Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:19

Kendra schreef:
Je hebt het over mijn paard. Je gaat me toch niet vertellen dat je er eentje hebt, die alleen in de wei staat??? Als je 't nou hebt over paard natuurlijk, dan lijkt me gezelschap toch wel een essentiele voorwaarde om tegemoet te komen aan de natuurlijke behoeften van het paard.

Ze staat beslist niet alleen..
Normaal met een ruin, das haar vriendje en ook van ons (nou ja van mijn vrouw dan).
Als dit paard er niet bij staat zijn er nog 8 in de wei, maar die zijn niet van mij.

Gr. Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:27

Fellor schreef:
Dat is dus wel degelijk wat zij in dat stukje op de site zeggen, dat dat wel degelijk het toeschrijven van menselijke gevoelens op paarden is, maar toch doen ze het.

Veel verstand van hoefschoenen heb ik niet maar deze dingen zijn er niet voor gemaakt om je paard er dag en nacht op te laten lopen.
Als je paard van de ijzers af komt en op een andere manier bekapt wordt kan het zijn dat je paard, meestal tijdelijk, wat moeilijker loopt. Dit hoeft niet per definitie pijnlijk te zijn, ik noem het liever voorzichtiger.
Hij moet weer wennen aan een vreemd gevoel onder zijn voeten.
Deze gewenning kun je op bijv. een harde ondergrond het duidelijkst zien.
Wanneer je dan een buitenrit gaat maken kun je ter bescherming die hoefschoen om doen.
Voor de wei of zandbak is het dan vaak niet nodig en laat je ze dus niet om zoals bij een ijzer.
Een ander gebruik is dus voor te snelle slijtage van de hoef als je er echt veel mee op een harde of zand ondergrond loopt.
Ook dan is het in de wei natuurlijk waar niet nodig.
Je moet die schoen niet zien als een vervanging voor een ijzer.
Het is meestal een tijdelijke overgangs oplossing tot het paard weer normaal kan lopen op die hoef.
Bij natuurlijk bekappen is het ook nodig om over harde ondergrond te lopen, anders wennen die voeten erg langzaam maar als je een paard uur gaat rijden over veel wegen dan zou je dit dus kunnen gebruiken.
Wij zeggen dan , liever tijdelijk een hoefschoen dan continu een ijzer.
Gr. Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:35

Fellor schreef:
Sorry, maar ben het toch met een paar dingen niet eens. Zodra ik buiten ga rijden e.d heb ikzelf ook hget liefst een halstertje in laat ik daarmee beginnen, maar ik heb zelf ook bitloos e.d gereden en ook zie ik het veel in de omgeving, maar daar en bij mezelf zie ik nooit een lekker schuimend paard dat fijne "aan de hand" (aan het halster eigenlijk) loopt ofzoiets. Kijk, het si toch een stukje verfijning een bit en vind het nogal bevooroordeeld om te zeggen dat iedereen een bit gebruikt omdat het meer pijn doet of om mee te remmen/sturen. Waarom zijn er dan zoveel paarden die het ook fijn vinden op een bitje te werken, het blijft gewoon zo dat er goed mee omgesprongen moet worden, zoals met alles op en om je paard.
BOvendien heb ik hackneys en tuigpaarden voor de kar gehad waarmee ik van me leven niet zonder bit naar buiten zou gaan voor de kar en vind dit eerlijk gezegd in noodsituatie (want die noodrem van bijv. die stop van paard natuurlijk heb je dan niet) ook gevaarlijk voor het verdere verkeer.

Sorry hoor, maar schuim bij een paard met bit zegt mij niet dat dit paard dat bit dan ook fijn vind.
Het kan bijv. ook een reactie zijn op het materiaal.
Ook wij hebben een hackney. Tot zijn 8ste altijd maratons gelopen en daarna op de manege terecht gekomen.
Toen hij daar kwam werdt hij met stang gereden, was zeer moeilijk bestuurbaar met zachte hand, beendruk vond hij al helemaal vreemd.
Nu hij bij ons staat rij ik ook op deze hackney met alleen een stalhalster en een simpel touwtje. het touwtje tegen de nek of ervan af is mijn stuur als hij niet reageerd naar het kijken in de richting.
Het stoppen dat voorheen alleen maar kon door erg sterk in de teugels te gaan hangen is nu veranderd in een woordje.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je niet van een hoofdstel met bit in een dag naar een hoofdstel zonder bit kan gaan rijden.
Zowel de ruiter maar ook het paard zal deze manier van rijden moeten leren, en dat kost tijd en vooral geduld.
Maar is zeker wel mogelijk !! En nu durf ik te zeggen mogelijk bij elk paard!!
Het is maar net hoe het ze geleerd wordt en vooral hoeveel tijd je er in wil steken.
Gr. Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:43

Fellor schreef:
En dat bedoel ik dus weer, op zo'n moment komen "jullie" over alsof wij een stelletje onnadenkende gekken zijn die niks snappen maar gewoon doen.

