Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:59

Jij vindt het troep... Het is niet dat het meteen troep is. Ik vind fleece en wol wel trekken. De stay dry niet.

De stay dry glijdt prima over een niet geschoren paard mits je de deken schoon houdt. Geschoren is een ander verhaal.

Ik hoef dus geen deken op stal om te doen om te drogen. Als ik de staldeken (dat is de onderdeken) opleg kan die op een bezweet paard en kan die zo de wei weer in. In 10 minuten is het paard kurkdroog.

Maar nogmaals ik scheer niet :) en daar komt dus bij dat 90% van de mensen een te grote deken op zijn paard heeft dan schuift het veel meer en trekt een deken ook meer. Als je deken goed past heb je daar ook veel minder last van. Ik heb dus inderdaad een maat kleiner dan ik eerder had want ik maakte me ook schuldig aan te grote dekens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-22 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:01

Spenk schreef:
Ze zijn overigens ook niet geschikt voor geschoren paarden dat zegt bucas zelf ook wel dat die geschoren haartjes dan trekken eraan. Maar ik scheer niet en dan is het wel fijn!

Ik denk er geen heilige graal is wat dat betreft! Ik vind bucas dekens bijvoorbeeld veel waterdichter en beter ademen dan Amigo. Maar daar moet je natuurlijk wél budget voor hebben.

Maar het gemiddelde pssm paard wordt wel geschoren en de meeste paarden die niet geschoren worden krijgen niet dit soort dure dekens.. die worden gebruikt op geschoren paarden het liefst eerst onder de slang en dan nat die deken op want bucas zegt dat dat kan! Echt kotsverwekkend die stank die uit die dekens komt.

De gemiddelde horseware deken is makkelijk net zo duur of duurder dan bucas dus die vlieger gaat niet helemaal op..

Ik heb nog nooit een paard echt aan het zweten gehad onder amigo…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:04

pluisje88 schreef:
Spenk schreef:
Ze zijn overigens ook niet geschikt voor geschoren paarden dat zegt bucas zelf ook wel dat die geschoren haartjes dan trekken eraan. Maar ik scheer niet en dan is het wel fijn!

Ik denk er geen heilige graal is wat dat betreft! Ik vind bucas dekens bijvoorbeeld veel waterdichter en beter ademen dan Amigo. Maar daar moet je natuurlijk wél budget voor hebben.

Maar het gemiddelde pssm paard wordt wel geschoren en de meeste paarden die niet geschoren worden krijgen niet dit soort dure dekens.. die worden gebruikt op geschoren paarden het liefst eerst onder de slang en dan nat die deken op want bucas zegt dat dat kan! Echt kotsverwekkend die stank die uit die dekens komt.

De gemiddelde horseware deken is makkelijk net zo duur of duurder dan bucas dus die vlieger gaat niet helemaal op..

Ik heb nog nooit een paard echt aan het zweten gehad onder amigo…

Een amigo is echt een stuk goedkoper dan een bucas smartex of atlantic of een rambo := ook goedkopere buitenstof 1200D nylon in plaats van de balistic nylon van bucas smartex/atlantic en ramog. Rambo heeft de zelfde buitenstof als de dure lijn van bucas maar betaal je wel 250 euro voor een deken ja.

Ik vind je nog al wat vooroordelen hebben over niet geschoren paarden, die smartex wordt juist veel gebruikt op niet geschoren paarden.

pluisje88

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:09

Ik kom dan blijkbaar op andere stallen dan jij. Dit is wat ik zie in de praktijk. Je mag het vooroordelen noemen maar ik bedenk dit niet zelf hè. Ik zie dit overal gebeuren.

Ik heb overigens geen amigo omdat dat goedkoper is. Ik heb amigo omdat Rhino en rambo haar niet goed past en amigo wel. Maar bijna 200,- voor een simpele regendeken vind ik niet bepaald goedkoop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:14

Ja dat denk ik ja :) hier zie ik de smartex dekens vooral op ongeschoren paarden liggen :D en de paarden die wel geschoren zijn dragen dekens met gladde voering.

Maar ik bedoel als je de deken gebruikt waar die voor bedoelt is, ongeschoren paard werkt het beste + regelmatig wassen dan is het geen vies harig stinkend vod.

Ik zeg ook nergens dat amigo goedkoop is maar amigo is nou eenmaal goedkoper dan een rambo of een dure lijn bucas omdat die geen balstic nylon hebben en een lager ademend vermogen en waterdichte kolom. Amigo is vergelijkbaar met de bucas irish lijn. Overigens ook prima dekens en zeg ik ook nergens ze daar onder staan te zweten. Maar het prijsverschil met Rambo en Bucas atlantic/smartex zit hem daarin in die sterke buitenstof :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:15

En ik ben een Rambo slachtoffer omdat ze die hier gewoon het beste passen… :D :+
Bucas gaat hier schuiven en irriteren daardoor omdat de voering stroef is en Amigo valt vaak net wat te strak aan de voorkant.
Ach het is net wat goed ligt op je paard en waar je zelf tevreden mee bent toch.

