Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Nou fransje, ik gebruik toch liever een hoofdstel..daarmee kun je ze ook makkelijker schoudervoor zetten waardoor ze gaan vaart kunnen maken als ze er vandoor willen gaan.Maar goed, alles zal afhangen van de persoon en het type paard zelf en het een is niet perse beter dan het ander. Ik denk zelf wel dat het vooral veilig moet zijn en blijven, zo veilig mogelijk. Dat is in ieder geval de verantwoording die je hebt naar je paard toe vind ik.
(even in het algemeen)
En daarvoor is het wel belangrijk dat de basisprincipes in acht worden genomen.
MyWishMax schreef:BoktVerlaten schreef:Zo werkt het gelukkig niet. Een verzekering mag niet zijn eigen wetten maken. Als je te paard schade maakt aan een ander dan vakt dat onder de verplichte persoonlijke WA verzekering.Je WA verzekering moet gewoon de schade dekken, daarom is die verzekering ook verplicht. Deze verzekering is in Nederland verplicht, juist omdat deze verzekering altijd uitkeert en daarmee de anderen beschermd tegen schade en kosten door toedoen van een ander. Alleen als je een strafbaar feit begaat, kan er in een strafzaak aansprakelijkheid gesteld worden. Maar dat staat los van de WA verzekering, die keert altijd uit aan het slachtoffer. Dat is juist de kracht van deze verzekering. Bitloos rijden is niet verboden, geen strafbaar feit.
Het is geen wa, dat is voor de auto en die is idd verplicht. De avp, die jij bedoeld, is juist niet verplicht en heeft dus niet iedereen. (Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren)
De verzekeringen bedenken ook juist wel eigen regels, maar dat is idd niet de wet. Het kan dus heel anders zijn als je niet akkoord gaat met de uitspraak verzekering en naar de rechter stapt. Maar een verzekering mag wel eigen voorwaarden maken en dat kan afwijken van de wet. Zolang het maar niet tegen de wet is.
BoktVerlaten schreef:Je hebt gelijk. Ik haal ze door elkaar. Dat komt omdat je ook een WA af kunt sluiten voor je paard en die is idd niet verplicht maar wel verstandig. Maar ik ga er vanuit dat iedereen op zijn minst wel een AVP heeft…..
fransje23 schreef:Elisa2 schreef:Nou fransje, ik gebruik toch liever een hoofdstel..daarmee kun je ze ook makkelijker schoudervoor zetten waardoor ze gaan vaart kunnen maken als ze er vandoor willen gaan.Maar goed, alles zal afhangen van de persoon en het type paard zelf en het een is niet perse beter dan het ander. Ik denk zelf wel dat het vooral veilig moet zijn en blijven, zo veilig mogelijk. Dat is in ieder geval de verantwoording die je hebt naar je paard toe vind ik.
(even in het algemeen)
En daarvoor is het wel belangrijk dat de basisprincipes in acht worden genomen.
Je staat vrij om liever een hoofdstel te gebruiken. Ik doe dat liever niet, zonder dat ik daarbij anderen, mijn paard of mezelf meer in gevaar breng dan je zou kunnen verwachten bij een vluchtdier.![]()
Wat zijn de basisprincipes?
superpony schreef:Elisa, ik ben echt alles behalve jaloers op jou. Daar heb ik echt 0,0 reden voor. Ben sws nooit jaloers op mensen. Echt geen enkele reden........Beetje slap om met zoiets te willen steken. Voelt blijkbaar voor jou goed. Mij boeit het echt niet.
Er zit een heel groot verschil tussen welzijn of veiligheid. Het gaat nu om regels voor welzijn en dan is er dus kans dat als bepaalde middelen worden verboden, we de manier van rijden, mennen, omgaan moeten aanpassen.
Wij hebben wel een menbewijs gehaald, maar hebben vooral ervaren dat het verkeer niet snapt wat paarden in het verkeer doen. Ook onder het zadel, maar dat is wel echt anders dan met de wagen. Ik heb bij afslaan altijd mijn arm uitgestoken en ook naar de bestuurders gekeken of ze me zien en reageren.
Als je verteld dat dingen goed gaan, lijken mensen snel te zoeken naar dingen die niet goed gaan. Maar als je kijkt naar hoeveel km's mensen in het bos en verkeer maken, gebeuren er ook heel vaak geen ongelukken natuurlijk. Het lijkt vooral jaloezie naar dingen die bij anderen wel goed gaan. En ik zeg al jaren dat mensen vooral graag opscheppen hoe moeilijk hun paarden wel niet zijn. Waarom niet trots vertellen hoe goed, leuk en geweldig ze zijn?
Wat zijn de omstandigheden dat er een ongeluk gebeurde? Ik weet hele nare ongelukken waar eigenlijk amper een duidelijke oorzaak voor te vinden was. Daar had geen enkel bit, zweep or whatever kunnen helpen. Ik weet van 1x dat misschien bij de koetsier een cap letsel had kunnen voorkomen. Maar dat is achteraf en je weet nooit of die 100% alles had kunnen voorkomen.
Maar als ik alleen eigen ervaring neem, heb ik echt wel enge dingen meegemaakt dat je op je blote knietjes mag bedanken dat het goed ging. En dan kwam het echt door onnozel gedrag van andere weggebruikers.
Zelfs door stom gedrag van mede ruiters, hebben we wel situaties meegemaakt.
En nee, je kan niet alles trainen. Maar je kan wel trainen op situaties en hoe paarden daarmee omgaan. Zowel in het bos als in het verkeer gebeuren zoveel dingen dat ervaren paarden daar ook goed aan wennen en mee om kunnen gaan. Het meeste zien en horen ze al veel eerder dan wij.
