Paard wel of niet verkopen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 09:47

Kim_W, uit de openingspost: twee dagen geleden was ik aan het wandelen en dat begon vrij kalm, toen kwam ik een leuk veldje tegen waar ik wat foto's wilde maken, vriendin was mee dus wij stoppen, maar meneer had daar geen zin in. Hij bedenkt zich niet, geeft een bewust trapje op zij tegen mijn been aan, draait zich om en rent zo terug naar stal. Halverwege vond ik hem grazend terug, toen ben ik verder gaan wandelen en gebeurde precies hetzelfde nog zo' n 2x. Hij trekt mij letterlijk om ver.. Totaal niet bang, geen angst te bekennen, hij denkt gewoon ik kan weg dus ik doe dat, maakt niet uit wie ik om ver loop in het proces. En dan op stal is hij weer poeslief en knuffelig.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 09:53

nikkel schreef:
Kim_W, uit de openingspost: twee dagen geleden was ik aan het wandelen en dat begon vrij kalm, toen kwam ik een leuk veldje tegen waar ik wat foto's wilde maken, vriendin was mee dus wij stoppen, maar meneer had daar geen zin in. Hij bedenkt zich niet, geeft een bewust trapje op zij tegen mijn been aan, draait zich om en rent zo terug naar stal. Halverwege vond ik hem grazend terug, toen ben ik verder gaan wandelen en gebeurde precies hetzelfde nog zo' n 2x. Hij trekt mij letterlijk om ver.. Totaal niet bang, geen angst te bekennen, hij denkt gewoon ik kan weg dus ik doe dat, maakt niet uit wie ik om ver loop in het proces. En dan op stal is hij weer poeslief en knuffelig.

Zoals gezegd. Ik refereerde naar de opmerking van gypsy. En dus niet naar de openingspost :)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:36

Elisa2 schreef:
Avalanche schreef:
Eh? Wilde paarden stellen zelf hun kuddes samen, uit familieverbanden. Hoe kom je erbij dat dat veel harder gaat?

https://www.youtube.com/watch?v=FuTwXZpmLu8

https://www.youtube.com/watch?v=O9XgTTP8SiI

https://www.youtube.com/watch?v=-gm4rRHAHQI

Ja ze zijn echt heel lief en beleefd tegen elkaar. :+

Eindelijk eens tijd om die filmpjes te kijken en ík vind dat ze erg beleefd zijn. Prachtige lichaamstaal, nergens kwaadaardig. Overigens heb ik ooit een keer een filmpje gezien van een kwaadaardige hengst, die was naar concurrenten én zijn merries een tiran, dat is echter uitzonderlijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:07

Nee en zeker niet er zonder enige waarschuwing op gaan meppen zoals mensen doen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:43

Nu ben ik eigenlijk wel geïnteresseerd hoe het verder gaat met TS en haar paard.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 08:47

Elisa2 schreef:
Dat is niet zo leuk van hem..krijgt hij iets lekkers als hij op stal komt bij jou? En wat doet hij als de andere paarden aandacht gaat geven? Het is belangrijk dat hij jou gaat associëren met leuke dingen. :-)

Ik gaf hem wel altijd wat lekkers, alleen hij werd op en duur zo flauw als ik dan hem eerst wilde aaien voordat ik hem wat gaf. (Happen, bijten etc.) Dat ik dacht ja dit is misschien ook niet helemaal goed. Dus ik geef hem niet gelijk meer wat bij binnenkomst maar meestal later.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 09:07

nikkel schreef:
Nu ben ik eigenlijk wel geïnteresseerd hoe het verder gaat met TS en haar paard.

Even een update:

Het gaat wel redelijk maar ik ben er nog steeds niet rustig onder.. We hebben les onder het zadel gehad, voornamelijk stappen en terug naar de basis. Steeds actief bezig met duidelijke hulpen etc. Dat vond hij echt heel leuk en ik leer er veel van. Maar het blijft aan mij knagen, ik kijk veel naar anderen (super slecht, ik weet het) maar dan zie ik dat ze dit weekend weer een oefencrossje hebben gereden of naar het bos zijn geweest. En dan denk ik oooh kon ik dat maar..

