Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:42

Cayenne schreef:
Zo, het filmpje is idd niet mals. Volledig terecht dat ze geschorst is.

En waarom nog steeds het gezeur over timing? Dat is toch helemaal niet relevant?
Het gaat hier om het welzijn van een dier. Who cares about timing?

Das gewoon een aparte discussie er naast. Dus ook terecht, er naast.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:43

DuoPenotti schreef:
Dan ben je toch ook gewoon achterbaks en smerig? Op een andere manier, maar geen haar beter dan Dujardin .

nee had dat gewoon een tig tijd geleden uitgebracht, desnoods in de Helgstrand tijd onder het mom, hier zijn er meer van...
Zo heeft het toch nog jaren doorgegaan.
Dus vond de filmer het echt zo erg?

Ik weet dat nog niet zo... Een geweten heeft wel eens de gewoonte om later op te gaan spelen.

Ik betwijfel of de paardensport er eerder wat mee had gedaan. Of het eerder zo groot was geworden. Van Andreas Helgstrand keek niemand verbaasd op, had hij niet al eens een flink rode mond bij Matinée? Dan hebben we het over halverwege de zeroes...
Cesar Parra was de eerste waar de FEI heel serieus iets mee deed. Dat was pas dit jaar...

Intussen had die sponsor ook maar gewoon zijn/haar bedrijf. Hiermee groots uitpakken kon ook heel verkeerd uitpakken voor dat bedrijf. En dus de medewerkers. En het potentiële/eventuele gezin van de sponsor.

Dus ik begrijp wel dat je zo'n besluit niet heel makkelijk kan nemen.

Maar goed, ik heb recent geleerd dat wanneer ons brein niet een volledig verhaal heeft, het in de war raakt en dit zelf gaat invullen. Met wat ik hierboven schrijf als speculatie, dan wel met veroordelingen. Uiteindelijk zijn we nog geen steek wijzer, maar vinden we er wel van alles van :P

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:44

Cer schreef:
[
Hoe praat ik wat goed dan precies? Want ik denk dat je me niet helemaal begrijpt, of ik jou niet.

Mijn mening is dat expres wachten met uitbrengen van dit belastende materiaal tot de os (jaren dus) om dan een grotere impact te hebben, ook dusdanig slecht is. In tussentijd is het dus gewoon door gegaan.
Ik zie het dus liever gelijk uitbrengen, gelijk straffen. Dan had het leed in de tussentijdse jaren gescheeld.

Het is vies om te wachten, zodat er dus paarden pijn hebben, om maar een grotere impact te hebben. Dat is over de rug van paarden.

Hopelijk duidelijker uitgelegd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 09:46

Cioccolato schreef:
Cer schreef:
[
Hoe praat ik wat goed dan precies? Want ik denk dat je me niet helemaal begrijpt, of ik jou niet.

Mijn mening is dat expres wachten met uitbrengen van dit belastende materiaal tot de os (jaren dus) om dan een grotere impact te hebben, ook dusdanig slecht is. In tussentijd is het dus gewoon door gegaan.
Ik zie het dus liever gelijk uitbrengen, gelijk straffen. Dan had het leed in de tussentijdse jaren gescheeld.

Het is vies om te wachten, zodat er dus paarden pijn hebben, om maar een grotere impact te hebben. Dat is over de rug van paarden.

Waar je weet toch niet of dat hier het geval was? Er staat maar weinig over de motivatie van de filmer. En dat wat erover staat, klinkt voor mij best legit.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:47

Ik denk dat het 4 jaar geleden niet zo uitgebreid besproken zou worden en ook niet dat deze consequenties eraan zouden hebben gehangen.
Dus door langer te wachten, worden er misschien juist meer paarden behoed voor zulke acties dan 4 jaar geleden. Laten we het hopen.

Er kunnen zoveel redenen zijn, maar het staat los van wat er op de video te zien is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:47

De enige die hier fout is, is Charlotte Dujardin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:48

Het positieve nu in ieder geval is wel dat de FEI dit soort zaken direct op pakt en de ruiters schorst, ik denk niet dat het genoeg is maar het is in ieder geval iets.

