waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:23

Tja, wij hebben nu ook 2 hengsten, de een is 16 jaar oud, en dus vrij rustig. Tenzij er een merrie in de buurt is, hengstig of niet :/ Ook kun je met deze gewoon buiten rijden, hij weet erg goed het verschil tussen dekken en rijden. Van deze is er geen piep te horen als die bij een merrie in de bak wordt gereden. Van de andere helaas wel, hij is was jonger (8) veel frisser ook. Als hij halve meter langs een merrie loopt in de bak, hoor je hem al zachtjes hinniken. Van mij lesgever moet ik meteen een klap een zweep geven, maar rij deze nooit met zweep, dus dan maar extra been. Verder is die ook veel frisser met alles, naar de wei gaan, opzadelen, altijd extra oppassen bij deze. Ik durf ook niet met deze naar buiten te gaan, terwijl zijn eerste ruiter, rustig met hem op pad gaat. Naja..deze krijgt als die naar de wei gaat altijd een ketting onder zijn kin, gewoon voor het geval van, en ik rij deze NOOIT zonder cap. Dus ja. Ik leer er goed mee omgaan, ook op mijn stage zijn 2 jonge hengsten, en je moet gewoon meteen gezien worden als de baas bij hun, als ze eenmaal weten dat ze het kunnen winnen, kun jij het vergeten. Verder ben ik niet zo'n hele grote fan van hengsten, doe mij maar een lieve ruin Haha!
Onze hengsten zijn wel lief, maar ik hou er zeker een oogje op. Je 8 jairge dachten we nog om te laten castreren, maar hij wordt nu waarschijnlijk verkocht, dus daar hoeven we voorlopig niet meer aan te denken. Als we hem zouden houden was die waarschijnlijk wel een ruin geworden. Maar ik geloof niet dat zijn uitstraling (en lekker hengsten halsje) would dissappear Knipoog

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:25

Youngster je begrijpt me niet helemaal denk ik. Hij gaat net zo lang door tot ie een klap krijgt, dan heeft ie het verdient. Ik heb liever dat híj een goeie opdonder krijgt dan dat ie m'n ruin het hek uitslaat. Hij weet dat hij ónder de ruin staat en niet erboven, dat bedoel ik. Zoiets heet rangorde!

Hoe denk jij dat drie jarige hengsten met elkaar omgaan? Die lopen elkaar voortdurend te verwonden. Dan kan ik er niet mee zitten dat ie eens in de week op z'n flikker krijgt en weer even weet waar z'n plek is. Dat is hetzelfde als dat hij eens in de zoveel tijd denkt dat hij de baas kan spelen bij mensen, dan krijgt ie ook een goeie harde ram. Zo werkt het nou eenmaal. En niet alleen met hengsten, net zo goed met merries en ruinen.

Wat ik bedoel met uitstraling is vooral de blik die een hengst heeft. Er moet een fiere kop op een paard staan, ruinen hebben dat bijna nooit. Dat kleine beetje extra wat een paard uitstraling geeft!!!

Mijn ruin is bijna alle uitstraling kwijt geraakt, alle ruinen op m'n werk zijn de uitstraling kwijt geraakt en zo kan ik nog ff doorgaan.

Silvers Boy BJ was een paardje van m'n werk, ik was helemaal gek op hem die had een blik in z'n ogen waar je u tegen zei totdat ie geruind was, je zag op een gegeven moment helemaal geen leven meer in dat gezicht zitten, het was een dooie geworden. Hij was gevaarlijk, hij zou je van de kar af geflikkerd hebben, m'n baas was de enige die hem voor de kar kon trainen, met snel werken wilde hij absoluut niet, was gewoon dwars. Dus hij werd geruind, leuk en aardig, maar koersen kon ie niet hé, want er zat totaal geen leven meer in. Stof om over na te denken!!!!

