Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:26

Volgens mij is het nog best wel een grijs gebied:

"Eigen schuld
Doordat men werkt men levende dieren is het risico op ongevallen vele malen groter. Hiermee kan ook rekening worden gehouden bij de schadeverdeling als gevolg van een ongeval met een paard. Als iemand komt proefrijden op een paard dat bijvoorbeeld op een handelsstal staat voor de verkoop en het betreft een jong, onervaren paard waar de potentiële koper van op de hoogte is en de betreffende persoon valt eraf, dan zou het niet reëel zijn om de schade die ontstaat volledig voor rekening te laten komen van de handelsstal. Hier wordt dan ook vaak rekening mee gehouden in de verdeling van de schade. Dit wordt ook wel aangeduid als “eigen schuld”. Hiermee wordt dan niet bedoeld dat het slachtoffer er voor heeft gezorgd dat de schade is ontstaan, maar dat het slachtoffer hier – door het vrijwillig rijden op het paard – zelf een bepaald risico heeft genomen en dus ook (een gedeelte van) de schade zelf moet dragen."

Bron:
https://agradi.nl/blogs/blog/kwpn-voor- ... kelijkheid

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 14:41

Elisa2 schreef:
Nou fransje, ik gebruik toch liever een hoofdstel..daarmee kun je ze ook makkelijker schoudervoor zetten waardoor ze gaan vaart kunnen maken als ze er vandoor willen gaan. :) Maar goed, alles zal afhangen van de persoon en het type paard zelf en het een is niet perse beter dan het ander. Ik denk zelf wel dat het vooral veilig moet zijn en blijven, zo veilig mogelijk. Dat is in ieder geval de verantwoording die je hebt naar je paard toe vind ik. :) (even in het algemeen)
En daarvoor is het wel belangrijk dat de basisprincipes in acht worden genomen.

Je staat vrij om liever een hoofdstel te gebruiken. Ik doe dat liever niet, zonder dat ik daarbij anderen, mijn paard of mezelf meer in gevaar breng dan je zou kunnen verwachten bij een vluchtdier. :)

Wat zijn de basisprincipes?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:00

Elisa, ik ben echt alles behalve jaloers op jou. Daar heb ik echt 0,0 reden voor. Ben sws nooit jaloers op mensen. Echt geen enkele reden........Beetje slap om met zoiets te willen steken. Voelt blijkbaar voor jou goed. Mij boeit het echt niet.

Er zit een heel groot verschil tussen welzijn of veiligheid. Het gaat nu om regels voor welzijn en dan is er dus kans dat als bepaalde middelen worden verboden, we de manier van rijden, mennen, omgaan moeten aanpassen.

Wij hebben wel een menbewijs gehaald, maar hebben vooral ervaren dat het verkeer niet snapt wat paarden in het verkeer doen. Ook onder het zadel, maar dat is wel echt anders dan met de wagen. Ik heb bij afslaan altijd mijn arm uitgestoken en ook naar de bestuurders gekeken of ze me zien en reageren.

Als je verteld dat dingen goed gaan, lijken mensen snel te zoeken naar dingen die niet goed gaan. Maar als je kijkt naar hoeveel km's mensen in het bos en verkeer maken, gebeuren er ook heel vaak geen ongelukken natuurlijk. Het lijkt vooral jaloezie naar dingen die bij anderen wel goed gaan. En ik zeg al jaren dat mensen vooral graag opscheppen hoe moeilijk hun paarden wel niet zijn. Waarom niet trots vertellen hoe goed, leuk en geweldig ze zijn?

Wat zijn de omstandigheden dat er een ongeluk gebeurde? Ik weet hele nare ongelukken waar eigenlijk amper een duidelijke oorzaak voor te vinden was. Daar had geen enkel bit, zweep or whatever kunnen helpen. Ik weet van 1x dat misschien bij de koetsier een cap letsel had kunnen voorkomen. Maar dat is achteraf en je weet nooit of die 100% alles had kunnen voorkomen.

Maar als ik alleen eigen ervaring neem, heb ik echt wel enge dingen meegemaakt dat je op je blote knietjes mag bedanken dat het goed ging. En dan kwam het echt door onnozel gedrag van andere weggebruikers.
Zelfs door stom gedrag van mede ruiters, hebben we wel situaties meegemaakt.

