Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:33

Vergeet ook niet in dit topic dat er wat leeftijdsverschillen zijn, dat de progressie en tempo daarom soms ook verschil in zit. Die van mij is dit jaar 4.

Wij hadden vandaag dressuurles van de juf waarbij ik met mijn vorige pony altijd reed.
Ze heeft echt gelopen alsof t een olympische prestatie was. Ze deed zo hard haar best!

Ik vind het nog best pittig rijden zo’n jong paard. Mijn vorige had veel lichamelijke issues en was van nature nooit te diep of achter de loodlijn. Eerder tdh of keurig horizontaal.
Reina kruipt er snel achter, kan zich enorm dubbelvouwen. Wat nu ook de reden is van de dubbele teugel. Maar daar in tegen is het ook weer een type die veel sneller en fijner de hand zoekt en heel lichtgevoelig in verbinding is als ze wel halslengte heeft.

Dus het is veel handjes naar voor en aanvullen met wat been. :=

Daarna hebben we voor de eerste keer gedoucht. Dat is echt nog een grote boos. Tonnetje rond stond ze op de wasplaats :+

En daarna zag ik dat er een tand los zat, ze deed zo moeilijk met haar hoofd. Met als cadeau het baby snijtandje!

Afbeelding

Afbeelding

Waidida

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:46

Ik ben benieuwd of sommigen van jullie zich ook herkennen hierin:
Het is voor mij de eerste keer beleren en ik sta er echt versteld van hoe verschillend ik nu te werk ga tegenover hoe ik het allemaal voor me zag in het begin.
Ik wilde voornamelijk gaan longeren en dubbele lijnen doen en zo mooi dressuuratig opbouwen.
Maar ik merk dat ik nu toch meer en meer gewoon los in de bak met hem aan het werk ga en op mijn lichaamshouding met hem train.
Ik merk dan ook dat hij heel makkelijk kan tonen als het emmertje vol zit. Waar hij als ik hem vast heb dan vaak op volle kracht wegsprint gaat hij nu gewoon even met zijn billen naar mij staan. Dan weet ik meteen dat hij even rust nodig heeft. Ik ben echt enorm blij dat ik dit avontuur aangegaan ben want het is zo leerzaam.

Ps: als er iemand trouwens tips heeft voor een hekkensloper, ze zijn allemaal welkom. Kennelijk wil de kleine heel graag op het gras :+

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:20

Hier gaat het ook ineens heel snel.

Afgelopen maandag heb ik er voor het eerst (weer) opgezeten, toen is hij lekker 4 dagen vrij geweest en vandaag was ik eigenlijk van plan heb met zadel op alleen even over het terrein te werken met dressuur aan de hand, maar dit ging zo lekker dat ik na een drafje had besloten ook maar ff een rondje te draven dus er in het longeerrondje. Daar dus opgestapt en even links en rechtsom gedraafd dit ging zo goed dat ik heb hek heb open gegooid en mijn eerste "buitenrit" over eigen terrein heb gemaakt. Dit ging echt PERFECT.

(Maar die van mij is ook bijna 4 en vorig jaar heb ik dus al het een en ander met hem gedaan. Alleen toen liep het alles behalve lekker en ben ik dus ook echt het longeerrondje nooit uitgeweest en heb ik er ongeveer 10 keer of opgezeten (bitloos) omdat hij het bit absoluut niet accepteerde. Maar toen deed ik mij best om de andere uit het "Paarden die in 2024 beleerd gaan worden" bij te houden en toen heb ik sommige tussenstappen nog al afgeraffeld, waar ik nu wel de tijd voor heb genomen en dat scheelt dus echt de halve wereld!)

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:31

Waidida schreef:
Het is voor mij de eerste keer beleren en ik sta er echt versteld van hoe verschillend ik nu te werk ga tegenover hoe ik het allemaal voor me zag in het begin.
Ik wilde voornamelijk gaan longeren en dubbele lijnen doen en zo mooi dressuuratig opbouwen.
Maar ik merk dat ik nu toch meer en meer gewoon los in de bak met hem aan het werk ga en op mijn lichaamshouding met hem train.
Ik merk dan ook dat hij heel makkelijk kan tonen als het emmertje vol zit. Waar hij als ik hem vast heb dan vaak op volle kracht wegsprint gaat hij nu gewoon even met zijn billen naar mij staan. Dan weet ik meteen dat hij even rust nodig heeft. Ik ben echt enorm blij dat ik dit avontuur aangegaan ben want het is zo leerzaam.