Da's de vervelnde ondertoon ervan. Ik heb overal respect voor en ben het nog steeds met veel dingen van jullie best eens, maar vidn het jammer dat het op zo'n manier gebracht moet worden.

Fellor,
Het is geen vervelende ondertoon die ik hiermee bedoel, dit is zoals jij het leest.
Kijk een paar pagina´s terug en lees het voorbeeld wat ik aangaf met de paarse blaadjes aan de boom.
Iemand die iets op een bepaald manier leert en nooit de andere kant hoort weet niet beter, das geen verwijt naar on-nadekendheid.
Niet alleen voor jou hoor maar voor vele lezers is het moeilijk om de ware aard van een bericht te lezen.
Veel mensen lezen iets en voelen zich dan meteen aangevallen terwijl dat niet de intensie van het bericht is.
Lezen is moeilijk, ook op PN ervaren we dat bijna dagelijks en het kost ons dan ook grote moeite om de tekst zo neer te zetten dat men het niet anders op kan vatten dan dat het bedoelt is.
Ook jij zal snappen dat dat niet altijd lukt en mensen er altijd een verkeerde draai aan kunnen geven. Zeker als dit ook nog mensen zijn die zich aangevallen voelen.

Gr. Nick

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:45

ingeo schreef:
wel, de mijne kunnen kiezen : binnen/buiten.
en ik kan je verzekeren dat ze bij teveel dazen echt wel uit zichzelf gaan binnen staan hoor. zonder een spriétje hooi, want dat hebben ze daar ('s zomers) niet.
niks aangeleerd : dazen ontvluchten van misére, dat doen ze!

Zucht.
Even goed lezen WAT ik typte: het was een voorbeeld van 20 paarden waarbij er 1 anders reageert op dezelfde situatie. 20 Paarden 'gewoon opgevoed' (even erg zwartwit gezegd nu) en 1 paard 'vertroeteld/verpest qua opvoeding'. Het regent een beetje, het verpeste paard wil naar binnen, de normale paarden geven geen sjoege om naar binnen te gaan. Kwestie dus wat ze gewend zijn in een situatie!

Natuurlijk: als er veel dazen zijn en er is een schuilstal, dan gaan paarden in de schuilstal staan, tuurlijk, paarden zijn niet stom. Maar daar ging het niet over. Het ging in dit geval over eventueel aangeleerd gedrag. Schemer: naar binnen, want dat heeft dit paard aangeleerd door de eigenaar.
In dit geval geldt het niet voor het paard van Promptertje, daar zijn we al achter. Maar voor het paard wat ik bij het voorbeeld aanhaalde wel.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:52

silvana schreef:
(...),want eerlijk is eerlijk een paard op de wei is veel minder werk.

Als je het tenminste niet zelf hoeft te onderhouden en drollen eruit scheppen. *LOL*

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:55

Fellor schreef:
Trouwens nog even een serieuze vraag: Wat denken de paard natuurlijk leden over in de zomer 24/7 weidegang en 's winters overdag naar buiten. Waarom zou dit in jullie ogen slecht zijn, het lijkt mij namelijk dat zo'n paard dan genoeg vrijheid, beweging en frisse lucht kent in zijn leven.
Dit is dus nogmaals niet bedoeld om iemand uit te lokken ofzo, maar een sereuze vraag.