Wat betreft de bok, we hebben denk ik allemaal weleens op een paard gezeten die bokt en deze een tik gegeven om voorwaarts te gaan omdat het voor ons ongewenst gedrag is. In dit geval verdedigt het paard zich, zo zie ik het. Sommige mensen proberen paarden te "breken" door net zolang te slaan en naar voren meppen en voor tegen houden totdat ze zich volledig overgeven. Dat idee krijg ik bij deze video en dat heeft gewoon helemaal niks meer met goed en eerlijk paardrijden te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:48

Cioccolato schreef:
Cer schreef:
[

Helder :)
Ik praat het niet goed, ik geef ideeen over wat de gedachte geweest zou kunnen zijn.

Daarnaast is het speculatie of het jaren en met veel paarden gebeurt is (ik denk van wel, maar zeker is dat niet). Dus stel als het het er maar 1 was, alleen deze, en dit paard is na de clinic daar weggegaan, dus dit is het materiaal wat er is, en verder is er niks. Dan kan je dat wellicht zo impactvol mogelijk inzetten. Ik vind het dus lastig om te zeggen dat het 'hetzelfde' is als de handeling, omdat je veel dingen eigenlijk niet weet.

Want anders was het misschien gewoon overgewaaid en hadden er inderdaad nu weer meer paarden langer last van.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:49

Ik ben niet zo geschokkeerd.
De eerste prof ruiter of amazone die echt oprecht goed is voor paarden moet i.m.o nog geboren worden.

Als iemand zo los kan gaan op een paard dan is daar geen liefde voor paarden iig. En als het ook nog eens geen eigen paard is geweest dan was het eerder wachten op wanneer het uit kwam. En ik denk dat over haar ook wel meer te zeggen valt wat ook nog wel naar buiten gaat komen nu.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:50

Nee het is inderdaad een stuk speculatie. Maar dat is alles. Duidelijk

Als het expres gedaan is, de timing. Is dat mijn mening.
En ik kan geen geldige reden bedenken waarom het legit zo lang zou moeten duren. Dat vind ik dat dat aangepakt moet worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:51

Ik ben benieuwd of en hoe Carl Hester hier op gaat reageren naar de buitenwereld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:52

Elisa2 schreef:
Het positieve nu in ieder geval is wel dat de FEI dit soort zaken direct op pakt en de ruiters schorst, ik denk niet dat het genoeg is maar het is in ieder geval iets.

Wat betreft de bok, we hebben denk ik allemaal weleens op een paard gezeten die bokt en deze een tik gegeven om voorwaarts te gaan omdat het voor ons ongewenst gedrag is. In dit geval verdedigt het paard zich, zo zie ik het. Sommige mensen proberen paarden te "breken" door net zolang te slaan en naar voren meppen en voor tegen houden totdat ze zich volledig overgeven. Dat idee krijg ik bij deze video en dat heeft gewoon helemaal niks meer met goed en eerlijk paardrijden te maken.

En daarbij, wat valt er te breken aan een paard dat al zover is gekomen dat je bezig gaat met het aanleren van de piaffe?

En waarom als het onder het zadel niet lukt, niet gewoon afstappen? Dan maar bijvoorbeeld de Tristan Tucker manier zou ik persoonlijk zeggen? Zonder de bamboestokken uiteraard...
Kost vast wat meer tijd, maar piaffe in één les aanleren is ook volslagen idioterie natuurlijk.

Maar goed ik vul hier wederom dingen in die ik niet 100% weet.

Elisa2

BeFunny schreef:
Ik ben niet zo geschokkeerd.
De eerste prof ruiter of amazone die echt oprecht goed is voor paarden moet i.m.o nog geboren worden.

Ze zijn er echt wel, ken(de) er gelukkig een paar.

Helaas ook wel wat van de andere kant, net zoals bij amateurs verschilt het enorm van persoon tot persoon.