Ps: als er iemand trouwens tips heeft voor een hekkensloper, ze zijn allemaal welkom. Kennelijk wil de kleine heel graag op het gras :+

Ik herken dit wel deels. Ik ben nu heel veel met grondwerk bezig en zodra ik Buck aan een touwtje heb zitten vindt ie alles veel ingewikkelder, dus nieuwe dingen introduceren doe ik vooral spelenderwijs als hij zelf komt vragen om aandacht. Maar aan de leadrope is voor hem nu ook wel duidelijk iets doen. Dus dat is ook wel makkelijk.

Oh en ik weet niet wat voor hekken je hebt, maar ik heb een flinke dosis stroom voor hem aan moeten schaffen, want hij stond ook meer op de plekken waar hij niet hoort, dan waar hij wel hoort. Ik denk dat uitdaging geven in z’n normale verblijf ook kan helpen, maar dat is natuurlijk niet altijd allemaal zo mooi te realiseren als je misschien zou willen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:38

Ieder paard is verschillend dus verschillende aanpakken kunnen dan het beste werken. En er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is geen 1 aanpak die heilig is. Je komt op zoveel manieren op het gewenste resultaat

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:40

kruimellover schreef:
Waidida schreef:

Ik herken dit wel deels. Ik ben nu heel veel met grondwerk bezig en zodra ik Buck aan een touwtje heb zitten vindt ie alles veel ingewikkelder, dus nieuwe dingen introduceren doe ik vooral spelenderwijs als hij zelf komt vragen om aandacht. Maar aan de leadrope is voor hem nu ook wel duidelijk iets doen. Dus dat is ook wel makkelijk.

Oh en ik weet niet wat voor hekken je hebt, maar ik heb een flinke dosis stroom voor hem aan moeten schaffen, want hij stond ook meer op de plekken waar hij niet hoort, dan waar hij wel hoort. Ik denk dat uitdaging geven in z’n normale verblijf ook kan helpen, maar dat is natuurlijk niet altijd allemaal zo mooi te realiseren als je misschien zou willen.

Wij hebben een soort paddock in de weide, en het is vaak de planken die breken omdat meneer erover heen hangt om aan het gras te kunnen. Ook al staat er nog een draad boven (heeft geen stroom maar het idee deed voor de andere paarden al genoeg). We gaan vanaf volgende week een nieuw hekwerk zetten, want dit os nu echt wel verouderd. Maar we gaan ook daar meer stroom voorzien.
Ik kijk ook zeker naar die verrijking, maar vaak vind hij speelgoed enzo dan weer niet interessant

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:29

Saaams schreef:
QueenBeeBee schreef:
Mooi gezegd en helemaal eens!

Mijne wordt 4 in april en ik ben echt nog niet ver. Longeren vindt ze al ingewikkeld en ik kan eigenlijk pas sinds deze maand haar overal aanraken op haar lijf. Dus het heeft tijd nodig en dat is prima.

Ik krijg vaak de vraag wanneer ik er op ga. En zeg dan altijd;

Ik wil een bomproof paard creëren, die gewoon met bouwzeil omgeknoopt op haar gemak de baan rond gaat in galop op mijn kleinste hulpen.

Mijn lijf is helaas best heel slecht dus ik kan geen extra of onnodige risico’s lopen. Vandaar dat ik echt een braaf paard hoop te ontwikkelen :D

Ik snap dat jij na alle ellende met je lichaam en je vorige merrie een gegarandeerd brave wil.

Ga je haar zelf zadelmak maken of weer weg brengen?

Gek genoeg hoop ik haar zelf Zadelmak te maken met hulp van mijn fantastische grondwerk juf :D

Maar heb ook wel heel sterk in mijn achterhoofd zitten dat ik de man bel die mijn vorige merrie zadelmak heeft gemaakt, om er de eerste keren op te klimmen of wat door te rijden.

Het ligt er erg aan hoe Roos het oppakt en vooral ook hoe en of mijn lijf wat gaat opknappen

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:31

Manny schreef:
Wat gaan sommige van jullie snel hier!