Tuurlijk is het een mogelijkheid om je paard overdag naar buiten te doen en snachts naar binnen.
Waarom dit in onze ogen slecht is?
Lees het nu eens anders. Net als in bovenstaand bericht van mij over dat lezen.
Als iemand mij zegt dat zijn paard van altijd in de stal staan naar overdag buiten en snachts binnen ben ik blij, blij dat er over nagedacht is, blij ook dat het paard er op vooruitgegaan is.
Maar dat wil niet zeggen dat ik dan verder niet moet zeuren met de uitspraak dat het beter is om je paard de keuze te laten om 24/7 te gaan staan waar het wil toch ?
Het is een vooruitgang, dat wel. Een gedeeltelijke vooruitgang echter als je weet dat je paard 24/7 beweging in zijn hoeven nodig heeft en om die reden dus eigenlijk niet voldoende beweging krijgt als hij van de 24 uur er 7 binnen staat op een vakje van 3 bij 3, waarbij je paard dan eigenlijk nog geluk heeft aangezien er ook nog steeds paarden in een stand gehouden worden met een band om de nek en zo nog minder bewegingsvrijheid hebben.
Maar ik ben wel blij ! je hebt nagedacht en zal verder gaan denken, en das alles waarvoor ik hier en op andere forums aanwezig ben.
Mensen aan het denken zetten zodat uiteindelijk de dieren het beter krijgen, hoe klein die verbetering ook is.
Ik kan ook mijn mond houden en de mensen laten denken dat die blaadjes aan die boom paars zijn...
Gr. Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:02

Sjuimpje schreef:
De mijne hebben alleen een voorlipje en 6 nageltjes die uiterst vooraan geplaatst worden.
Ik ben zelf van mening dat dit niets schadelijker is dan zonder, sterker nog, ik geloof dat het opzetje wat op de ijzers zit nooit zo bereikt kan worden dmv natuurlijk bekappen terwijl dit wel een ontlasting voor een paard kan betekenen.

Dit is een wat moeilijker stukje om uit te leggen.
Het heeft met verschillende factoren te maken nml.
Niet alleen wordt er bij natuurlijk bekappen wel degelijk een afwikkelrol aangebracht wordt.Als dit tenminste bedoeld wordt met dat opzetje.
Deze afwikkelrol , mustang roll genaamd, heeft namelijk een belangrijke functie bij het moment van afwikkeling van de voet.
Ik kan dat wel uit gaan leggen hier maar tis makkelijker voor mij als je dan toch even dat stukje daarover gaat lezen.
Scheelt mij een hoop typen nml.

Gr. Nick

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:10

NickAltena schreef:
Tuurlijk is het een mogelijkheid om je paard overdag naar buiten te doen en snachts naar binnen.
Waarom dit in onze ogen slecht is?

Ik ben in de randstad een jaar (!!!!) op zoek geweest naar een stal waar mijn paard in ieder geval overdag naar buiten gaat!!
Met 24/7 op de wei kan ik hier echt niet aankomen.
Verhuizen? Ik woon samen en mijn vriend is redelijk afhankelijk van de randstad om te werken (nog geen rijbewijs!) dus dan kan ik in mijn eentje een huis in verweggistan gaan zoeken en betalen....Kan ik een eigen paard wel vergeten

Let wel: ik ben geen tegenstander van weidegang ofzo, integendeel. Maar het moet wel kunnen.
Wat ik alleen aan deze discussie niet snap is dat het al jaaaaaaren bekend is dat paarden beter op de wei kunnen staan. Ik heb laatst weer het boek "van veulen tot rijpaard" gelezen, uitgebracht in 1990 door de hoefslag, en dit is 1 grote reclame dat veulens en paarden op de wei moeten.
Ik zie hier ook verschillende mensen die zeggen "mijn veulen staat lekker buiten, in de opfok, want dat is gezonder"
Ik snap alleen niet wat dan het verschil is met dat het paard 3 jaar is geworden en dan in de stal verder moet leven Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:56

NickAltena schreef:
Sorry hoor, maar schuim bij een paard met bit zegt mij niet dat dit paard dat bit dan ook fijn vind.
Het kan bijv. ook een reactie zijn op het materiaal.
Ook wij hebben een hackney. Tot zijn 8ste altijd maratons gelopen en daarna op de manege terecht gekomen.
Toen hij daar kwam werdt hij met stang gereden, was zeer moeilijk bestuurbaar met zachte hand, beendruk vond hij al helemaal vreemd.
Nu hij bij ons staat rij ik ook op deze hackney met alleen een stalhalster en een simpel touwtje. het touwtje tegen de nek of ervan af is mijn stuur als hij niet reageerd naar het kijken in de richting.
Het stoppen dat voorheen alleen maar kon door erg sterk in de teugels te gaan hangen is nu veranderd in een woordje.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je niet van een hoofdstel met bit in een dag naar een hoofdstel zonder bit kan gaan rijden.
Zowel de ruiter maar ook het paard zal deze manier van rijden moeten leren, en dat kost tijd en vooral geduld.
Maar is zeker wel mogelijk !! En nu durf ik te zeggen mogelijk bij elk paard!!
Het is maar net hoe het ze geleerd wordt en vooral hoeveel tijd je er in wil steken.
Gr. Nick