En nee, je kan niet alles trainen. Maar je kan wel trainen op situaties en hoe paarden daarmee omgaan. Zowel in het bos als in het verkeer gebeuren zoveel dingen dat ervaren paarden daar ook goed aan wennen en mee om kunnen gaan. Het meeste zien en horen ze al veel eerder dan wij.

Neemt niet weg dat heel veel mensen vaak meer uren en km's in een bak doorbrengen en daar ook heel veel ongelukken gebeuren. Of alleen al ernaast en in de omgang.

Dat een bit meer controle geeft zit ook wel vooral tussen de oren van de mens. We hebben dat bedacht en het lijkt ons een gevoel van controle te geven. Tot op zekere hoogte wil dat ook wel zo zijn. Maar dan hangt het nog steeds van zoveel meer dingen af.
Hoe goed is een paard getraind, welk bit gebruik je, in welke situatie kom je.

Wel vind ik dat het bitloos rijden of het op neckrope rijden wat meer begeleiding zou mogen hebben. Het wordt ook te vaak uit een hype gekozen. Op een van de eerste Equiday dagen zag ik jonge meiden een neckrope kopen en dacht vooral; ow jee. Het zou goed moeten en kunnen gaan, maar we weten ook dat mensen zomaar iets doen en vaak de basis mist.

Vanuit de basis wordt vaak geleerd met een bit te rijden en verschillende bitloze optomingen hebben ook een ander effect. Bij de gekruisde heb ik mensen zien trekken zonder verder een paard goed aan de hulpen te hebben, zelf niet op zit te rijden etc.

Men moet dan wel naar het totaal kijken. Als we in de basis het allemaal goed zouden leren en de sport komt goed over, waren er echt minder redenen om de sport te willen aanpakken. Heel veel mensen geven het de activisten kado en de verdediging is zo ruk. Mensen denken alleen aan zichzelf en willen alleen hun eigen fouten goed praten.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:21

MyWishMax schreef:
BoktVerlaten schreef:
Zo werkt het gelukkig niet. Een verzekering mag niet zijn eigen wetten maken. Als je te paard schade maakt aan een ander dan vakt dat onder de verplichte persoonlijke WA verzekering.Je WA verzekering moet gewoon de schade dekken, daarom is die verzekering ook verplicht. Deze verzekering is in Nederland verplicht, juist omdat deze verzekering altijd uitkeert en daarmee de anderen beschermd tegen schade en kosten door toedoen van een ander. Alleen als je een strafbaar feit begaat, kan er in een strafzaak aansprakelijkheid gesteld worden. Maar dat staat los van de WA verzekering, die keert altijd uit aan het slachtoffer. Dat is juist de kracht van deze verzekering. Bitloos rijden is niet verboden, geen strafbaar feit.

Het is geen wa, dat is voor de auto en die is idd verplicht. De avp, die jij bedoeld, is juist niet verplicht en heeft dus niet iedereen. (Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren)
De verzekeringen bedenken ook juist wel eigen regels, maar dat is idd niet de wet. Het kan dus heel anders zijn als je niet akkoord gaat met de uitspraak verzekering en naar de rechter stapt. Maar een verzekering mag wel eigen voorwaarden maken en dat kan afwijken van de wet. Zolang het maar niet tegen de wet is.

Je hebt gelijk. Ik haal ze door elkaar. Dat komt omdat je ook een WA af kunt sluiten voor je paard en die is idd niet verplicht maar wel verstandig. Maar ik ga er vanuit dat iedereen op zijn minst wel een AVP heeft…..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:41

BoktVerlaten schreef:
Je hebt gelijk. Ik haal ze door elkaar. Dat komt omdat je ook een WA af kunt sluiten voor je paard en die is idd niet verplicht maar wel verstandig. Maar ik ga er vanuit dat iedereen op zijn minst wel een AVP heeft…..

Of iedereen er een heeft weet ik niet, voor andere namen is het in elk geval geen garantie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:14

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Nou fransje, ik gebruik toch liever een hoofdstel..daarmee kun je ze ook makkelijker schoudervoor zetten waardoor ze gaan vaart kunnen maken als ze er vandoor willen gaan. :) Maar goed, alles zal afhangen van de persoon en het type paard zelf en het een is niet perse beter dan het ander. Ik denk zelf wel dat het vooral veilig moet zijn en blijven, zo veilig mogelijk. Dat is in ieder geval de verantwoording die je hebt naar je paard toe vind ik. :) (even in het algemeen)
En daarvoor is het wel belangrijk dat de basisprincipes in acht worden genomen.

