Je paard in de opfok-praattopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:22

Ik ben zondag weer even langs geweest, en ik vroeg mij wat jullie eigenlijk allemaal doen als jullie langs gaan. :)

Afbeelding

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:30

JoellaLoves schreef:
Ik ben zondag weer even langs geweest, en ik vroeg mij wat jullie eigenlijk allemaal doen als jullie langs gaan. :)

[ [url=m/p8fwux.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verschilt bij ons per keer! Meestal halen we ze er in elk geval even uit om te borstelen, als het nodig is de manen bij te knippen. In de winter deden we minder borstelen (ze waren grote moddermonsters en ze kunnen 24/7 buiten dus wilde hun vacht niet verpesten). Voetjes geven oefenen, stukje over het terrein wandelen. Onze opfok organiseert ook schriktraining, trailer laad training etc. Als dat er is doen we meestal ook mee.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:43

theadora99 schreef:
JoellaLoves schreef:

Verschilt bij ons per keer! Meestal halen we ze er in elk geval even uit om te borstelen, als het nodig is de manen bij te knippen. In de winter deden we minder borstelen (ze waren grote moddermonsters en ze kunnen 24/7 buiten dus wilde hun vacht niet verpesten). Voetjes geven oefenen, stukje over het terrein wandelen. Onze opfok organiseert ook schriktraining, trailer laad training etc. Als dat er is doen we meestal ook mee.

Oh kijk dat klinkt wel goed! Super leuk dat dit soort dingen georganiseerd worden. Wij krijgen dat ook weer als alles weer open mag. (8/9 weken geleden Droes gehad op stal dus we zijn super voorzichtig.)

Hoe heb jij het voetjes geven aangepakt? Die van mij vind ze achterbenen zo spannend, als je niet uitkijkt krijg je nog een trap na ook. :')

theadora99

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:49

Die van ons had het bij de fokker al geleerd haha, dus eigenlijk weinig aan hoeven doen. Hij geeft nu ook al zelf zijn achtervoetje zodra ik zijn voorbeen loslaat haha.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:58

Ah dan heb je al geluk, die van mij kon echt helemaal niks.. was bang, rende voor je weg, en uiteindelijk toen we hem konden aanraken was er nog veel spanning. Hij vind mensen vertrouwen erg moeilijk maar laat gelukkig al veel meer toe.

Ik ben maar voor mijn eigen veiligheid met een zweepje gaan oefenen met aanrakingen. Daarmee aai ik heb over ze benen, en als beloning krijgt die biks als die netjes blijft stil staan. Dat werkt echt super! Ik kan nu zelf ook zijn benen aanraken met mijn handen, maar dan toch dat been optillen is weer echt paniek/stres. -O-

Het is jammer dat ik maar 1x per week de tijd heb om langs te gaan (woon 100km verderop). Ik denk dat het anders makkelijker had geweest om dingen verder te gaan oefenen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:10

Als ik langs ga kijk en aai ik vooral haha.

hoefjes oefenen doet de hoefsmid wel :)
Ik verwacht daar geen problemen mee eigenlijk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:11

JoellaLoves schreef:

Beetje knuffelen, samen ontspannen, genieten van de stilte :') het lijkt wel alsof hij snapt dat ik voor hem kom, want hij plakt altijd aan me vast. Wat best gek is omdat hij me niet echt kan kennen. Dus ik houd het op een slim paard :')

Oefen ook af en toe een beetje met meelopen en wijken voor druk. Maar de echte training pak ik pas op als hij thuis staat, ik ben een clickertrainer en dat vind ik niet handig in de groep.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:24

JoellaLoves schreef:
Ah dan heb je al geluk, die van mij kon echt helemaal niks.. was bang, rende voor je weg, en uiteindelijk toen we hem konden aanraken was er nog veel spanning. Hij vind mensen vertrouwen erg moeilijk maar laat gelukkig al veel meer toe.