VInd dit nog steeds anders dan een paard voor de kar en op je vorige bericht over de hoefschoenen als antwoord: Het ging heir in dit geval om dat die site zichzelf een beetje tegenspreekt (lees terug).
IK denk trouwens verder bij alles na wat ik met mijn paard ode en stalde mijn paarden al zo vóór dit topic Knipoog , maar nogmaals, zo'n mening verkonduigen kan inderdaad mensen aan het denken zetten.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:03

Hoi allemaal;

Nou, zoals jullie gezien hebben de laatste tijd zijn er nogal wat posten van mij op deze lijn geschreven.
De reden van mijn aanwezigheid zal onder sommige van jullie wel duidelijk zijn, voor sommige ook nog steeds niet als ik zo een door de geplaatste berichten lees.
Wat mij opvalt is dat er hier op deze site wordt gemopperd op de PN mensen , en dan vooral op de manier van reageren van deze mensen.
Nu heb ik dan een vraag aan jullie.

Kijk eens terug naar de pagina´s vanaf het moment dat ik hier ben gekomen. En niet alleen ikzelf, er zijn er inmiddels al meerdere hier.
Ik heb me niet ingehouden maar gewoon geschreven zoals ik altijd doe.
De andere PN mensen die op deze lijn zitten ook, ik kan ze er zo tussen uit pikken, hoef niet eens naar de naam te kijken maar zie de schrijfster zoals ze op PN ook schrijft. Geen verschil dus.
Zo zie je dus ook hoe ik op PN schrijf. Een ieder kan dat lezen, geen geheimen daar.
Ik sta daar geloof ik zelfs bekend bij sommige als een persoon met zeer veel geduld.

Ga nu dan nog eens terug kijken en lezen hoe men hier op mij gereageerd heeft !!

En oordeel dan eens eerlijk over de manier met omgaan met anders denkende....

Vele vragen heb ik inmiddels beantwoord, vele aanvallen ook op de manier van schrijven, neem het voorbeeld over het stukje van de paarden die met schemer naar binnen wilde en waarbij ik vermelde om eens de ogen te controleren....

Hoeveel van dit soort aanvallen zijn er geweest.

En vooral ook, hoeveel antwoorden daarop waarbij men dan schreef , ja Nick, inderdaad, zo kun je het ook lezen....
Helaas , ik zie er geen een.
Niemand die ook maar toe durft te geven dat er ook anders naar een bericht gekeken kan worden of alsnog anders gekeken wordt. En dat het dan ook anders opgevat wordt als je het met andere ogen bekijkt. Dat men het misschien dus wel verkeerd gelezen heeft. Dat men weer meteen leest vanuit de aangevallen houding.

Ikzelf heb ook een fout gemaakt. De fout tegen de draverdame.
Ik heb deze fout ook recht gezet en ben ook niks te beroerd geweest om tegenover haar een exuus te maken.

Als er hier op het forum nou zo gesproken wordt over tollerantie die aan onze kant zou ontbreken zou ik zeggen...

Begin opnieuw te lezen bij de pagina´s vanaf het moment dat ik er op ben gekomen, want als je er nog steeds zo over denkt ligt het mijns inziens niet aan mij maar aan het onbegrip van sommige hier.

Ik had gehoopt hier een brug te kunnen slaan in het elkaar accepteren.
Bijna het enige dat ik zie gebeuren is op alle mogelijke manieren proberen aan te tonen dat de gedachte zoals die bij vele van jullie leeft de juiste is en dat vooral wij op PN het mis hebben.
Het toch steeds persoonlijk aantrekken van de uitspraken zoals wij die op PN stellen terwijl ik al verschillende keren keren heb gezegd dat men bij de PN manier uitgaat van algemeen.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn en blijven, wij zijn echt niet zo dom dat we dat niet zien hoor.