Ramiro Perfect. Was klophengst, moest gecastreerd worden waar m'n baas zeker geen voorstander van is. Heb ik vier weken nadat hij geruind was voor het eerst gezien. Zat toen nog een superleuk hengstenkoppie op. Nu is ie hartstikke dood omdat hij het niet meer had als koerspaard en veel last van langdurige blessures kreeg. 6 Weken voor z'n dood is hij nog een keer 2 geworden, maar daarvoor was het huilen met de pet op.

M'n baas zegt niet voor niets: zolang een paard niet gevaarlijk is lekker hengst laten, dat is ook gewoon zo. De wilskracht van een hengst is in elk geval tien keer beter dan die van een ruin.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:29

daarom wil ik mijn pony dus ook niet laten casteren. hij heeft nu nog een leuke uitstraling en zin om dingen te doen, ik ben bang dat als ik hem laat castreren hij anders wordt en ik hem niet meer leuk vindt.
en ik ken hem al vanaf 6 maanden uit en zelf ook deels opgevoed en ik heb hem zelf ingereden. hij heeft tot zn tweede bij merries gestaan ook.
alleen het enigste nadeel wat ik vind is dat hij heel erg snel afgeleid is en met rijden in de bak zijn eigen wil wil, en daardoor moet ik vaak streng zijn met rijden en regelmatig komt de zweep daarbij aan te pas, want dan ineens kan hij wel luisteren. ik heb met hem nog geen problemen gehad. maar houdt nog altijd goed mijn aandacht erbij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 21:07

veel mensen zeggen ook dat hengsten steigeren, explosion bokt alleen maar áls die al iets doet. heb hem nog nooit weten steigeren. alleen een paar keer gebokt en dat was mijn fout.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:09

benneton(mijn hengstje) die bokt juist haast nooit. eerst had hij er nog wel houtje van om te gaan steigeren als ik met merries buiten reed, maar dat is snel afgeleerd Knipoog. nu doet hij haast nooit meer wat. maar zeg met een hengst nooit nooit haha. ik let altijd heel goed op met rijden. maar aangezien ik hem zelf helemaal beleerd heb, voel ik hem ook heel goed aan en weet wanneer hij iets doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 21:13

daar zit het probleem bij mij dus. ik doe dingen 'fout' (dus anders dan hoe ze het hem gelert hebben) met gevolg dat ie dan even bokt. maar das mijn schuld, ik moet de knopjes nog vinden....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:33

Wat ik nog altijd ondervind met het werken met hengsten is dat het juist goudeerlijke beesten zijn. Als jij iets fout doet straffen ze je ook meteen af, ben je eerlijk met ze bezig gaan ze voor je door het vuur. Maar ook juist vanwege het eerste kun je natuurlijk niet iedereen met een hengst wegsturen, maar voor mij is het in ieder geval geen reden om een hengst te castreren. Heb nu 15 jaar hengstenervaring, en nog nooit ongelukken oid er mee gehad. Wel met de ruinen en merries.....

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:38

Arrisje: ben et met je eens dat sommige hengsten hun uitstraling kwijtraken, maar lang niet alle hoor!
Ik ken er eigenlijk maar heel weinig bij wie dit daadwerkelijk gebeurd is.

Mijn eigen fries heb ik laten castreren.
Nou, hij heeft nog genoeg uitstraling en heb zelden zulke blije ogen en uitdrukking gezien bij een paard!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:42

ik heb echt het gevoel dat mijn paardje zijn uitstraling heb van het hengst zijn en dat hij zich daar sterk op houdt. want hij werd gekocht als zwaar ondervoed veulen van 6 maanden uit en heb met zijn groei en alle andere dingen enorme achterstand gehad. sinds zijn 2,5 is hij langzamerhand ech teen beetje opgaan knappen. hij werd toen bij mij op stal neergezet zodat ik hem kon verzorgen en veeltijd met hem doorbrengen wat hij nodig had. want zijn oude baasje deed niks meer met hem al een jaar lang.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:52