Ik ben maar voor mijn eigen veiligheid met een zweepje gaan oefenen met aanrakingen. Daarmee aai ik heb over ze benen, en als beloning krijgt die biks als die netjes blijft stil staan. Dat werkt echt super! Ik kan nu zelf ook zijn benen aanraken met mijn handen, maar dan toch dat been optillen is weer echt paniek/stres. -O-

Het is jammer dat ik maar 1x per week de tijd heb om langs te gaan (woon 100km verderop). Ik denk dat het anders makkelijker had geweest om dingen verder te gaan oefenen.

Ja wij hebben getwijfeld voor een veulen uit een natuurgebied, maar heel blij dat we gekozen hebben voor de fokker waar ze vandaan komen. Ik denk dat je al heel goed bezig bent. Misschien oefenen met langer zijn been vasthouden (zonder op te tillen) zonder dat het stress oplevert.

Wat ik ook veel doe is knuffelen haha. Hij staat het liefst met zijn kin op mijn borst , echt heerlijk.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:47

Tinkels schreef:
Als ik langs ga kijk en aai ik vooral haha.

hoefjes oefenen doet de hoefsmid wel :)
Ik verwacht daar geen problemen mee eigenlijk.

Is ook fijn toch, lekker aaien en kijken! Als jou paardje braaf is bij de hoefsmid dan is het alleen maar fijn dat hij hem mee pakt en het Leert. De hoefsmid van onze opfok heeft echt zijn handen vol aan hem. Ze zijn de vorige keer gewoon gestopt om het voor beide veilig te houden.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:51

VogeltjeM schreef:
JoellaLoves schreef:

Beetje knuffelen, samen ontspannen, genieten van de stilte :') het lijkt wel alsof hij snapt dat ik voor hem kom, want hij plakt altijd aan me vast. Wat best gek is omdat hij me niet echt kan kennen. Dus ik houd het op een slim paard :')

Oefen ook af en toe een beetje met meelopen en wijken voor druk. Maar de echte training pak ik pas op als hij thuis staat, ik ben een clickertrainer en dat vind ik niet handig in de groep.

Aah dat is toch lief!
Als er al een klein beetje basis in zit, is het toch wel makkelijk voor thuis! Clickertraining klinkt interessant, heb je dat vaker gedaan?

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:02

theadora99 schreef:
JoellaLoves schreef:

Ja wij hebben getwijfeld voor een veulen uit een natuurgebied, maar heel blij dat we gekozen hebben voor de fokker waar ze vandaan komen. Ik denk dat je al heel goed bezig bent. Misschien oefenen met langer zijn been vasthouden (zonder op te tillen) zonder dat het stress oplevert.

Wat ik ook veel doe is knuffelen haha. Hij staat het liefst met zijn kin op mijn borst , echt heerlijk.

Daar heb je een goed punt, ik ga dat eens proberen!

Aah dat is wel echt heel lief, daar kan je heerlijk van genieten. Gelukkig komt het mooie weer eraan dan kan je straks ook nog heerlijk in het zonnetje zitten en zo knuffelen!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:33

Ik doe eigenlijk niet zo heel veel behalve tutten. :)) Wil wel overal kunnen aanraken, dus dat doe ik wel altijd als oefening. Gaat van gebit bekijken tot benen aanraken, onder de buik aaien, stapje achteruit als ik dat vraag e.d. Soms neem ik borstels mee en krijgt hij een goede poetsbeurt. Omdat hij in een grote hengstengroep staat zonder dat hij eruit gehaald kan worden, moet je wel altijd alert zijn en kan je iets minder dan wanneer ze vast kunnen staan en uit de groep kunnen. Alle andere dingen komen straks wel als ze 3 zijn en langzamerhand aan het werk gaan. Tijd genoeg. :)

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:43

Julia schreef:
Ik doe eigenlijk niet zo heel veel behalve tutten. :)) Wil wel overal kunnen aanraken, dus dat doe ik wel altijd als oefening. Gaat van gebit bekijken tot benen aanraken, onder de buik aaien, stapje achteruit als ik dat vraag e.d. Soms neem ik borstels mee en krijgt hij een goede poetsbeurt. Omdat hij in een grote hengstengroep staat zonder dat hij eruit gehaald kan worden, moet je wel altijd alert zijn en kan je iets minder dan wanneer ze vast kunnen staan en uit de groep kunnen. Alle andere dingen komen straks wel als ze 3 zijn en langzamerhand aan het werk gaan. Tijd genoeg. :)

Slim, het is wel fijn als je dit soort dingen allemaal kan doen als ze klein zijn. Scheelt weer voor later! Wel vervelend dat jij hem er niet uit kan halen, lijkt mij toch wel een beetje lastig. Is dat gewoon een regel in jullie opfok?

