gehoorzaam te zijn en zo te horen zorgen ze ervoor om hun dieren niet te overbelasten. Hun manier van "longeren" lijkt (zoals ze het beschrijven) absoluut niet op de traditionele manier van longeren. En ik heb het idee dat wel een aantal mensen dit zo opvat.
Kan iemand mij uitleggen waarom het schadelijk voor een jaarling is om aan een lange lijn op de hoefslag van een 20 x 40 bak, zonder druk, of gedwongen buiging en stelling wat stap en draf te doen op commando. Hebben julie wel eens gezien wat een jaarling en een veulen doen in de wei? Daar lopen ze ook niet alleen maar rechtuit. Ooit een veulen op de volte rond zn moeder zien rennen? Jaarlingen die in volle vaart ineens een halve piroutte maken. Dan moet dat veel schadelijker zijn.

Lees dit niet verkeerd. Zoals de TS beschreef hoe die jaarling gelongeerd werd ben ik het absoluut niet mee eens.
Maar ik zie er niet veel kwaad in dat LT en ZoekStalling leuk met hun jaarlingen bezig zijn op een vriendelijke en verantwoorde manier (zo, daar zal ik wel een commentaar op krijgen).
Trouwens, iemand wel eens het boek gelezen Van veulen tot volwassen paard? Daar worden jaarlingen ook al bekend gemaakt met het lopen van cavaletti enz.
Ik zal eens kijken wat daar bij staat over toegevoegde waardes ed.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:28

Ik vind ook dat de tegenstellingen nu wel heel erg op scherp gesteld worden. Er is nog maar weinig begrip over en weer. Voor beide methoden is wat te zeggen, er is niet één heilige weg. Zolang iets geen schade aan een paard toebrengt, wat is er dan op tegen. En ja, mijn paarden hebben als jaarling ook een paar keer aan de longeerlijn gelopen om de stemcommando's haarscherp te leren begrijpen, en gezien het feit dat ze nog steeds in leven zijn lijkt dat me nou niet echt een ramp. Ik dring deze werkwijze aan niemand op, het zou fijn zijn als andersom de opfok niet aan mij werd opgedrongen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:29

myrdal, ik ben ook bang dat ze gelijk denken dat we allerlei hulpteugels en zo gebruiken, het dier 20 minuten zwaar werk laten verrichten... Maar het enigste wat we doen is een halstertouw vervangen voor een longeerlijn zodat er meer afstand is. Maar het is moeilijk uit te leggen als je zulksoort dingen niet kan demonstreren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:32

LecyTinker schreef:
dat als je een volgroeide (dek)hengst nog moet gaan leren dat hij netjes stil moet staan als jij niet op een halve meter afstand staat, dan heb je in sommige gevallen een probleem... en dan had het makkelijk geweest als je hem van jongs af aan had geleerd dat ho, ho betekende en dat hij gewoon netjes op jou moet letten om te begrijpen wat je bedoeld. en dit kan je uiteraard ook leren wanneer hij 3 is, maar het is een stukje veiliger om hem die basis al bijgebracht te hebben voordat zijn hormonen de overhand gaan nemen en je in een gevecht raakt. En nou weet ik dat er genoeg hengsten van drie zijn die onwijs lief zijn wanneer je ze in opfok zet en je ze dan uit de wei plukt en ze begint te trainen. Maar er zijn ook genoeg hengsten die een duidelijke basis nodig hebben voordat hun hormonen echt een onderdeel van hun gaan worden...

LT, waaaaar gaaaaat dit over Haha! Haha! Haha!

Ik werk veel met hengsten, altijd al gedaan........... en nog nooit problemen gehad die ik niet op heb kunnen lossen......... alhoewel het wel moeilijker was met hengsten die veel in handen waren geweest. Daar hoef je ze niet voor te longeren......... echt niet.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:36

tja, ik vind het fijn als ze weten wat ze moeten doen en ik ben zeer tervreden over mijn relatie die ik heb met mijn hengsten... vind het vreemd dat jij problemen hebt ( wat je herhaaldelijk zegt) met paarden waar veel mee gedaan is... ik hou van groene paarden en ik houd van veel tijd aan mijn paarden besteden... dus tja... dat is het verschil... begrijp niet dat je niet 1 seconde je eigen kan inbeelden wat de voordelen zouden kunnen zijn van wel longeren... terwijl wij ( de voorstanders) we van jullie kant dingen (hebben) kunnen bekijken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:40

ik zie geen voordelen aan het longeren omdat alles wat je aan dat lijntje doet ook gewoon met het lopen naar het land kan doen...... ho is ho bijvoorbeeld........ Haha! Het heeft dus geen toegevoegde waarde voor de opvoeding van het paard

