Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 22:42

Wat een heerlijke puppy!!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:01

Hij is gewoon echt nog een lange slungel. En 3,5 trouwens, dus mooi in het voorjaar als hij 4 is pas inrijden. Tijd genoeg :)

Al denk ik dat hij sowieso maar fijn gebouwd blijft. Zijn moeder was ook fijn gebouwd. Heb ook vroeger ook een paar keer op haar gereden en heb Pharon ook als veulentje gezien en foto's van :D

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:41

@Zertab, wat een leuk koppie inderdaad!
En die oren <3

Ik ga morgen eens kijken, als het weer een beetje meezit, of ik fotootjes met m’n camera kan maken. Is een tijdje geleden dat ik serieus foto’s van Nicky heb gemaakt, dus lijkt me erg leuk om weer eens te doen. En wellicht kan ik het ook vergelijken met andere oudere foto’s, da’s altijd zo leuk om te zien met toverballen en jonge paarden en Nicky is beide :D

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:51

Zertab, echt een puppypaard nog. Ziet er jonger uit dan 3,5. Op die foto dan.

Hier vanavond ook weer meerdere eerste keren. Peesbeschermers om voor en achter en even ermee gelopen maar na 2 rare passen liep hij er zo mee weg.
En hoofdstel in, op maat gemaakt en in gehad en dat was voldoende. Tot nu toe doet hij alles gewoon, vindt alles prima. Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 00:58

StalMelyn schreef:
Zertab, echt een puppypaard nog. Ziet er jonger uit dan 3,5. Op die foto dan.

Hier vanavond ook weer meerdere eerste keren. Peesbeschermers om voor en achter en even ermee gelopen maar na 2 rare passen liep hij er zo mee weg.
En hoofdstel in, op maat gemaakt en in gehad en dat was voldoende. Tot nu toe doet hij alles gewoon, vindt alles prima. [ [url=m/tYf3bI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inderdaad, ik dacht leuk, nog een echte puppy, mijn 2,5 jarige ziet ook zo uit. :+

Lekker nekje heeft die van jou!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 04:23

Art_Ificious schreef:
Mijn dierenarts zei dat ik Baron moet gaan trainen om de spieren in de achterbenen sterker te maken ivm het soms hebben van patella luxatie.

Maar hoe train je een 2,5 jarige? Longeren lijkt me ook niet bevorderlijk omdat het in rondjes is. Ik ga af en toe wandelen aan de hand en doe wat stukjes draf erbij. Maar is max 20min en dan is het rondje al gedaan.

Heuvels heb ik niet in directe wandelafstand.
Water of mul zand ook niet.

Werken aan de hand!
Onwijs leuk om te doen en de paarden vinden het over het algemeen ook echt heel erg leuk. Bastiaan de recht heeft er net een nieuw boek over uitgebracht wat echt heel goed schijnt te zijn, en op hun website van de ncsah staan erkende instructeurs door het hele land, echt een aanrader!

Ik wil mijn jonkie ook eerst aan de hand opleiden, voordat ik erop ga, dan heeft hij een goede basis, bespierinh en balans voordat er een ruiter op gaat en begrijpt hij veel beter wat de bedoeling is. Dit werk mogen ze vanaf 2,5 oppakken omdat het onbelast is en het is echt uit, ik zie alleen maar voordelen. ;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:23

Zijn nek is vooral nog erg iel. Maar heeft ook nooit iets hoeven doen dus 0,0 spier :+

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:47

StalMelyn , Fijn dat hij het longeren zo goed oppakt en dat alles goed gaat na de casteratie. Dat hoofdstel staat hem goed

Muronia , ook al zo'n bolletje wol :)

Sirius_ , wat ziet ze er goed uit! Succes zondag

Art_Ificious , Knap hoor al zo braaf!

Zertab, Wat een puppy nog <3

Ik ben langzaam weer een beetje aan het poetsen na mijn pech. Het gaat nog steeds niet helemaal zoals ik zou willen. Met Diamante gaat het wel goed, helaas de wei te nat dus staan ze op de paddock. Meer dan poetsen lukt op het moment nog niet.

Ze is echt nog puppy, hoop dat ze nog wel een stuk gaat groeien. Op de foto's toont ze vaak wel groter als ik iedereen moet geloven
Afbeelding

Ze kijkt graag naar buigen <3
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:55

Die groeit zeker nog wel hoor.
Ze kunnen tot 6 sommigen 8 jaar groeien.

En als ze spieren krijgen en uitzwaren ogen ze ook groter vaak.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:02

Haar moeder was ook pas klaar met groeien toen ze 8 was, dus ik maak me nog geen zorgen ;)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:35

Lief koppie Sanne.
Fijn dat je, al dan niet langzaam, weer opkrabbelt. Heb je ook nog pijn of is dat weg?

Vandaag weer gelongeerd maar met hoofdstel in en beenbescherming om. Hij geeft nergens om en doet alles. Galop is nog erg lastig maar kreeg er paar pasjes uit dus het idee van versnellen en langzamer wanneer ik dat vraag komt een beetje.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:36

Af en toe nog wel pijn, maar dat is vooral als ik net iets teveel heb gedaan en bij slapen op mijn buik.

Wat leuk dat hij het longeren zo goed oppakt!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 21:08

Hoe staan jullie paarden gestald?

De mijne staat nog thuis, ik heb verder geen voorzieningen behalve een longeerbak.