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:37

VogeltjeM schreef:

Die van jou plakt aan iedereen _O- Die is gek op alle aandacht haha. Ik loop altijd rondjes tot die van jou het opgeeft. :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:49

JoellaLoves schreef:
Aah dat is toch lief!
Als er al een klein beetje basis in zit, is het toch wel makkelijk voor thuis! Clickertraining klinkt interessant, heb je dat vaker gedaan?

Ja heel lief <3

Ik clicker al 15 jaar :D zou echt niet anders meer willen. Je krijgt er zulke blije en betrouwbare paarden van!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:53

Ik borstel meestal alleen de manen en staart (ik háát klitten), even meelopen, voetjes optillen. Allemaal profijt van straks. Ook even hem en de andere paarden aaien, en even zijn conditie bekijken. Echt poetsen doe ik niet, hij staat 24/7 buiten.
Ik ben er ook nooit langer dan een kwartier. Een keer in de 2 weken. Nu toevallig 3, heb dit weekend overgeslagen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:03

Ik haal haar regelmatig alleen uit de groep. Poetsen, hoeven uitkrabben, stukje wandelen andere lichte oefeningen. Vanalles wat. Maar soms ook gewoon lekker knuffelen en erbij zitten in de stal. Heerlijk.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:00

Ik knuffel altijd met solana als ik naar haar toe ga, dat vind ze heerlijk, kom dr niet meer vanaf dan haha
haal haar er niet uit.
Kan haar overal aanraken, deed ik al toen ze nog bij dr moeder liep, ze loopt ook mee aan t halster en voetjes geven kan ze ook.
Ik ben van mening dat ze dit allemaal niet vergeet dus zemag lekker jong zijn en niks moeten.
Komt allemaal wel als ik haar op ga halen tegen die tijd

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:15

VogeltjeM : leuk om te lezen, ik ga mij er eens in verdiepen. :D

KittyDylan : begrijp ik goed, klitten zijn niet fijn! Ik vind het persoonlijk heel moeilijk om niet 1x per week te komen. Herkend die van jou je wel als je komt?

Applepapple : geef je groot gelijk, lekker knuffelen is het fijnst.

Rianne1807: Het is fijn dat jij je veulen zelf heb bij je hebt van het begin. Ik ben van mening dat het zoveel scheelt dan een paard waar de eerste 7 maanden niks mee is gedaan. Ik weet ook wel zeker dat ze dan niet vergeten wat ze hebben geleerd!

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:50

Ja dat vind ik ook echt een voordeel, dat ze bij mij geboren is, heb al best wat simpele dingen gedaan met haar.
Zoals poetsen, benen afspuiten, voetjes geven, mee aan t halster lopen.

Ik heb geen ervaringen hoe het is als je een veulen koopt van de fokker, maar kan me goed voorstellen dat dat heel anders is.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:59

Ik heb er 2 met 6 maanden gekocht. Een was ontzettend schuw, bleef graaf achter en halster was onmogelijk. Tweede was zo toegankelijk, makkelijk aan te halen. Komen van dezelfde fokker af, dus hebben dezelfde behandeling gehad.
Veulen wat nu in de opfok staat is er een van die tweede. Maar Arthur was zelf wel erg terughoudend en, ondanks dagelijks aan het halster, was vangen een ramp. Pas nu dat hij in de opfok staat wordt hij was toegankelijker. Komt nog niet 1,2,3 op je af, maar makkelijker te vangen.
Die wat ik toen gekocht had konden wel meelopen, eenmaal bij de smid geweest, dus dat was niet precies onbekend. Arthur heeft diezelfde basis gehad, misschien nog wel meer (poetsen/meelopen/afspuiten)

JoellaLoves schreef:
KittyDylan : begrijp ik goed, klitten zijn niet fijn! Ik vind het persoonlijk heel moeilijk om niet 1x per week te komen. Herkend die van jou je wel als je komt?

