Arrisje schreef:Youngster je begrijpt me niet helemaal denk ik. Hij gaat net zo lang door tot ie een klap krijgt, dan heeft ie het verdient. Ik heb liever dat híj een goeie opdonder krijgt dan dat ie m'n ruin het hek uitslaat. Hij weet dat hij ónder de ruin staat en niet erboven, dat bedoel ik. Zoiets heet rangorde!
Hoe denk jij dat drie jarige hengsten met elkaar omgaan? Die lopen elkaar voortdurend te verwonden. Dan kan ik er niet mee zitten dat ie eens in de week op z'n flikker krijgt en weer even weet waar z'n plek is. Dat is hetzelfde als dat hij eens in de zoveel tijd denkt dat hij de baas kan spelen bij mensen, dan krijgt ie ook een goeie harde ram. Zo werkt het nou eenmaal. En niet alleen met hengsten, net zo goed met merries en ruinen.
Wat ik bedoel met uitstraling is vooral de blik die een hengst heeft. Er moet een fiere kop op een paard staan, ruinen hebben dat bijna nooit. Dat kleine beetje extra wat een paard uitstraling geeft!!!
Mijn ruin is bijna alle uitstraling kwijt geraakt, alle ruinen op m'n werk zijn de uitstraling kwijt geraakt en zo kan ik nog ff doorgaan.
Silvers Boy BJ was een paardje van m'n werk, ik was helemaal gek op hem die had een blik in z'n ogen waar je u tegen zei totdat ie geruind was, je zag op een gegeven moment helemaal geen leven meer in dat gezicht zitten, het was een dooie geworden. Hij was gevaarlijk, hij zou je van de kar af geflikkerd hebben, m'n baas was de enige die hem voor de kar kon trainen, met snel werken wilde hij absoluut niet, was gewoon dwars. Dus hij werd geruind, leuk en aardig, maar koersen kon ie niet hé, want er zat totaal geen leven meer in. Stof om over na te denken!!!!
Ramiro Perfect. Was klophengst, moest gecastreerd worden waar m'n baas zeker geen voorstander van is. Heb ik vier weken nadat hij geruind was voor het eerst gezien. Zat toen nog een superleuk hengstenkoppie op. Nu is ie hartstikke dood omdat hij het niet meer had als koerspaard en veel last van langdurige blessures kreeg. 6 Weken voor z'n dood is hij nog een keer 2 geworden, maar daarvoor was het huilen met de pet op.
M'n baas zegt niet voor niets: zolang een paard niet gevaarlijk is lekker hengst laten, dat is ook gewoon zo. De wilskracht van een hengst is in elk geval tien keer beter dan die van een ruin.
Het was ook niet zo bedoelt zoals jij het nu opvat maar oke.. Maakt niet uit..
Ik heb zelf ook een hengst van anderhalf, en heb vorig jaar een cobhengst ingereden. Ik weet wat ik kan verwachten van een hengst, maar die van mijzelf gaat echt wel onder het mes.. Ik hoef voor mezelf echt geen hengst, het brengt alleen maar lasten met zich mee, en daarbij vind ik het gewoon zielig.. Ik ga mijn paarden niet pesten met hormonen die ze niet kunnen gebruiken..