Berdien

Wat een misselijk filmpje, de rust waar het mee gebeurt vind ik echt verbijsterend. Nog erger vind ik dat de ruiter hiermee akkoord gaat. Dit wil je toch niet voor je paard? Wat denk je dat het paard hiermee leert? Bizar.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:53

Ik ben juist wel geschokt, omdat ik Charlotte en Carl echt wel hoog had zitten. Ik had het idee dat zij het voorbeeld waren (qua houden van paarden, zoals veel buiten komen etc) voor de topsport en nu is dat beeld wel een beetje ingestort. Ben ook benieuwd naar Carl zijn reactie

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:54

Janine1990 schreef:
Dan maar bijvoorbeeld de Tristan Tucker manier zou ik persoonlijk zeggen? Zonder de bamboestokken uiteraard...
Kost vast wat meer tijd, maar piaffe in één les aanleren is ook volslagen idioterie natuurlijk.

Grappig dat je hem noemt, ik dacht ook aan die dame van Featherlight.. maar ik ken niet genoeg van dressuur om te beoordelen of zij ook echt goed 'genoeg' zijn.. zijn zij dan bijvoorbeeld wel oke?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:54

Ik ben heel erg benieuwd naar de hele video. Vaak zie je dat men voor dit soort previews de ergste scènes pakt. Als dit het ergste is van de hele film vind ik het relatief meevallen*

Let op: relatief! Ik vind het niet goed wat er gebeurd, maar zie ook geen buitensporig gewelddadige acties. Er wordt “enkel” vanuit de arm uitgehaald en niet vanuit het hele lichaam. Er zit relatief weinig kracht achter

Desalniettemin zeer goed dat er wordt ingegrepen door de FEI. De paardensport zal van binnenuit moeten veranderen willen we kunnen blijven bestaan. We weten door voortschrijdend inzicht veel meer over pijn en emoties bij paarden dan pak hem beet 20 jaar geleden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:55

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:

En daarbij, wat valt er te breken aan een paard dat al zover is gekomen dat je bezig gaat met het aanleren van de piaffe?

En waarom als het onder het zadel niet lukt, niet gewoon afstappen? Dan maar bijvoorbeeld de Tristan Tucker manier zou ik persoonlijk zeggen? Zonder de bamboestokken uiteraard...

Maar goed ik vul hier wederom dingen in die ik niet 100% weet.

Dat aantikken in piaffe, dat is een manier die vele trainers gebruiken. Alleen de goede trainers doen het ook echt met aantikken en dit is gewoon slaan. Overigens ziet dit er voor mij niet zo uit als het aanleren van een piaffe, ik weet niet wat ze wilde bewerkstelligen in deze video maar imo lijkt het helemaal nergens op. :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:55

Berdien schreef:
Wat een misselijk filmpje, de rust waar het mee gebeurt vind ik echt verbijsterend. Nog erger vind ik dat de ruiter hiermee akkoord gaat. Dit wil je toch niet voor je paard? Wat denk je dat het paard hiermee leert? Bizar.

Sta je dan, tegenover een meervoudig Olympisch Kampioen...
"Uhh nee mevrouw, dit gaan we niet doen. Doei."

Dit is dus een vorm van victim blaming...
Het werkelijke victim is uiteraard het paard, dat staat buiten kijf. Maar als het gaat om organismes die kunnen beredeneren, hebben we hier vanaf het filmpje iig 3 personen. Charlotte, de amazone en de filmer.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:56

Met Charlotte Dujardins jarenlange voorbeeldfunctie en staat van dienst hoopte ik dat het beeldmateriaal mee zou vallen, maar dat is absoluut niet zo. Wat dondert zij van haar voetstuk wanneer het gaat over paardvriendelijkheid en -welzijn, wat mij betreft is haar paardensportcarriere hiermee voorbij.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:57

996981 schreef:
Ik ben heel erg benieuwd naar de hele video. Vaak zie je dat men voor dit soort previews de ergste scènes pakt. Als dit het ergste is van de hele film vind ik het relatief meevallen*

Let op: relatief! Ik vind het niet goed wat er gebeurd, maar zie ook geen buitensporig gewelddadige acties. Er wordt “enkel” vanuit de arm uitgehaald en niet vanuit het hele lichaam. Er zit relatief weinig kracht achter

Desalniettemin zeer goed dat er wordt ingegrepen door de FEI. De paardensport zal van binnenuit moeten veranderen willen we kunnen blijven bestaan. We weten door voortschrijdend inzicht veel meer over pijn en emoties bij paarden dan pak hem beet 20 jaar geleden.

