Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sannej95

Berichten: 92
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:57

Wauw wat een leuke updates heeft iedereen weer! Echt heel leuk om te zien hoeveel verschillende paarden er voorbij komen.

@jaimy_liam wat een knappie <3

Wij zijn ook langzaam wat begonnen met het werken vanaf de grond. Paradis staat nu nog met 3 vriendinnen en vandaag moest ze voor het eerst in d'r eentje mee. Nou suuuper spannend dus.

Maar ze heeft het allemaal heel braaf gedaan.


Afbeelding

Ik merk dat vooral ik nog erg moet wennen hahaha. Ik was eigenlijk opzoek naar een pony om lekker mee in 't bos te rijden, van jaartje of 8. Liefst een ruin.

Nouja... Tegenovergestelder kon dus bijna niet. Een 2 jarige dressuur gefokte merrie :')

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:01

Fijn dat ze braaf was!

Vandaag hadden wij onze eerste les dressuur matig aan de hand en ze deed het echt heel knap! Er zit wel echt een karaktertje in := dat wordt nog wat denk ik. Maar we zijn op de goede weg dus dat is fijn

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:58

Ik doe eigenlijk helemaal niet aan grondwerk, ze leren longeren, zadel er op en met zadel longeren en dan rijden en vanaf dat ik kan rijden, hang ik er eigenlijk heel weinig aan de longe :o :+

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:02

Ik doe grondwerk als de basis. In de hoop dat als de zijgangen er al op zitten, ze betere balans heeft als ik er op ga :)

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:06

Fijn dat ie braaf was met beenbeschermers furioso! Ik heb een titanium fager bitje met tongvrijheid bustrens voor mijn merrie. Was een hele zoektocht maar dit accepteerde ze vrijwel direct.

Leuke filmpjes AlwaysH, altijd leuk om wat terug te kunnen kijken.

Je komt nooit thuis met wat je zoekt, ik wilde ook geen veulen en wat kocht ik.. _O- . Fijn dat ze het goed deed Sanne.

En super dat het bij jullie ook goed ging Maartje! Ik hou wel van karakter, mijne is net zo'n typje..

En goed nieuws ook niks afwijkends gevonden in de bloeduitslagen van mijn paard dus dat is ook een geruststelling *\o/* . Vandaag weer even kort met haar gewerkt en dat deed ze eigenlijk super.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:46

Ik hou ook wel van karakter hoor. Ik riep wel dat ik een makkelijker paard wilde dan mijn merrie, maar geloof niet dat dat gelukt is :+ stilstaan alleen al is echt een zware belediging blijkbaar :=

Fijn dat er niks afwijkends is gevonden!

sannej95

Berichten: 92
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:07

Wat fijn dat er niets geks gevonden is!

Hahaha ja klopt inderdaad, mijn vorige pony was ook ehm... Een persoonlijkheid :') vandaar dat ik iets zocht waar ik kon opstappen en gaan. Wie weet wat de toekomst brengt met Pari :D

Maartje stilstaan is ook wel vreselijk _O-

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:44

Stilstaan is ook stom, dat vindt die van mij ook :)).

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:00

Ja echt wie dat ooit bedacht heeft _-:( Lis gaat dan uit frustratie (of omdat ze niet weet wat er van haar verwacht wordt) met haar achterbeen slaan :=

martinev

Berichten: 2594
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:40

@Elinask, goed nieuws! Kan me voorstellen dat dat een opluchting is!

Verder zie ik veel knappe brave paarden, leuk!!

Haha, stilstaan is hier ook niet per se favoriet.

We hadden vanmiddag onze andere paarden gereden en Phinne stond zo gezellig bij het hek toe te kijken dat we haar maar even hebben gepakt, een zadel had ze al wel eens even los op haar rug gehad, daar verblikte of verbloosde ze niet van. Vandaag dus nog maar eens gedaan, voor het eerst een singeltje eraan en even een paar rondjes gelopen. Wat een topper is het ook, ze vindt het allemaal compleet normaal, denk dat ze zadelmak geboren is, lekker dier!


Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 07:56

Knappe Phinne! Ze ziet er wel nog heel puppy uit zo onder dat zadel hahaha

martinev

Berichten: 2594
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:42

Jaaa echt he, ze is ook nog wel heel erg puppy, is ook pas 1.60. Maar ze is van juni, dus ze heeft nog een tijd voor we serieus wat gaan doen!