Ik gebruik fleece alleen na het werk om op te drogen en op de trailer, of een cooler, net wat voor weer en temp het is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:18

Nouvel schreef:
En ik ben een Rambo slachtoffer omdat ze die hier gewoon het beste passen… :D :+
Bucas gaat hier schuiven en irriteren daardoor omdat de voering stroef is en Amigo valt vaak net wat te strak aan de voorkant.
Ach het is net wat goed ligt op je paard en waar je zelf tevreden mee bent toch.

Ik gebruik fleece alleen na het werk om op te drogen en op de trailer, of een cooler, net wat voor weer en temp het is.

Rambo is hier idd te ruim aan de voorkant waardoor ze drukplekken krijgt op de schoft. Dus amigo hier. Bucas is veel te smal in de schouders voor de mijne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:36

Nouvel schreef:

Dat is zeker zo!

Hier is amigo ook te smal ligt dan net strak, rambo past goed en bucus ook die vallen dan toch wat breder om de nek van mijn paard.. Daarom is het fijn er zoveel verschillende dekens zijn :j Maar om bij Mira te blijven. Mira oogt enorm opgepompt waardoor ik dus gok dat die een brede deken nodig gaat zijn misschien zelfs wel XL of big neck varianten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:36

Ja quarters zijn vaak wat breder op de boeg, maar het is ook een kwestie van proberen.
Eens quarter bij mij op stal heeft ook Rambo dekens maar ook een amigo, die zit wel minder mooi dan de Rambo’s.

Amigo hero past hier net aan, ik heb die hele dunne voor regenachtig dagen als het nog vrij hoge temp is. ,maar de bravo’s zitten echt te strak, Rambo valt gewoon mooi met de v sluiting maar is voor onze arabo fries ook net aan…

Op de trailer gebruik ik voor mijn pssm paard back on track dekens, ik merk dat dat wel iets doet in het minder verkrampen van de achterhand.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:51

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:01

office schreef:
https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... 2-gentest/
Duits lab maakt reclame voor onzinnige pssm 2 gen test.Voor mensen massaal actie gaan ondernemen is dit even lezen wel interessant.

Er wordt verwezen naar suikerstapeling maar pssm2 is geen probleem van suiker stapeling. Maar dat ter zijde. Ik persoonlijk geloof niet in de genetische testen. Maar: spierbiopt is ook achterhaald. Het is te ingrijpend en de uitkomst zegt helemaal niks. Utrecht blijft een grote mond hebben over de genetische testen maar ze komen zelf ook niet met een alternatief. Als je geen goede testmogenlijkheid biedt moet je er niet raar van opkijken dat eigenaren dan in een verkooppraatje trappen waar jij geen heil in ziet…

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:39

Denk dat de test meer gezien moet worden als bevestiging als een paard klachten heeft. Eventueel kan het helpen om de vormen dan te achterhalen, zodat je weet in welke richting je moet zoeken bij wijzigingen in voeding.

Lukraak elk paard testen, is leuk voor fokkerij, met oog op versterken van het ras. Maar imo een no go om een paard zonder achtergrond een labeltje te geven, zoals een wetenschapper jaren geleden mij eens zei.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:08

Het gaat mij er meer om dat ik zie dat er paarden ingeslapen worden naar aanleiding van zo n test terwijl dat niet nodig is .Of dieren waar er wel iets te zien is maar in de verkeerde hoek gezocht wordt hierdoor.Dat vind ik heel erg !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:33

Ik denk dat je buiten het label dat je er aan hangt ook heel goed moet kijken naar de klachten die een paard heeft en daar op gericht actie ondernemen.
Een paard in laten slapen zonder klachten met een positieve pssm uitslag is natuurlijk van de gekke.
Maar als een paard om wat voor reden dan ook dagelijks met pijn en ongemak moet leven moet je ook een knoop door kunnen hakken om een definitief besluit te nemen, ongeacht of dit pssm is wat anders.
Daarnaast moet je ook altijd verder blijven zoeken, ook een paard met pssm kan andere klachten hebben die je gewoon naar boven kunt halen met reguliere onderzoeken op een goede kliniek.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:55

Tuurlijk laat je een paard niet inslapen op basis van een genetische test voor deze klachten heeft. Sterker nog, het is geen standaard test dus je gaat deze test niet doen zonder dat er al een verdenking is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:59

pluisje88 schreef:
Tuurlijk laat je een paard niet inslapen op basis van een genetische test voor deze klachten heeft. Sterker nog, het is geen standaard test dus je gaat deze test niet doen zonder dat er al een verdenking is.