Maar dan zie je je paardje weer in de wei staan met z'n knappe koppie en dan denk je tja..

Ik heb ook springles gehad op andere locatie, dat ging best goed! Vooral met de trailer, hij had wel veel spanning op de locatie zelf, maar zodra we met de balkjes bezig waren vergat hij de omgeving. Toen gaf die instructrice aan dat als ik blijf oefenen ik ergens volgend jaar wel een klein parcourtje kan springen op wedstrijd. Op zich is dat wel wat ik wilde, maar hij vind het wel heel spannend en ze twijfelt wel of dat er uit gaat. Voorbeeldje: rood/blauwe balken no problem, mint groen: dood eng. En dan uiteindelijk heeft hij het vertrouwen en gaat hij er overheen en daarna nog zo'n 3 keer en dan is het opnieuw dood eng. Als jullie een beetje snappen wat ik bedoel... Degene die les gaf zij ook al, het is niet dat het even spannend is en daarna is hij er overheen.

Ondanks deze kleine successen twijfel ik nog steeds of dit dan wel voor mij is, misschien omdat de helft van mijn hoofd al bezig is met een nieuw begin en de andere helft nog knokt om het beste er uit te halen. Soms als ik vriendinnen hoor hoe gek ze zijn met hun paard dan denk ik voel ik dat wel met die van mij? Ik mis hem niet elke dag, kan prima even niet heen gaan zeg maar.. Maar dat verschilt ook weer per persoon natuurlijk. Heb wel weer super veel voor hem over en geef hem wel altijd het beste van het beste.

Ben wel heeel blij dat ik mijn verhaal hier even kwijt kan. :knuffel:

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:02

Het blijft heel dubbel dus TS?
Ik zou zeggen, stel voor jezelf een termijn van een aantal weken. Als de klik er dan nog niet is dan is het beter om te verkopen.
Je hebt echt je best gedaan maar misschien zit het er gewoon niet in. En dat is niet erg. Al doende leert men.
Succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:45

Het klinkt alsof jullie al hele goede stappen gezet hebben :-)

Het klinkt ook alsof je eigenlijk een stuk sneller wilt als dat kan. Degenen die je nu een oefencrossje ziet doen of op buitenrit zijn gegaan hebben ook een traject afgelegd met hun paard voordat dit kon. Je weet vaak niet wat er aan vooraf is gegaan bij iemand anders. Het lijkt soms alsof het bij een ander allemaal vanzelf gaat totdat je een keer met zo iemand in gesprek komt en dan blijkt dat er ook allemaal drempels en haken en ogen waren voordat ze zo ver waren.
Ook met een nieuw paard zul je dat tegen komen.

Wat kan helpen is je succesjes opschrijven, dan kun je dat teruglezen en zien hoe ver je al gekomen bent :-)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:55

TS, als ik het zo lees ,dan vraag ik mij in gerede af wat je eigenlijk wilt ten opzichte van het paard.? Hoe sta je erin. In elk samenwerkingsverband moeten beide partijen hun aandeel leveren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:20

Lief, je OP is van 2 weken geleden.

Je ziet andere mensen lol hebben met hun paard en jij wilt dat ook.

Maar.
2 weken geleden kon je niets met dit paard en hadden jullie voortdurend ruzie.

Nu lees ik dat je al een gewone les en zelfs een springles hebt gehad, met de trailer, wat maakt dat ik me afvraag of je niet te snel gaat. Je probleem met het paard is in de omgang, ga je daar eerst eens op focussen. Wat ik vaak zie bij mensen die net als jij heel veel willen is dat het werk aan het begin, wat nodig is om de connectie te krijgen om de rest te kunnen, wordt afgeraffeld, of half gedaan, en dan gaan de problemen na een tijdje terug komen. En dan wordt er gezegd: ja ik heb grondwerk gedaan maar het hielp niks. Maar realiseer je dat er niets gaat zijn wat helpt als je het half doet.