Meerdere flinke uithalen met een longeerzweep zijn niet buitensporig gewelddadig? We zijn echt te afgestompt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:58

Cer schreef:
Janine1990 schreef:
Dan maar bijvoorbeeld de Tristan Tucker manier zou ik persoonlijk zeggen? Zonder de bamboestokken uiteraard...

Grappig dat je hem noemt, ik dacht ook aan die dame van Featherlight.. maar ik ken niet genoeg van dressuur om te beoordelen of zij ook echt goed 'genoeg' zijn.. zijn zij dan bijvoorbeeld wel oke?

Ik zou het niet weten... Een vriendin van mij is/was lid van die academy, maar in hoeverre dat echt iets met dressuur te maken heeft?
Een goede basis wellicht wel :) Maar ook die kan je op heel veel verschillende manieren krijgen, zonder slaan. :)

Elisa2 schreef:
Dat aantikken in piaffe, dat is een manier die vele trainers gebruiken. Alleen de goede trainers doen het ook echt met aantikken en dit is gewoon slaan. Overigens ziet dit er voor mij niet zo uit als het aanleren van een piaffe, ik weet niet wat ze wilde bewerkstelligen in deze video maar imo lijkt het helemaal nergens op. :o

Nee ik zie ook niet helemaal hoe hier een piaffe uit zou moeten komen _O-
Grof gezegd zou ik bijna meer begrip hebben voor het aanleren op de poetsplaats.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:02

Janine1990 schreef:
Berdien schreef:

Sta je dan, tegenover een meervoudig Olympisch Kampioen...
"Uhh nee mevrouw, dit gaan we niet doen. Doei."
Het is een beetje als roepen;"Als ik zie dat iemand mishandeld of aangerand wordt, zou ik direct ingrijpen." Maar dat zeg je heel makkelijk vanaf de zijlijn, aangezien je de emoties er niet bij voelt die er in de situatie zelf wel zijn.
Sommige mensen slaan compleet dicht in zulke situaties.
Laatst bijgewerkt door Fika op 24-07-24 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 10:03

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:03

Als melder zo begaan is met dierwelzijn, had die imo eerder melding kunnen doen.
Desnoods met een anoniem account een TikTok of you tube geplaatst.

De bagger die ik voorbij zie komen qua paarden mishandeling en gebrek aan welzijn via de TikTok die op mijn Facebook tijdlijn verschijnen, schokkend.
Van veel en veel te lange hoeven, enters die even zadelmak gemaakt worden, paarden die als tapdanser de straat over moeten klikken, paarden die moeten stijgeren met een dun draadje in hun mond, paarden die zadelmak gemaakt worden door hun benen te kluisteren.
Het komt allemaal door de Facebook censuur.
Dus dit filmpje was ook in no time viral gegaan.

En zeker toen de terechte kritiek op Helgstrand losbarstte, was prima timing om het op tafel te gooien.

Maar goed kasboek open en de bijbel dicht.
Dat geldt in vele lagen van de bevolking en allerlei sporten.

Ooit is er een door ons gefokt paard bij een topsport stal terecht gekomen.
Eigenaresse predikte 24/7 buiten, geen embryo transplantatie, geen bandages, alles zonder ijzer.
Tastharen en oren niet af - uitscheren. Geen stang en trens, paarden de tijd geven en niet uitbrengen op het maximale toegestane leeftijdsniveau, pas inrijden als ze 4 zijn.

Inmiddels heeft ze een paar goedgekeurde dekhengsten, enkele van haar paarden lopen boven in mee in Europa op hun leeftijdsniveau en zijn alle bovenstaande principes overboord gegooid.

De sport paarden lopen inderdaad veel buiten, maar op een zandpaddock, en een parasol tot hun beschikking en ‘s nachts op stal.

Fokmerries en opfok loopt 24/7 buiten op de weide en hebben schuil stallen tot hun beschikking. Dat is wel goed geregeld.

Wat ik hiermee wil zeggen, je kunt zo overtuigd zijn van je principes, maar als je in aanraking komt met hetgeen hoog beoordeeld wordt, willen de meeste die hoge beoordeling ook en laten ze de principes varen.
Alleen degene met een hele sterke rug past hiervoor, maar dan zullen sommige doelen niet meer behaald worden omdat je genegeerd wordt door toekomstige klanten.