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:43

mijn stal ligt 2 meter van het land af... korte tijd om dat te leren... wil jij dus zeggen dat als jij elke dag met jou paard dat doet en jij hem in een bak zet dat hij het allemaal net zo makkelijk doet als je hem los laat en op 10 meter afstand staat? Dat hij nog net zoveel aandacht voor jou heeft en je lichaamsbewegingen begrijpt?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:47

gijsenkim schreef:
ik zie geen voordelen aan het longeren omdat alles wat je aan dat lijntje doet ook gewoon met het lopen naar het land kan doen...... ho is ho bijvoorbeeld........ Haha! Het heeft dus geen toegevoegde waarde voor de opvoeding van het paard

Ik heb ook altijd veel met mijn jaarlingmerrie door het dorp gewandeld, om haar met haar nerveuze karakter enigszins aan verkeer te laten wennen. Lekker veel tutten aan een lijntje dus. Maar daar ben je ook al niet voor Whoosh!

Haha! Haha!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:51

waarom kunnen alleen de voorstanders accepteren dat er verschillende manieren zijn om met je paard om te gaan en op te voeden? Waarom is het voor de tegenstanders allemaal zo zwart en wit. Alleen wat hun doen is goed?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:53

LecyTinker, Kim en ik kennen elkaar goed, ik heb les van Kim maar beschouw haar meer als goede vriendin dan als lesjuf. Maar we hóeven het niet overal over eens te zijn Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:58

LecyTinker schreef:
mijn stal ligt 2 meter van het land af... korte tijd om dat te leren... wil jij dus zeggen dat als jij elke dag met jou paard dat doet en jij hem in een bak zet dat hij het allemaal net zo makkelijk doet als je hem los laat en op 10 meter afstand staat? Dat hij nog net zoveel aandacht voor jou heeft en je lichaamsbewegingen begrijpt?

ja Haha! Haha! Haha! Tis maar net hoe duidelijk en eenduidig je bent Haha!

Paarden zijn helemaal geen domme dieren hoor,

Ik ben inderdaad geen voorstander van pruttelen en truttelen, wandelen en weet ik veel wat nog meer door mensen die geen idee hebben hoe het wezen paard in elkaar steekt. mensen die bijvoorbeeld denken van " nou doettie zo onaardig tegen me, en ik heb nog wel zo een mooi niuew halster voor hem gekocht" Haha! Haha! Haha! Echt die zijn er, en dat zijn ook vaak de types die gaan wandelen, trutten en frutten........... en dan krijg je vaak onhandelbare monsters van Haha! Haha! Haha!
Of erger.......... wat ik een tijd geleden zag, een 12 jarig meisje die haar heel onwillende (en dat in paardentaal heel duidelijk makende) jaarling merrie zo nodig in moest vlechten......... op een gegeven moment wist die merrie niet meer hoe ze het dan subtiel moest zeggen en haalde maar uit, waarop die merrie op dr klote kreeg....... en dat is dus een hele, hele hele trieste slechte zaak.

Nu geef ik gelijk de grootste reden aan WAAROM ik vind dat er niet getrut moet worden, omdat de meeste mensen gewoon geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.

Uiteraard zijn er mensen die dat WEL weten, daar schaar ik ook zoektstalling en LT (en zeker Promptertje) onder, want de rest van hun verhaal staat me best aan. (alleen dat longeren, begrijp ik niks van) maar om nou te voorkomen dat iedereen denkt ......... OOOOO das dus goed, zal ik altijd heel hard roepen dat het niet goed is! En dan skup ik die enkeling die wel weet wattie doet maar een beetje tegen de schenen, over het algemeen zijn dat toch mensen die wel begrijpen wat ik zeg en waarom ik het zeg.

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:03

promptertje schreef:
Tsja, het is haar paard, dus ze mag er mee doen wat ze wil. Luisteren zal ze ook wel niet naar je. Overigens ben ik wel benieuwd of er ooit onderzoek naar is gedaan, of het longeren van jonge paarden nu echt zo slecht is als iedereen roept. Op de Waiboerhoeve is ooit onderzoek gedaan naar jaarlingen in een trainingsmolen (toch wel enigszins te vergelijken), en die hielden er niets nadeligs aan over.

kijk maar eens op : viewtopic.php?f=15&t=407331
het is mij over komen en ze houden er wel degelijk iets aan over!! Boos! lees het verhaal maar! (is wel beetje lang) Bloos