We doen nog niet zo heel veel met haar, ze staat eigenlijk gewoon 24/7 in de kudde, twee keer per dag met voeren staat ze even vast aan het hek, en verder knuffelen we veel. Laatst zijn we naar Utrecht geweest zodat de smid daar even goed naar haar iets Franse stand kon kijken, en we doen met haar en haar moeder mee aan een onderzoek naar droesdragers, daarvoor doet een dierenarts uit Utrecht 3x een onderzoekje met haar. Verder gaat ze natuurlijk gewoon naar de smid een keer in zoveel tijd en ik heb nu een keer of 2 á 3 wat grondwerk met haar gedaan. Oh, en er is een keer iemand langs geweest om haar trailertraining te geven, dat heeft perfect gewerkt want ze loopt er nu super simpel op.

Hoeveel doen jullie met je nog niet 3-jarige?

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:52

Wij doen wel ‘veel’ alsin; divers. Maar heel kort. Een paar minuutjes commando’s, een paar rondjes wandelen over het erf, even poetsen of benen afspuiten. En af en toe wat nieuws introduceren zoals laatst peeskappen, een dekje; etc.
Maar hij heeft het concentratievermogen van een doperwt dus ik vind het belangrijk om hem niet teveel te vragen.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:12

Die van mij is al een jaartje ouder, maar die had ik als 2jarige wel een keer of 4 in de hand. Meestal een minuut of 5, beetje basis. En van daar uit op gaan bouwen naar wat ze aan kon. We hebben het eerste jaar grondwerk en vrijheidsdressuur gedaan en vanaf 3 ongeveer een beetje gaan hangen. En nu dus wat serieuzer aan het werk op de grond

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:40

Rondjes draaien is die van mij goed in als ze niet wil stil staan, gelukkig is het al beter dan het was.

Mijne is ook al 3 maar toen ze dat nog niet was nam ik haar vnl mee om te wandelen en af en toe poetsen en wat kleine basis opvoeding dingen.

Wat goed Martine, dat het zadel geaccepteerd wordt! Heel fijn als ze zo braaf zijn.

Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:42

Ik heb het idee dat die van mij een groeispurt doormaakt. Vorige maand is ze gemeten maar heb steeds meer het idee dat er een paard naast me staat. In mijn hoofd is ze nog 1.50.

Ik leer haar nu de commando’s voor verschillende gangen, langzamer, halthouden, meer energie en een rondje om mij heen stappen en in draf. Mag geen longeren heten. Vind de piekbelasting erg hoog en is meer het mental stukje. 2 rondjes elke kant is meer dan voldoende. Van de week was ze echt enorm stout. Ze laat haar mening gewoon erg duidelijk merken. Ze moest een rondje om mij heen stappen en wilde naar mij toekomen. Ik gaf een kleine hulp om door te lopen. Zij dacht aan de hulp draf. Dit vind ze moeilijk (kleine volte). Resulteerde in een trap naar de zweep. Weer naar voren, was ze het ook niet mee eens: nog een trap. Weer naar voren. Oké dan toch maar wel lopen. Ze heeft een grote mond en een nog grotere mening _O- we zijn best wel gewaagd aan elkaar en ze is extreem assertief. Ik vind het wel fijn. Ik zie direct wat ze wel fijn vindt en wat niet. Wel is het echt een trut die kort moet worden gehouden. Heb haar uitgezocht op karakter, je zou het niet zeggen _O-

Diertjec

Berichten: 4632
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:02

Ik kom me ook melden!
Plan was eerst dit jaar te beleren, maar dat was nog wat te vroeg voor hem.
We zijn nu bezig met dubbele lijnen en grondwerk.
Hij kent eigenlijk alles al behalve het zadel en druk op het bit :)

Denk dat een heel aantal ons al kent :D

Afbeelding
Odin gaat, zoals het er nu uit ziet, zo rond juni beleerd worden volgend jaar. Ik ga het zelf doen. Hij is onwijs op mij gericht en echt top braaf, vindt alles leuk om te doen, heel slim en meewerkend :D


1e keer aan de dubbele lijnen :)


Vanaf hier ga ik meelezen en proberen te reageren. Ben heel benieuwd hoe jullie het gaan aanpakken

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:01

Leuk Diertjec! Dubbele lijnen staat ook nog op mijn lijst. Maar eerst moet ze wat comfortabeler worden met de routine van het op en af doen van dingen op haar rug, dat vindt ze nog steeds spannend.

Hier even een soort van pauze alles is helemaal bevroren en hard, dus ze staat het meerendeel van de dag gewoon buiten te niksen. Wel wat grondwerk gedaan maar niet echt iets waarbij ze haar energie kwijt kan, dat wordt straks weer feest :D

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:21

Leuk Diertjec en welkom!
Dubbele lijnen heb ik nog nooit gedaan, maar wel iets wat ik wil gaan doen. Op de stal waar Owen komt te staan geven ze regelmatig clinics, dus wil zeker een keer meedoen en kijken of het iets voor ons gaat zijn.