Maar dat mag. Je bent tenslotte gelukkig vrij in je keuze om te denken wat je wil.
Het zou zelfs dom zijn om zomaar kalkkeloos alles aan te nemen wat een ander zegt of schrijft..

Het heeft mij wel doen besluiten nu om me terug te trekken naar mijn eigen forum.
Simpel om de reden dat ik hier niet elke dag een hoop tegenstanders met hun eigen beredenering tegen wil komen en elke keer alleen al de manier van schrijven en lezen uit wil leggen.
Daarvoor ben ik hier niet gekomen.

Dan zit ik liever op een site waar echte problemen op allerlei manieren worden onderzocht en besproken.
Daar leer ik wat van en is voor andere ook nuttig.

Het probleem dat hier is kan niet opgelost worden. Niet door mij.
Dit is een feit dat nooit zal veranderen, een ieder denkt en reageerd op zijn eigen manier.

Ik hoop wel dat ik sommige van jullie toch aan het denken heb gezet.
Denken over de dingen die je altijd als normaal hebt aangenomen.
Verder kijken, lezen en leren. Das de boodschap.

Ik hoef geen applaus of eer, dat vind ik totaal onbelangrijk maar verwacht wel respect , net als ik respect heb voor jullie keuze.
Ik dwing niemand tot het nemen van een beslissing, maar verwacht andersom ook niet dat ik gedwongen wordt jullie denkwijze aan te nemen en de mijne te laten varen.
Zoals sommige van jullie denken heb ik zelf ook gedacht, maar ik ben verder gaan zoeken en denken en heb vooral door te leren ondervonden dat mijn oude gedachtes zoals ik ze van een ander geleerd had niet klopte.

Degene die verder wil en durft te kijken zie ik elders wel terug.
Degene die dat niet willen zou ik aanraden om vooral niet op een site als PN te gaan schrijven. Lezen kan altijd.
Maar als je er zelf niet achter staat in de manier van paardhouden zoals wij dat doen, zo paardnatuurlijk en paardvriendelijk als mogelijk, zul je daar weinig begrip van andere vinden.

Als je daar komt zoals deze topic starter om de boel een lekker op te naaien tegen elkaar dan zul je ook merken dat dat niet werkt.
Daarvoor zitten er teveel gelijkgestemde.

Ik wens een ieder een goeie tijd toe, vooral ook jullie paarden en doe wat je verstandig vind maar kijk wel verder en hou je niet vast aan een gegeven maar haal de bruikbare dingen uit andermans ervaring of onderzoek zoals het bij jou en vooral je paard past.

Groeten Nick Altena

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:16

Je gaat hierdoor toch niet van bokt af? Zoals je zegt, er zullen ook geneog mensen zijn die hierdoor aanmelden bij PN en over dingen na gaan denken en je weet zelf toch dat je het goed doet? Echt neit iedereen staat hier met zijn hakken in het zand tegenover alles wat op PN staat.
Genoeg respect voor de manier van omgang met paarden, maar je weet toch vantevoren dat ej nooit alle paardenmensen geliujkgestemd krijgt? Dat is bijna een kenmerk van mensen met paarden, dat iedereen eigen ideen heeft en daarin gelooft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:26

Het zou jammer zijn Nick als je nu Bokt zou verlaten.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:38

Ydnic schreef:
Mmmmm.. zou ze niet naar binnen willen omdat ze binnen gevoerd wordt?
Ik wil je niet aanvallen hoor, maar als je b.v. een week lang je pony in de wei bij een rood paaltje zou voeren, dan staat ze na die week bij het rode paaltje in de wei te wachten. Niet meer bij het hek.
Bedenk goed waarom je pony bij het hek staat, en ga er niet zomaar vanuit dat een regenbui dit veroorzaakt. We programmeren onze paarden onbewust sneller dan we willen (2x aanspringen in galop op hetzelfde pad in het bos..... de derde keer dat je dat pad ingaat denkt je pony 'galop!' en gaat al harder.....onbewust aangeleerd.)

Paarden zijn bewegingsdieren, ik heb nog nooit een paard gezien die overdag 10 uur lang vrijwillig op een vierkantje van 3x3 meter wei staat. Ze banjeren de hele wei af.
Wil je nu echt je paard 10 uur per dag (of bij ons op stal: 16 uur!!!) stilzetten op een paar vierkante meter?