Neemt niet weg dat heel veel mensen vaak meer uren en km's in een bak doorbrengen en daar ook heel veel ongelukken gebeuren. Of alleen al ernaast en in de omgang.
Dat een bit meer controle geeft zit ook wel vooral tussen de oren van de mens. We hebben dat bedacht en het lijkt ons een gevoel van controle te geven. Tot op zekere hoogte wil dat ook wel zo zijn. Maar dan hangt het nog steeds van zoveel meer dingen af.
Hoe goed is een paard getraind, welk bit gebruik je, in welke situatie kom je.
Wel vind ik dat het bitloos rijden of het op neckrope rijden wat meer begeleiding zou mogen hebben. Het wordt ook te vaak uit een hype gekozen. Op een van de eerste Equiday dagen zag ik jonge meiden een neckrope kopen en dacht vooral; ow jee. Het zou goed moeten en kunnen gaan, maar we weten ook dat mensen zomaar iets doen en vaak de basis mist.
Vanuit de basis wordt vaak geleerd met een bit te rijden en verschillende bitloze optomingen hebben ook een ander effect. Bij de gekruisde heb ik mensen zien trekken zonder verder een paard goed aan de hulpen te hebben, zelf niet op zit te rijden etc.
Men moet dan wel naar het totaal kijken. Als we in de basis het allemaal goed zouden leren en de sport komt goed over, waren er echt minder redenen om de sport te willen aanpakken. Heel veel mensen geven het de activisten kado en de verdediging is zo ruk. Mensen denken alleen aan zichzelf en willen alleen hun eigen fouten goed praten.
Elisa2 schreef:Fransje: met basis principes bedoel ik gewoon de basis zoals het iedereen die les heeft of opleidingen en cursussen gedaan wordt geleerd worden waardoor ze veilig met hun paard om kunnen gaan in alle situaties.
fransje23 schreef:Elisa2 schreef:Fransje: met basis principes bedoel ik gewoon de basis zoals het iedereen die les heeft of opleidingen en cursussen gedaan wordt geleerd worden waardoor ze veilig met hun paard om kunnen gaan in alle situaties.
Die basis zal dan voor iedereen verschillend zijn en bij sommige mensen niet aanwezig!
mce schreef:Maar is die motie niet mooi een aanleiding om te veranderen binnen de branch, ze zogezegt de wind uit de zeilen halen??
Citaat:Een zwee*p of spo*ren zijn veelgebruikte dwangmiddelen die pijn en stress veroorzaken tijdens het paardrijden. Bij spri*ngwedstrijden komt het vaak voor dat paarden met gew*eld gedwongen worden om over een hindernis te springen.
pol013 schreef:mce schreef:Maar is die motie niet mooi een aanleiding om te veranderen binnen de branch, ze zogezegt de wind uit de zeilen halen??
Ach, alle zetjes helpen vast iets. Maar ik denk dat je er meer mensen negatief mee de kast op jaagt dan meekrijgt. Dus of het totaal dan beter is dan daarvoor?
Ik vind het best grappig dat ze zachtaardigheid proberen af te dwingen. Zo'n lekker tegenstelling.
Ik ben vóór zachtaardigheid richting paarden en ook richting mensen. Dus ik blijf gewoon stug geloven in positiviteit, inspiratie en educatie.
Ik kan niet de ene kant op schreeuwen, tieren en brullen en de andere kant op poeslief zijn.
Ik krijg echtneigingen van dit soort teksten:
Citaat:Een zwee*p of spo*ren zijn veelgebruikte dwangmiddelen die pijn en stress veroorzaken tijdens het paardrijden. Bij spri*ngwedstrijden komt het vaak voor dat paarden met gew*eld gedwongen worden om over een hindernis te springen.
Why?
Ik zet er best die puntjes tussen omdat ik google niet wil leren dat dat ook maar iets met elkaar te maken heeft en ik deze tekst eigenlijk niet wil herhalen.
Elisa2 schreef:Dat lijkt me sterk dat die basis voor iedereen verschillend zou zijn, we leren allemaal dat we links mee lopen bij een paard en waar een zadel moet liggen toch? Hoe een hoofdstel in moet..de basis van de opleidingen is in principe allemaal hetzelfde.
lies schreef:Maar het is toch zo dat zweep en sporen vaak verkeerd gebruikt worden?
Er worden toch ook paarden flink gemept en/of lek geprikt? Daar zijn die hulpmiddelen niet voor bedoeld, maar het gebeurt wel. Het zijn imo geen excessen, het gebeurt veel en vaak en onlangs zijn er flink wat voorbeelden in het nieuws geweest.
Dat is de reden dat dergelijke partijen/actiegroepen een verbod willen en ik kan het wel begrijpen.
Natuurlijk 'lijden' de goede onder de kwaden, zo is het altijd. Maar ik denk dat als je deze praktijken wilt uitbannen, je wel actie moet ondernemen. Het is crimineel gedrag om een paard met volle kracht te meppen met een zweep. Denk je eens in hoeveel pijn dat moet doen. Ik ben wel voor een verbod (en dat zeg ik als zweep gebruiker, wiens flegmatieke paard elke keer dat ik opstap opnieuw moet leren dat 'been' niet iets is om lekker tegenaan te leunen..).
Elisa2 schreef:
Nu denk ik ook niet dat de veiligheid of welzijn van een paard in het gedrang komt als iemand rechts loopt (tenzij op de weg) dus misschien een slecht voorbeeld van me. Bedoel meer gewoon de basis principes zoals iedereen die leert als ze leren rijden/ mencurcus doen etc.