@ Sans6
Haha San nee tuurlijk haal ik zijn ballen er niet af zeg.
Ik zou niet durven maar ja sommige mensen overdrijven dat hele gebeuren gewoon een beetje.
Ik spreek gewoon uit mijn ervaring met hem en daar is niks mis mee.
Ieder zijn eigen mening.
En ik zal ff kijken hoe ik je die moet doorsturen
gr kelly

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:03

Arrisje schreef:
Youngster je begrijpt me niet helemaal denk ik. Hij gaat net zo lang door tot ie een klap krijgt, dan heeft ie het verdient. Ik heb liever dat híj een goeie opdonder krijgt dan dat ie m'n ruin het hek uitslaat. Hij weet dat hij ónder de ruin staat en niet erboven, dat bedoel ik. Zoiets heet rangorde!

Hoe denk jij dat drie jarige hengsten met elkaar omgaan? Die lopen elkaar voortdurend te verwonden. Dan kan ik er niet mee zitten dat ie eens in de week op z'n flikker krijgt en weer even weet waar z'n plek is. Dat is hetzelfde als dat hij eens in de zoveel tijd denkt dat hij de baas kan spelen bij mensen, dan krijgt ie ook een goeie harde ram. Zo werkt het nou eenmaal. En niet alleen met hengsten, net zo goed met merries en ruinen.

Wat ik bedoel met uitstraling is vooral de blik die een hengst heeft. Er moet een fiere kop op een paard staan, ruinen hebben dat bijna nooit. Dat kleine beetje extra wat een paard uitstraling geeft!!!

Mijn ruin is bijna alle uitstraling kwijt geraakt, alle ruinen op m'n werk zijn de uitstraling kwijt geraakt en zo kan ik nog ff doorgaan.

Silvers Boy BJ was een paardje van m'n werk, ik was helemaal gek op hem die had een blik in z'n ogen waar je u tegen zei totdat ie geruind was, je zag op een gegeven moment helemaal geen leven meer in dat gezicht zitten, het was een dooie geworden. Hij was gevaarlijk, hij zou je van de kar af geflikkerd hebben, m'n baas was de enige die hem voor de kar kon trainen, met snel werken wilde hij absoluut niet, was gewoon dwars. Dus hij werd geruind, leuk en aardig, maar koersen kon ie niet hé, want er zat totaal geen leven meer in. Stof om over na te denken!!!!

Ramiro Perfect. Was klophengst, moest gecastreerd worden waar m'n baas zeker geen voorstander van is. Heb ik vier weken nadat hij geruind was voor het eerst gezien. Zat toen nog een superleuk hengstenkoppie op. Nu is ie hartstikke dood omdat hij het niet meer had als koerspaard en veel last van langdurige blessures kreeg. 6 Weken voor z'n dood is hij nog een keer 2 geworden, maar daarvoor was het huilen met de pet op.

M'n baas zegt niet voor niets: zolang een paard niet gevaarlijk is lekker hengst laten, dat is ook gewoon zo. De wilskracht van een hengst is in elk geval tien keer beter dan die van een ruin.

Het was ook niet zo bedoelt zoals jij het nu opvat maar oke.. Maakt niet uit..
Ik heb zelf ook een hengst van anderhalf, en heb vorig jaar een cobhengst ingereden. Ik weet wat ik kan verwachten van een hengst, maar die van mijzelf gaat echt wel onder het mes.. Ik hoef voor mezelf echt geen hengst, het brengt alleen maar lasten met zich mee, en daarbij vind ik het gewoon zielig.. Ik ga mijn paarden niet pesten met hormonen die ze niet kunnen gebruiken..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:12

@ Arrisje:

Kom maar eens langs op stal en bekijk al mijn ruinen maar eens: daar zit HEEL veel leven in hoor! Ze zijn altijd vrolijk en hebben soms een beetje teveel lol onder het zadel.