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:07

Ik ga het lezen imposant, dank je Lachen

*Edit* zo te lezen is hier niet alleen sprake geweest van longeren, maar ook rijden op een veel te jong paard, en dan ook nog door mensen die van toeten noch blazen wisten. Is toch wel een ietsepietsie anders
Laatst bijgewerkt door prompter op 05-05-05 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:09

gijsenkim... voor de eerste keer sluit ik me aanbij elk woord, elke letter die je getypt hebt...Je kan onwijs veel schade aanrichten als je het verkeerd doet... En daarvoor moet het over het algemeen ook geheel niet goedgekeurd worden... Maar voor die enkele die het wel correct doen en met de juiste bedoelingen, voor die heb ik een groot begrip... Ik weet niet ofdat je frans kunt lezen, a,ders zou je eens wat moeten lezen over travail a la longe... Ik heb in zwitserland anderhalf jaar strenge training gehad van een australier die mij deze techniek geleerd heeft. Ik wil daarom dat mijn paarden van jongs af aan al weten dat ik "paards" praat en dat onze communicatielijnen open liggen. Je moet ook niet als mens gaan denken... Ben het ook geheel eens dat je een veulen niet als volwassen paard moet behandelen... verschikkelijk als ze uren een veulen aan een touwtje hebben staan en er aan het klooien mee zijn. Maar de mijne moet wel weten dat als ik zijn hoeven uitkrab of zijn benen droog omdat hij in de modderkant van de weide heeft gestaan ( alleen in de winter, maar wil geen mok) dat hij netjes moet blijven staan. Dat wanneer de hoefsmit komt dat het niet gepast is om deze man eerst een flinke trap tussen zijn benen te geven... en ik vind het ook belangrijk dat als ik de weide in ga dat hij netjes omdraaid en wacht totdat ik "vrij" zeg. Hij moet niet aan het halstertouw hangen... Bij mij is ook de regel... Niemand mag de weide in behalve ik. Mijn paarden komen netjes naar de zijkant om hun halster aangelijnt te krijgen. In de weide zijn ze paard. De enigste plek waar ze geen rekening hoeven te houden met de mensenwereld en ze lekker paard kunnen zijn... Maar ik vind dat dit voor jong als oud geldt...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:13

gijsenkim schreef:
(alleen dat longeren, begrijp ik niks van)

Ik denk dat het ook niet longeren in de echte zin van het woord is, wat ik met ze doe. OK, ze staan aan de lange lijn, maar verder houdt elke vergelijking op. Ik laat ze op afstand stappen, halthouden en (heel weinig) draven op stem, maar niet eens op een cirkel. Galop komt er niet bij te pas Lachen. Ik weet er alleen geen echte naam voor, dus vandaar dat ik het maar "aan de longeerlijn" noem. Is een mooie voorbereiding vóór dat het bit met de lange lijnen er bij komen, ze snappen dan dat als ik 10 meter verder sta, er ook gewoon geluisterd moet worden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:17

Citaat:
Ik weet er alleen geen echte naam voor, dus vandaar dat ik het maar "aan de longeerlijn" noem. Is een mooie voorbereiding vóór dat het bit met de lange lijnen er bij komen, ze snappen dan dat als ik 10 meter verder sta, er ook gewoon geluisterd moet worden.

idd, maar ik gebruik een longeerlijn en dus noem ik het longeren...

maar heb het idee dat de strekingen duidelijk zijn langs beide kanten en dat er een middeweg is gevonden voor iedereen...
toch gijskim?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:23

Citaat:
kijk maar eens op : viewtopic.php?f=15&t=407331
het is mij over komen en ze houden er wel degelijk iets aan over!! lees het verhaal maar! (is wel beetje lang)

heb het stuk gelezen, maar kan nergens stapmolen uithalen ( sorry als het er wel in stond...)
maar niemand zegt dat het goed is om een veulen aan zware arbeid te zeggen en al helemaal niemand zegt dat het goed is om op een twe jarige te klimmen....

en is hoefkatrol geen kanteling van een botje in het been? Dit komt ook voor bij paarden die niet getraint worden... en omdat dit eens gebeurd is wil het nog geen standaard zijn.... ik kan stikken in een stukje brood, wil nog niet zeggen dat een stukje brood doodelijk is...
even duidelijk... zware training van een jong paard is slecht...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:27

Inderdaad Haha! Haha! Haha! zo komen we er best wel uit hoor Haha!

Alleen houden we het heeeeeel stil om geen wanabee hengstenhouders op ideeen te brengen

hoefkatrolontsteking is een verzamelnaam voor pijn in de omgeving van het hoefkatrolmechanisme Haha!

