Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:08

swartbeessie schreef:
Ik ben het eens met de methode, maar vind de uitvoer hier heel heftig. Het idee van beginnen hebben ze hier overgeslagen :(

Staat deze trainer een beetje om bekend helaas :o

Als je (algemene 'je') toch naar NH-achtige dingen wil kijken, probeer Warwick Schiller eens! De laatste jaren is hij erg veranderd. Nog steeds kordaat maar wel zacht :)

Kimvicious

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:23

Dit was de eerste voorbeeld video die ik tegen kwam op de vroege ochtend :P Het idee is dan duidelijk en dat is aan te passen naar een ieders wensen en methodes ;) Er is uren aan beeldmateriaal van approach and retreat te vinden dus denk dat Joltsje genoeg huiswerk heeft zo haha

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:48

ik gooi sowieso overal mijn eigen sausje overheen. het gaan om het idee en de werkmethode.
ik ga niet zo wild om mijn paard heen staan zwiepen (ben dan ook veel te bang dat hij iets van flegmatiek wordt straks).

maar dat het paard mijn vertrouwd (doet hij al grotendeels) en met nieuwe dingen hem op de juiste manier benader ben ik groot voorstander van.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:19

Hallo! ik meld mij hier even. Ik heb nog geen paard om te beleren maar ben nog opzoek (2,5 jarige ongeveer dus die zou 3,5 worden volgend jaar)

Nu vroeg ik mij het volgende af.... een paard zijn rug is pas uitgegroeid vanaf 8 jaar. Dan denk ik... waarom zitten we er al op voor die leeftijd? (tijd is geld I know) Maar aan de andere kant denk ik mensen sporten ook terwijl ze niet uitgegroeid zijn... maar krachtsport en topsport is weer afgeraden voordat je uitgroeid bent. Waarop baseren jullie de leeftijd keuze van het gaan rijden (dus bijv. 2 a 3 keer per week of meer)

Ik wil graag op langer termijn denken met mijn paard maar het is zo tegenstrijdig allemaal

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:24

Ik kies ervoor om jong te beginnen met kleine dingetjes aanleren. Dat betekent niet dat ik er op zijn 3e al meteen bovenop zit en het dier een uur lang ga rijden. Ik heb er bijvoorbeeld wel al wat overheen gehangen en als hij 3 wordt wil ik graag langzaam beginnen met wat kleine dingen. Er zijn nogal wat tegenstrijdigheden in dit onderwerp, maar zelf denk ik dat als je het heel rustig opbouwt en de spieren opbouwt het niet heel veel kwaad kan. Ik weet dat dit een ander uiterste is en dat er nog heel veel tussenopties zijn, maar liever jong langzaam beginnen dan als ze ongetraind 8 zijn er meteen teveel mee willen.

Ik denk dat je gewoon goed naar je paard moet kijken, de één is al veel verder op zn 3e jaar dan de ander. Zowel fysiek als mentaal.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:31

Blaze1994 schreef:
Hallo! ik meld mij hier even. Ik heb nog geen paard om te beleren maar ben nog opzoek (2,5 jarige ongeveer dus die zou 3,5 worden volgend jaar)

Nu vroeg ik mij het volgende af.... een paard zijn rug is pas uitgegroeid vanaf 8 jaar. Dan denk ik... waarom zitten we er al op voor die leeftijd? (tijd is geld I know) Maar aan de andere kant denk ik mensen sporten ook terwijl ze niet uitgegroeid zijn... maar krachtsport en topsport is weer afgeraden voordat je uitgroeid bent. Waarop baseren jullie de leeftijd keuze van het gaan rijden (dus bijv. 2 a 3 keer per week of meer)

Ik wil graag op langer termijn denken met mijn paard maar het is zo tegenstrijdig allemaal

Gedoseerd en verantwoord bewegen is juist goed voor de ontwikkeling van het skelet, de pezen en spieren.

Ik vind de verdeling 3 jaar, 3x pw, 30 minuten, 4 jaar 4x pw, 40 minuten wel mooi en daarbij sowieso rekening houden (en evt bijstellen) met de lichamelijke en mentale situatie van het paard.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:38

Roos_h schreef:
Ik kies ervoor om jong te beginnen met kleine dingetjes aanleren. Dat betekent niet dat ik er op zijn 3e al meteen bovenop zit en het dier een uur lang ga rijden. Ik heb er bijvoorbeeld wel al wat overheen gehangen en als hij 3 wordt wil ik graag langzaam beginnen met wat kleine dingen. Er zijn nogal wat tegenstrijdigheden in dit onderwerp, maar zelf denk ik dat als je het heel rustig opbouwt en de spieren opbouwt het niet heel veel kwaad kan. Ik weet dat dit een ander uiterste is en dat er nog heel veel tussenopties zijn, maar liever jong langzaam beginnen dan als ze ongetraind 8 zijn er meteen teveel mee willen.

Ik denk dat je gewoon goed naar je paard moet kijken, de één is al veel verder op zn 3e jaar dan de ander. Zowel fysiek als mentaal.

Ja tuurlijk ook bij 8 jaar rustig beginnen en niet hup aan het werk natuurlijk

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:45

Dat snap ik. Maar dat is dus voor iedereen anders, aangezien elk paard er op een ander moment klaar voor is. Zolang er een geleidelijke verantwoorde opbouw in zit denk ik niet per se dat op 3jarige leeftijd beginnen minder goed is dan op 8jarige leeftijd.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:34

Ik heb inderdaad ook nog nooit gehoord dat wachten tot 8 per se zoveel voordeliger zou zijn voor het paard. Wel heb ik het idee dat de wetenschap het verder optrekt en dat er echt op gaan zitten beter kan vanaf 4, i.p.v. het in NL traditionele 3. Deze 'opdracht'/tip kreeg ik ook van mijn osteopaat mee voor mijn huidige (hypermobiele) paard. Heb het met mijn bijrijdpaard ook zo gedaan en dat is goed bevallen. Je merkt ook dat ze in het koppie wat volwassener zijn, alles gaat net even iets makkelijker en rustiger.

Dat gezegd hebbende weet ik niet of je het allemaal wel zo zwart-wit kunt stellen, gezien de hordes paarden die met 3 worden ingereden en geen daardoor aanwijsbare rugproblemen hebben... Mijn vermoeden (maar ik heb hier geen bewijs voor of onderzoek over gelezen dus of het klopt geen idee) is eerder dat je mogelijkerwijs beenproblemen creeert - met 3 inrijden betekent immers vaak met 2/2.5 longeren. Maar ook hier weer hordes paarden die met 2/2.5 gelongeerd worden en nooit beenproblemen hebben.

Dus ja... als je geen al te gekke dingen gaat doen moet je gewoon doen waar je je goed bij voelt, denk ik :j

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:23

De vergelijking met mensen of andere dieren vind ik persoonlijk altijd een beetje irritant. Vaak komt de vergelijking helemaal niet tot zijn recht. Wij mensen beginnen ook erg vroeg, we gaan al met 4 naar de basisschool en gymmen mee op school. En ieder jaar wordt dat met stappen uitgebreid :Y)

Tja, ik ben niet van mening dat mijn paard aan het sporten is wanneer ik er een halfuurtje mee aan de slag ga. Uiteraard heb je dit zelf ook in de hand.
Waarom ik niet nog een jaar wacht? Voor een deel heeft dat inderdaad met geduld te maken. Maar ook omdat ik denk dat hij, nu hij jonger is wat makkelijker tegenover nieuwe dingen staat ten opzichte van een ouder paard en dat dit juist goed is voor zijn ontwikkeling, zowel fysiek als mentaal. Maar ook dat is natuurlijk maar een gevoel/mening.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:32

Mooblie schreef:
De vergelijking met mensen of andere dieren vind ik persoonlijk altijd een beetje irritant. Vaak komt de vergelijking helemaal niet tot zijn recht. Wij mensen beginnen ook erg vroeg, we gaan al met 4 naar de basisschool en gymmen mee op school. En ieder jaar wordt dat met stappen uitgebreid :Y)

Tja, ik ben niet van mening dat mijn paard aan het sporten is wanneer ik er een halfuurtje mee aan de slag ga. Uiteraard heb je dit zelf ook in de hand.
Waarom ik niet nog een jaar wacht? Voor een deel heeft dat inderdaad met geduld te maken. Maar ook omdat ik denk dat hij, nu hij jonger is wat makkelijker tegenover nieuwe dingen staat ten opzichte van een ouder paard en dat dit juist goed is voor zijn ontwikkeling, zowel fysiek als mentaal. Maar ook dat is natuurlijk maar een gevoel/mening.

ben wel benieuwd waarom je die vergelijking irritant vind. Is toch geen rare gedachte om het ergens mee te vergelijken wat ook leeft en sport. Ja eens dat de mensen op 4 ook al beginnen maar die doen ook geen (top)sport maar lichte duurtraining eerder. Maar ieder mag zn mening daar in hebben natuurlijk. vandaar dat ik er naar vraag :)

Bij mensen is het belasting vs belastbaarheid maar bij paarden zit ik daar niet zo diep in.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:55

Ik heb ook niet zoveel met het vergelijken van paarden met mensen. Een paard is nou eenmaal een heel ander type dier dat op een andere manier ontwikkeld, zowel lichamelijk als geestelijk. Dus beter gewoon kijken naar het paard zelf en van daaruit je plan trekken.

Persoonlijk vind ik 3 te vroeg om onder het zadel te beleren. De meeste dieren zijn dan nog zo jong in het lijf en het koppie. Mijn merrie is nu 3,5 en als ik merk hoe snel zij afgeleid is en hoe moeilijk zij het soms vindt om prikkels te verwerken, dan is rijden echt nog een brug te ver. Daarbij is ze ook nog lekker schriel en slungelig. Dus ik zie wel wanneer ik er voor het eerst op ga, voor haar vierde sowieso niet.

Ik denk dat vooral voorbereiding belangrijk is. Een goede basis vanaf de grond. Hoe eerder je een dier wil inrijden, hoe eerder je zou moeten beginnen. Wil je er dus met 3 op zitten, moet je zeker een half jaar van te voren beginnen. Dat vind ik best pittig vroeg als ik eerlijk ben. Wordt wel veel gedaan, maar zou ik persoonlijk niet doen.

En wat gezegd wordt over een jong paard dat makkelijker tegenover nieuwe dingen staat vind ik ook tweeledig. Vindt een jong paard die nieuwe dingen dan leuker om te leren dan een ouder dier óf geeft een jong dier minder zijn grenzen aan omdat het sneller overrompeld is.

Al met al denk ik dat, op welke leeftijd je ook begint met beleren, wederzijds respect de basis is. En dat betekent ook weleens afstappen van je bedachte plan.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:02

Liiesjjj schreef:
En wat gezegd wordt over een jong paard dat makkelijker tegenover nieuwe dingen staat vind ik ook tweeledig. Vindt een jong paard die nieuwe dingen dan leuker om te leren dan een ouder dier óf geeft een jong dier minder zijn grenzen aan omdat het sneller overrompeld is.

Al met al denk ik dat, op welke leeftijd je ook begint met beleren, wederzijds respect de basis is. En dat betekent ook weleens afstappen van je bedachte plan.

Dit stukje vind ik interssant om op te reageren! Ik merk namelijk aan mijn ruim 2,5 jarige dat ze nieuwe dingen echt heel erg leuk vindt! En geen grenzen aangeven omdat ze jong is? Dat doet ze beter dan de meeste volwassen paarden die ik ooit heb getraind! Zij is juist nu al meester in aangeven wanneer het teveel is of echt niet leuk (gewoon STOM! :p)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:15

Mijn 2,5 jarige vindt alles leuk en interessant maar heeft ook het concentratievermogen van een goudvis. Dus ik bied haar dingen aan, met name in vrijheid, en als ze aangeeft klaar te zijn dan stoppen we er mee. Ik doe maximaal 2x per week iets. Soms iets bevestigen, soms iets nieuws introduceren.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:51

@blaze1994 Ik snap je vraag heel goed. Wat ik zo lastig vind is dat een paard en een mens zo extreem verschillend zijn. Qua anatomie zijn we eigenlijk niet te vergelijken, de belasting van spieren en gewrichten is heel anders, zo ook de groei. En mentaal zijn de verschillen misschien nog wel groter. Ik denk dat het daarom helemaal geen zin heeft om de vergelijking te maken voor de onderbouwing van je vraag. We zouden naar het paard moeten kijken en ons daarin moeten verdiepen denk ik.

@ Liiesjjj Met je laatste alinea ben ik het helemaal eens! Naar je eigen paard eerlijk kunnen kijken en handelen super belangrijk, zeker in het aanleren van de basis!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:15

Mijn haf is nu 2,5 en pak ik soms wat grondwerk mee. Maar echt de basis dingen wat je ook gewoon op een poetplaats/algemeen wilt.

Achterwaarts/pasje opzij/mee lopen terwijl ik in grondwerk positie loopt (ik loop achteruit) enz

Hij is vooral erg happig/alles vast pakken dus probeer ik te zorgen dat hij dat minder doet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:57

Allen, bedankt voor jullie input.

Gisteren in de box aan een los touwtje en een stapel geduld deed wonderen.

Afbeelding
Eerst alles ff uitgestald en hij heeft het dekje ff goed bestudeerd.

Ook op meer hoogte
Afbeelding

Ook hier alles in de mond. Hij is nu echt aan het heen en weer aan het schuiven met zijn tanden. Eigenlijk war knarsetanden. In denk dus dat er wat wisselingen aan zitten te komen.

Bestaat er ook iets waar hij veilig op kan kouwen? (Voor kids bestaan er bijtringen).
Laatst bijgewerkt door Joltsje op 20-12-20 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:59

Wilgentakken :j

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:00

Ooh ja goeie!! Ik zal ff kijken. Dat is ook een leuk tijdverdrijf

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:13

Wilgentakken zijn echt leuk voor ze! Mijne valt er echt op aan _O-

Hier lekker bezig geweest deze week. Veel rust dagen en andere dagen herhalen waar we eerder mee bezig zijn geweest. Gisteren weer even gek gedaan: een vlag, plastic zakje en een krukje waarmee ik op haar ga hangen. Ze pakt nu super op dat als het eng is ze best even kan schrikken en gek doen, maar dat we daarna door gaan en ze er niet in hoeft te blijven hangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook even stand foto’s gemaakt, leuk om nu te vergelijken met september toen ik haar kocht en voor over een paar maanden :D

Afbeelding
Afbeelding
(Ik ben niet zo goed in dit soort foto’s maken :') )

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:10

Ik zag Joltsje reageren in een ander topic, leuk om even te volgen :)

Ik heb zelf ook 1 die in 2021 onder het zadel gaat. Hij loopt al bij gezet aan de longe, vindt eigenlijk alles prima. In februari gaat hij naar de HK, een maand ervoor nog even naar iemand die meer verstand heeft van hengsten keuringen.. Afhankelijk van die uitslag gaan we hem door trainen/beleren/verkopen..

Afbeelding

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:42

Vulina schreef:
Ik zag Joltsje reageren in een ander topic, leuk om even te volgen :)

Ik heb zelf ook 1 die in 2021 onder het zadel gaat. Hij loopt al bij gezet aan de longe, vindt eigenlijk alles prima. In februari gaat hij naar de HK, een maand ervoor nog even naar iemand die meer verstand heeft van hengsten keuringen.. Afhankelijk van die uitslag gaan we hem door trainen/beleren/verkopen..

[ [url=m/IFTFHt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw wat een gaaf dier! Wat is zijn afstamming?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:02

Het is een Formidable (fidertanz) x Rheingau. Hij valt extra op door zijn buikvlek :)) Hier nog ongetraind..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:05

Wat een patser :oo

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:56