Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:07

_San87_ schreef:
Nog wat hoogstandjes van vandaag:

[ [url=m/YQiBjA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JGNr9b.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XdajKz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Qw8yeX.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een kreupel paard:
[ [url=m/t3hUmU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niks over dierenarts erbij en of het paard okay is.

Kreupel paard? Maar die dieren zijn dit landschap toch gewend???????? * sarcasme uit *

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:26

Suliko schreef:
Ik denk oprecht dat deze lichtgekleurde pony tussen de 1.10-1.20 is. Echt belachelijk, dit kan toch niet.
Wat Elisa zegt, maar zelfs voor mij met 1.62 en minder dan 50 kg wegen zou ik dit hetzelfde vinden als dat ik op een shetlander zou stappen en dat zou niet eens in me opkomen. :n

Ik reed als tiener op een Haf, ouderwets type, Oostenrijks brandmerk, en die was 1:32, en dat oogde veel hoger dan de pony's van de Derby... :j
Dus je hebt zomaar gelijk.

Deze pony's zijn eerder vergelijkbaar met Dartmoor pony's, en die zijn 1:16-1:27.

herr_balou

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:30

Blij om te lezen dat ik niet de enige ben die dit evenement niet om aan te gluren vind.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:53

Ik las ergens dat ze nu paarden uitgeloot krijgen ipv zelf kiezen, voor mijn gevoel nu daarom ook veel meer combis groot/klein. T zou eerlijker zijn zodat de 1e ruiters niet altijd de beste hebben...
Ergens snap ik dat maar dan moet of het gewicht en de lengte sowieso omlaag of grotere pony's (wat denk ik niet veel rondloopt).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:54

of gewoon afschaffen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:55

Mijn ijdele hoop is toch dat mensen even naar zichzelf kijken, dan naar de paardjes, dan weer naar zichzelf. En dat er dan enkele radartjes beginnen draaien dat dit misschien niet helemaal een strak idee is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:24

Ik dacht ook dat ze zelf konden kiezen. Dat zou natuurlijk wel schelen denk ik.

Nog wat beeldmateriaal.

Pony met een aandoening aan de achterbenen waar nog weinig over bekend is. DSLD. Je ziet het aan de zeer weke koten en het rechte achterbeen. Hier moet je sowieso niet meer op willen zitten.
https://www.instagram.com/p/C-h1HAdtjdc ... BiNWFlZA==

Afbeelding
Afbeelding

Aardige karperrug, meot je ook niet op willen zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:52

Arm paard
... Wat de karperruggen betreft, die kunnen ook een teken zijn van te weinig bespiering, de paarden doen het hele jaar niets bijzonders , behalve in de kudde lopen, maar doelmatig trainen onder het zadel is er niet bij, ze worden hooguit af en toe uit de kudde geplukt, en bereden.. kun je nagaan, ineens moeten ze tientallen kilometers lopen met een lang mens plus bepakking, nagenoeg ongetraind..
Karperruggen kunnen verbeteren door regelmatige doelgerichte training, tenzij er nog iets anders speelt qua gezondheid.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:05

Zomaar weer wat foto's van vandaag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:09

Pfft dat paard wat zich laat vallen met opstijgen.. |( wordt daar gewoon verdrietig van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:15

Ja, echt bizar ;(.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:18

Slim paard, heb ook zo'n paard gekend. En m'n eigen paard ging gewoon rollen op de brandgang als we daar liepen. Moest ik maken dat ik eraf kwam. Heeft zadel geen goed gedaan.

Ik ben ook wel kritisch nu jullie de afschuwelijkste foto's hier hebben gedeeld. Die zag ik eigenlijk eerder nooit voorbij komen. Maar dat heeft me mijn mening wel doen bijstellen.

