VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:41

En wat zegt die Spaanse ervaringsdeskundige daarover (Sorry naam kwijt)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:42

Heel eerlijk, longproblemen is echt echt niet fijn

Dus ik vind het goed dat de dierenarts je bewust maakt van laatste optie.
Ik heb vorige jaar mijn tinker laten inslapen na elke x weer slecht staan qua longen.
Het was echt geen makkelijke beslissing, maar voor haar absoluut beter.
Een mens met copd kun je nog 24/7 aan de zuurstof zetten.
Een paard kan dat niet.
Ondanks dat ik bonnie echt heel veel heb kunnen laten inhaleren werd ze op den duur niet beter ervan.
Haar longen waren kapot, daarna kwam nog de artrose in haar benen erbij.

Een typische cirkel.
Voor haar longen moest ze veel lopen om de bende uit haar longen te krijgen.
Haar benen konden dat alleen niet meer aan. Elke stap, was een stap te veel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:46

Mijn paard is ook overleden aan chronische luchtweginfecties, op het laatst kreeg hij ook corticosteroïden. Maar op gegeven moment was het over. Beschadigd longweefsel geneest niet tot nauwelijks, afhankelijk van de beschadiging.

En er zijn voor paarden inderdaad net wat minder opties en constant benauwd zijn is echt een enorme aanslag. En nu is het winter en het is al zwaar, laat staan straks in de warme, wat vochtige zomers.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:49

Ik volg dit topic stilletjes, en ik hoop zo hard dat Nosey het haalt! Ze heeft zo’n lieve blik!

Een ideetje dat in me opkwam, zou een flexineb misschien kunnen helpen? Ik heb er weleens wat over gehoord en dat het helpt bij paarden met luchtwegproblemen, maar geen flauw idee of het in dit geval bruikbaar is. Maar ik moest er zo even opeens aan denken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:52

nick_en_ik schreef:
Ik volg dit topic stilletjes, en ik hoop zo hard dat Nosey het haalt! Ze heeft zo’n lieve blik!

Een ideetje dat in me opkwam, zou een flexineb misschien kunnen helpen? Ik heb er weleens wat over gehoord en dat het helpt bij paarden met luchtwegproblemen, maar geen flauw idee of het in dit geval bruikbaar is. Maar ik moest er zo even opeens aan denken.

Ik had toen de mediware(kost even heel wat minder dan de flexineb).
In de winter een kruik met handdoek erop zodat het inhalaat op "kamertemperatuur" was.

Maar ik zou zelf het niet meer zo ver rekken als ik bij bonnie heb gedaan.
De laatste maand a 2 was toch echt echt zwaar

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:55

nick_en_ik schreef:

Mijn paard heeft die gehad en hem hielp het in het beginstadium wel omdat medicatie door de verneveling beter opgenomen wordt. Uiteindelijk deed het helaas niks meer.

Misschien dat het voor Nosey idd wel nog helpt/ondersteunt. Ik vond het apparaat heel makkelijk in gebruik, ik huurde het van de kliniek toen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:21

Bedankt voor de verduidelijking Lyona. Ik schrok er inderdaad van. Nu begrijp ik het beter en ik ga heel hard duimen voor Nosey dat dit wel aanslaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:30

Hier blijven we keihard duimen voor Nosey, hopelijk doet de medicatie zijn werk

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:44

Fingers crossed voor Nosey!
Ik snap wel dat je haar niet wil laten lijden als dat waarschijnlijk uitzichtloos is.
Maar ik vraag me ook af of de misvorming van haar neus (zichtbaar) misschien ook meedraagt dat ze meer ‘onzichtbaar’ ook misvorming kan hebben elders in hoofd/keel gebied wat misschien ook een oorzaak kan zijn van misschien wat meer geluiden of moeite met ademhalen? Of is het wel echt zeker dat de oorzaak in de longen zelf ligt?

Ik vind het dubbel, aan de ene kant heb ik het idee dat je een al zo’n beetje stervend paard probeert op te knappen. Aan de andere kant is het net alsof Nosey zelf een attitude heeft van, mijn leven is pas net begonnen!
Ik hoop echt dat ze het redt. Ik vind het ook een heel erg rotidee dat er blijkbaar nog veel meer van zulke verwaarloosde paarden staan weg te kwijnen in bijv dus Spanje. Die arme dieren..