Het ligt er m.i. maar net aan hoe je ermee bezig bent.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:14

Tyrza schreef:
@ Arrisje:

Kom maar eens langs op stal en bekijk al mijn ruinen maar eens: daar zit HEEL veel leven in hoor! Ze zijn altijd vrolijk en hebben soms een beetje teveel lol onder het zadel.

Salinero heeft ook heel veel lol onder het zadel Haha!
Net als Joker, die had iets teveel lol Schijnheilig
En dit zijn allebei ruinen!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:19

Tyrza schreef:
@ Arrisje:

HMHMHM We zijn vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk....... we zijn behoorlijk vrolijk, zo vrolijk waren we noooooooooit.....

O. Bloos! ...... Sorrie mens, was niet mijn bedoeling hoor............ deed de muur zeer Haha! Haha! Haha! Haha!

Gekheid natuurlijk Haha! Haha! Haha! maar joligheid alom in iedergeval Haha! Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 17-09-04 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:19

I rest my case Tong uitsteken

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:45

Ik heb dus wel de ervaring die Arrisje heeft, zij het niet zo extreem. Wij hadden een draverhengst, al vanaf veulen op stal, geweldig dier. Werd verkocht, de nieuwe trainer heeft hem laten castreren, zien we hem op de koers, het was echt een watje geworden, sjokte wat achter zijn trainer aan ipv alert te zijn zoals vroeger. Heeft ook geen gulden meer gewonnen...Heb dat met meerdere draverhengsten gezien die geruind zijn, de "racing spirit" raakt eruit. Er is dan ook geen sprake van dat ik mijn Raintje, Mr Macho himself Cool, zal laten castreren Lachen.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:16

xxsummyxx schreef:
pff een hengst is net als een man!!
en daar hoefen ook de noten ofzo niet er af??

Whahaha, springt jouw vent op iedere ho*rige griet *LOL* ? Ik mag hopen van niet hoor *LOL*
Verder ontopic, ik ga helemaal mee met marijeO en gijsenkim!
En inderdaad, als je echt superbegeleiding krijgt, en het liefst ouders/opvoeders die helemaal in de paarden zitten, dan vind ik het geen probleem,m aar als ik jou verhaal zo lees, heb je meer manege ervaring, en 1 eigen pony, en that's it! Dus niet bepaald veel ervaring!

Ik heb vroeger ook bij handelaren hengstjes gereden, en dat vind ik zélf achteraf best onverandwoord!
Daarna heb ik gewoon een hoop merries en ruinen gehad, en je merkt toch dat die over het algemeen net wat voorspelbaarder enzo zijn.
Een tijd geleden heb ik voor een kennis het ultieme pennypaard gereden, een zwarte arabische hengst. Ook een erg braaf dier, maar wel brullen als er merries langskomen, en heel beperkt in zijn vrijheid, omdat hij niet met de rest naar buiten kon. Ik ging wel gewoon met merries op buitenrit, en als hij zich dan aan begon te stellen gewoon flink aan zijn flikker zitten, en dat ging prima. Maar toch blijft het opletten!

bij ons op stal staat trouwens een 20 jarige hengst, en die is toch wel zooo vreselijk braaf!! Rijd rustig tussen de merries, gewoon op concours, op de trailer met een ruin/merrie!! Echt zo'n braaf dier! Hij is nu net verkocht aan iemand anders op stal, die hem heeft voor zijn kids van een jaar of 7... Niet mijn keuze, maar deze hengst heeft in de 20 jaar dat hij bestaat nooit een stap verkeerd gezet, is meerdere malen z dressuur en z springen, en is gewoon een ideaal leerpaard! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:40

Als een paard geen uitstraling heeft ligt dat meestal aan de verzorging en niet aan zijn 'geslacht'. Als je ruinen er doods bij staan zou je ze beter anders verzorgen denk ik.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:20

Tyrza schreef:
@ Arrisje:

Goed voeren wil ook nog wel eens helpen ja. Knipoog
En fris in de kop houden natuurlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:22

Ik hou van doodse paarden Lips are sealed...vervang het woord doods voor braaf en gehoorzaam en je krijgt een heel ander beeld.

