Ydnic schreef:Mmmmm.. zou ze niet naar binnen willen omdat ze binnen gevoerd wordt?
Ik wil je niet aanvallen hoor, maar als je b.v. een week lang je pony in de wei bij een rood paaltje zou voeren, dan staat ze na die week bij het rode paaltje in de wei te wachten. Niet meer bij het hek.
Bedenk goed waarom je pony bij het hek staat, en ga er niet zomaar vanuit dat een regenbui dit veroorzaakt. We programmeren onze paarden onbewust sneller dan we willen (2x aanspringen in galop op hetzelfde pad in het bos..... de derde keer dat je dat pad ingaat denkt je pony 'galop!' en gaat al harder.....onbewust aangeleerd.)
Paarden zijn bewegingsdieren, ik heb nog nooit een paard gezien die overdag 10 uur lang vrijwillig op een vierkantje van 3x3 meter wei staat. Ze banjeren de hele wei af.
Wil je nu echt je paard 10 uur per dag (of bij ons op stal: 16 uur!!!) stilzetten op een paar vierkante meter?
Vergeet niet dat paarden GEEN dag- en nachtritme hebben! Paarden slapen en eten en spelen overdag net zoveel als dat ze snachts doen. De theorie 'wij gaan slapen dus de paarden gaan op stal' slaat dus als een tang op een varken. Wel eens een nachtje dorogebracht boven de stallen op een hooizolder? Wat een herrie maken die beesten zeg, die staan echt niet de hele nacht met hun oogies dicht te snurken, maar schrapen met de hoeven, gaan met de tanden langs de tralies en noem maar op. Lekker relaxed staan ze dus niet in hun hokkies....hun uren uit te zitten...
Ga je pony maar eens een week buitenvoeren bij dat rode paaltje (of iets anders). Kijk maar eens wat ze na een week doet... geen pony meer bij het hek.... misschien wel om je op te wachten met een emmer voer, en dan draaft ze snel naar het rode paaltje....
Leuk expiriment!
Ik snap je punt wel en daar heb je ook zeker gelijk in... maar toen ze nog maar pas binnen stond kreeg ze binnen alleen hooi en brok 'buiten' namelijk na het rijden, tussen weiland en weiland in
. Toch stond ze voor het hek te wachten. Ze had het ook goed koud in die tijd (de temperatuur was zwaar gekelderd, dus moest ze in enkele dagen een dikke wintervacht maken). Mooi dat ze allemaal naar binnen wilden als ik aankwam...