Ik ben er heel makkelijk in. Ik heb daar toch niets te doen dan even een aai te geven. Of hij me herkent weet ik echt niet. Ik weet wel dat hij naar de stalhouder flink brutaal kan doen en bij mij niet, maar ik voer ze ook niet.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:43

Ik kom ook maar eens in de maand om te betalen en een knuffel te geven. Er word goed op gepast. Maar zo kan ik haar zelf ook ff in de gaten houden. Geeft mijzelf wel een goed gevoel.

Maar maar poetsen en dingen oefenen doen we niet, hoefsmid en wormenkuur doet ze makkelijk. En kan zo overal aan zitten en knuffelen. Dat is voor nu prima. :)

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:33

KittyDylan schreef:
Ik heb er 2 met 6 maanden gekocht. Een was ontzettend schuw, bleef graaf achter en halster was onmogelijk. Tweede was zo toegankelijk, makkelijk aan te halen. Komen van dezelfde fokker af, dus hebben dezelfde behandeling gehad.
Veulen wat nu in de opfok staat is er een van die tweede. Maar Arthur was zelf wel erg terughoudend en, ondanks dagelijks aan het halster, was vangen een ramp. Pas nu dat hij in de opfok staat wordt hij was toegankelijker. Komt nog niet 1,2,3 op je af, maar makkelijker te vangen.
Die wat ik toen gekocht had konden wel meelopen, eenmaal bij de smid geweest, dus dat was niet precies onbekend. Arthur heeft diezelfde basis gehad, misschien nog wel meer (poetsen/meelopen/afspuiten)

JoellaLoves schreef:

Ik ben er heel makkelijk in. Ik heb daar toch niets te doen dan even een aai te geven. Of hij me herkent weet ik echt niet. Ik weet wel dat hij naar de stalhouder flink brutaal kan doen en bij mij niet, maar ik voer ze ook niet.

Ja zo zie je maar dat er ook een groot deel karakter trekken zijn, Het zal vast allemaal wel goed komen.
Die van mij is wel erg nieuwsgierig maar ook heel snel over zijn zeik.. :j

Apart hea dat ze bij de een zo brutaal zijn en bij de ander zo relaxt! Het zou wel echt te maken hebben met leiderschap.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:34

JoellaLoves schreef:
Julia schreef:

Slim, het is wel fijn als je dit soort dingen allemaal kan doen als ze klein zijn. Scheelt weer voor later! Wel vervelend dat jij hem er niet uit kan halen, lijkt mij toch wel een beetje lastig. Is dat gewoon een regel in jullie opfok?

Ik ervaar het niet als vervelend eigenlijk. Meer als veilig. Het is een grote groep met 2 en 3-jarige hengsten. Ondanks dat ze braaf zijn en elke dag in handen komen, moet je altijd alert blijven. Onderling kunnen ze gedrag van elkaar als speels zien, maar dat gedrag ervaren wij mensen niet als speels of acceptabel. Het zijn geen kleintjes meer en ze kunnen best brutaal zijn. Daarnaast is ook niet elke eigenaar betrokken en ''competent'' genoeg om aan de wandel te gaan met een 2 of 3-jarige die weinig kent op een groot en open terrein. Er lopen ook merries (en veulens) op het bedrijf. In goed overleg is er van alles mogelijk, maar de eigenaren van het bedrijf helpen je hier dan wel bij zodat het voor jou als het paard en hun andere dieren een prettige en veilige ervaring is.

@Jazzejam:

Afbeelding
Phalco wordt zoooo knap <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:44

Ik heb mijn jonkie een paar dagen terug verkocht aan de opfok eigenaar, krijg ik gisteren bericht dat hij in de kliniek staat en met spoed geopereerd moest worden.