Dus ga eerst aan de gang met die grondwerklessen, zorg dat jij je paard leert lezen en ermee leert omgaan, en als dat echt goed gaat, ga er dan pas weer op. Maar geen half werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:26

Ik heb ook springles gehad op andere locatie, dat ging best goed! Vooral met de trailer, hij had wel veel spanning op de locatie zelf, maar zodra we met de balkjes bezig waren vergat hij de omgeving. Toen gaf die instructrice aan dat als ik blijf oefenen ik ergens volgend jaar wel een klein parcourtje kan springen op wedstrijd. Op zich is dat wel wat ik wilde, maar hij vind het wel heel spannend en ze twijfelt wel of dat er uit gaat. Voorbeeldje: rood/blauwe balken no problem, mint groen: dood eng. En dan uiteindelijk heeft hij het vertrouwen en gaat hij er overheen en daarna nog zo'n 3 keer en dan is het opnieuw dood eng. Als jullie een beetje snappen wat ik bedoel... Degene die les gaf zij ook al, het is niet dat het even spannend is en daarna is hij er overheen.

TS,
Ik heb je bovenstaande tekst even gekopieerd.
Toen ik dit las dacht ik..... misschien interessant voor je om het boek "Horse Brain Human Brain" te lezen.
Dan snap je waarom paarden wel over een bepaalde kleur springbak willen en waarom over andere weer niet.
Dit boek heeft mij zoveel nieuwe inzichten gegeven.
Je begrijpt je paard een stuk beter en snapt ook waar bepaald gedrag vandaan komt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:57

ElenaenDub schreef:
nikkel schreef:

Even een update:

Het gaat wel redelijk maar ik ben er nog steeds niet rustig onder.. We hebben les onder het zadel gehad, voornamelijk stappen en terug naar de basis. Steeds actief bezig met duidelijke hulpen etc. Dat vond hij echt heel leuk en ik leer er veel van. Maar het blijft aan mij knagen, ik kijk veel naar anderen (super slecht, ik weet het) maar dan zie ik dat ze dit weekend weer een oefencrossje hebben gereden of naar het bos zijn geweest. En dan denk ik oooh kon ik dat maar..

Maar dan zie je je paardje weer in de wei staan met z'n knappe koppie en dan denk je tja..

Ondanks deze kleine successen twijfel ik nog steeds of dit dan wel voor mij is, misschien omdat de helft van mijn hoofd al bezig is met een nieuw begin en de andere helft nog knokt om het beste er uit te halen. Soms als ik vriendinnen hoor hoe gek ze zijn met hun paard dan denk ik voel ik dat wel met die van mij? Ik mis hem niet elke dag, kan prima even niet heen gaan zeg maar.. Maar dat verschilt ook weer per persoon natuurlijk. Heb wel weer super veel voor hem over en geef hem wel altijd het beste van het beste.

Afbeelding

Je bent juist al zo goed bezig nu, TS! Kleine stapjes en af en toe terugkijken waar jullie al zijn. Geduld is zo ontzettend belangrijk.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:21

Is toch super dat je in zo'n korte tijd al stappen vooruit zet TS! Mag je trots op zijn hoor.

En vergeet ook vooral niet dat een band opbouwen en afspraken maken met je paard over omgang best wat tijd vergt. Net zoals dat dit met een nieuw paard tijd kost. Het wil niet zeggen dat je binnen een jaar tijd met een ander paard wel aan start komt bij een springwedstrijd. Ook dan moet je elkaar leren kennen, afspraken maken, elkaar leren vertrouwen. Ik denk dus wat je ook kiest (aanhouden/verkopen), als je de tijd er niet voor neemt/ teveel focust op wat anderen nu doen met hun paard dat je dan in de toekomst ook teleurgesteld gaat zijn. Tel je (kleine) zegeningen en probeer daar al trots op te zijn. Elk klein stapje die jullie in de goede richting zetten, zorgt ervoor dat je een stapje dichterbij bent bij crosslessen oid wat je graag nog eens zou willen doen met je paard.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:25

Ik sluit mij aan bij wat er voor mij ook al is gezegd. je doet het goed! Maar geduld is ook echt van belang.

Trek komend halfjaar sowieso uit om die band goed te krijgen. Jouw paard moet op jou vertrouwen en andersom. En ja, dat zijn stapjes vooruit én achteruit. Maar samen ga je daar ontzettend van leren.

Enne, ook die vriendinnen die zo liefdevol praten over hun dier kunnen datzelfde dier vast ook met regelmaat achter het behang plakken ;)

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 13:48

Avalanche schreef:
Lief, je OP is van 2 weken geleden.

