waarom kiezen mensen altijd de harde aanpak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:45

Vandaag de gemene aanpak weer toegepast ~~}>

Op stal hebben ze nu een halve muur om met het hoofd overheen te gaan.
Daar overheen wou ik het halster aan doen.
Bij Unaira ging dat gewoon, Kawa deed elke keer een pas naar achter zodat ik er niet meer bij kon.
Ik heb 2x met de stem gemopperd, toen dat niet hielp heeft hij een knal tegen zijn kop gehad.
En kopschuw dat hij er van werd, niet normaal meer...

Hij kwam braaf met zijn hoofd erover heen en kon zo zijn halster aandoen. En toen heb ik hem nog lekker staan kroelen.

Hij moest ff kijken of er andere regels waren op zijn nieuwe plek verwacht ik zo Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:23

*belt nu de dierenbescherming om ze naar nederweert te sturen*

Knipoog

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:13

Ik ben het met je eens!!!! Klinkt misschien heel stom, maar mijn pony's hebben veel respect voor mij, en doen alles wat ik van ze vraag, ook al vinden ze het nog zo eng! als ze iets doen wat fout is, weten ze dat dan hoef ik alleen maar hun naam te roepen en dan stoppen ze... nou ja de oudste dan, de kleine moet je af en toe nog corrigeren, maar dat is met stem (soms moet ik die verheffen), of met een duwtje of ik begeleid haar de goede kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:42

Het ligt ook een beetje aan het paard. De een kan een keer een flinke tik heel veel goeds doen. En bij de ander heb je 2 weken een probleem als je het gedaan hebt.

Gewoon aanpassen aan je paard, dan merk je het vanzelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:44

Idd Pipo, maar dat verschil zien veel mensen blijkbaar niet.
Ik ken idd ook paarden die als je een tik geeft zoals ik hierboven vermelde, wel achter in de stal staan en je 2 weken lang wantrouwen.
Daar doe je dat dan ook niet bij.

En Lielle, wanneer komen ze? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:58

Dat is een stukje ervaring die iedereen zal moeten op doen. Persoonlijk heb ik dan liever dat de niet kenner een cursusjes NH gaat doen, dan dat deze er maar op los gaat meppen op de verkeerde momenten.

Tja, ik vind NH ook commercieel gelul, maar aan de andere kant denk ik dat voor veel mensen die niet zijn opgegroeid met paarden het een heel zinnig iets is. Want het is gewoon de boerenwijsheid die ze leren. Ok, in een vreemd pakketje Haha! Want al die mafgekleurde touwen heb ik nooit gebruikt. Maar wat ik al eerder zei: Als mensen er beter van worden, waarom zal ik dan moeilijk gaan doen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:08

Ben ik met je eens
Maar ik ga alleen moeilijk doen als ze dan zoals bijv in dit topic gaan leuteren dat als je geen NH doet, dierenbeul bent en meer van dat soort domme onzinne uitspraken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:33

heel simpel voorbeeld van vanavond.

Ik heb vandaag op Manege Hoek van holland gestaan met mijn winkel. Nog nooit geweest. Ik had afgerekend en ik ga naar Sanne op zoek. Ik doe een deur open en sta in de gang waar de manegepaarden staan. Ik zie een paard los staan die met zn oren in zn nek, bek wagenwijd open en half op zn achterbenen naar een meisje toe stapt. Zij stapt achteruit, ik zeg uit reflex, maak je groot, doe je armen wijd en loop met de boosste uitdrukking die je hebt naar hem toe (in een zo rustig mogelijke stem...
Ze doet het gelukkig en paard dimt in. Ik laat hem daar even zo tussen haar en tussen mij staan om even te vragen wat er aan de hand was. Peerd was uit zn box gekomen en zij wilde hem even terugzetten........ alleen heerschap was daar kennelijk niet zo van gedient. Goed hij dacht niet rechtsaf dan ga ik het linksaf proberen....... komt naar mij toe in die zelfde houding. Dus ik naar hem toe, in mijn meest imponerende houding zo van "denk erom, ik schop je van hier naar Tokio en terug als je het in je botte hersens haalt om op raakafstand te komen.......... had hij ook heel snel bekeken. Maar dat paard moest zn box in, wat hij niet wilde. Nou stond ik toevallig bij de hooivorken Haha! Haha!:D. Ik een hooivork gepakt en ik zeg tegen haar pak een deken...... zij een deken gepakt, ik een paar prikkies zij zwaaien met de deken........ mooi dat het dier eieren voor zijn geld kiest en mooi die box weer inging.......

Het was echt een leier, zo dreigend als hij op je af kwam...........

en ja de riek, was een hele welkome hulp en ja, hij zal het niet aangenaam hebben gevonden...........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:16

runningkawa schreef:
Idd Pipo, maar dat verschil zien veel mensen blijkbaar niet.
Ik ken idd ook paarden die als je een tik geeft zoals ik hierboven vermelde, wel achter in de stal staan en je 2 weken lang wantrouwen.
Daar doe je dat dan ook niet bij.

En Lielle, wanneer komen ze? Haha!

heb je ze niet in de sloot zien liggen met verrekijkers Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:18

GK, als het mijn paard was geweest had ik het toch prettiger gevonden als je even naar de kantine was gelopen om te vertellen dat het paard losliep.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:24

Dit betrof een manege paard, en van de manege zelf was niemand meer aanwezig, daarnaast was hij zo dominant in "zijn" gangetje, dat ik er zowizo niet langs kon en als ik me om had gedraaid en door de deur weer naar buiten had gewild dat ik dat wel verrot snel had moeten doen anders had ik hem mooi in mijn nek gehad

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:08

Ik vraag me dan gelijk weer af waaróm dat paard zo tegen mensen doet - vast niet omdat hij het daar zo fantastisch naar zijn zin heeft....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:16

Ik kan daar dus niet zo goed tegen, ik ben een sentimentele muts...
Het liefst koop ik alle sielughe paardjes op de wereld... (jaah Penny)
Het lijkt soms wel alsof ik een dier meer aanvoel dan een ander, ik weet het niet.
In de vakantie heb ik dus ook een bod gedaan op het paardje daar (hij wou niet verkopen, helaas) omdat ik aan alles merkte dat dit paardje gewoon 1 eigenaar en maatje zocht en niet honderden beginners op zijn rug.
Hij accepteerde het maar.

Daarom werk ik dus ook maar niet met paarden.
Maar bij mij ging er ook door me heen: Lekker dan zo'n fel paard, waarom zou die zo doen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 07:57

Was absoluut een niet gelukkig paard..... dat was duidelijk. Maarja het dier moest wel zn box weer in

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:59

NH!!! blijf ik bij.....ik heb mijn paarden nooit hoeven slaan, NOOIT maar ik heb al mijn paarden ook van 1 jaar oud dus dan is dat altijd anders dan als je een paarden van iemand anders koopt die al 6 jaar ofzo is.....Maar goed iedereen heeft een eigen methode

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:14

en hoe ga jij dan een situatie als ik gisteren mee gemaakt heb oplossen??

Paard ging echt in de aanval, als dat meisje zich omgedraaid had en weg had gerend had hij haar echt, echt gegrepen!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:42

Inderdaad. Milka krijgt van mij ook wel eens een knal. Maar alleen als ze het echt te bont maakt.
De eerste 2 keren geef ik een stemwaarschuwing, luisterd ze dan nog niet krijgt ze een knal.
Meestal is stem al genoeg maar zo niet moet ze het maar voelen. Gelukkig doet Milka bijna nooit wat en hoef ik nooit te meppen Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:45

gijsenkim schreef:
en hoe ga jij dan een situatie als ik gisteren mee gemaakt heb oplossen??

Paard ging echt in de aanval, als dat meisje zich omgedraaid had en weg had gerend had hij haar echt, echt gegrepen!

Ben ik ook benieuwd naar Haha!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:04

In het wild word een paard toch ook wel eens aangepakt? Dus waarom bij de mens ook niet? In die situatie die Gijsenkim noemt, moet je dat paard toch echt wel aanpakken. Dit is gedrag wat je niet moet accepteren en dat zal ook zeker in het wild ook niet geaccepteerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:47

promptertje schreef:
Ik vraag me dan gelijk weer af waaróm dat paard zo tegen mensen doet - vast niet omdat hij het daar zo fantastisch naar zijn zin heeft....

Manege paarden zijn vaak wat zuurder dan anderen. Meestal is het boos kijken maar niets doen. Ik zou op dat moment juist een vriendelijke stem hebben opgezet. Zo van: Heey jongen beetje boos vandaag.........