Je staat vrij om liever een hoofdstel te gebruiken. Ik doe dat liever niet, zonder dat ik daarbij anderen, mijn paard of mezelf meer in gevaar breng dan je zou kunnen verwachten bij een vluchtdier. :)

Wat zijn de basisprincipes?

Niet slaan met een zweep en ook niet met een leadrope en verder ook geen domme dingen doen zoals met een vervelende knol het verkeer in gaan.
We weten inmiddels dat dit onderwerp niet op de politieke agenda staat of komt, dus waar gaat de discussie eigenlijk over :+ ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:23

superpony schreef:
Elisa, ik ben echt alles behalve jaloers op jou. Daar heb ik echt 0,0 reden voor. Ben sws nooit jaloers op mensen. Echt geen enkele reden........Beetje slap om met zoiets te willen steken. Voelt blijkbaar voor jou goed. Mij boeit het echt niet.

Er zit een heel groot verschil tussen welzijn of veiligheid. Het gaat nu om regels voor welzijn en dan is er dus kans dat als bepaalde middelen worden verboden, we de manier van rijden, mennen, omgaan moeten aanpassen.

Wij hebben wel een menbewijs gehaald, maar hebben vooral ervaren dat het verkeer niet snapt wat paarden in het verkeer doen. Ook onder het zadel, maar dat is wel echt anders dan met de wagen. Ik heb bij afslaan altijd mijn arm uitgestoken en ook naar de bestuurders gekeken of ze me zien en reageren.

Als je verteld dat dingen goed gaan, lijken mensen snel te zoeken naar dingen die niet goed gaan. Maar als je kijkt naar hoeveel km's mensen in het bos en verkeer maken, gebeuren er ook heel vaak geen ongelukken natuurlijk. Het lijkt vooral jaloezie naar dingen die bij anderen wel goed gaan. En ik zeg al jaren dat mensen vooral graag opscheppen hoe moeilijk hun paarden wel niet zijn. Waarom niet trots vertellen hoe goed, leuk en geweldig ze zijn?

Wat zijn de omstandigheden dat er een ongeluk gebeurde? Ik weet hele nare ongelukken waar eigenlijk amper een duidelijke oorzaak voor te vinden was. Daar had geen enkel bit, zweep or whatever kunnen helpen. Ik weet van 1x dat misschien bij de koetsier een cap letsel had kunnen voorkomen. Maar dat is achteraf en je weet nooit of die 100% alles had kunnen voorkomen.

Maar als ik alleen eigen ervaring neem, heb ik echt wel enge dingen meegemaakt dat je op je blote knietjes mag bedanken dat het goed ging. En dan kwam het echt door onnozel gedrag van andere weggebruikers.
Zelfs door stom gedrag van mede ruiters, hebben we wel situaties meegemaakt.

En nee, je kan niet alles trainen. Maar je kan wel trainen op situaties en hoe paarden daarmee omgaan. Zowel in het bos als in het verkeer gebeuren zoveel dingen dat ervaren paarden daar ook goed aan wennen en mee om kunnen gaan. Het meeste zien en horen ze al veel eerder dan wij.

Neemt niet weg dat heel veel mensen vaak meer uren en km's in een bak doorbrengen en daar ook heel veel ongelukken gebeuren. Of alleen al ernaast en in de omgang.

Dat een bit meer controle geeft zit ook wel vooral tussen de oren van de mens. We hebben dat bedacht en het lijkt ons een gevoel van controle te geven. Tot op zekere hoogte wil dat ook wel zo zijn. Maar dan hangt het nog steeds van zoveel meer dingen af.
Hoe goed is een paard getraind, welk bit gebruik je, in welke situatie kom je.

Wel vind ik dat het bitloos rijden of het op neckrope rijden wat meer begeleiding zou mogen hebben. Het wordt ook te vaak uit een hype gekozen. Op een van de eerste Equiday dagen zag ik jonge meiden een neckrope kopen en dacht vooral; ow jee. Het zou goed moeten en kunnen gaan, maar we weten ook dat mensen zomaar iets doen en vaak de basis mist.

Vanuit de basis wordt vaak geleerd met een bit te rijden en verschillende bitloze optomingen hebben ook een ander effect. Bij de gekruisde heb ik mensen zien trekken zonder verder een paard goed aan de hulpen te hebben, zelf niet op zit te rijden etc.