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:48

Mijn dierenarts gaf destijds aan dat mijn paard veel meer tijd nodig had om medicatie op te nemen omdat hij uitgemergeld was. Hij heeft een langere kuur gehad en bewust geen hogere dosering omdat zijn lichaam dat niet aan gekund had. Die langere kuur was echt nodig voor hem en pas veel later dan bij en gezond paard, zag de dierenarts verbetering.
Kan dat bij Nosey ook zo zijn? En wat zegt Laura van Paard in Nood?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:55

Goh ik vind het snel hoor… ze is pas net met haar antibiotica bezig. 2 weken pas toch? Zou nosey echt veel meer tijd geven, zeker 6 weken. Evt gaan vernevelen. Heb je een filmpje van haar ademen? Staat ze 24/7 te pompen en te knijpen met haar buik?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:02

Zam_Cas schreef:
Mijn dierenarts gaf destijds aan dat mijn paard veel meer tijd nodig had om medicatie op te nemen omdat hij uitgemergeld was. Hij heeft een langere kuur gehad en bewust geen hogere dosering omdat zijn lichaam dat niet aan gekund had. Die langere kuur was echt nodig voor hem en pas veel later dan bij en gezond paard, zag de dierenarts verbetering.
Kan dat bij Nosey ook zo zijn? En wat zegt Laura van Paard in Nood?

Dit was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Het lijkt erop dat jouw dierenarts alles wil doen zoals het bij een gezond paard zou gaan. Maar Nosey staat al met 1-0 achter en het lijkt me alleen maar logisch dat alles bij haar langer duurt. Zolang zij vooruit gaat, is dat de goede weg. En ik snap dat je haar niet nodeloos wil laten lijden, dat moet ook niet en wij moeten alles inschatten van foto's en wat jij hier verteld.
Maar als ik dan op de foto's zie dat ze zo alert is en nu al iets aangekomen lijkt, waarom moet het dan perse zo snel aanslaan? Ze loopt er al heel lang mee rond, dus het zal ook meer tijd nodig hebben. Ze heeft het nu heerlijk en volgens mij kwaliteit van leven, dus vanwaar die haast ineens?

Uit jouw beschrijving krijg ik het idee dat de dierenarts allang de keus heeft gemaakt om haar in te slapen, liever vorige week, dan volgende week.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:06

Els1984
Dat gevoel krijg ik ook.
Is dat paard dat ze liever in dit land niet hebben mooi opgeruimd.
Hij weet steeds niet wat te doen, maar dit weet hij wel zeker.

Een paard dat nog zo vecht, elke dag wat vooruitgaat, met zo'n blije indruk.... daar zou ik het persoonlijk niet bij kunnen.
Niet nu althans

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:24

Ik ben benieuwd wat Laura hiervan vind.

Ik zou dit dier ook meer tijd gunnen. Een gezond paard neemt iets idd binnen een week vaak wel op...eentje die met 1-0 achter staat heeft langer nodig.

Jij beslist tevens nog altijd zelf of je doorgaat of laat inslapen, en niet jouw dierenarts.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:31

Ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij bovenstaande berichten. :j

Het dier komt van ver, vertoont een enorme portie leeflust.

Mijn tinker had allergische astma maar functioneerde daar gewoon mee voor jaren. Niet de perfecte ademhaling maar het hinderde hem niet in zijn leven. Pas op het laatst was het klaar door een conbinatie van dingen waaronder zware mist waardoor hij nagenoeg geen lucht meer kreeg en zijn levenslust ook in een keer verdween.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:33

Ja sorry ook voor mij voelt het niet goed, ik ga mee met bovenstaande posts en ik ben normaal wel van het snel inslapen maar hier voelt het als onvermogen van een dierenarts die te weinig kennis heeft voor dit soort paarden. Ik zou Laura vragen om advies.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:44

Ik denk ook niet dat Nosey momenteel paard-onwaardig is. Ze doet het goed, ze is al enorm bijgetrokken lichamelijk, ik zou ook eerder opteren om lagere dosissen over langere periode te geven. Laat ze eerst bijtrekken op gewicht en de randvoorwaarden oke krijgen, dan komen die longen wel als ze er weer klaar voor is. Maandag keuze tot inslapen vind ik wel heel kort, en cortisone etc is een behoorlijke aanslag op het lichaam, laat staan op eentje in deze toestand ...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:49

Ik sluit me er ook bij aan.
Ze is aan de buikfoto's te zien al zo aan het opknappen ... en die levendige blik in haar ogen ...