Ik denk er aan, al dan niet tijdelijk (een jaar?) haar toch op pension te zetten. Alleen de stallen hier in de buurt hebben allemaal niet de beste faciliteiten met betrekking tot buiten. In de lente, zomer, herfst best prima, maar in de winter continu stal met een half uurtje paddock en een half uurtje stapmolen..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:59

Thuis, bij de eigenaar. Soort boerderij. Totaal niet luxe... Maar wel elke dag een schone stal, voldoende hooi en elke dag naar buiten. Weer of geen weer. Er is een buitenbak met verlichting. Maar die is omgetoverd tot zwembad met dit weer -O-

Hier vandaag geholpen met de stallen mesten. Tussendoor kwam Pharon toch nieuwsgierig kijken dus paar keer gestopt en hem lekker geknuffeld. Lief paard gaat ook meteen relaxed op rust staan. <3
Denk inderdaad dat afgelopen zondag de trap toch overprikkeling of een schrik reactie was

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:58

24/7 op we wei.
Wanneer in de lente de wei droog genoeg is kan ik starten met zadelmak maken. Of... Optie 2 is om hem een maandje op stal te zetten waar mijn draver nu ook staat. (omdat die afvalt in de winter en ik nu ook kan blijven trainen).
Zadelmak maken beetje stuur opzetten en dan terug de wei op.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:04

Ik heb ze aan huis. 2 soort van boxen die altijd open staan en daar aan vast een heel klein stukje verharding met hooibakken en daaraan de paddock (20×30). Die is nu drama.
Als die paddock droog is, kan ik er wel in werken. Maar ik huur de prachtige bak bij de buren. Die is echt top.

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:50

Mijn paarden staan 24/7 buiten met inloopstallen. Ik huur deze plek. Maar heb het geluk dat er een goede buitenbak bij zit met verlichting en sproeiers. Dus zomer en winter kan ik altijd in een fijne bak trainen. Bak kan ook echt veel regen hebben, zoals vandaag lagen er maar 2 kleine plassen in en verder volledig droog.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 00:03

Ik heb een Loopstal op een pensionstal met 20/40 binnenbak, 2 buitenbakken (1x 20/60), stapmolen, longeerbak en 14 paddocks. In de zomer weidegang van +/- 9.00-18.00.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 00:22

Ik heb Nicky 24/7 buiten gestald staan in een kleinschalige kudde, ze is de jongste. Met schuilstal, is pension. Met dit weer helaas wel een modderbende, gelukkig is er recent een stuk verhard.
En vergeleken met alle andere stallen waar Nicky heeft gestaan toch wel echt de fijnste plek, dus wat modder in de winter neem ik dan voor lief. Ook de buitenbak is nat, maar kan Nicky daarin wel losgooien, gelijk aquatraining :))
Hopelijk wordt het allemaal wel wat droger de komende tijd, wel zo fijn :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 01:00

Hier staan ze aan huis, dus hele jaar door weidegang en ‘s nachts op stal. Heb zelf een buitenbak en longeer cirkel (zie link in onderschrift voor foto’s :) ) wil mog wel graag verlichting maar op zich kan ik ook gewoon overdag rijden dus niet strikt noodzakelijk

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:11

Hier op pension met hele jaar door weidegang en in de avond/nacht op stal. Hele goede buitenbak en longeercirkel en een binnenbak. Kan dus altijd door trainen.
Lessen doe ik ergens anders dus dan met de trailer op pad.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:47

Die van mij staat samen met mijn andere merrie op een hele luxe pensionstal. Helaas niet heel veel buiten in de winter, maar door verscheidene omstandigheden was dit nu echt veruit de beste optie.

Voordeel is wel dat hier echt alle faciliteiten en kennis aanwezig is om goed zadelmak te kunnen maken. Inclusief een kleine overdekte losgooibak die heel geschikt is voor de eerste keren erop.

Eind van de maand komt de tandarts langs en daarna ga ik op zoek naar een hoofdstel en een bitje. :D

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:00

Ik heb ze thuis staan.
Omdat Sheeca niet echt gepland was is het even behelpen. 24/7 buiten is het doel. De shetten lopen in een uitloopje met 2 open boxen.
De jeugd had ik een hoekje weiland afgezet, kiepwagen zand er in, rubber matten om de hooibak. Maar met de extreme regen was ik daar gister zoooo klaar mee.
Dus Sheeca staat nu s nachts in mijn 3e box, jaarling Roxs weer in de groep. En overdag de kleuters samen in de bak.

Dus als ik wil rijden moet ik nu even pony's schuiven.
Mijn shetten zijn gewend dat ze los in de bak lopen als ik aan het trainen ben.
Maar Sheeca loopt nog niet in de groep, dus die zal even naar binnen moeten als ik wil rijden met de andere. Of alles in de bak en Sheeca in het uitloopje.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 21:39

Hier staan ze dus ook 24/7 buiten met ruime droge inloopstal. Meerendeel van de track is droog zand, met af en toe een plas water maar geen modder of wegzakken.

Voor de stal en bij de hooiruiven wel enorme modder momenteel. Vreselijk!

Ik heb enkel een longeercirkel, geen rijbak ter beschikking.

Ik vind het dus lastig om te bedenken hoe ik het zadelmak maken, inrijden en doorrijden ga doen met de weinig faciliteiten die ik heb.

Ik merk dat ik er echt mee zit.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:18

Dat kan ik me voorstellen balou k.
Is er niet in de buurt een bak te huren?

Die van mij staat niet meer 24/7 buiten maar snachts op stal bij een pensionstal.
We hebben een fijne buitenbak die bijna t hele haar te rijden is en we hebben een longeerbak.