Nou inderdaad dat… ik denk dat de meeste mensen gaan testen omdat hun paard klachten heeft.
Als je paard geen klachten heeft ga je niet zo snel testen denk ik.
Al denk ik ergens dat het voor de fokkerij wel een goede stap is als paarden getest worden voor ermee gefokt wordt, maar dan kom je weer op het punt hoe betrouwbaar is de test…
Maar ik denk ook, bij twijfel niet doen… dus niet fokken met een positief getest paard.
Als een jong paard zonder klachten positief test kan het later wel degelijk klachten gaan krijgen, en die wil je in geen geval doorfokken volgens mij…

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 18:22

@Nouvel, ik quote even een eerder bericht uit mezelf. Of een paard genen heeft die gepaard gaan met PSSM2 zegt niets over of ze klachten zullen krijgen. Niet eens een 50/50 kans, dat ligt vele malen complexer. Dus preventief testen heeft geen zin, dat zal alleen maar tot onbetrouwbare informatie leiden.

Suliko schreef:
Wat ik begrijp uit bovenstaand verhaal is dat er momenteel met de pssm2 test getest wordt op de aanwezigheid van genen die gepaard gaan met de uiting van pssm2. Maar de aanwezigheid van genen betekend niet inherent dat die genen ook tot expressie komen, oftewel, tot pssm2 leiden.
Dus een paard zonder klachten kan uit de test positief blijken = heeft de betreffende genen maar deze komen niet tot expressie. En dat maakt een test om een diagnose te stellen inderdaad niet valide.

Om een menselijk voorbeeld te geven, je hebt genen die zowel bij mensen met schizofrenie als autisme veel voorkomen en beide stoornissen tot uiting kunnen hebben, maar dat betekend niet dat je met dit gen altijd schizofrenie of autisme hebt. Genen zijn enorm complex in hun expressie of eigenlijk het aan of uit staan ervan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:42

Zijn er dan echt zoveel positief geteste paarden die na hun 10e jaar nog klachtenvrij zijn?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik ken alleen maar positief geteste paarden die wel klachten hebben, wel in alle variaties maar niet klachtenvrij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:56

Er zijn genoeg paarden die positief testen en nooit symptomatisch worden, daarom is de test ook nog steeds niet gevalideert.

„By chance alone, 29% of Warmbloods and 25% of Arabians will have at least one P variant regardless of whether they have a muscle disease or not“

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:09

Nouvel schreef:
Zijn er dan echt zoveel positief geteste paarden die na hun 10e jaar nog klachtenvrij zijn?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik ken alleen maar positief geteste paarden die wel klachten hebben, wel in alle variaties maar niet klachtenvrij.

Ja daarom is die test ook niet gevalideerd omdat het nog altijd niet zeker is dat dat dat gen daadwerkelijk wat veroorzaakt.

Er zijn dus zelfs wetenschappers bezig om gevalideerd te krijgen dat de test dus onbetrouwbaar is. Equisec geeft zelf ook aan dat je geen conclusies aan de test mag hangen en het eigenlijk niks zegt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:18

Maar goed, laten we weer ontopic gaan, want dit is al uitvoerig besproken in het topic en helpt TS niet verder. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:26

Suliko schreef:
Maar goed, laten we weer ontopic gaan, want dit is al uitvoerig besproken in het topic en helpt TS niet verder. :)

Mee eens.
Toch zou ik denk ik ook verder kijken of ze enkel compenseert of gewoon echt ook een probleem heeft in de bekkenregio. Maar als ze stress krijgt van de DA schiet ook weer niet op natuurlijk.
Piroplasmose en anaplasmose lijkt me minder waarschijnlijk als het bloedbeeld verder normaal is.

Niet makkelijk zo‘n patient :n

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:29

Ik weet het niet, ik vind de klachten nog steeds niet atypisch voor lyme

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 22:30

Kleine update over Mira, ze is van de pijnstilling af sinds gisteren. (met advies van de DA)
Ze gaat verrassend goed!
Ik vind het erg meevallen, erg blij mee!

Ik merk ook dat ze toch wel opknapt nu het koeler is. Die extreme temperaturen zijn echt niet fijn. Heel heet kan ze niet goed hebben, maar te koud ook niet.

Gelukkig is de winter hier redelijk mild.

Over de test, ik geloof er niet echt in, maar ik geloof wel in de lijst symptomen die Mira heeft. Ze past wel echt in het pssm plaatje.

Sizzle schreef:
Suliko schreef:

Mee eens.
Toch zou ik denk ik ook verder kijken of ze enkel compenseert of gewoon echt ook een probleem heeft in de bekkenregio. Maar als ze stress krijgt van de DA schiet ook weer niet op natuurlijk.
Piroplasmose en anaplasmose lijkt me minder waarschijnlijk als het bloedbeeld verder normaal is.

Ik ga denk ik toch de osteo laten komen voor haar. Maar daar wacht ik mee tot het weer stabiel is en ze genoeg rust heeft om het aan te kunnen.
1 prikkel tegelijk...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 06:51

Fijn dat het goed gaat zonder de pijnstilling, hopen dat de positieve lijn doorzet!
Als ze slecht blijft lopen dan misschien toch nog een keer door de molen halen of er ergens anders een probleem zit?