Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:20

Ik vind goed bewegen klinken als een gemiddeld paard. Gewoon een paard dat goed beweegt, en zoals je zelf zegt heeft ze achter wel wat extra dan het gemiddelde.

Ik vind dat geen 5000-6000 euro paard. Maar nu vind ik de paarden in de huidige markt sowieso erg duur.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:21

CalipsoLover schreef:
Ze is mooi in proportie, alleen nog wat rank en weinig nek. 3 witte beentjes. Zoals ik zei beweegt ze goed met een extra sterk achterbeen, ze heft ook zeer mooi vooraan, achteraan heeft ze wel wat extra dan de gemiddelde. Vader is geen spectaculaire hengst in de sport, opa is Negro. Persoonlijk dacht ik ook aan een 5000-6000 euro, deze zomer vroegen ze het dubbele. Nu intussen nagevraagd en is idd al iets gezakt in prijs maar nog altijd meer dan 5000-6000 euro. Staat wel al sinds juni te koop.

Prijs is wat de gek ervoor geeft. Ik zou zeggen ergens tussen de €6.000-€8.000, ligt eraan hoe ze beweegt en dan zou ik ook willen dat de rug-/halsfoto's goed zijn. Als je me meer informatie kan sturen via PB kan ik wel iets specifieker zijn en de moederlijn opzoeken van de merrie (als ze KWPN is).

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 15:29

mavantos schreef:
CalipsoLover schreef:
Ze is mooi in proportie, alleen nog wat rank en weinig nek. 3 witte beentjes. Zoals ik zei beweegt ze goed met een extra sterk achterbeen, ze heft ook zeer mooi vooraan, achteraan heeft ze wel wat extra dan de gemiddelde. Vader is geen spectaculaire hengst in de sport, opa is Negro. Persoonlijk dacht ik ook aan een 5000-6000 euro, deze zomer vroegen ze het dubbele. Nu intussen nagevraagd en is idd al iets gezakt in prijs maar nog altijd meer dan 5000-6000 euro. Staat wel al sinds juni te koop.

Prijs is wat de gek ervoor geeft. Ik zou zeggen ergens tussen de €6.000-€8.000, ligt eraan hoe ze beweegt en dan zou ik ook willen dat de rug-/halsfoto's goed zijn. Als je me meer informatie kan sturen via PB kan ik wel iets specifieker zijn en de moederlijn opzoeken van de merrie (als ze KWPN is).

Ik stuur je een pb

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:58

Ik ben trouwens benieuwd naar jullie mening.
Ik ben van plan om voornamelijk een paard met recreatieve doeleinden te kopen, voornamelijk om buitenritten te maken. Maar een wedstrijd rijden wordt niet uitgesloten.
Klinische keuring wordt sowieso gedaan, maar wat zouden jullie rx laten keuren? Benen, rug, nek?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:02

Pfff, lastig... Zou zelf alles doen denk ik, dus benen, rug en hals. En ik wil een long scopie, ik heb een keer een paard met een longaandoening gehad en dat wil ik niet meer. Dus als ik bij de keuring al weet dat de longen niet goed zijn, gaat t feest niet door.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:03

Retjethorse schreef:
Ik ben van plan om voornamelijk een paard met recreatieve doeleinden te kopen, voornamelijk om buitenritten te maken. Maar een wedstrijd rijden wordt niet uitgesloten.
Klinische keuring wordt sowieso gedaan, maar wat zouden jullie rx laten keuren? Benen, rug, nek?

Ik heb dit nog nooit gedaan om eerlijk te zijn. Had ik achteraf beter wel kunnen doen bij mijn eerste pony. Maar goed, voor een nieuwe wil ik sowieso een klinische keuring en mocht er iets uitkomen neem ik het misschien in overweging. Bij sommige paarden is ook een recent röntgenologisch keuringsrapport aanwezig, ik weet alleen niet in hoeverre je daar op kunt steunen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:04

Domi_94 schreef:
Retjethorse schreef:

Ik heb dit nog nooit gedaan om eerlijk te zijn. Had ik achteraf beter wel kunnen doen bij mijn eerste pony. Maar goed, voor een nieuwe wil ik sowieso een klinische keuring en mocht er iets uitkomen neem ik het misschien in overweging. Bij sommige paarden is ook een recent röntgenologisch keuringsrapport aanwezig, ik weet alleen niet in hoeverre je daar op kunt steunen.
Ja, dat vind ik dus ook lastig. :') Daarom dat ik benieuwd ben hoe anderen het doen. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:31

Retjethorse schreef:

Persoonlijk zou ik het gek vinden een paard met als doel 'recreatie' volledig uitgebreid op de foto te zetten. Meestal worden röntgenologische keuringen namelijk gedaan met als doel de sportcarrière van een paard in te schatten. Gaande van een volledig gezond paard over deze bemerking houdt wel iets risico in tot dit paard is niet waarschijnlijk niet geschikt voor de sport.
Als je op zoek bent naar een recreatiepaard is dit dus minder aan de orde en bestaat zelfs de kans dat je een paard laat staan omwille van een beperking terwijl die beperking echt nul komma nul hinder geeft bij het recreatieve gebruik van het paard.

De laatste jaren (of zeg maar decennia) is het echter 'in' om paarden altijd en overal te röntgenen. Ongeacht leeftijd, gebruiksdoel etc. Dus daar kan je uiteraard ook voor kiezen. Dat is niet per sé slecht, maar kijk vooral naar het paard, laat je niet gek maken. Een tienjarige die hard op de benen staat, tijdens het proefrijden lekker los in de rug onder je loopt, geen tekenen van pijn of protest vertoont en geen geschiedenis heeft van blessures en/of kreupelheden en daarenboven helemaal naar wens is en ruim binnen je budget past, dan stel ik me de vraag: waarom zou je zo een paard laten röntgenen?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:33

Ik kom even onder mijn meelees steen vandaan.

Na mijn laatste aankoop ga ik als er in de toekomst weer een paard zou komen, absoluut röntgen keuren. Het had me zo veel ellende bespaard!!
Ik zit nu met een paard die van alles mankeert wat de vorige eigenaar al wist en wat met een keuring te zien was geweest.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:33

Ik heb mijn recreatiepaarden ook altijd standaard op de foto laten zetten, dat is dan de benen alleen. Wel altijd de keurende arts gevraagd of ze reden zagen meer op de foto te zetten maar was bij beide niet het geval

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:34

Ligt eraan welke prijsklasse je zoekt. Lage prijsklasse zou ik niet laten RX laten keuren. Hier perspectief vanuit een verkoper: Onze ruin staat te koop en is vorige week klinisch goedgekeurd maar rontgologisch heeft hij helaas een bemerking in zijn voorbeen. Paard heeft nooit kreupel gelopen (hier geboren) en de prijs is er ook na. Loopt heel leuk en heeft ook echt potentie. Kans is groot dat hij er nooit last van gaat hebben. Ik vind het dan heel irritant als mensen die ik de lage klasse (1000-4000 euro) zoeken daar dan over gaan miepen, en vervolgens een ander paard alleen klinisch laten keuren. Je kan nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten :') Ga je boven de 5000 euro zou ik wel op de foto laten zetten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:39

Ik ga eens meelezen in dit topic als dat mag :) .

Ik ben van plan om 2020 een dan 3 jarige rijpaard merrie te verkopen. Ik wil onze fokkerij ombuigen naar een bescheiden pony fokkerij namelijk.
Daarvoor in de plaats ga ik dan ook op zoek naar een D sportpony merrie veulen/jaarling (of wat er op mijn pad komt, maar jong is een eis), liefst NRPS of Duitse Rijpony en dan ook écht een aparte uit een extra moederlijn. Zal nog een hele uitdaging worden, want de eisen liggen nogal hoog :o . Maar we hebben alle tijd en gaan rustig op zoek tot net die ene voorbij komt :D .

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:44

Gini schreef:
Retjethorse schreef:

Persoonlijk zou ik het gek vinden een paard met als doel 'recreatie' volledig uitgebreid op de foto te zetten. Meestal worden röntgenologische keuringen namelijk gedaan met als doel de sportcarrière van een paard in te schatten. Gaande van een volledig gezond paard over deze bemerking houdt wel iets risico in tot dit paard is niet waarschijnlijk niet geschikt voor de sport.
Als je op zoek bent naar een recreatiepaard is dit dus minder aan de orde en bestaat zelfs de kans dat je een paard laat staan omwille van een beperking terwijl die beperking echt nul komma nul hinder geeft bij het recreatieve gebruik van het paard.

De laatste jaren (of zeg maar decennia) is het echter 'in' om paarden altijd en overal te röntgenen. Ongeacht leeftijd, gebruiksdoel etc. Dus daar kan je uiteraard ook voor kiezen. Dat is niet per sé slecht, maar kijk vooral naar het paard, laat je niet gek maken. Een tienjarige die hard op de benen staat, tijdens het proefrijden lekker los in de rug onder je loopt, geen tekenen van pijn of protest vertoont en geen geschiedenis heeft van blessures en/of kreupelheden en daarenboven helemaal naar wens is en ruim binnen je budget past, dan stel ik me de vraag: waarom zou je zo een paard laten röntgenen?
Hoewel het voornamelijk de bedoeling is om de recreatieve kant op te gaan, zal het paard wel kilometers moeten maken op wandeling. Het is echt de bedoeling om buitenritten van enkele uren te kunnen maken, vandaar de voorkeur om rx te laten keuren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:02

Keuren is zo moeilijk. Een jong paard laat ik wel de benen röntgen doen. Klinisch niet altijd.
Een ouder paard koop ik zelf niet, maar zou ik in ieder geval klinisch doen. Röntgen meer hogere prijsklasse. Als een paard al 10 jaar loopt, zonder gekkigheid zegt mij dat ook heel veel. Dus alles een beetje met elkaar.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:42

Keuren laat ik altijd klinisch doen dat zegt nog altijd het meeste, als een dier nooit is gekeurd dan doe ik d'r ook röntgen bij. Nog een keer röntgen keuren laat ik afhangen van de leeftijd, trainingszwaarte en hoeveelheid, karakter van het paard, klinisch opvallende kenmerken zoals schieffels, wondjes littekens etc.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:15

Hier geen enkele op röntgen gezet bij aanschaf. Was de prijsklasse ook niet naar. En heb het relatief getroffen met 4 hele fijne gezonde beesten. Oudste merrie heeft iets in haar rug maar grote kans dat dat er jaren ervoor met de röntgenfoto ook niet uit gekomen was.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 12:26

Ik zou altijd RX doen, zeker de benen, ook al is het geen duur paard. Je hebt het recht om dat te doen. Bespaar je veel ellende later mee. Ik heb liever op dat moment 500 euro meer betaald dan dat je later er duizenden euro's tegen mag gaan slaan voor behandelingen/operatie's. Het kan altijd fout gaan, maar dan weet je tenminste wat je koopt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:56

De pony die ik te koop heb staan heb ik zelf al klinisch en rx benen laten keuren.
De andere pony twijfel ik nog steeds over of ik die wel zelf laat keuren, men lijkt het totaal niet interessant te vinden dat ze al gekeurd zijn?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:09

mirjamalvaro schreef:
De pony die ik te koop heb staan heb ik zelf al klinisch en rx benen laten keuren.
De andere pony twijfel ik nog steeds over of ik die wel zelf laat keuren, men lijkt het totaal niet interessant te vinden dat ze al gekeurd zijn?

Toen ik op zoek was vond ik het fijn dat het gebeurd was, het is toch een stukje minder risico en je voorkomt dat je geld uitgeeft aan keuringen van paarden die uiteindelijk afgekeurd worden. Als ik serieus wil kopen vraag ik de foto’s op en laat ze beoordelen door mijn eigen DA.
Bij mijn vorige paard heb ik wel RX en klinisch opnieuw moeten laten doen voor de verzekering, dat is dan wel weer jammer. Foto’s waren net een maand te oud helaas.

@Retjethorse, ik ben van mening dat een recreatiepaard qua werk net zulk zwaar werk doet als het gemiddelde wedstrijdpaard van L-M. Misschien nog wel zwaarder want bospaden zijn een stuk zwaarder om op te rijden dan die mooie bodems in de bak. Ook die paarden moeten gezond zijn en de rekening van de DA als ze geblesseerd zijn is net zo hoog en de ellende voor de eigenaar net zo erg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:24

mirjamalvaro schreef:

Nee want keuringen gedaan door de verkoper worden toch niet vertrouwd.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:28

Toch wisselende meningen dus over. :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:40

Als je een paard heb gekocht met klinische keuring die na een aantal jaar kapot op de foto blijkt te zijn.. Is dat natuurlijk ook een stuk persoonlijke mening en gevoel erbij.
Blijft moeilijk..

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 19:21

Als het al lang geleden is gekeurd ben ik ook van plan om zelf over te keuren. Rug en hals wil ik ook op de foto hebben. Maar als het al recent gebeurd is dan vind ik dat heel fijn en ga ik het niet nog een keer doen. Ik ben ook wel voor de regel "Kosten keuren koper, indien afgekeurd verkoper".

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:27

Wat zouden jullie keuren bij een 1 of 2 jarige?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:28

Benen.

Ik ben niet van de regel afkeuring kosten verkoper. Als het paard nog nooit is gekeurd. Als het dier wel is gekeurd, recent, wel.