En plots denk je: was ze er maar niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Re: En plots denk je: was ze er maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:36

Dat mss maar ik lees nu ook nog dat ze spat heeft. En uit de Posts van TS lees je steeds dat het paard liever niet loopt. Dus er is waarschijnlijk wel meer met dit dier aan de hand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:47

SjonnieZ schreef:
Dat mss maar ik lees nu ook nog dat ze spat heeft. En uit de Posts van TS lees je steeds dat het paard liever niet loopt. Dus er is waarschijnlijk wel meer met dit dier aan de hand.

Dat heeft ts niet geschreven. Tenminste ik zie het niet.

Polar komt met een vergelijk. :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:32

Dat was absoluut niet over Nala inderdaad.
Goed lezen is belangrijk. :j

Over de symptomen van Pssm; die zijn zeker wel aanwezig, alleen worden niet als zodanig (h)erkend.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:40

Er is een groot verschil tussen een aangeboren chronische aandoening en een acute of semi-acute aandoening als spat of een peesblessure. PSSM is nu eenmaal niet iets dat overgaat, maar wel management behoeft. Iemand die ervaring heeft met PSSM, dus het management weet, en met het paard wil gaan doen wat deze als voorkeursbewegingstype doet (dus tussen rijden/mennen/wandelen/longeren), dan is dat een prima match en niet te vergelijken met iemand die zijn paard te koop gooit omdat deze een blessure opgelopen heeft en niet wil wachten totdat deze hersteld is. PSSM is immers niet te herstellen, alleen te managen, levenslang.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:09

Het gaat niet over de PSSM waar mensen over vallen en juist goed als hij daar ervaring mee heeft... Waar wél over gevallen wordt, is dat hij een KOETSPONY zoekt... Ondanks zijn PSSM ervaring dus...

En Nala al in alle topics van TS duidelijk aangeeft NIET te willen werken/lopen...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:17

Maar misschien is Nala met het juiste management wel een prima koetspony?

Ik ken de TS niet persoonlijk maar volg haar en Nala al langer en ik weet daardoor dat ze haar best heeft gedaan maar als je paard in pension staat ben je toch altijd wat beperkt in je mogelijkheden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:37

Maar het kan zomaar zijn dat ze bij een ander wel gewoon doorloopt.
Niet door dwang, maar omdat een paard bij een andere eigenaar ook gewoon anders kan zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:47

Ja misschien kan hij de pssm juist beter managen. Het feit dat hij er niet op afknapt vind ik positief.

Nala loopt het liefst voor de koets en heeft ook niet echt de stokmaat om een rijpony te zijn voor volwassenen. En juist door de pssm lijkt het me geen geschikte kinderpony.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:50

Zullen we er anders vanuit gaan dat TS, die deze pony jarenlang heeft gehad, niet zomaar heeft opgegeven ondanks de struggles, Nala echt niet naar de eerste de beste weg doet? Zou ook wat leuker zijn voor TS zelf die het allemaal gewoon prima doet en een goede keuze maakt hiermee.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:58

Dat mag jij wel vinden maar ik vind dat niet. De keuze lijkt mij niet de beste te zijn, toch niet naar iemand die ze als Koetspony wil.

En ja het kan... Het kan allemaal dat ze misschien inderdaad beter management krijgt of meer looplust krijgt bij die man... Maar die kans is 30%...
Er blijft 70% kans dat ze gewoon is wie ze is en dat ze niet ontwikkeld tot de gedroomde toekomstige Koetspony van die man en wie weet wat er dan gebeurt met haar...

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:12

Ik dacht dat je gister al zei dat je het 'hier maar bij ging laten'. Maar inderdaad, TS kan pony beter laten inslapen want dan komt ze vast beter terecht. Positive vibes. *\o/*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:24

Toch handig zo'n glazen bol. :j
Waar is die te halen?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:32

Little_Gift schreef:
Dat mag jij wel vinden maar ik vind dat niet. De keuze lijkt mij niet de beste te zijn, toch niet naar iemand die ze als Koetspony wil.