Je ziet andere mensen lol hebben met hun paard en jij wilt dat ook.

Maar.
2 weken geleden kon je niets met dit paard en hadden jullie voortdurend ruzie.

Nu lees ik dat je al een gewone les en zelfs een springles hebt gehad, met de trailer, wat maakt dat ik me afvraag of je niet te snel gaat. Je probleem met het paard is in de omgang, ga je daar eerst eens op focussen. Wat ik vaak zie bij mensen die net als jij heel veel willen is dat het werk aan het begin, wat nodig is om de connectie te krijgen om de rest te kunnen, wordt afgeraffeld, of half gedaan, en dan gaan de problemen na een tijdje terug komen. En dan wordt er gezegd: ja ik heb grondwerk gedaan maar het hielp niks. Maar realiseer je dat er niets gaat zijn wat helpt als je het half doet.

Dus ga eerst aan de gang met die grondwerklessen, zorg dat jij je paard leert lezen en ermee leert omgaan, en als dat echt goed gaat, ga er dan pas weer op. Maar geen half werk.

Ik heb nooit gezegd dat ik niks kon met dit paard en voortdurend ruzie heb.. Ik heb hem altijd al kunnen rijden en al meerdere keren springles thuis gehad. Nu laat je het klinken alsof ik van niks naar heel ver ben gegaan in twee weken..

Het is niet dat ik te snel wil gaan, maar al met al heb ik de afgelopen twee jaar ook al heel veel geprobeerd om dat voor elkaar te krijgen wat hun ook al doen. Dus ja, dat kan wel frustrerend zijn af en toe. En begrijp me niet verkeerd, ik ben heel trots en blij met elke stap die we samen in de goede richting zetten!

Edit: de springles stond overigens al 1,5 maand gepland, voordat ik opnieuw hulp inschakelde. Ik had me voorgenomen het door te laten gaan om gewoon weer even naar een extern terrein te gaan en dan te kijken of ik er überhaupt op stap.
Laatst bijgewerkt door Elli99 op 28-08-23 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:51

Maar frustreren mag zo nu en dan ook. Daarmee houd je wel een doel voor ogen. Zolang je maar weet wat je volgende stappen zijn.

En wat een ander doet heeft niet heel veel met jou te maken. Als je kijkt naar welke stappen (hoe klein ook) je zet dan zie je vaak een lijn met vooruitgang. uiteindelijk wil je toch dat jij en je paard een leuk koppel zijn, dus zolang dat doel voor ogen is.... :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:23

ElenaenDub schreef:
nikkel schreef:

Even een update:

Eigenlijk als ik jouw verhaal zo lees dan denk ik dat je de eigenlijke beslissing al gemaakt hebt. En dat is oke. Je wilt een paard die makkelijker is.
De vraag is inderdaad of je met een ander paard niet tegen dezelfde problemen aan gaat lopen. Die vraag kunnen alleen jij zelf en jouw instructeur/ mensen die jou goed kennen beantwoorden. Daar zou ik eens goed over nadenken/ met anderen over praten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:37

Die twijfel is op zich normaal.

Maar ofwel je probeert dit en geeft het een kans. Of niet en verkoopt hem inderdaad.

Als je een echt grote verandering wil zien zul je er ook even echt voor moeten gaan. Dat komt niet in 1 of 2 weken. Als je door wil zou ik even kleinere doelen stellen. Fijn naast je blijven lopen. Op een kleine hulp kunnen laten halthouden (eerst 1 keer heel kort, daarna 2 keer heel kort. daarna 1 keer wat langer) Dat soort successen zouden sneller onder handbereik moeten zijn. Dan blijft het leuker.
Een oefencross rijden vergt heeeeeel veel meer van paard en ruiter samen. En er is werkelijk maar een handje vol ruiters die dat effe spontaan doen zonder degelijke ondergrond.