Ik ga die van mij ook laten dekken hoor. Ze heeft nu haar eerste hengstigheid, en wil vanaf eind april gaan kijken of het lukt om haar drachtig te krijgen. Afhankelijk natuurlijk van haar cyclus. Hoop ook dat ze van het moeder worden mentaal wat kan groeien.

Voor nu zijn wij nog druk bezig met het trailer laden, zoveel facetten die we daarbij tegen komen waar we later profijt van gaan hebben. Daarnaast af en toe longe/grond werk.
En heb haar voor nu aangemeld bij de laatste EPTM van het jaar, dus ze zal pas in oktober onder het zadel komen.

Klinkt goed en wat leuk de EPTM! Ik heb daar ook wel eens naar gekeken dus ben heel benieuwd naar jouw ervaringen straks

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:34

Saaams schreef:
Vergeet ook niet in dit topic dat er wat leeftijdsverschillen zijn, dat de progressie en tempo daarom soms ook verschil in zit. Die van mij is dit jaar 4.

Wij hadden vandaag dressuurles van de juf waarbij ik met mijn vorige pony altijd reed.
Ze heeft echt gelopen alsof t een olympische prestatie was. Ze deed zo hard haar best!

Ik vind het nog best pittig rijden zo’n jong paard. Mijn vorige had veel lichamelijke issues en was van nature nooit te diep of achter de loodlijn. Eerder tdh of keurig horizontaal.
Reina kruipt er snel achter, kan zich enorm dubbelvouwen. Wat nu ook de reden is van de dubbele teugel. Maar daar in tegen is het ook weer een type die veel sneller en fijner de hand zoekt en heel lichtgevoelig in verbinding is als ze wel halslengte heeft.

Daarna hebben we voor de eerste keer gedoucht. Dat is echt nog een grote boos. Tonnetje rond stond ze op de wasplaats :+

En daarna zag ik dat er een tand los zat, ze deed zo moeilijk met haar hoofd. Met als cadeau het baby snijtandje!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ja man, jonge paarden rijden is echt hard werken :))

Zo schattig die tand!

Ik ben nieuwsgierig en leer graag: wat is dan de meerwaarde of handigheid van dubbele teugel?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:35

Waidida schreef:

Ja snap je helemaal maar juist super mooi toch dat je zo goed kijkt naar wat je paard nodig heeft en daarop aansluit :j

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:36

DDDara schreef:
Hier gaat het ook ineens heel snel.

Afgelopen maandag heb ik er voor het eerst (weer) opgezeten, toen is hij lekker 4 dagen vrij geweest en vandaag was ik eigenlijk van plan heb met zadel op alleen even over het terrein te werken met dressuur aan de hand, maar dit ging zo lekker dat ik na een drafje had besloten ook maar ff een rondje te draven dus er in het longeerrondje. Daar dus opgestapt en even links en rechtsom gedraafd dit ging zo goed dat ik heb hek heb open gegooid en mijn eerste "buitenrit" over eigen terrein heb gemaakt. Dit ging echt PERFECT.

(Maar die van mij is ook bijna 4 en vorig jaar heb ik dus al het een en ander met hem gedaan. Alleen toen liep het alles behalve lekker en ben ik dus ook echt het longeerrondje nooit uitgeweest en heb ik er ongeveer 10 keer of opgezeten (bitloos) omdat hij het bit absoluut niet accepteerde. Maar toen deed ik mij best om de andere uit het "Paarden die in 2024 beleerd gaan worden" bij te houden en toen heb ik sommige tussenstappen nog al afgeraffeld, waar ik nu wel de tijd voor heb genomen en dat scheelt dus echt de halve wereld!)

Gaaf!! *\o/*

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:38

Die van mij is ook bijna 4 en die kan ik nu eindelijk overal aanraken zonder dat ze er stress van krijgt :+

We zijn nu begonnen met longeren. Op zich kende ze dat al maar leek ze wat nerveus te worden. Dus dat wil ik eruit hebben

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 06:53

Mijn kleintje doet het ook goed. Hij moet nog 3 worden en gecastreerd worden dus we doen het heel rustig aan. 3e keer gelongeerd (en iets van 10 min dus stelt niks voor), meer even werken aan de stemhulpen. Even dekje erop gehad. Op stal even zadeltje erop gelegd. Hij lijkt kuikenmak, maar het is 100% z'n moeder, zo introvert als wat. Je hoort de radertjes in z'n koppie nog net niet bezig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 07:46

QueenBeeBee schreef:
Saaams schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ja man, jonge paarden rijden is echt hard werken :))

Zo schattig die tand!