En ja het kan... Het kan allemaal dat ze misschien inderdaad beter management krijgt of meer looplust krijgt bij die man... Maar die kans is 30%...
Er blijft 70% kans dat ze gewoon is wie ze is en dat ze niet ontwikkeld tot de gedroomde toekomstige Koetspony van die man en wie weet wat er dan gebeurt met haar...

Die procenten :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 07:16

LG, je weet niks van die man en trekt toch allerlei conclusies?

Ja, er is een gerede kans dat het een flop wordt. Dat de man een koetspony zoekt en denkt hee dat is een leuke betaalbare, dat PSSM ach meh daar werken we wel doorheen. En als het niet lukt dat hij haar dan dumpt bij de eerste de beste handelaar of zelf voor een lekker bedrag verkoopt met een oneerlijk verhaal erbij, enz. enz. enz. Voor Nala een leven van verhuizingen en ellende :(:)

Maar, gezien dat TS al jaren haar stinkende best doet om Nala op een goede manier te managen en zich op alle mogelijke manieren op haar aan het aanpassen is. Ze van de zorgen om Nala af wil. En je over het algemeen niet ineens "zorgeloos" wordt als ze niet op een plek terecht komt waar je een echt goed gevoel bij hebt.

Kan je er ook even vanuit gaan dat ze haar best heeft gedaan om echt zorgvuldig te selecteren waar ze haar naartoe wil verkopen. En als die man echt ervaring heeft met de PSSM. Al een paard heeft voor wie hij de hele zooi aangepast heeft zodat die 2 samen een fijn leven hebben. En hij af en toe een hobby ritje met de koets wil maken.

"Koetspony" hoeft niet te betekenen dat ze dagelijks 3 uur door weer en wind voor een koets hoeft te banjeren hè. Het kan ook zijn dat iemand heel recreatief regelmatig eens een rondje wil doen, en verder weinig verwachtingen heeft maar vooral op zoek is naar gezelschap voor een al in bezit hebbend PSSM paard. En als je menner bent is het leuk als dat maatje opgeleid is als koetspony :)

Helemaal prima om de TS er even aan te herinneren dat ze na verkoop geen invloed meer heeft op het verdere verloop van Nala haar leven. Dat het heel vervelend voor dat dier kan worden als je het niet in eigen beheer houdt. Want dat is helaas gewoon zo.

Maar er alvast vanuit gaan dat die man ongeschikt is en er een potje van zal maken, en dat TS Nala bij de eerste de beste zal dumpen, dat is gewoon niet fair.

Ik duim heel hard dat die man en Nala een klik hebben en dat TS even heel goed checkt of het allemaal wel goed zit. Maar dan klinkt het ook gewoon als een goede kans voor het dier.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 13:31

Ik werd zojuist gebeld dat de verkoop niet doorgaat. Hij had korter bij huis een nieuw paard gevonden. Dus nu staan weer alle opties open.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:34

Beter dat het hem niet wordt toch? Als jouw maatje zo makkelijk inwisselbaar is voor hem, vanwege afstand (we wonen in NL… hoe ver kan het nu daadwerkelijk zijn?).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:50

996981 schreef:
Beter dat het hem niet wordt toch? Als jouw maatje zo makkelijk inwisselbaar is voor hem, vanwege afstand (we wonen in NL… hoe ver kan het nu daadwerkelijk zijn?).

Ze woont zo ongeveer in het meest zuidelijke punt van limburg, als hij in Friesland woont, of Zeeland en niet via België wil rijden (i.v.m. uit moeten zoeken qua regels) heb je het zo maar over een rit van 4+ uur enkele reis.

Wij hebben zelf ook een paardje uit groningen gehaald, maar waren wel 9 uur totaal onderweg (retour, maar excl. de 30 minuten bij de vorige eigenaar), dat is best serieus.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:56

Als je echt denkt dat dit hét paard voor je is dan rijd je die afstand imo.