Maar goed, zo ver is het nog niet....voorlopig staat ie nog in het verre Drenthe en moet ik lijdzaam afwachten tot volgend jaar februari tot we echt wat dingen kunnen gaan oppakken.... Vandaag wel weer even langs geweest, hij zou zijn eerste vaccinaties krijgen (vorige eigenaar had niet gevaccineerd). Maar wat was hij weer zoet. Iedere keer als ik er ben, ben ik verbaasd over hoe braaf en makkelijk hij is. Ik heb eigenlijk meestal jonge paarden met een stevig en vaak druk karakter gehad waar altijd eerst een flink stuk opvoeding aan te pas moest komen voor ze een beetje te hanteren waren. Het is voor mij echt een openbaring een paard dat vanuit zichzelf zo rustig en braaf is. Wel heel fijn. Het is zeker geen slome, hij is bloederig zat, maar zo mensgericht en alles zo makkelijk ondergaan....heerlijk! Elke vorm van aandacht vind hij prachtig...ook al wordt ie geprikt. :D

Ook hoofstelletje gepast, hij had nog nooit een hoofdstel om gehad, vind ie allemaal prima. <3 <3 <3 Zijn wintervacht is wel geëxplodeerd ha ha...heb ik wèèr zo'n harige waar je aan kan blijven knippen en scheren tzt. Bij mijn merrie stonden de blaren op mijn handen na een toiletteer beurt....en die was 50% volbloed, dan vraag ik je....

Mandarijn
Berichten: 9074
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:18

Ik kom hier ook meepraten/lezen.
Ga m'n best doen in ieder geval, ik vergeet vaak te posten. :+

Dino wordt in februari 3 jaar, wil ergens richting de zomer eens wat gaan beginnen met zadelmak maken.
Ik ben hiervoor nog wel op zoek naar begeleiding en het liefst iemand die de eerste paar keer erop stapt, op dat gebied vind ik mezelf niet ervaren genoeg.
Hij staat in Soest en het liefst breng ik hem niet ervoor weg, dus mocht iemand een tip hebben hoor ik het graag! :)

We zijn nu vooral bezig met grondwerk en vrijheidsdressuur. :D
Longeren heb ik ook een begin mee gemaakt en singeltje om kent ie. Hij is heel leergierig en enthousiast, dus ik ben wel voorzichtig zodat we niet per ongeluk te snel gaan.

Afbeelding

kevinsky

Berichten: 1984
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:01

Wat een leuk topic!

Philaina word volgend jaar mei 3 jaar. Maar staat nog in de opfok, iets met te weinig stallen. :+
Ik hoop haar na de zomer rustig aan op te kunnen gaan leiden. Het duurt nog even, voor nu is ze nog een professioneel lui monster. :))

Maar vind het wel leuk om al vast wat mee te kunnen kijken en ideën op te doen.

Voor de mensen die Phill nog niet kennen. Ik heb haar zelf gefokte uit mijn rijpaard merrie, die ook nog in mijn bezit is. :D

Één week oud <3
Afbeelding

1 jaar oud <3
Afbeelding

En 2 jaar oud! <3
Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:51

Welkom Mandarijn en kevinsky! Nog meer jonge paarden leuk *\o/*!

Eind januari komt de zadelmaker voor mijn merrie, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Dan wordt het opeens een stuk serieuzer. Pim begint het longeren ook leuk te vinden, alleen de singel vast maken vindt ze nog spannend, gelukkig hebben we nog zeeën van tijd om te oefenen. :j

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:03

Welkom, wat leuk! Veel P’tjes in dit topic!

Azumar heeft gisteren voor de eerste keer wat beginsels van longeren gedaan. Of iig; de stemcommando’s die erbij horen.
We hebben lekker tien minuutjes gespeeld!




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Julia
Berichten: 24745
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:09

Wat knapt Azumar toch fantastisch mooi op! Genieten om op afstand toch zo betrokken te zijn bij jullie proces! <3

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:13

Julia schreef:
Wat knapt Azumar toch fantastisch mooi op! Genieten om op afstand toch zo betrokken te zijn bij jullie proces! <3


Wat lief dankjewel <3 _/-\o_

Dat dekje onder de singel was trouwens ook een first. Maar daar geeft ‘ie zoals verwacht niks omdus die doen we sporadisch eens om met grondwerk en dan wanneer de tijd rijp is, leg ik een bbp op zijn rug. :j