Moet echter zeggen dat ik de meeste foto's, afgezien van de eerste vier, in de serie hierboven wel mee vind vallen, maar ja, ik was altijd IJslanderruiter dus ook mishandelaar.
Laatst bijgewerkt door mysa op 12-08-24 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:21

Diegene die op het zich vallende paard zit is zo te zien een local, de beoogde ruiter staat erbij te kijken. Het paard heeft ook een extra touw door de mond en over de neus.
Wat een wild west taferelen zeg..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:32

Wild oost tafereel bedoel je :)
Maar ik vind het wel geweldige paardjes!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:58

Marigold schreef:
Diegene die op het zich vallende paard zit is zo te zien een local, de beoogde ruiter staat erbij te kijken. Het paard heeft ook een extra touw door de mond en over de neus.

Is inderdaad de herder die er eerst opstapte.
Pony was het er niet mee eens dus is weer afgezadelt en een andere geloot.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:12

Marigold schreef:

Wild west, wat je zegt. Daar zou je als beter wetende Westerse toch niet aan mee moeten willen werken, zou je denken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:15

De "goede getrainde en prima voorbereide paarden" lijken toch iets minder goed getraind en voorbereid, zo zien we de afgelopen dagen :\

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:23

En het gaat ook niet om een enkele ruiter die wat te lang is of een ongelukkig plaatje van een bok. Elke dag zijn dit soort beelden gemaakt, structureel veel te lange westerlingen die voor hun eigen glorie eens lekker avontuurlijk zitten te doen. Dat laatste vind ik het ergste, niet of de ruiters nu ‘voor het plaatje’ te lang zijn of er een enkel scherp bit in hangt. Maar verwende westerlingen die hun westerse waarden overboord gooien om te pochen met een avontuur, zichzelf willen uitdagen of tegen komen… Zouden bovenstaande foto’s op een endurance in Nederland gemaakt zijn dan was de verontwaardiging de pan uit gesprongen, heel hippisch Nederland op zijn kop. Maar omdat t andermans pony’s zijn en een land waar men niet zo ’moeilijk ‘ doet is dit prachtig. Zelfs op bokt heeft dit nog liefhebbers die stipjes kijken :roll: onbegrijpelijk.
Laatst bijgewerkt door Mars op 12-08-24 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:26

Ik vind het ook vreemd dat Bokt hier een platform voor bied. Dierenmishandeling is toch verboden op Bokt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:26

prompter schreef:
De "goede getrainde en prima voorbereide paarden" lijken toch iets minder goed getraind en voorbereid, zo zien we de afgelopen dagen :

Ja die worden gewoon uit de kudde geplukt, niks opbouwen..en waarschijnlijk als ze stuk gereden worden is er na deze race geen enkele medische zorg meer.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:43

Captain schreef:
Ik vind het ook vreemd dat Bokt hier een platform voor bied. Dierenmishandeling is toch verboden op Bokt?

_/-\o_

Snap echt niet hoe mensen dit goed kunnen blijven praten.

Volgende argument is straks 'maar de oren staan naar voren'.
Ja dat vallende paard deed dat vast uit plezier.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:48

Captain schreef:

Ik ben ook verbaasd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:32

Het is in één woord schandalig, stelletje rijke westerlingen die met hun geld wapperen om kleine, zielige paardjes te huren waar ze urenlang op gaan zitten om hun eigen ego te strelen voor wat foto's.
Deze mensen kunnen beter een hobby zoeken zonder dieren, probeer eens een fiets!

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:42

Ik vind die hele derby indruisen tegen het welzijn van een paard.
En dat er dan mensen zijn die dit willen, neem een HobbyHorse en loop dat hele poedersuiker eind zelf.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 16:46

Veronica2 schreef:
Het is in één woord schandalig, stelletje rijke westerlingen die met hun geld wapperen om kleine, zielige paardjes te huren waar ze urenlang op gaan zitten om hun eigen ego te strelen voor wat foto's.
Deze mensen kunnen beter een hobby zoeken zonder dieren, probeer eens een fiets!

Dat valt blijkbaar mee want sommige deelnemers leggen die 40km in slechts 1,5u af! Zo veel beter dan urenlang lopen! sarcasme ofc :')

LaPluche schreef:
En dat er dan mensen zijn die dit willen, neem een HobbyHorse en loop dat hele poedersuiker eind zelf.

Dat zou ik nog best willen kijken, soort van extreme survival hike :))