Natuurlijk, wij hebben mooi praten van achter onze computer.
Geen idee hoe hoog het kostenplaatje ondertussen al oploopt voor Nosey. Dus, ik neem aan dat ook dat aspect niet onbelangrijk is op termijn.

Maar de beslissing om nu maandag er al een streep onder te trekken bij uitblijvend resultaat, vind ik ook een vreemde reactie van de dierenarts.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:50

pien_2010 schreef:
Ja sorry ook voor mij voelt het niet goed, ik ga mee met bovenstaande posts en ik ben normaal wel van het snel inslapen maar hier voelt het als onvermogen van een dierenarts die te weinig kennis heeft voor dit soort paarden. Ik zou Laura vragen om advies.

Die indruk krijg ik ook, oa door de reacties van andere bokkers uit Zweden. De dierenarts(en?) daar zijn blijkbaar niet allemaal even capabel..

In een eerdere reactie had ik dit al geschreven, maar mijn paard met COPD heeft er minstens één jaar over gedaan om verbetering aan de longen te vertonen. In die tijd stond hij volledig buiten, schuilstal met zaagsel/rubber tegels en kreeg ondersteunende medicatie. Tijdens opstoten (bv pollenseizoen) tijdelijk cortisonenkuren. Longen hebben wel even de tijd nodig om te verbeteren, kan je op een weekend toch geen verschil in verwachten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:51

Is er een bronchoscopie/endoscopie van de luchtpijp en eerste gedeelte van de longen gemaakt, Lyona?

Zo nee, is dat een goede manier om de schade aan de luchtwegen vast te stellen. Bij mijn paard leverde dat, naast de andere testresultaten, de diagnose COPD op en kon er een behandelplan gemaakt worden.

Duhelo schreef:
Ik denk ook niet dat Nosey momenteel paard-onwaardig is. Ze doet het goed, ze is al enorm bijgetrokken lichamelijk, ik zou ook eerder opteren om lagere dosissen over langere periode te geven. Laat ze eerst bijtrekken op gewicht en de randvoorwaarden oke krijgen, dan komen die longen wel als ze er weer klaar voor is. Maandag keuze tot inslapen vind ik wel heel kort, en cortisone etc is een behoorlijke aanslag op het lichaam, laat staan op eentje in deze toestand ...

Niet/slecht kunnen ademen is ook een erg grote aanslag. Vooral als ze bij iedere ademhaling moeten pompen. Dat vergt bakken energie. Dus in die zin kan ik de keuze voor corticosteroïden best begrijpen. Het ligt vooral aan de resultaten van eerdere onderzoeken, en die resultaten kennen we niet.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 12:52

Dank weer voor jullie betrokken reacties. Jullie hebben allemaal gelijk. En tegelijk is ieder geval uniek. Op dit moment, na 2 heel zware weken met Nosey, waarin ik leef tussen hoop en angst, heb ik eindelijk, op zeer nadrukkelijk aandringen van de DA, een grens getrokken.
Nosey is heel erg ziek. Ik heb tot nu toe dat niet echt vol onder ogen willen zien en bleef vasthouden aan mijn hoop en optimisme. Ik heb toch zeker niet een dier helemaal naar Zweden gehaald om het hier op te geven en haar te laten inslapen?
Maar na uren praten met de dierenarts en Laura ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet eerlijk is om Nosey zo te laten vechten voor elke hap lucht. Ze moet een goede kans op genezing hebben.
En dan is haar magerheid niet het probleem, zelfs niet de lever of de piro. Het zijn haar longen.
De DA kon gisteren voor het eerst geluid horen in het onderste deel van de longen. Dat is heel goed nieuws, maar als dit het enige resultaat zou zijn, dan zou Nosey nooit in de kudde kunnen integreren. Ze zal nooit kunnen draven en dus altijd alleen staan. Het ademhalen is heel zwaar voor haar, ze perst iedere ademhaling eruit wat heel veel energie kost. Haar hele buik trekt elke ademhaling extreem in.

De longen en ademhaling hebben dus eerste prio om aan te pakken. En de enige remedie daarvoor is Cortizone in combinatie met nog meer anti biotica, wat binnen 24 uur al echt verbetering moet laten zien. De DA heeft erg duidelijk gemaakt dat als er maandag geen GROTE verbetering is, dat zij haar autoriteit gaat inzetten en uit dierenwelzijn Nosey gaat laten inslapen. Dat recht hebben dierenartsen in Zweden.