Men moet dan wel naar het totaal kijken. Als we in de basis het allemaal goed zouden leren en de sport komt goed over, waren er echt minder redenen om de sport te willen aanpakken. Heel veel mensen geven het de activisten kado en de verdediging is zo ruk. Mensen denken alleen aan zichzelf en willen alleen hun eigen fouten goed praten.

Nou mooi, dan is het hopelijk vanaf nu klaar met de vervelende insinuaties. :)

Fransje: met basis principes bedoel ik gewoon de basis zoals het iedereen die les heeft of opleidingen en cursussen gedaan wordt geleerd worden waardoor ze veilig met hun paard om kunnen gaan in alle situaties.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 22:19

Elisa2 schreef:
Fransje: met basis principes bedoel ik gewoon de basis zoals het iedereen die les heeft of opleidingen en cursussen gedaan wordt geleerd worden waardoor ze veilig met hun paard om kunnen gaan in alle situaties.

Die basis zal dan voor iedereen verschillend zijn en bij sommige mensen niet aanwezig!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 22:20

Veronica2 schreef:
We weten inmiddels dat dit onderwerp niet op de politieke agenda staat of komt, dus waar gaat de discussie eigenlijk over :+ ?

De motie is er wel degelijk, de invulling van de pvvd alleen iets te vrij.
Dit is echt wel actueel!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:48

Daarom schreef ik ook dat de soep niet zo heet gegeten word. Er is wel soep/ een motie. Alleen heeft die dus niet zo veel inhoud/kans van slagen.

Alleen, leuk dat er nu mee ingestemd is. Maar op basis van wat dan? Want blijkbaar hebben ze er de vorige keer netjes onderzoek naar gedaan en bood dat geen aanknopingspunten of aanwijzigingen voor dat vermeende (misbruik van) dwangmiddelen.
Dus waar beginnen ze nu dan? Opnieuw onderzoek doen met de hoop op andere uitkomsten?

Ik denk dat ik vooral zelfpromotie is. Kijk ons eens mooi opkomen voor die dieren. Als straks de uitkomst is dat er toch geen grond was voor de motie (zoals de voorzitter al aangegeven heeft) hebben ze dit 'succesje' toch maar weer mooi geclaimd en weer het beeld versterkt van al die misstanden...... En daarmee hun eigen bestaansrecht bevestigd.
Het is een goede tactiek. Of ik hem kan waarderen is een tweede.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:54

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Die basis zal dan voor iedereen verschillend zijn en bij sommige mensen niet aanwezig!

Dat lijkt me sterk dat die basis voor iedereen verschillend zou zijn, we leren allemaal dat we links mee lopen bij een paard en waar een zadel moet liggen toch? Hoe een hoofdstel in moet..de basis van de opleidingen is in principe allemaal hetzelfde.

Pol:
Dat eerste onderzoek wat gedaan is naar de hulpmiddelen in de paardensport is dus ook echt pas een eerste onderzoek. Zoals ik het begrepen heb gaat er nog meer onderzoek volgen. En dat lijkt me prima, onderzoek is altijd objectiever dan een mening.

prompter

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:01

En dan vraag ik me al af bij die basis: waarom moeten we links lopen? Ja we leren het, maar maken het paard van jongs af aan al licht scheef door altijd maar links te lopen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:03

Maar is die motie niet mooi een aanleiding om te veranderen binnen de branch, ze zogezegt: " de wind uit de zeilen halen??"

en Fransje, Elisa , wat zijn de basispricipes, generatie verschillen en de vrijdheid in opleidingen maken het ook wel heel divers.

Het paard echter is niet verandert - zeker moderner geworden - maar ook een gefokt/geboren GP paard - wat het KWNP voorstaat- zal:

* TIJD moeten krijgen om een goede opstart te maken,

* KENNIS en KUNDE nodig hebben om het alles tot een goed einde te brengen,
om ze op 9 jarige leeftijd - als Denemarken zijn/haar zin krijgt- fris en fruitig door de baan kunnen gaan als de happy atleet,
denkhierbij aan o.a.Jaegerbomb, Total Hope, Zonic Plus, Vayron (zal nog ff wat moeten stabiliseren). Met Ingrid in het zadel gaat dat goed komen.

Dat is toch een genoegen om naar te kijken.