4 uur is echt niks. Wij Nederlanders zijn verwend wat dat betreft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:11

Tja hij kent het paardje nog niet eens dus als je dan op zoek bent naar een paard voor erbij, en er staat er dichterbij 1 die ook gewoon leuk is.... groot gelijk dat je dan niet uit een ander land een paard gaat halen :j

Het heeft zo moeten zijn denk ik dan maar. Ben benieuwd wat er verder met Nala gaat gebeuren....

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 15:32

The rollercoaster ride continues, maar ik heb een plekje gevonden voor Nala in een pensioen kudde in Frankrijk.
Ze blijft dus van mij maar kan lekker van het franse gras en ruimte gaan genieten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:40

pmarena schreef:
Tja hij kent het paardje nog niet eens dus als je dan op zoek bent naar een paard voor erbij, en er staat er dichterbij 1 die ook gewoon leuk is.... groot gelijk dat je dan niet uit een ander land een paard gaat halen :j

Het heeft zo moeten zijn denk ik dan maar. Ben benieuwd wat er verder met Nala gaat gebeuren....

Dat is mijn punt ook… dat het paard verkocht zou worden aan iemand die het dier nog niet eens live gezien heeft. Die niet weet of er een klik is. Waarbij je niet weet of het paard überhaupt past bij de doel.

Dat vind ik nogal rigoureus. Van het allerbeste voor het paard willen naar de intentie om het van de hand te doen naar iemand die het paard nog nooit gezien heeft.

Ik heb niks tegen ongezien kopen/verkopen. Maar in dit geval; paard met bepaald ziektebeeld en karakter, vallend in een prijscategorie aan de onderkant van de markt is voor mij vragen om problemen.

Voor een ander is het waarschijnlijk net zo weinig motiverend een paard dat qua karakter weinig gemotiveerd is om te bewegen, structureel aan de gang te hebben/houden. Grote kans dat het ziektebeeld daardoor verergerd. Daarnaast het risico dat iemand er een winstpakkertje in ziet door bij doorverkoop de PSSM te verzwijgen.

Ik ben ook benieuwd wat er met Nala gaat gebeuren. Persoonlijk had ik dit paard niet verkocht aan onbekenden. Als ik het zelf niet meer had kunnen managen zou ik eerder voor inslapen dan het risico op leuren kiezen. En ja dat is hard. Maar het paard is ziek. Heeft bij slecht management pijn.

TS geeft aan dat het management haar teveel is. Waarom verwachten we van anderen (die nog geen band hebben met het beestje) dat ze die zorg wel aankunnen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:48

Nala schreef:
The rollercoaster ride continues, maar ik heb een plekje gevonden voor Nala in een pensioen kudde in Frankrijk.
Ze blijft dus van mij maar kan lekker van het franse gras en ruimte gaan genieten.

Ah is dat het plekje dat Pien in gedachte had?

Het klinkt voor haar als een fijnere oplossing. Fijn paard kunnen zijn met voldoende ruimte om te blijven scharrelen. :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 15:58

karuna schreef:
Nala schreef:

Ah is dat het plekje dat Pien in gedachte had?

Het klinkt voor haar als een fijnere oplossing. Fijn paard kunnen zijn met voldoende ruimte om te blijven scharrelen. :j

Nee niet dezelfde plek. Op de plek van Pien zou ze nog bij buitenritten mee lopen, maar ik weet niet of haar dat goed zou doen, die afwisselende belasting.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:21

Is het gras in Frankrijk zo wezenlijk anders dat ze daar geen grasmasker op hoeft? Of gaan ze deze steeds op/af doen naar gelang haar behoefte (schraal/vet en behoefte aan sociaal contact etc.)

Ik heb het idee dat dit probleem verplaatsing is maar hoop van harte van niet…

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:28

Hangt van het gebied af. Uiteraard zijn er gebieden waar het gras wat gezaaid word net zo rijk is als in Nederland en er zijn gebieden waar de grond van zichzelf armer is en er met andere grassoorten word gewerkt die beter tegen die omstandigheden kunnen en beter geschikt zijn voor paarden. Uiteraard doet niet iedere boer dit, hangt vooral af van het type bedrijf en het type boer.
Wij hebben hier pssm-ers, cushing-paarden, en snel dik wordende paarden vol in het gras staan zonder problemen.