De lijst met tussen doelen is best lang. (en leuk om af te vinken)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:02

Volgens mij, dat zal ik wel verkeerd hebben, mist TS een nick met het paard. Dat wil niet zeggen, dat het een complete mismatch is, alleen het fijne is er niet. Een perfecte verzorging met vertroeteling, wil nog niet zeggen, dat het op een ander vlak wel goed zou gaan.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 15:09

Het komt misschien een beetje verkeerd over, maar ik bedoel het niet op de manier van volgende week wil ik een oefencross kunnen doen. Absoluut niet, ik weet ook wel dat het oneerlijk is tegenover mijn paard. En ik ben al blij met alle stapjes die we nu zetten en ik leer hier ontzettend veel van. Ik ben van nature een twijfelkont, dus de twijfels zijn er nou eenmaal...

Een lijstje maken is wel een goed idee!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:36

Ik sta er anders in denk ik dan de meesten. Ik heb het idee dat dit paard jou niet gaat brengen wat je zoekt.

Ik zie het meestal zo dat ik heel erg geniet van de reis die ik maak met een paard, maar ik heb wel een doel.

Bijvoorbeeld koersen met mijn Dravers. Of een betrouwbare kinderpony maken van mijn Fjord.

Die reis, die vind ik leuk, ik geniet ervan als een jonge Draver zich ontwikkeld, of wanneer mijn Fjord laat zien dat ze braaf is in een onverwachte situatie.

Echter, soms geniet ik niet van die reis. Als mijn Fjord of Draver allemaal signalen laat zien waardoor ik elke keer denk: dat doel word onhaalbaar. Dan geeft zo'n reis geen energie maar ergernis.

En een reis is niet alleen maar mooi, maar als het einddoel onhaalbaar word? Waarom zou je dan nog jezelf en het paard pesten?

Als je van nature een twijfelkont bent heb je een paard nodig wat jou meeneemt op reis... koop een automaatje( braaf leerpaard) en vind het plezier weer terug in je hobby zou ik zeggen :)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:44

Ruitje ik ben het helemaal met jou eens. Bijkomstigheid is ook nog, de stalhoudster doet het meeste werk en voert het paard. Dat helpt ook niet mee om er een band mee op te bouwen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 28-08-23 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:49

ruitje schreef:
Ik sta er anders in denk ik dan de meesten. Ik heb het idee dat dit paard jou niet gaat brengen wat je zoekt.

Ik zie het meestal zo dat ik heel erg geniet van de reis die ik maak met een paard, maar ik heb wel een doel.

Zoals ik het nu lees van TS zet ze nu nog een paar laatste stappen om zeker te zijn om door te gaan of om toch met dit dier te stoppen. Genieten is zeker ontzettend belangrijk. Als je er niet van kan genieten, waarom zou je er dan energie in steken?

Ik denk dat het goed is dat TS deze periode gebruikt om goed te kijken naar de basis, naar het eigen kunnen (en dus niet het groene gras bij anderen). Maar ook om te kijken wat wel en wat niet past. Kijken over een periode van een paar weken is te kort. Je hebt als doel om een combinatie te zijn met een dier. Dus als je nu als 0 punt de huidige situatie pakt en aan het eind van het jaar kijkt waar je dan staat tov van je doel: Dan heb je tenminste inzicht. Mits je beseft dat het niet van 0 naar 100 kan gaan.

Is de conclusie dat het echt geen match is: dan kun je die knoop ook bewust doorhakken. Zeker als je een twijfelaar bent.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:58

Een goed gereden, internationaal gelopen sportpaard, daar is voor de juiste match toch vast wel interesse voor? Kan me voorstellen dat het een mooie leermeester is voor een persoon met voldoende natuurlijke overmacht.
Nu hij 15 is kan hij nog een ronde mee zogezegd. Als je veel langer wacht gaat de leeftijd in zijn nadeel werken.

En als hij dan verkocht is heb jij de ruimte om een paardje te zoeken dat goed bij je past.

Dit paard is oud en ervaren genoeg om zich goed te kunnen gedragen maar heeft zo te lezen meer leiding nodig anders speelt ie een spelletje met je. Uiteindelijk is niemand daarbij gebaat, jou veiligheid is in het geding en het paard krijgt een slecht imago plus aangeleerd verkeerd gedrag.
En aangezien dit al zo lang zo gaat denk ik niet dat het zomaar veranderd, ja, misschien tegen de tijd dat hij oud wordt na zijn carrière ohz.. maar daar heb je nu niks aan..