De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:39

Ik heb de rekening hier nog liggen en voor vlas betaalde ik 4,44 per pak... 4,70 inclusief btw..

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:43

TeamSpirit schreef:
voor rapsodie betaalde ik 8.50 euro

promptertje schreef:
Ik heb de rekening nog eens bekeken; € 7,15 incl BTW, maar die mag ik verrekenen Haha!.

ik betaalde maar 6,45 incl BTW per baal Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 23:42

Kwamen ze het daarvoor ook aan huis brengen? Ik kan per 10 baaltjes bestellen en dan wordt het aan huis bezorgd, ben ik ook wel blij mee Lachen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:08

eveline_B schreef:
Heb je er dan geen last van dat de veel zand in de stal lopen?

Nee, helemaal niet. Maar we hebben ook geen zandpaddocks.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:30

Ik haal iedere dag de drollen eruit, de pisplekken kunnen bij mij makkelijk 4 weken liggen vooraleer ze eruit moeten. (en dan moeten ze er niet uit omdat het stinkt, want van stank hebben we nu helemaal geen last meer in de stal! Tis eerder het idee, de bovenste laag van de pisplek blijft altijd wel droog maar ik heb geen zin om na de winter 20 kruiwagens naar buiten te moeten heisen omdat ik altijd enkel maar opstrooi. Haha!)
Ik maak ook nooit heel de stal leeg, vlas wordt wel bruinig maar het blijft nagenoeg droog en geurloos. Ik gebruik het om de kantjes op te hogen en als onderlaag (verse laag vlas is vaak nogal glad maar als er een laagje bruinige vlas onderligt niet)
Ik heb vorige week uitgemest en in iedere stal een half pak bij gedaan maar dat vond ik net te weinig (stal van 3*3) dus ik ben gisteren nog 2 pakken gaan halen en 1 in elke stal gegooid. (dat maakt dus iedere 4 weken 1.5 pak per stal en nu staan ze lekker dik)
In de tussentijd, zo rond een week of 2 durf ik wel eens een heel dun laagje bij op te strooien afhankelijk van het weer (normaal staan ze enkel 's nachts op stal maar als het regent zet ik ze wat vroeger binnen)

Bij mijn Welsh is het trouwens een mengsel van Aubiose (hennep) en vlas, je kunt die 2 prima mengen. Haha!

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:02

promptertje schreef:
Kwamen ze het daarvoor ook aan huis brengen? Ik kan per 10 baaltjes bestellen en dan wordt het aan huis bezorgd, ben ik ook wel blij mee Lachen.

ik had 48 baaltje besteld en ze kwamen het gewoon brengen ook met minder balen te gelijk

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:03

al koop ik 1 baaltje dan brengen ze het ook nog gratis aan huis als ik dat zou willen OK dan!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:05

Nou smurf, dan zou ik dus nooit meer zelf rijden om die zooi te halen Haha!. Doe ik dus ook niet, vanaf 5 balen komt de beste man het aan huis brengen Lachen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:15

5 balen krijg ik nog wel in mijn auto. het nadeel van laten brengen is, dat ie altijd komt als ik er niet ben en het altijd op een verkeerde plaats neerlegt Haha!
Aardige man hoor, maar al wijs ik het hem aan, hij legt het weer verkeerd weg de volgende keer Clown

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:16

Ja, dat schiet niet op dan Haha!. "Mijn" meneer komt gelukkig als ik er ben, en lost het keurig vlak voor mijn schuurtje. Vandaag trouwens weer een baaltje erbij gedaan, ging Rain heerlijk liggen rollen.

Aan Rain blijft het niet plakken - maar aan de wollen zweetdeken wel *LOL*. Dus hebben we vandaag de deken geborsteld ipv het paard Haha!.

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:23

Mijn paard staat sinds vorige week op vlas en tot nu toe ben ik best tevreden.
Hij loopt alleen de mest door de hele stal heen, waardoor ik dus zeker een half uur op mijn knieën zit om de stal op alle mest te doorzoeken Haha! (ik mest uit met de handschoenen dat vind ik tot nu toe wel het makkelijkst) Schijnheilig

Hebben jullie hier nog tips voor?
Ik probeer in ieder geval 2x per dag de mest te verwijderen, maar 's ochtends is het weer feest. De drollen liggen echt helemaal tussen en onder het vlas (raar paard Tong uitsteken )

Is dit gewoon een kwestie van wachten tot de bodem "aankoekt"?
Hoevaak en hoeveel strooien jullie trouwens de stal op?