Kan de branch niet zelf initiatief nemen??
Waarom altijd naar een ander wijzen als je weet dat er een kern van waarheid is die de brache - of ieder voorzich - kan verbeteren,
ga de "angel er uit halen" en begin zonder wetten aan een verbetering in de branch
Laatst bijgewerkt door mce op 07-02-25 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:04

Het was maar een voorbeeld he? Maar het stamt uit de tijd van de cavalarie en omdat de meeste mensen rechtshandig zijn.

Nu denk ik ook niet dat de veiligheid of welzijn van een paard in het gedrang komt als iemand rechts loopt (tenzij op de weg) dus misschien een slecht voorbeeld van me. Bedoel meer gewoon de basis principes zoals iedereen die leert als ze leren rijden/ mencurcus doen etc.

mce

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:11

De cavalerie had ook om een heel andere reden paarden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:13

mce schreef:
Maar is die motie niet mooi een aanleiding om te veranderen binnen de branch, ze zogezegt de wind uit de zeilen halen??

Ach, alle zetjes helpen vast iets. Maar ik denk dat je er meer mensen negatief mee de kast op jaagt dan meekrijgt. Dus of het totaal dan beter is dan daarvoor?

Ik vind het best grappig dat ze zachtaardigheid proberen af te dwingen. Zo'n lekker tegenstelling.

Ik ben vóór zachtaardigheid richting paarden en ook richting mensen. Dus ik blijf gewoon stug geloven in positiviteit, inspiratie en educatie.

Ik kan niet de ene kant op schreeuwen, tieren en brullen en de andere kant op poeslief zijn.
Ik krijg echt 8)7 neigingen van dit soort teksten:
Citaat:
Een zwee*p of spo*ren zijn veelgebruikte dwangmiddelen die pijn en stress veroorzaken tijdens het paardrijden. Bij spri*ngwedstrijden komt het vaak voor dat paarden met gew*eld gedwongen worden om over een hindernis te springen.

Why?

Ik zet er best die puntjes tussen omdat ik google niet wil leren dat dat ook maar iets met elkaar te maken heeft en ik deze tekst eigenlijk niet wil herhalen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:23

pol013 schreef:
mce schreef:
Maar is die motie niet mooi een aanleiding om te veranderen binnen de branch, ze zogezegt de wind uit de zeilen halen??

Ach, alle zetjes helpen vast iets. Maar ik denk dat je er meer mensen negatief mee de kast op jaagt dan meekrijgt. Dus of het totaal dan beter is dan daarvoor?

Ik vind het best grappig dat ze zachtaardigheid proberen af te dwingen. Zo'n lekker tegenstelling.

Ik ben vóór zachtaardigheid richting paarden en ook richting mensen. Dus ik blijf gewoon stug geloven in positiviteit, inspiratie en educatie.

Ik kan niet de ene kant op schreeuwen, tieren en brullen en de andere kant op poeslief zijn.
Ik krijg echt 8)7 neigingen van dit soort teksten:
Citaat:
Een zwee*p of spo*ren zijn veelgebruikte dwangmiddelen die pijn en stress veroorzaken tijdens het paardrijden. Bij spri*ngwedstrijden komt het vaak voor dat paarden met gew*eld gedwongen worden om over een hindernis te springen.

Why?

Ik zet er best die puntjes tussen omdat ik google niet wil leren dat dat ook maar iets met elkaar te maken heeft en ik deze tekst eigenlijk niet wil herhalen.

denk gewoon gebrek aan kennis en kunde, tijd geld principe!!!

reageer nu op citaat/tekst welke niet van mij is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:25

Het is wel duidelijk dat iemand die zoiets denkt/ schrijft nog nooit op een springpaard heeft gezeten, de meesten trekken zelf al mega aan op de hindernissen en vinden het geweldig om te doen. Maar..er zijn natuurlijk wel exessen .. denk aan Jur Vrieling die (terecht) gediskwalificeerd werd op de OS. En dat is precies wat deze organisaties doen..deze exessen zo framen dat het lijkt alsof het altijd zo gaat. Waarbij de goeden dus onder de kwaden gaan lijden.