We hebben er lang en goed over gepraat en aan het eind van het gesprek was ik het met haar standpunt eens, al was het met een zwaar hart. Laura is het hier ook mee eens.

Pas een paar uur later kon ik een update schrijven en die was wat kort door de bocht en negatief in toon (sorry daarvoor), niets in mij wil Nosey laten inslapen. Ik wil voor haar knokken, haar een prachtig leven geven. Maar zonder werkende longen gaat dat niet.

Emotioneel is dit heel zwaar. Durf ik te hopen dat zij opknapt? Ja en nee. Ik vind het afwachten vreselijk moeilijk. Elk uur kijk ik of ze al beter ademt. Ik wil het zo graag. Maar de realiteit zou anders kunnen zijn en daar bereid ik mezelf ook op voor.

Mocht de behandeling aanslaan, dan gaan we vol de verdere behandelingen in. Ze heeft nu een sterk supplement, uit de kliniek van Laura, wat haar helpt aansterken en haar bloedarmoede en lever helpt verbeteren. Daarnaast zullen we de zware piro behandeling gaan doen en alles wat nog aan haar gefixt moet worden. En daar kijk ik naar uit. Dit niks doen en wachten is een regelrechte hel. DAn weer hoop, dan weer berusting, dan weer verdriet. We moeten deze dagen gewoon doorkomen. Ik zal jullie op de hoogte blijven houden van elke verandering. Verder kan ik ook niet zoveel meer doen.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:04

Drie dagen voor grote veranderingen bij een paard wat zo uitgemergeld is dat elke verandering enorm is. Zowel lichamelijk en geestelijk. Ik zou me enorm voor het blok gezet gevoeld hebben. Maar ik ben niet objectief merk ik. Ik begrijp jou ook absoluut, ik ben er niet op uit je aan te vallen op de keuzes die je maakt en moet maken.
Het grijpt me alleen enorm aan dat dat snoetje niet meer tijd krijgt wat haar lichaam waarschijnlijk echt nodig heeft. Alles gaat zoveel trager.

Heel veel sterkte! Mijn duimen draaien!
Laatst bijgewerkt door Zam_Cas op 22-11-24 13:37, in het totaal 3 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:04

Sterkte, Lyona :(:). De duimen draaien dat Nosey toch opknapt.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:21

Zam_Cas schreef:
Drie dagen voor grote veranderingen bij een paard wat zo uitgemergeld is dat elke verandering enorm is. Zowel lichamelijk en geestelijk. Ik zou me enorm voor het blok gezet hebben. Maar ik ben niet objectief merk ik. Ik begrijp jou ook absoluut, ik ben er niet op uit je aan te vallen op de keuzes die je maakt. Het grijpt me alleen enorm aan dat dat snoetje niet meer tijd krijgt wat haar lichaam waarschijnlijk echt nodig heeft. Alles gaat zoveel trager.

Helemaal mee eens.

Geloof me, ik weet hoe zwaar het is om weinig lucht te krijgen. Dat put uit. En tegelijk: ze is dit gewend, want het is al lange tijd zo. Het grote verschil is dat ze nu goede zorgen krijgt. Verwachten dat dit binnen een paar dagen is opgelost, is niet realistisch en eigenlijk is de beslissing dus al genomen, maar stel je het even uit tot maandag. Ik las mee in dit topic omdat ik het mooi vond dat dit paard, dit individu, een kans kreeg. Maar ik heb niet het idee dat ze die echt heeft gekregen.

Ik snap dat het heel zwaar is voor jou en ik wil je heel veel sterkte wensen. Ik geloof oprecht dat je je probeert te doen wat het beste is en dat zijn niet altijd de fijnste beslissingen. Sterkte!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:34

Lyona heel veel sterkte. :knuffel:

Het klinkt mij meer als de dierenarts laat jou geen keuze en je moet wel wil je niet in de problemen komen met de autoriteiten.
Imo ogen hoef je geen uren te praten wil je achter een bepaald standpunt kunnen staan als je daar zelf ook voor bent. Dan ben je imo gewoon omgepraat en moet je wel...

Nee ik vind het voor nu niet eerlijk voor nosey, maar begrijp dat jij je er bij neer moet gaan leggen.
Veel sterkte :knuffel: