Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:34

Huertecilla schreef:
Mirranda schreef:
Helaas zijn politiek en natuurorganisaties hier heel smerig met elkaar verweven.

Net als jagers, sector paard, ANWB en noem maar op.

Allemaal organisaties met andere belangen die UITERAARD hun eigen belang vertegenwoordigen bij de overheid.
Het is de taak van de overheid om daar een modus in te vinden.

Nogmaals, de wolf in NL is een onderwerp wat al opgebracht is voor menig Bokstser gebóren is.
Ik vind het volstrekt verwijtbaar dat er dertig jaar later nog steeds geen transparant beleid en voorlichting zijn.

Het is NIET zó moeilijk en ja, alle partijen zullen wat moeten inschuiven en de wolf kan niet alle plek krijgen als in een onbewoond gebied. Ook zúllen incidenten blijven voorkomen bij welk beleid danook. Idem gestroopte - of door verkeer omgekomen wolven.

Bescherming wolf is al in 2014 stilletjes in de wet gerommeld door lobbyisten, dan begint het hele verhaal over inschuiven en overleggen al vanaf een verkeerd uitgangspunt.

jobamara

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 15:57

Hasjam, dank je voor je toevoeging, die volg ik ook idd, maar gelukkig deelt no wolves veel van hun posten ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:31

tamary schreef:
Bescherming wolf is al in 2014 stilletjes in de wet gerommeld door lobbyisten, dan begint het hele verhaal over inschuiven en overleggen al vanaf een verkeerd uitgangspunt.

Het is niet eerlijk - Calimero.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:39

Huertecilla schreef:
tamary schreef:

Het is niet eerlijk - Calimero.

Nee, er zit in 1 partij al geen beweging, dan moet de andere kant al heel hoog inzetten wil er ergens een gezond compromis uit kunnen komen. Sec gezien is de actie om wolf beschermd te krijgen een actie die voortkomt uit de groeiende populatie en bijbehorende problemen vanuit o.a. Duitsland. Dat maakt dat tot een zeer eenzijdige en egocentrische actie ipv inzetten op een "hoe leert Nederland hier van en hoe kunnen we als groep die graag meer wilde diersoorten terug ziet dat in goede banen leiden". Beschermen tot niveau dat je er hoe dan ook niet aan mag komen incl. lijdende wolf vast in maiscombine is geen gezond uitgangspunt, niet voor ons vee, maar net zo min voor een wolf die net zo hard wel eens aan de verkeerde kant van het geluk terecht komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:55

tamary schreef:
Nee, er zit in 1 partij al geen beweging, dan moet de andere kant al heel hoog inzetten wil er ergens een gezond compromis uit kunnen komen.

Het is allemaal wat laat om nú ´wólf!´te gaan roepen in NL.

Wanneer veehouders/hobbyhouders/jagers etc. nu roepen dat ze achter de feiten aan rennen, moeten ze ook zichzelf in de spiegel kijken. Het speelt al van 30 jaar terug.

De wolf ís er. Het worden er meer.
Hekken zijn slechts een deeloplossing met grote nadelen en ´je´ mag niet verwachten dat de belastingbetaler dat voor een hobbyhouder financiert.
Ja, dat is mogelijk een probleem wanneer je in ´wolvengebied´woont.
Er zijn in buitenlandse wolvengebied verschillende wolfwerende/ontmoedigende strategieén. Als dat ´ja maar in Nederland´ dus ´nee, want..´ is, dan ... ja, wát dan? De tijd terugdraaien? Veel succes.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:41

Het is "laat" maar zeker niet "te laat".

Huertecilla schreef:
Hekken zijn slechts een deeloplossing met grote nadelen en ´je´ mag niet verwachten dat de belastingbetaler dat voor een hobbyhouder financiert

Dat ben ik met je eens. Natuurorganisaties zouden die lasten moeten gaan dragen :Y) .

Huertecilla schreef:
Er zijn in buitenlandse wolvengebied verschillende wolfwerende/ontmoedigende strategieén.
Als dat ´ja maar in Nederland´ dus ´nee, want..´ is, dan ... ja, wát dan? De tijd terugdraaien? Veel succes.

Er bestaat geen enkel "voorbeeld-wolvengebied" met een net zo'n hoge bevolkingsdichtheid als in cultuurlandschap Nederland.
Wel diverse wolvengebieden in veel minder dichtbevolkte (lage-lonen) landen, maar daar werken de "strategieën" ook niet.

En het is zeker zinvol om "wolf" te gaan roepen. Er zal vroeg of laat een quotum vastgesteld moeten worden.
Laten we daar dan vooral vróeg mee beginnen, om psychisch en fysiek mens- en dierenleed minimaal te houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:06

Huertecilla schreef:
tamary schreef:
Nee, er zit in 1 partij al geen beweging, dan moet de andere kant al heel hoog inzetten wil er ergens een gezond compromis uit kunnen komen.

Het is allemaal wat laat om nú ´wólf!´te gaan roepen in NL.

Wanneer veehouders/hobbyhouders/jagers etc. nu roepen dat ze achter de feiten aan rennen, moeten ze ook zichzelf in de spiegel kijken. Het speelt al van 30 jaar terug.

De wolf ís er. Het worden er meer.
Hekken zijn slechts een deeloplossing met grote nadelen en ´je´ mag niet verwachten dat de belastingbetaler dat voor een hobbyhouder financiert.
Ja, dat is mogelijk een probleem wanneer je in ´wolvengebied´woont.
Er zijn in buitenlandse wolvengebied verschillende wolfwerende/ontmoedigende strategieén. Als dat ´ja maar in Nederland´ dus ´nee, want..´ is, dan ... ja, wát dan? De tijd terugdraaien? Veel succes.

Basis van het probleem is al niet eens hekken en de vraag of dit geschikt wolvengebied is, maar wat voor doel het dient dat een dier in nood niet geholpen mag/kan worden omdat iemand bedacht dat 100% beschermen verstandig was en er een eigen organisatie voor opzet. Dat betekent alleen al dat het nogal eens moeilijk wordt om een dier in nood te helpen (wettelijke plicht), want je mag er niet aan komen en de dichtstbijzijnde DA ook niet. Zowel wolf in nood als afnemen DNA bij gewond vee. Daar wrikt het logischerwijs al bij de andere partij in dit verhaal. Als veehouder ben ik ook niet echt blij met deze ontwikkelingen, maar als daarnaast ook nog eens en beperkingen worden opgelegd aan mijn plicht dieren in nood te helpen of schade te kunnen claimen waarvoor een pot beschikbaar is en ook mede ivm bescherming wolf is ingesteld, dan is er weinig draagvlak over voor begrip.

DA dus die wel meteen DNA voor bewijs mag afnemen en rekening direct kan doorsturen ipv aparte organisatie optuigen met belastinggeld, terwijl de kennis en kunde al op lokatie aanwezig is. Het hele zaakje stinkt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:16

https://parkdeheihorsten.nl/ ligt midden in het nieuwe wolvengebied in Zuid-Oost Brabant. We gaan eens zien wie hier de dienst uit maakt in Nederland :$
Ik neem aan dat kinderen onder de 12 en huisdieren hier niet toegestaan zijn :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:36

Die bordjes met waarschuwingen staan in Dld al wel in bepaalde gebieden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:00

Hasjam_Poe schreef:
Wel diverse wolvengebieden in veel minder dichtbevolkte (lage-lonen) landen, maar daar werken de "strategieën" ook niet.

Hoppa.
Zoveel vooroordelen, misinterpretaties en onjuistheid in één zin verdiend een prijs *\%/*

Zoals ik al schreef; veel succes met het proberen terug te draaien van de klok.

Verder is het ´simpel´ een kwestie van aanpassen.
De wolf ís er en het worden er meer.
Biologen en natuurbeheer hebben de overheid, direct of via Brussel eerder gerapporteerd en pro-milieu/natuur is de politiek correcte wind.
Er is daardoor heel wel mogelijk een minder optimaal evenwicht.
Dat zal zonder twijfel in de loop der tijd aangepast worden.
Hoedt ondertussen je eigen zaak en let HEEL goed op daarbij jezelf niet in de voet te schieten door de wet te overtreden.
Het is aan jezelf of je wel/niet naar de wolfwering/ontmoediging in het buitenland kijkt.

Hier een plaatje van waar de wolf in Ialië voorkomt; rood stabiele aanwezigheid, geel infrequent. Niet alleen lage bevolkingsdichtheid, niet alleen lage lonen, maatregelen die werken.
De wolf is daar beschermd sinds 1971. Bijna 50 jaar ervaring met een toenemende wolvenpopulatie.
Massaal vakantietoerisme, lopen er zo´n 700 wolven rond en hoeveel mens-wolfproblemen??

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... e_2019.gif

Ja. maar Néderland.... Tja daar is alles altijd anders, maar de wolf toch ook aan komen lopen.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:43

Huertecilla schreef:
Hoppa.
Zoveel vooroordelen, misinterpretaties en onjuistheid in één zin verdiend een prijs *\%/*

Je eigen mening vol overtuiging als een feit verkondigen, is anders ook een kunst :D .
En dan bovenstaande mening geheel niet toelichting, maar met een Italiaans verspreidingskaartje zwaaien
en wat persoonlijke aannames, in plaats van feiten... :D :+ Tja....

Problemen in Italië zijn best aanzienlijk, zeker in het Noorden (Trentino). Waar ook wat uitgezette beren zich niet geheel volgens de verwachtingen van de Rewilders gedragen 8-). Daarnaast zijn er wat roedels die met regelmaat op runderen en ezeltjes prederen. En is er een gevaar op hybridisatie (zwerfhonden).
Als "Maatregelen" komen eigenlijk alleen bewakingshonden in aanmerking. Want op de schuine berghellingen kan je netten vergeten. Wel jammer van de daardoor steeds vaker afgesloten wandel- en fietsroutes voor toeristen. Want kuddebewakingshonden beschermen het vee tegen echt álles :Y) . (Je moet dan qua aantal echter wel steeds één hond meer hebben, dan het aantal van de lokale wolvenroedel).
Zomaar een greepje uit de mens-wolf problemen aldaar.

Overigens is de bevolkingsdichtheid in Nederland 414 inwoners/km² tegen de 201 inwoners/km² in Italië.
Dan nog wat Italiaanse incidenten (alleen ezeltjes/paarden):
https://www.facebook.com/groups/994653607546091/post_tags/?post_tag_id=1059540747724043 en
https://www.facebook.com/groups/994653607546091/post_tags/?post_tag_id=1055764104768374

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:23

Huertecilla schreef:
Ja. maar Néderland.... Tja daar is alles altijd anders, maar de wolf is toch ook aan komen lopen.

Wat Nederland uniek maakt, is dat onze wolven tot aan de Veluwe geheel *ongezien* zijn komen aanlopen. Best knap, in zo'n dichtbevolkt landje met brede rivieren *D . Nog knapper is, dat één van die Veluwse wolven daarbij het dorpje Bennekom heeft doorkruist.
En daarbij zelfs dóór de straat van de Nederlandse wolvencoördinator Glenn Lelieveld is gelopen :j 8-) *\%/* .

Glenn vertelt dit hoogstpersoonlijk, in het tv programma "Buitengewoon" van 15-09-2018 op Omroep Gelderland.
De link van het filmpje hieronder overgenomen vanaf 6.57 En op 7.15 vertelt Glenn over de wolf voor zijn huis.

Link naar BuitenGewoon 15 september 2018 vanaf 6:57 op Youtube, starring wolvencoördinator van Nederland Glenn Lelieveld,
in: "Het verhaal van de-wolf-die-heel-TOEVALLIG-door-MIJN-straat-aan-kwam-lopen :Y)
(interessant tot 7.45, het hooinet. NB De blauwe link hierboven start direct bij 6:57 )

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:54

Bizar toevallig allemaal ja

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:13

Er zijn nog meer wolven in Nederland dan de wolf van deze meneer Lelieveld. Nederland is echt niet zo verschillend van Italie en er zit op sommige plekken achterlijk veel wild (en nog meer snack-schapen, geitjes, shetlanders, kalfjes, en kippen).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:36

Hier nog een recent voorbeeldje van aanval in Italie

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1527077911

En kijk vooral de reacties. Net als hier in omgeving veel weerstand tegen pro wolf groepjes.
Dit is dus een voorbeeld van wat ik regelmatig zie voorbij komen bij mijn Italiaanse of Duitse vrienden.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:10

En hier ook weer recente melding Italie (vertaalde versie via FB):

21-11-2020 Italië, Martina Franca (helemaal in het zuiden), Vertaling:
<<Martina Franca: aanval van wolven, verscheurde ezels en geiten op de boerderij. De boer klaagt over de aanslag
Vanmorgen hebben de fokkers van Masseria Monti di Basile, Orimini-bos op het grondgebied van Martina Franca, het onderzoek uitgevoerd. Het wordt bemoeilijkt door de weersomstandigheden.
Ezels en geiten werden gegeten tijdens de aanval door wolven op de boerderij. Terwijl hier en daar een lynx (of wie weet welk ander dier) in het territorium wordt waargenomen, zetten de wolven hun aanvallen voort. Ze doen wat de natuur voor hen heeft bedoeld: prederen.
Maar de boerderijen worden gedecimeerd. En de vraag is niet alleen een economische. De fokker Martino Simeone zegt: " 's Nachts werden we voor de derde keer aangevallen door wolven, dit keer was het een ezel van het ras 'Martina Franca', een toekomstige merrie gefokt uit passie en voor de verbetering van het ras, dat nu met uitsterven wordt bedreigd (dankzij de wolven die helpen bij het uitsterven van deze soorten). Binnen vijftien dagen kregen we aanvallen op de kudde geiten en vonden slechts enkele overblijfselen van zeven geiten die in volle lactatie waren. Dit is schade voor ons bedrijf die helaas nooit meer te herstellen is ”.>> Einde vertaling m.b.v. Google Translate
Ook in het Noorden van Italië werden dit weekend weer ezels verslonden. Zie ons eerder bericht over die aanval: https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 1652392950
#KNHS #KNHSNederland #LTO #LTOpaardenhouderij #PaddockParadise #Equihabitat
https://www.noinotizie.it/21-11-2020/ma ... -masseria/

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 13:24

Ook uit andere landen neemt de weerstand toe, In Zweden, en Finnland mogen ze er een aantal schieten ze hebben een maximum wat mag.
Er komt zoveel voorbij op een dag. Zag nog een zwaar gewonde kuddebeschermingshond die getroost werd door een schaap.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:43

Gut ja, die foto heb ik ook gezien. Vreselijk aandoenlijk. Ik vind het persoonlijk ook helemaal niet ethisch om twee kbh's (bijv) een kudde te laten bewaken. Dan moet je er minstens een stuk of tien hebben in gebieden waar roedels jagen. En dan nog...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:19

Kan dan ook echt niet begrijpen dat sommige mensen daar zo laconiek over kunnen doen als je de fotos ziet. Kop in het zand steken noem ik dat!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:06

balance schreef:
Maar je hebt nu wel genoeg gezegd Cambiar. Je gefundeerde mening geven is prima en dat vind ik ook wel interessant.
Inmiddels wordt het wat zuur en begint het topic te slingeren met off topic reacties. Da’s niet de bedoeling.
Ik zou het fijn vinden als we weer vooruit kunnen hier. Voor je het weet zijn straks de goede voor- en tegen argumenten op en dat zou jammer zijn toch.

Ik denk dat niemand me moet zeggen dat ik moet zwijgen. Ik heb idd on gefilterd mijn mening gezegd, en dat recht heb ik. (En het gaat nog altijd over wolven, waarvan de begintopic dit onderwerp aanhaalde, nml de mening dat die hier niet echt horen, wat ook heel de draad is in dit topic. Een oplossing is al lang aangeboden. Als het gaat over opnoemen van slachtoffers door de wolf, is het plots wel ontopic, dat heet meningen sturen, maar als je ze verdedigd, moet ik mijn bek houden. Typisch)
Ik heb onlangs een hertje voor mijn neus zien liggen die aangereden was door een auto. Is uiteindelijk gestorven, inwendige bloeding heb ik achteraf gehoord.
Door de drukte in de bossen, die grenzen aan een veilig fietspad maar helaas te druk daar voor ze, nemen ze nu de gevaarlijke kant van de straat.
Om maar te zeggen wat die absurde drukte kan doen.
Heb het gefilmd, zelfs files, dit is nog niets, als het mooi weer is is het over de koppen lopen.
https://youtu.be/pxHj5Qpu77U
Dat ik zuur ben is jouw mening. Dat ik persoonlijk vind dat de mens een nogal schadelijk iets is voor de natuur die daarvan de gevolgen zal moeten dragen is mijn goed recht. Sorry. En dat peper ik idd graag eens in het gezicht van individuen die weeral vinden dat een dier niet in HUN territorium hoort. Dit is helemaal niet ons territorium. En dat er geen natuur is in Nederland? Gelukkig meer dan jullie vermoeden blijkbaar. Woon er hier oa vlak tegen als Belg. En ook die natuur moet gezond blijven, want het gaat ook rechtstreeks de mens aan. Als jullie daadwerkelijk gelijk hebben dat Nederland geen natuur heeft, zouden er al langer heel zware problemen ontstaan zijn. Die natuur is er wel en moet ook gezond blijven.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:11

Popstra schreef:
Kan dan ook echt niet begrijpen dat sommige mensen daar zo laconiek over kunnen doen als je de fotos ziet. Kop in het zand steken noem ik dat!

Ah zo ???
Kop in het zand???
Heb jij je wel eens afgevraagd, mevrouw kop in het zand, waar jouw vlees vandaan komt? Eerst een gans leven mishandeld in de bio industrie en dan op afschuwelijke wijze vervoerd en geslacht.
Ik denk dat je zo'n wegkijkertje bent als de beelden van slachten getoond worden, maar wel gebruik maken van deze geslachte, mishandelde dieren. Ty-pisch.
Hypocriet noem ik dat.
En het ergste komt nog: net door mega stallen breken er vreselijke virussen uit.
Wolven hebben wetenschappelijk bewezen aangetoond dat zij wildstapel gezond houden. Het is door onze schuld dat er steeds meer gevaarlijke virussen uitbreken. Zo is dit en niet anders.
Jullie zijn hier niet meer of min de boel aan het opzwepend, en de wolf is een beschermd dier. Ik denk dat het eventjes genoeg geweest is om iedereen op te fokken en deze bangmakerij mag stoppen, wij eten vlees, onze huisdieren eten vlees, leg dat hypocriet gedoe maar lam.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:23

Wees voorzichtig met aannames, Cambiar. Er zijn genoeg geen-vleeseters of 'bewuste' vleeseters onder ons.
Ik snap je boosheid hoor, maar je bereikt het tegendeel van wat je beoogt als je zo tekeer gaat.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:05

mysa schreef:
Wees voorzichtig met aannames, Cambiar. Er zijn genoeg geen-vleeseters of 'bewuste' vleeseters onder ons.
Ik snap je boosheid hoor, maar je bereikt het tegendeel van wat je beoogt als je zo tekeer gaat.

Beste, dat is nu nog eens het laatste van mijn zorgen.
Ik sta achter mijn mening en laat me vooral heel erg koud wat mensen daarvan vinden.
Hypocriet zijn ze, hier in dit topic wordt wel heel erg zuur gedaan over de wolf, maar dan moet ik mijn mond houden omdat ik zuur zou zijn omdat ik de feiten opnoem.
Ten tweede, wat mensen hiervan vinden speelt ook geen rol. De regeringen beseffen het belang van roofdieren, nu zeer actueel en niet toevallig, ivm covid probleem.
Mensen nemen teveel natuur in voor zichzelf om te wonen, en door landbouwdieren te houden weer nog eens zoveel om zelf te kunnen eten.m
De realiteit is dat de mensheid hier nu de gevolgen van aan het ondervinden is.
Demotiveren om landbouw dieren te houden, versnippering natuur door weides, die terug 1 stuk natuur moeten worden, mega stallen zijn broeigaarden voor virussen dus in de toekomst zal vlees veel schaarser worden is mijn idee en maar goed ook.
Mensen concentreren in veilige wijken, natuur terug wild, minder bejaging, meer natuurlijke vijanden. Deze overgang gaat nu geleidelijk, maar wie zijn ogen open doet ziet het en merkt het door wat laatste tijd beslist wordt....de wolf zal binnenkort steeds meer territorium en wild krijgen. Dit probleem is nu tijdelijk door de overgang.
Bij problemen met wolven kun je die vereniging raadplegen die hier al paar keren vernoemd geweest is, dus feitelijk is alles hier gezegd geweest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:29

Cambiar schreef:
Ik heb onlangs een hertje voor mijn neus zien liggen die aangereden was door een auto. Is uiteindelijk gestorven, inwendige bloeding heb ik achteraf gehoord.
Door de drukte in de bossen, die grenzen aan een veilig fietspad maar helaas te druk daar voor ze, nemen ze nu de gevaarlijke kant van de straat.
Om maar te zeggen wat die absurde drukte kan doen.

2x ree bijna op auto/scooter gehad, beide keren vanuit akker naar bos willen ivm herrie mijn auto/scooter als enig verkeer op een rustige weg. Die weg liep er nl tussen en dan is het voor de ree kennelijk zeer logisch om net voor herrie ding waar je voor vlucht over te steken. En dat was ver voor hele covid ellende, bos was ook niet toegankelijk voor mensen (geen paden) eerder houtbos voor kachel en beschutting vee in weides er naast. Dieren logica geeft dit soort ongelukken, daar zijn echt geen massa's mensen voor nodig, elke voorbijgaande auto oid krijg je dit effect al van.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:48

Natuurlijk mag iedereen een mening hebben, maar dat maakt van die mening nog steeds geen feit. En nee het is geen feit dat er een verband is tussen roofdieren en de covid -uitbraak. En wat mensen er van vinden doet er in een democratie zeker wel toe, een regering vertegenwoordigd namelijk die mensen. En als een regering niet naar die mensen luistert, dan worden ze bij de volgende verkiezingen naar huis gestuurd.