Ik ben nieuwsgierig en leer graag: wat is dan de meerwaarde of handigheid van dubbele teugel?

De meerwaarde is dat we bitloos rijden, maar steeds proberen iets meer over te gaan naar verbinding op/naar het bit. Maar dat bij paniek of hoofd omhoog ik nog niet direct aan het bit hang.
Zo kunnen we langzaam werken naar vertrouwen op het bit en de ruiterhand.
Bitloos blijft ze nu soms teveel zoeken bovenin en volledig op bit loopt ze er achter. Dus een werkende tussenweg voor beide.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:45

Waidida schreef:
Wij hebben een soort paddock in de weide, en het is vaak de planken die breken omdat meneer erover heen hangt om aan het gras te kunnen. Ook al staat er nog een draad boven (heeft geen stroom maar het idee deed voor de andere paarden al genoeg). We gaan vanaf volgende week een nieuw hekwerk zetten, want dit os nu echt wel verouderd. Maar we gaan ook daar meer stroom voorzien.
Ik kijk ook zeker naar die verrijking, maar vaak vind hij speelgoed enzo dan weer niet interessant

Haha dat speelgoedverhaal herken ik ook heel erg. Op ontdekking of een van de baasjes of meiden pesten is veel leuker dan speelgoed. :')

Wat mooi om hier ook zo duidelijk te lezen dat iedereen probeert een goede weg te vinden die voor het betreffende paard werkt. Chapeau! _/-\o_

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:09

Moeders heeft voor het eerst op Beer gezeten en gestapt! Afbeelding

Hij heeft geen stap verkeerd gezet, fijn om te zien dat al het voorbereidend werk goed uitpakt. Dit is de 3e keer met iemand erop

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:02

Ik lees vooral nog mee, wilde eigenlijk iemand anders bezig laten gaan met hem omdat ik mezelf te zwaar vind maar heb mezelf nu een gewichtsdoel gesteld, ga (samen met hem) veel wandelen en misschien hardlopen tot ik onder dat doel zit en dat hopelijk voor de zomer, zodat we in de zomer samen het rijden kunnen oppakken. Wel onder begeleiding maar hij is zo braaf dat ik het zelf aandurf.

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:45

Wat gaaf om iedereen zo te volgen zeg!

Hier een eerste stapje gezet op onze nieuwe stal. Gelongeerd in de super grote longeerkraal, en meneer probeert al wel nieuwe dingen uit….
Omdraaien enzo, geen ruimte om zelf even afgeleid te raken want dan gaat het rondje opeens de andere kant op
Maar goed, na 3 keer proberen was het toch even niet zo leuk meer haha en goed afgesloten

Vandaag gaan we het eens proberen met een hoofdstel, en dan mag hij een weekje weer wat rustiger aan doen. Hij krijgt nog steeds genoeg nieuwe indrukken dus stapje voor stapje

Ik vroeg mij wel af of er hier mensen zijn die al met dubbele lijnen longeren, en hoe heb je dat de eerste keer aangepakt? Erg benieuwd omdat ik dat binnenkort wel wil introduceren (stuur/druk op bitje)Afbeelding
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:53

SunnyDayss schreef:
Wat gaaf om iedereen zo te volgen zeg!

Hier een eerste stapje gezet op onze nieuwe stal. Gelongeerd in de super grote longeerkraal, en meneer probeert al wel nieuwe dingen uit….
Omdraaien enzo, geen ruimte om zelf even afgeleid te raken want dan gaat het rondje opeens de andere kant op
Maar goed, na 3 keer proberen was het toch even niet zo leuk meer haha en goed afgesloten

Vandaag gaan we het eens proberen met een hoofdstel, en dan mag hij een weekje weer wat rustiger aan doen. Hij krijgt nog steeds genoeg nieuwe indrukken dus stapje voor stapje