Kan me voorstellen dat in gevallen van paardekoersen mensen besluiten tot het niet castreren van hun paard, dit ook met in het achterhoofd het dier later voor de fok in te zetten. Maar dat neemt niet weg dat het houden van een hengst wel degelijk goed doordacht moet zijn en niet voor iedereen is weggelegd (en het hengst laten ook niet voor ieder paard is weggelegd) Haha!
Voor mij dus alleen maar een ruin...Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:43

Mwah, braaf en gehoorzaam is in mijn optiek iets heel anders dan doods.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:10

Lovely schreef:
Mwah, braaf en gehoorzaam is in mijn optiek iets heel anders dan doods.

Ja precies.. Aan een trapzak heb je ook niks, maar eentje die alle kanten opvliegt ook niet..
Werkwillig dat moeten ze zijn!

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:30

pharagirlke schreef:
oke. het ís oppassen, mijn hengst ís braaf. maar alertheid verliezen? nee sorry dat vind ik te gevaarlijk, ik ga relaxt met hem om maar houd hem wel altijd in de gaten,

Gelukkig heb jij er met je 14 jaar al super veel verstand van! (waar is die penny-patrouille als je ze nodig hebt? Cool )
Jij weet het allemaal zo goed met je hengst die je nog geen maand hebt!
Ik spreek je over een paar maanden nog wel!

Was jij trouwens niet de gene met steeds die topics over een paard wat naar was door een slecht passend zadel enzo....mocht geen nieuw zadel want was te duur enzo.....
We moesten je tips geven maar mochten niet zeggen dat je een ander zadel moest kopen want dat zat er niet in.... Verward

Nee dan valt alles nu even op zijn plek Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:57

youngster schreef:
Ja precies.. Aan een trapzak heb je ook niks, maar eentje die alle kanten opvliegt ook niet..
Werkwillig dat moeten ze zijn!

Weet je Youngster, ik zie toch regelmatig heel veel Quarterhengsten die echt hartstikke braaf zijn onder het zade, meestal op de grotere wedstrijden in binnen- en buitenland. Ze wachten bij een prijsuitreiking op een wedstrijd en geven geen krimp, kijken niet op of om. Ik heb al een keertje van een dressuurruiter gehoord dat ze dat nou echt doodse paarden vond.... In mijn ogen zijn ze goed opgevoed en door de wol geverfd.

Geef mij maar zo'n "doods" paard (ongeacht geslacht), dat je aan een lang teugeltje naast een ander paard kan zetten zonder dat hij alle kanten uitvliegt.

Maar goed, dat is het verschil tussen western en de visie daarop van sommige dresuurruiters...Lips are sealed

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:03

Cassidy schreef:
Weet je Youngster, ik zie toch regelmatig heel veel Quarterhengsten die echt hartstikke braaf zijn onder het zade, meestal op de grotere wedstrijden in binnen- en buitenland. Ze wachten bij een prijsuitreiking op een wedstrijd en geven geen krimp, kijken niet op of om. Ik heb al een keertje van een dressuurruiter gehoord dat ze dat nou echt doodse paarden vond.... In mijn ogen zijn ze goed opgevoed en door de wol geverfd.

Geef mij maar zo'n "doods" paard (ongeacht geslacht), dat je aan een lang teugeltje naast een ander paard kan zetten zonder dat hij alle kanten uitvliegt.

Maar goed, dat is het verschil tussen western en de visie daarop van sommige dresuurruiters...Lips are sealed

Dat is ook een kwestie van opvoeding.. Ik heb 2 jaar western gereden en zat bij een quarterhengst in de les met mijn merrie..
Die was dus echt niet opgevoed, kon niet stil staan, ging aan de haal enz.. Dus quarters zijn geen doodse paarden hoor in mijn ogen..