Vergeet niet dat paarden GEEN dag- en nachtritme hebben! Paarden slapen en eten en spelen overdag net zoveel als dat ze snachts doen. De theorie 'wij gaan slapen dus de paarden gaan op stal' slaat dus als een tang op een varken. Wel eens een nachtje dorogebracht boven de stallen op een hooizolder? Wat een herrie maken die beesten zeg, die staan echt niet de hele nacht met hun oogies dicht te snurken, maar schrapen met de hoeven, gaan met de tanden langs de tralies en noem maar op. Lekker relaxed staan ze dus niet in hun hokkies....hun uren uit te zitten...

Ga je pony maar eens een week buitenvoeren bij dat rode paaltje (of iets anders). Kijk maar eens wat ze na een week doet... geen pony meer bij het hek.... misschien wel om je op te wachten met een emmer voer, en dan draaft ze snel naar het rode paaltje....
Leuk expiriment!

Ik snap je punt wel en daar heb je ook zeker gelijk in... maar toen ze nog maar pas binnen stond kreeg ze binnen alleen hooi en brok 'buiten' namelijk na het rijden, tussen weiland en weiland in Knipoog. Toch stond ze voor het hek te wachten. Ze had het ook goed koud in die tijd (de temperatuur was zwaar gekelderd, dus moest ze in enkele dagen een dikke wintervacht maken). Mooi dat ze allemaal naar binnen wilden als ik aankwam...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:53

Sjuimpje schreef:
Ik woon boven de stallen en ik zal dan wel heel onnatuurlijke paarden hebben, maareh, de mijne zijn echt doodstil... Ik kan zelfs horen dat ze gaan liggen, als ik er echt op let kan ik zelfs horen of ze languit gestrekt gaan liggen.
Onze paarden gaan altijd met schemer op stal, nu is dat dus al redelijk vroeg, zo rond een uurtje of half zes, als ik dan om half elf ga afvoeren hebben ze meestal allemaal al een dutje gedaan want het stro (of vlas) hangt dan als bewijs in staart en manen.

dat klopt ook wel, paarden zijn toch erg goed in het aanpassen aan hun situatie? het ene paard is psychisch wat sterker dan de ander. als ik de mijne 4 dagen opsluit, tref ik een paard aan wat zich heeft terug getrokken in zijn bovenkamer, en ik krijg er geen contact meer mee. maar zat paarden die het goed aankunnen. maar of het natuurlijk is... nee Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:53

Apple schreef:
Het zou jammer zijn Nick als je nu Bokt zou verlaten.

Daar ben ik het mee eens.

Nick, ik kan me niet altijd vinden in jouw denkwijze maar ik heb wel respect dat je toch zoveel energie hierin steekt. En na wat uitleg kon ik ook je manier van overbrengen wat beter begrijpen.

Nogmaals, jouw manier is niet de mijne en de mijne is niet die van anderen. Maar jouw aanwezigheid voegde hier zeker weten wat toe. En ik hoop dat je dat toch wilt blijven doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:05

Idem net als Fasel. Het feit dat ik uberhaupt eerlijk met je probeer te discussieren betekent dat ik de discussie waardevol vind. Dat betekent niet dat ik het in alle gevallen met je eens ben. Maar dat is het waardevolle van bokt. Van een discussie kun je wederzijds leren Lachen

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:30

idem als fasel en anya en apple en fellor en en en... Knipoog .

jij legt het genuanceerd uit, wat niet van al jouw forumgenoten kan gezegd worden. want, heel vreemd, ik ben het op bijna álle punten met jullie visie eens, maar zou het toch al met iemand aan de stok gekregen hebben. maar ik was (ben) te lui om daar in detail over verder te gaan zeuren.
wat ik wil zeggen? wat jij zegt, zouden er meer paardenmensen moeten horen. en jij zegt het idd niet op een manier dat bij mensen de haren recht gaan staan.
dus, blíjf ook buiten je eigen forum praten. juist dan gaan mensen na verloop van (lange?) tijd dingen met andere ogen bekijken OK dan! .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:39

Ja Nick, ik vond het ook prettig dat je hier kwam Lachen, en wat mij betreft graag blijven hoor Lachen.

Ik ben erachter wát me irriteerde aan de PN-site, het is die zendingsdrang die ik overal uit proef. Ik heb zelf totaal geen behoefte om mensen ergens anders over te laten denken, ieder moet maar doen wat hem/haar goed dunkt, alleen als er pure dierenmishandeling om de hoek komt kijken spring ik op.