Actie ........interactie. Jij vriendelijk tegen het paard, paard vriendelijk tegen jou. Paarden dreigen vaak uit angst, niet uit kwaadheid. Helemaal manegepaarden niet. Als een paard echt gemeen en lastig is, is er geen manege eigenaar die zo'n dier langer dan een paar uur op stal wil hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:58

gijsenkim schreef:
Ik zie een paard los staan die met zn oren in zn nek, bek wagenwijd open en half op zn achterbenen naar een meisje toe stapt.

dat vind ik meer dan een beetje zuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:33

Lielle schreef:
dat vind ik meer dan een beetje zuur

Dat is een paard wat dreigt inderdaad, en dan zijn er diverse manieren om proberen om dat gedrag om te draaien. Aangezien het niet mijn paard is, en ik het dier niet ken, zou ik persoonlijk het met de vriendelijke manier proberen.

Mijn moeder leerde mij vroeger altijd dat als een hond gromde, ik heel aardig moest gaan praten. Dat die hond gromde uit angst en juist door gerustellend te praten je veel meer bereikte dan grof terug te doen. Omdat je de ene hond kan overbluffen, maar je ook die ene die nog veel banger word en je uit angst grijpt tegenkan komen. Ik moet zeggen dat die vriendelijke manier altijd goed werkte. Ze zei ook altijd: Zo laat je juist zien dat je het goed met ze voor hebt. In de praktijk heb ik dit ook bij paarden gedaan, en het werkt veel beter dan agressief te doen.

Maar voor je denkt dat ik een softie ben, ik deel ook gerust een klap uit als dat nodig is. Maar niet bij andermans paarden.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:42

Paarden moeten soms aangepakt worden. Het probleem is dat te veel mensen die ofwel veel te laat doen, of op de verkeerde manier, waardoor paarden helemaal dol draaien en de leiding dan maar op zich nemen om toch die zekerheid te hebben. Ik bedoel gewoon dat meer mensen eens moeten kijken naar hoe je een paard dan wel goed kan aanpakken, en het belangrijskte= belonen! Hoe je echt iets kan duidelijk maken aan een paard, zonder dat je het alleen bang maakt door hem een schop of een lel te geven. Dan krijg je een zo'n voorvallen. Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:52

Ik was er niet bij, ken het paard niet en kan dus ook niet met zekerheid zeggen hoe ik op dat moment zou reageren.
Maar denk dat ik idd ook niet naar de hooivork gegrepen zou hebben

De manege waar ik vroeger gereden heb, stonden ook paarden die heel erg dreigend overkwamen. Je kon bij die paarden echter veel meer bereiken met rustig, maar duidelijk te zijn dan met 'geweld' .
Denk dat ik het in dit geval ook liever eerst met rust geprobeerd had.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:02

Ik kan me erg vinden in de reactie van Astragirl hierboven!

Tuurlijk kom je er soms niet onderuit om een paard een tik te geven of op een andere manier op zn donder te geven.
Mijn paard heeft ook wel eens een tik gehad, maar ik zeg duidelijk WEL EENS die tikken kan ik in de 9 jr dat ik hem heb, makkelijk op 1 hand tellen.

Een fries van de kenissen waarbij ik groom, is een zeikerd van de eerste orde.
Jeetje zeg wat een kleinzielig paard is dat , hij ramt het complete onderstel vd veewagen eraf als hij TElang (vind hij dan) ergens op moet wachten.
Ik vroeg zaterdag of ie welleens een ram had gehad?.........ja dat had ie wel meedere keren zelfs ook met de zweep, niks hielp volgens hun.
Naja ik moet dat paard wel inspannen en uitspannen fijn dan, nadat ie de eigenaar bijna in het ziekenhuis had geslagen was voor mij de maat vol, is ie nou helemaal beflikkert.........naja een tik of mep verkopen had geen zin was mij al verteld, niks hielp eigenlijk.

Natuurlijk stond ie 5 min nadat ie mevrouw een beenkneuzing had geramt weer te mieren, en slaan met die voorbenen, ik grijp hem bij zn lange friezesok (kan hast niet missen) en trek daar zo ongeloofelijk hard aan dat ik een pluk van zn sok in mn handen had Bloos! , beetje zonde achteraf van die sok.
Maar het gezever was over die vieze schijnheil Boos! heeft de rest vd dag geen kick meer gegeven, hij was blijkbaar nogal onder de indruk van mn vooral snelle reactie want ik had hem erg rap te pakken zonder te schreeuwen of te slaan heb ik hem goed op zn nummer gezet.

Nu maar hopen dat ie volgende week nog weet wie ik ben Schijnheilig