Ik vroeg mij wel af of er hier mensen zijn die al met dubbele lijnen longeren, en hoe heb je dat de eerste keer aangepakt? Erg benieuwd omdat ik dat binnenkort wel wil introduceren (stuur/druk op bitje)[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik doe zelf nog niet dubbele lijnen maar ik denk dat je op YouTube op het kanaal 'feline fauve' wel een video over kan vinden. De serie heette 'pup naar paard' en het is de 3e video volgens mij. Ik weet niet of je hier wat aan hebt?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:18

Ik longeer regelmatig met dubbele lijnen. :)
Begonnen met een trainingshalster, daarna trainingshalster door bitringen gehaald zodat er iets druk op het bit kwam. Vervolgens de lijnen aan zowel bit als neusriem geklikt (heb een clickbridle met halster eronder) en nu enkel op bit.

Scheelde echt enorm toen er eenmaal iemand op ging, hij kende dat allemaal al.

Afbeelding

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:03

Ik ga ook dubbele longe doen.
In een afgezette longeercirkel ( bij mij een vierkant)

Eerst enkele longe
Vervolgens: Bij grondwerk hem ook "changing eyes" leren (Parelli) zodat hij zich niet rot schrikt als hij een longe achter zijn billen voelt.
Dan: dubbele longe: binnenste eerst gewoon rechtstreeks van paardemond naar mensenhand zoals bij gewoon longeren. De buitenste longe van mond naar longeersingel gewoon over de rug naar mensenhand. Die buitenste longe hangt er nu grotendeels voor de parade bij.

Vervolgens : dubbele longe: binnenste zoals hiervoor, buitenste achter de billen. Als het paard panikeert, laat je gewoon de buitenste longe vallen. Als je het paard in de juiste richting kunt houden, zal dat geen probleem geven.

Pas als dit echt goed gaat, werken we in een kleine piste en nemen we het sturen er geleidelijk bij.
Dan pas steek ik de binnenste longe ook door de longeersingel, ( of stijgbeugels) en zijn we klaar voor het echte werk.

Je merkt dat we heel veel kleine stapjes nemen, gemakkelijk voor het paard en je hebt zelf ook het gevoel dat je elke sessie een stapje vooruit hebt gezet.

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:29

koend schreef:
Ik ga ook dubbele longe doen.
In een afgezette longeercirkel ( bij mij een vierkant)

Eerst enkele longe
Vervolgens: Bij grondwerk hem ook "changing eyes" leren (Parelli) zodat hij zich niet rot schrikt als hij een longe achter zijn billen voelt.
Dan: dubbele longe: binnenste eerst gewoon rechtstreeks van paardemond naar mensenhand zoals bij gewoon longeren. De buitenste longe van mond naar longeersingel gewoon over de rug naar mensenhand. Die buitenste longe hangt er nu grotendeels voor de parade bij.

Vervolgens : dubbele longe: binnenste zoals hiervoor, buitenste achter de billen. Als het paard panikeert, laat je gewoon de buitenste longe vallen. Als je het paard in de juiste richting kunt houden, zal dat geen probleem geven.

Pas als dit echt goed gaat, werken we in een kleine piste en nemen we het sturen er geleidelijk bij.
Dan pas steek ik de binnenste longe ook door de longeersingel, ( of stijgbeugels) en zijn we klaar voor het echte werk.

Je merkt dat we heel veel kleine stapjes nemen, gemakkelijk voor het paard en je hebt zelf ook het gevoel dat je elke sessie een stapje vooruit hebt gezet.

Wauw mooie uitleg, dankjewel!
Denk dat dat ook veel gezonder is voor zn koppie, om iedere keer een kleine verandering toe te voegen ipv zo’n groot eng ding gelijk

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:46

Oh ja ik vergat te melden dat ik ook in de cirkel begonnen ben hoor

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:04

Wat gaan jullie allemaal lekker.
Gister ben ik wandelend met hem het bos in geweest dit ging eigenlijk heel erg goed.
Ik heb vandaag weer aan de hand gewerkt, daarna even een galopje aan de longe (dat vind hij met zijn grote lijf nog erg lastig, maar ging vandaag erg goed) en vervolgens ben ik weer even in het longeerrondje opgestapt en heb ik gestapt en gedraafd.
Super te vrede weer, al met al zijn we wel even bezig geweest dus morgen is hij lekker vrij.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 19:28

Vandaag lekker wezen wandelen!
Afbeelding