Ik gebruik nu trouwens Prosplan, is er iemand die dat kent/gebruikt??
Ervaringen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:58

mijn nog maagdelijke vlasstalletje met de ballenwipper erbij:

Afbeelding

hij lijkt heel groot op de foto,, maar dat is ie niet hoor Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:49

Mijn paard staat vanwege het goede weer nog steeds 24/7 buiten en ik heb nog 2 baaltjes stro voor nood. Ze eet geen stro maar ik vind het uitmesten een ramp. Degene waar ik van huur doet niks aan de mesthoop dus die wordt hoger en hoger. Je moet dan eerst vanuit de stal je stro in de kruiwagen gooien en dan vanuit de kruiwagen omhoog de mesthoop op. Omdat er al 2 paarden een maand op stal staan is de mesthoop al heel hoog opgetast. Dus ik wil ook naar wat anders toe. Stro is voor mij wel het goedkoopst, 1,50 per baal maar een fijne droge bodem is ook wat waard.
Wie weet er in het noorden een adres waar je bijv. 5 baaltjes kan kopen en er niet meteen een hele pallet moet afnemen van 46 balen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:51

vraag het ff aan Fasel Sox, die gebruikt ook vlas en heeft er een adresje voor

Als de mesthoop bij ons hoog wordt, leggen ze er een plank tegenaan, zodat je helemaal naar boven kunt met de kruiwagen en hem daar kunt omkieperen.
Aangezien er al 2 x iemand is afgelazerd, mogen wij dat niet meer zelf doen van de boer

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:59

Stiefbeen waar ik sta doet helemaal niks, terwijl hij in o.m. hout handelt. Het stel dat er nu ook huurt doet ook niks dus ga ik maar over op wat anders. Ik heb er vorige winter van geleerd, aan de mesthoop werd van oktober tot mei hélemaal niks gedaan terwijl hij had beloofd de mest regelmatig in zijn tuin te verspreiden.... En toen stond ik er nog alleen. Ik zal Fasel peebeejen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:43

Binar schreef:
Ik gebruik nu trouwens Prosplan, is er iemand die dat kent/gebruikt??
Ervaringen?

Jep ik gebruik dat.
Zoals ik al zei schrok ik laatst van de prijs (9,50 euro)
Dus ben ik langsgegaan waar ik mijn voer altijd haal en deze verkoopt hetzelfde product voor 7 euro. Das effe 2,50 verschil zeg. Scheve mond
Dit is een baal van 600 liter (als ik me niet vergis) en dat is dus meer als de vlas pakken, maar zo ook als hennep en dat andere product, dus in feite niet duurder.

Maar goed ik zei dus dat ik dat ook gebruik.
Zaterdag morgen is bij mij de stal open gegaan en vandaag nog steeds geen drol of plasplek te zien.
Nu heb ik een inloopstal ervan gemaakt, en heb ik in het begin telkens de drol buiten gegooid in de hoop dat ze in de wei zouden poepen (omdat ik die dan uitspreid zodat de insectjes de eitjes moeilijker kunnen leggen, en je dus ook geen mega overlast in de zomer daarvan hebt, tip!)
Dat werkte echt, want sindsdien poepen ze niet meer in de stal, of althans zelde.
Nu heb ik er een nieuw paard bij, en ondanks dat ik verwacht had dat ik dus enorme hopen in de stal zou aantreffen, heeft ook zij nog niet in de stal gepoept.
Staan ze er wel eens in dan? Jawel hoor, als ik voer, en regelmatig staan ze er even in om uit te rusten.
Ergens heb ik dus de mazzel zulke schone paarden te hebben Haha!
Over het spul zelf ben ik ook erg tevreden, want het bespaart zoveel werk vergeleken met stro, het ziet er altijd erg mooi en fris uit, stinkt idd niet, en is zo ontzettend handig uit te mesten, en op te strooien.
Fijn spulletje dus, ik wil niet anders meer.