Aan de andere kant denk ik dat dit soort gedrag niet genoeg bestraft kan worden, een diskwalificatie is nog mild.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:38

We kunnen het paard -helaas - niet meer uit het financiële circuit halen, we kunnen er wel voor zorgen dat het een paardwaardig bestaan heeft, levert ook de meeste winst op en de minste onkosten.

en dan net als in het verkeer bij ..x aantal overtredeingen je rijbewijs inleveren, Denemarken neemt hier in het voortouw door 'n ruiter al buiten het A-kader te zetten.

Terugkeer in het A kader alleen mogelijk na min. 3 jaar goed gedrag!!

Wishful thinking ;)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:48

Maar het is toch zo dat zweep en sporen vaak verkeerd gebruikt worden?
Er worden toch ook paarden flink gemept en/of lek geprikt? Daar zijn die hulpmiddelen niet voor bedoeld, maar het gebeurt wel. Het zijn imo geen excessen, het gebeurt veel en vaak en onlangs zijn er flink wat voorbeelden in het nieuws geweest.

Dat is de reden dat dergelijke partijen/actiegroepen een verbod willen en ik kan het wel begrijpen.
Natuurlijk 'lijden' de goede onder de kwaden, zo is het altijd. Maar ik denk dat als je deze praktijken wilt uitbannen, je wel actie moet ondernemen. Het is crimineel gedrag om een paard met volle kracht te meppen met een zweep. Denk je eens in hoeveel pijn dat moet doen. Ik ben wel voor een verbod (en dat zeg ik als zweep gebruiker, wiens flegmatieke paard elke keer dat ik opstap opnieuw moet leren dat 'been' niet iets is om lekker tegenaan te leunen..).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:10

lies schreef:

Waar baseer je dit op?

Ik kan die stelling namelijk niet volmondig met ja beantwoorden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 11:13

Elisa2 schreef:
Dat lijkt me sterk dat die basis voor iedereen verschillend zou zijn, we leren allemaal dat we links mee lopen bij een paard en waar een zadel moet liggen toch? Hoe een hoofdstel in moet..de basis van de opleidingen is in principe allemaal hetzelfde.

Waarom zou je enkel links mee lopen? Is net zoiets als alleen links opstijgen.
Traditie maar geen praktisch nut meer tenzij volledig in uniform bent met sabel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:15

Ik heb dat helaas in mijn leven ook genoeg gezien, misbruik van sporen en zweep. Van simpele beginners tot wedstrijdruiters. Lang genoeg op maneges en pensionstallen gestaan om het een en ander mee te krijgen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:17

lies schreef:
Er worden toch ook paarden flink gemept en/of lek geprikt? Daar zijn die hulpmiddelen niet voor bedoeld, maar het gebeurt wel. Het zijn imo geen excessen, het gebeurt veel en vaak en onlangs zijn er flink wat voorbeelden in het nieuws geweest.

Dat is de reden dat dergelijke partijen/actiegroepen een verbod willen en ik kan het wel begrijpen.
Natuurlijk 'lijden' de goede onder de kwaden, zo is het altijd. Maar ik denk dat als je deze praktijken wilt uitbannen, je wel actie moet ondernemen. Het is crimineel gedrag om een paard met volle kracht te meppen met een zweep. Denk je eens in hoeveel pijn dat moet doen. Ik ben wel voor een verbod (en dat zeg ik als zweep gebruiker, wiens flegmatieke paard elke keer dat ik opstap opnieuw moet leren dat 'been' niet iets is om lekker tegenaan te leunen..).

ja helaas, zijn er nog altijd mensen die denken dat een paard met de handremerop kan lopen,

en als het dan niet loopt/beweegt je dat op moet lossen met spoor en zweep, trappen en schoppen.

dat vraagt inderdaad verandering aan de basis en die begint bij het opleidingskader maar wat je zelf niet leert of geleerd hebt kun je ook niet overbrengen, lijkt me
Laatst bijgewerkt door mce op 07-02-25 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 11:18

Elisa2 schreef:

Nu denk ik ook niet dat de veiligheid of welzijn van een paard in het gedrang komt als iemand rechts loopt (tenzij op de weg) dus misschien een slecht voorbeeld van me
. Bedoel meer gewoon de basis principes zoals iedereen die leert als ze leren rijden/ mencurcus doen etc.

Het is zeker een slecht voorbeeld.
Ook op de weg kan rechts lopen veiliger zijn.

Als ik door rechts te lopen mezelf plaats tussen "iets engs" en het paard is dat toch daadwerkelijk veiliger.

Basisprincipes zijn ook veelal traditie en dienen niet altijd meer een doel.