Ik denk dat je in de war bent met een gekanteld hoefbeen, als gevolg van bijvoorbeeld hoefbevangenheid

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:34

moest even lachen om de kleine lettertjes.... zoals ik al zei, heb nog nooit beenproblemen gehad... zelfs bij mij is het voer afgestemd op ras, geslacht, activiteit en karakter ( nerveus of niet) en leeftijd ( makkelijk al die acht bakken met voer in mijn stal, spul lijkt allemaal op elkaar)...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:45

longeren niet...., maar zoals sommigen hierboven zeggen, commando's aanleren op jonge leeftijd vind ik een positief iets.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:35

LecyTinker schreef:
Citaat:
LT, een grote bek... ja die kunnen paarden ook hebben inderdaad. ik vind er wel verschil in zitten of een paard en lichamelijk of geestelijk aan toe is.

zeer zeker, en het ene zou niet zonder het ander moeten. Maar mijn hengstje vind het leuk om ruzie met mij te zoeken, moet ik dan zeggen, prima joh, ga jij maar lekker met de rest lopen spelen ( lees terroriseren) en kom in de avond dan nog maar even mij een klap voor mijn snuiter geven. Want ik mag je alleen als een baby behandelen omdat je nog maar zo jong bent.
Nou sorry, dat gaat er bij mij niet in. Jij slaat mij, jij probeerd mij onder de duim te krijgen? Dan ben je oud genoeg om netjes op commando te leren achteruit te lopen. Om zijwaard te gaan en noem maar op.
Training houd niet in dat je paard zware lichaamlijke arbeid moet verrichten. Arbeid betekend dat je paard iets anders moet doen dan 24 uur op 24 uit zijn neus te eten.
Teveel tijd om handen vraagt om negatieve trekjes ( in de vroegwijze paarden...)
Als ik mijn hengstje in de opfok zou gooien dan zou hij niet alleen alle merries hebben gedekt, dan zou hij de boel op stelten zetten en niet stoppen totdat er eentje in het draad hangt.
Wat vind je dat ik moet doen dan? Hem een hele dat in zijn eentje in de weide zetten terwijl ik er zelf tijd in zou kunnen steken en hij dus aandacht en afleiding zou kunnen hebben?
En hoevaak kan je een paard voetje en stilstaan aan een touwtje leren?

wanner mijn paarden aangeven dat ze zich staan te vervelen en ze de training leuk vinden, dan zie ik het probleem niet. Geven mijn paarden aan ( ongeacht de leeftijd, zelfs wanneer ze 4 zijn geweest) dat ze er nog niet klaar voor zijn, dan wacht ik nog...

Iedereen heeft het over de ontwikkeling en dat dit schade oploopt wanneer we er vroeg mee beginnen... Zware arbeid wel ja, maar er zijn genoeg manieren om je paard aan het werk te zetten zonder dat dit het lichaam schade aandoet.

Mijn quarter/ appaloosa veulen ( hengstje waar ik het over had) mag nog geen lichaamlijk werk verrichten. Is hij nog lang niet aan toe. Maar hij is er mentaal zeer zeker aan toe, dus die training is gestart. Wil niet dat hij straks 3 is en dat ik alleen nog maar via zwaar geweld hem iets kan laten doen...

sorry een wat late reactie van mij, maar ik vertel hier dingen in het algemeen of op het verhaal van de TS, ik ken jouw situatie niet en (ver)oordeel daarbij dan ook niet over jou of je paard.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:43

Anya schreef:
Basisopvoeding vind ik:

- niet bijten (belangrijk bij hengstjes)
- vast kunnen staan
- voeten geven
- wijken voor druk (dat wil zeggen kont opzij o.i.d.)
- leren mee lopen en stoppen (niet ergens stiekem doorheen schouderen en zeker niet trekken, steigeren of omdraaien).
- cool reageren op rare dingen (als ik bijvoorbeeld herrie maak of een keer met een paraplu bij de wei kom omdat het regent).
- tegen afspuiten kunnen
- vertrouwen en respect voor mensen hebben
- komen als ik hem roep (gewoon omdat het kennelijk leuk is bij het hek)
- in de trailer willen lopen en er weer rustig uitgaan
- alle andere basisopvoeding is hem door zijn moeder gegeven en wordt nu voortgezet door zijn leeftijdsgenootjes en nu een oudere ruin, tot voor kort een lekker dominante fokmerrie.

ook wandelend naar markt gaan om appeltje kopen Clown

( toen kwam er politie aan en wou ff aaien) Cool

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:23

sarabande schreef:
Als je niet bij machte bent om een paard of pony dingen te leren wanneer dat paard of die pony daar lichamelijk en geestelijk aan toe is, maar zijn jeugd moet gebruiken om het te overbluffen en lichamelijk te overbelasten, is het beter dat je geen paard of pony neemt.

Volgens mij heb jij ergens toch iets gemist hoor ....

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:28

promptertje schreef:
Ik ga het lezen imposant, dank je Lachen

*Edit* zo te lezen is hier niet alleen sprake geweest van longeren, maar ook rijden op een veel te jong paard, en dan ook nog door mensen die van toeten noch blazen wisten. Is toch wel een ietsepietsie anders

Dat verhaal is natuurlijk triest, maar gaat niet alleen over longeren. Een paard met 2 jaar al berijden is natuurlijk het slechtste wat je kunt doen.