Wat er trouwens gevraagt word over wat het doet bij een inloopstal.
Ik heb matten voor mijn stal liggen, waardoor het heel gemakkelijk op te vegen is. Elke hoef neemt het spul maar 1 pas mee. Met stro blijft het wat langer plakken en zou mijn hele pad dus vol liggen ermee.
Nee hoor, ik ben er erg blij mee.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:59

Waar in drenthe woon jij dan Sox?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:39

In Zuidlaren op de grens met Annen bij de N34.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:02

Soxje schreef:
In Zuidlaren op de grens met Annen bij de N34.

Oh daar waren wij vandaag in de buurt. we zijn even naar Balloo gereden en hebben de bossen Sleenerzand, Grolloo en Gieten en zo even doorkruist Haha!.

Op zich is Weerdinge dan toch niet zo heel ver voor je???

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:04

Trouwens vandaag heeft de vlas me weer verbaasd. Men neme een knol op stalrust, men neme een baasje met longontsteking en een ander baasje die de stal na een week uitmest. Zoals ik al verteld had, hoe graag ik zelf ook twee keer per dag de stal mest, dat ging echt niet en mijn vriend deed echt alles maar dan ook alles in huis. Plus nog veertig uur werken.

Dus vanmiddag heeft hij de stallen gemest. Raak's stal zag er niet uit... dachten we. Ik had zoiets van dat moet er allemaal uit. Hij rustig de mestballen eruit, blijkt er allemaal droog en schoon vlas naar boven te komen Haha!. Ok, wel wat bruinig maar met veel lichter ertussen. Al met al nog een flinke schone stal over gehouden. Toch twee balen bijgegooid zodat het zich weer vermengd. Maar ik sta steeds weer verbaasd. Wij willen niet anders meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:52

Zou er nou verschil in zomer en winter zijn?

Vorig jaar zomer van zaagsel overgegaan op vlas. Ecolit. Na ongeveer 6 weken vond ik dat het muf begon te ruiken. Aan de zijkanten van de stal de onderste laag zag er schimmelig uit. Het leek of de ammoniak een beetje bleef hangen en een rare lucht maakte met het vlas.

Ik heb het er allemaal uitgeschept en de onderste laag zat aangekoekt aan de vloer en was beschimmeld.

Het is idd fijner dan zaagsel, droger en zachter. Misschien dat het in de winter niet muf gaat ruiken en er geen schimmel ontstaat, of duurt dat langer en hebben jullie dat nog niet ontdekt.

Ik ga nu een pak vlag mengen met het zaagsel wat ik gebruik. Kijken hoe dat werkt. Heb een paard met luchtwegproblemen en doet het nu helemaal goed, dus durf niet weer over te stappen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:36

Te paard Fasel? Toch een behoorlijke rit gemaakt dan! Het Balloërveld doe ik ook, zomers meer dan 's winters.
Vanmiddag 2 uur gereden en ik vond het ook prima na een ochtend schoonmaakwerk. Herdershond sprong naar Soxjes keel dus mijn zweep had ik niet voor niks meegenomen maar ik was door de commotie het spoor even bijster. Sox wou naar links en ik dacht rechts...dus verkeerd. Ik moet meer op mijn paard vertrouwen want ze heeft echt àltijd gelijk met d'r navigatie! Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:01

Nee te auto. Ik wilde even kijekn of het wat was maar de omvang viel me iets tegen. Ik moet toch een paar uur onafgebroken kunnen rijden in de toekomst Haha!.

MAar in Gieten kan dat dus wel. Prachtig gebied. Balloo ook hoor maar net iets te klein zeg maar.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:15

Ik heb weer iets nieuws ontdekt en ik geloof niet dat ik er blij mee ben. Het barst nl. van de VLIEGEN in de stal. Mijn vermoeden is nu dus dat die lekker eitjes gaan leggen in het strooisel. Daar hebben ze natuurlijk alle tijd om lekker uit te komen en nu barst het dus van de steekvliegen binnen ... wie herkent dit probleem?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:31

Herken ik niets van. Zelfs niet toen het even wat minder gemest werd. Bij ons weert het de vliegen juist. Kan het niet iets anders zijn dan de vlas?