Maar ik probeer anderen niet op te dringen dat ze dravers fantastisch moeten vinden, ben je gek Haha!. En dat proef ik wel op de PN-site, de drang om de hele wereld te veranderen Lachen. Daar ben ik een beetje allergisch voor, kun je wel stellen Haha!.

Maar het is fijn als er hier over en weer ideeën uitgewisseld kunnen worden, en alle andere PN-leden zijn daarbij uiteraard ook van harte welkom Lachen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:00

Voor Wyko:
Jij ment ook met je paardje, op blote voeten?
Heb je helemaal niets onder de hoeven? Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zonder hoefschoen durf te gaan rijden voor de kar. Aan de hand wandelen wel, maar voor de wagen krijgt ze haar schoenen aan.
Wel even de opmerking erbij dat er hier veel zgn. puinpaden in het bos liggen (semi verharde paden met grove stenen erin).

Groeten,
Ingrid

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:09

Ik heb jaren buiten gereden (op asfast en puin) op een paard dat alleen bekapt was. Ook wedstrijden op nat gras waren geen probleem. Lanna had een uitstekende balans en haar hoeven (gewoon bekapt door de smid op de hoek) zijn zeer hard. Ze slijten nauwelijks van die buitenritjes. Inmiddels heb ik gekozen voor achterijzers, maar zoals gezegd om te sliden... niet voor bescherming van de hoef.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:16

promptertje schreef:
Ik ben erachter wát me irriteerde aan de PN-site, het is die zendingsdrang die ik overal uit proef. Ik heb zelf totaal geen behoefte om mensen ergens anders over te laten denken, ieder moet maar doen wat hem/haar goed
Maar het is fijn als er hier over en weer ideeën uitgewisseld kunnen worden, en alle andere PN-leden zijn daarbij uiteraard ook van harte welkom Lachen.

Hoi,
Om eerlijk te zijn vind ik, als "PN-er" dat ook niet altijd prettig. Want ook ik, als half natuurlijke, ondervind vaak kritiek en dat is soms best wel lastig. Heb vaak het forum willen verlaten, maar kwam toch terug. Ik denk wel dat het op PN nodig is dat er een "goede" moderator komt. De onze heeft het vaak veel te druk met zijn boeken schrijven en cursussen geven, en dan gaat het wel eens mis. We zijn ook maar mensen en sommigen zijn gewoon wat fanatieker en kunnen een beetje doordraven in hun ideeen. Eerlijk is eerlijk. Maar Bokt en PN kwamen bij mij op den duur over als elkaars tegenpolen en ik vind het tot op heden wel meevallen eigenlijk. Er wordt in ieder geval goed over nagedacht.

Ik wil niemand wat opdringen, want hou daar zelf ook niet van als mensen mij dingen op dringen. Maar ik probeer wel net als Nick om mensen te laten nadenken. Laatst nog iemand hier in de buurt. Paard had enorme problemen met de hoeven, dus ik ga heel voorzichtig over hoefschoenen beginnen. Ze kenden ze van mij al en wilden graag meer informatie. Pas dan ga ik ook die informatie geven. Heb er best veel werk van gemaakt eigenlijk. Eind van het liedje kreeg het paard toch maar hoefijzers omdat ze het zo zielig vonden voor hun hoefsmid dat hij niet meer hoefde te komen beslaan. Kijk en dan gaan mijn haren overeind staan, maar denk ook aan de andere kant ... oke jullie beslissing.

Groeten,
Ingrid

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:19

Ik ben blij dat jij een beetje begrijpt wat ik bedoel Ingrid. Bij mij komt zo'n boodschap in ieder geval niet meer over als het te veel gepusht wordt, en dat is jammer, want natuurlijk kun je altijd van elkaar leren Lachen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:24

En ook hier ben ik het weer mee eens. Ik heb goed nagedacht over de wijze waarop ik omga met mijn paarden. Heb veel tijd gestoken in het lezen van allerlei onderzoeken, ben inmiddels een expert op luchtzuigen geworden (omdat mijn paard een luchtzuiger is) en ik heb niet zoveel zin om op onpleziere wijze kritiek te ontvangen. Ik ben altijd bereid uit te leggen waarom ik iets doe en te lezen wat anderen er van vinden... maar niet vanuit specifieke zendingsdrang. Die probeer ik zelf ook in te houden (dat is niet makkelijk als er weer iemand een luchtzuigeroperatie voorstelt).

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 23:08

Wat NICK ALTENA SCHRIJFT IS HELEMAAL WAAR!!!!! Scheve mond Verdrietig

Ik heb mij dus onder drie namen in en uit gelogt.

Ik heb daar mensen gekwetst naar het blijkt, nou zij mij gekrenkt in het begin dus dat laten we maar in het midden. Ik vond ze daar wel fel, maar dat is mijn eigen mening, en kwam omdat ik er niet in mee wilde gaan.

De reden dat ik als verschillende personen reacties heb gepost , heb ik ook gedaan met een reden. dat was om iemand te helpen, en dat is gelukt. Ik heb hier dan ook totaal geen spijt van. En het belangrijkste is dat het ook geholpen heeft.

Verder moet ik natuurlijk bekennen, dat deze discussie me wel aan het denken gezet heeft, en dat ik zelf eigenlijk alles veels te zwart-wit heb ingezien. Ik ben hier een tijdje niet geweest, en dat komt omdat ik ben begonnen om mij het PN gebeuren eigen te maken... Ik heb me daarom ook ziek gelezen over Natural horsemenship en ik moet zeggen dat ik toch wel anders daar naar kijk Verward

Ik weet hier staat aan het begin van deze topic iets anders, maar ik voel dat ik toch grotendeels ben overgehaald.
En wat een ander hier om vind, moet die zelf weten.
Tenslotte gaat het niet om mij, maar om mijn paard.

Ik zie wel aan de reacties, dat er mensen bij zitten die eigenlijk zoals ik dus denken, maar probeer het je toch maar eens in te beelden, want ik moest dingen gaan vergelijken, want als wij lopen, dan zet onze voeten uit, dat gebeurt trouwens bij alle soorten dieren, koeien geiten noem ze maar op, ja zelfs de kat. Maar dat doen dus ook paarden,en ook al zie je het misschien niet 1 2 3 is het wel zo, en ik moest nu toch geloven dat die ijzers fungeren als TE STRAKKE SCHOENEN, en ik kon er dus niet omheen dat dit dus ook zo was.

Nu heb ik niet zoveel verstand van paarden als de meeste hier, want ik had het paardentopic weggestopt na de dood van mijn lippidzaner en ik kom dan nu ook dingen tegen waar ik bijv. nog nooit van gehoord had omdat ik dat vroeger (lees 20 jaar geleden) niet gehoord heb, of niet heb willen horen. Maar goed, ik ben dus grotendeels bekeerd, en dit zeg ik niet op hoop om weer terug te keren naar het forum, in tegendeel, gelukkig is alles of vrij veel wat ik wil weten te vinden in het nederlands en engels dus ik kan er vrij goed mee overweg, en bepaade dingen stel ik aan vrienden die ik via de paardenwereld en ook bij PN heb leren kennen, en die mij kennen als iemand die NIET zo fel en gemeen is als ie lijkt, alleen kan ik slecht tegen onrecht dus dan schiet ik nog wel eens uit me schoen. Daarom is het voor mij ook beter, om mij eerst te verdiepen in de zaken alvorens ik ga reageren. (toch nog een wijze les geleerd van dit boktforum) *LOL*

Helaas staat mijn paard dus met winterdeken op stal, omdat ik eigenlijk geen keuze heb en zij nog geen vacht. Maar volgend jaar blijft ze maar lekker buiten en dan kijken we wel, ik hou ook van haar als ze een teddyvachtje krijgt hoor, kan me niet voorstellen dat dat het rijden beinvloeden kan... hooguit dat je singel wat losser moet, maargoed dat zie ik dan wel.

Van de zomer gaat ze mee naar de camping alwaar ik een mooie paddock met stal heb, dus kan ze zelf beslissen wat ze nu eigenlijk wil.

Ik hoop ook dat jullie toch eens gaan kijken op www.paardnatuurlijk.nl alleen dan met andere ogen dan ik, en gewoon eerst het Handvest lezen, en alles over het bekappen, hoewel ik mezelf dat NOOIT zal zien doen, ik laat dat liever over aan de hoefsmid. en waarom niet? omdat ik het eng vindt om zo in die hoef te krassen of vijlen.

*berouw komt na de zonde*