[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:05

Ninx schreef:
Dit klopt wel helaas....

Paard gaat compenseren. Feit dat je paard nu nog niet zakt is toch ook niet vreemd?
Pas wanneer het rechter en meer ontspannen in het lijf raakt zal het meer ‘nageeflijk’ worden.
Wanneer je dat voorelkaar hebt kun je weer meer activeren om het paard meer bergopwaarts te krijgen.

Als een paard zonder bijzet als een giraffe loopt, dan is dat paard er nog niet aan toe om in een correct frame te lopen.
En zolang hij dan onbelast loopt en de tijd krijgt dit te ontwikkelen heb je daar uiteindelijk veel meer profijt van.

Ik zie op de foto's en in de video's geen paard wat in een houding gedwongen wordt, maar een paard wat geholpen wordt met de juiste houding. De touwtjes hangen gewoon los. Terwijl het paard wel op de juiste manier loopt.

Anoniemk2 schreef:
Ontspanning moet je creëren en is niet "af te dwingen" met een bijzetteugel want daar krijg je op ten duur blokkades van in de hals en rug door verkeerd gebruik in de afstelling. Ontspanning is een cadeautje en is niet af te dwingen met de kop vastzetten zoals vele wel doen en denken ;)

Als eerste wil ik TS een pluim geven over hoe ze op iedereen reageert. Zouden een aantal in dit topic een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ben het niet met bovenstaande eens. Een hulpmiddel is in de juiste handen geen dwangmiddel. Maar zoals het al zegt. Het helpt het paard te leren om op een juiste manier te leren lopen. De meeste paarden die dat zetje nodig hebben. Gaan zonder die hulpmiddelen echt niet op een juiste manier lopen. Die blijven lopen zoals ze steeds deden.

MarjanB

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 12:21

Ik wil me er zeker in verdiepen. Vind het ook erg interessant om nieuwe dingen te leren. Eind van de maand verhuist kiara naar een andere stal. Daar staat Romy Huisman en wil die dan eens vragen of ze tijd heeft en anders of ik eens mee kan kijken.

Opknopen met de kop naar beneden doe ik sowieso niet dat zit ook niet in mijn systeem.

Heb zelf ook geen vervoer dus ff ergens lessen zit er nu “nog” niet in

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:27

Ook allereerst een pluim TS voor wat je allemaal doet.
Maar ook ik ben niet zo'n voorstander van bijzetten.
Waar ik het met bijzetten of hulpteugels wat moeilijk mee heb, is dat het altijd aanwezig is. Ik kan me voorstellen dat het in kundige handen (heel belangrijk) wel zijn nut kan hebben, maar het paard kan op geen enkel moment even echt tot rust komen, het ding zit er de hele training.
Toen ik een paar jaar geleden na een lange stilstand weer ging sporten was het een hele verademing dat ik tussen de oefeningen door even kon rekken, ontspannen, los wiebelen. Die kans krijgt een paard met bijzet niet of toch niet helemaal. Het touw blijft in de weg zitten, dus er blijft spanning op die spieren, zelfs als de bijzet niet strak gezet wordt. Ik mag er niet aan denken dat ik het hele half uur met corrigerende touwen was vast gezet. Een geleidelijke training zal misschien wat trager gaan maar zal, volgens mij, op langere termijn meer resultaat opleveren.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:08

https://www.facebook.com/43841629630533 ... 590994859/

Heel toevallig heeft mijn instructrice net een stukje geschreven over haar mening over hulpteugels waar ik het geheel mee eens ben. Ik moest ook meteen aan dit topic denken.
Zoals op de foto te zien is heeft dit paard ook absoluut geen ideale bouw, maar door goede communicatie kan het paard zelf de balans vinden. Als je alleen maar hulpteugels gebruikt geef je je paard nooit de kans om zelf te leren hoe deze spieren gebruikt moeten worden. Een mooie tussenstap om het paard een beetje te helpen kunnen dan bv de dubbele longe of een band achter de kont langs zijn (liefst niet te vaak anders raken ze daar ook weer aan gewend).

Wel super goed dat je bereid bent kritisch te kijken naar de manier van trainen!
Ik weet ook zeker dat Romy je daarmee ook verder kan helpen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:36

Anoniemk2 schreef:
Paard heeft zijn bouw ook niet mee en oogt zwaar in de hals plus op de voorhand gebouwd. Wellicht is het een optie voor TS om aan een halster te longeren zodat je merrie zelf leert stofzuigen over de grond met correct ruggebruik zonder dat ze daarbij in een houding wordt geforceerd.

Stofzuigen staat niet gelijk aan correct ruggebruik.

Bijzetten moet een middel zijn om tot een doel te komen. Doe je het goed, dan zal je paard echt wel ook in de bijzet ontspannen gaan lopen. Heb je een paard dat ook nog eens heel erg bezig is met zijn omgeving, heb je er een uitdaging bij en dan zal longeren aan enkel een halstertje niet helpen. Die blijft als een giraf lopen.
Laatst bijgewerkt door karijn op 18-09-19 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:41

Een fraaie hoofd-/halshouding helaas ook niet.

Een correct gaand paard zoekt zelf het contact op.
Daar heb je behalve geduld en handigheid niet voor nodig.

karijn schreef:
Anoniemk2 schreef:
Paard heeft zijn bouw ook niet mee en oogt zwaar in de hals plus op de voorhand gebouwd. Wellicht is het een optie voor TS om aan een halster te longeren zodat je merrie zelf leert stofzuigen over de grond met correct ruggebruik zonder dat ze daarbij in een houding wordt geforceerd.

Stofzuigen staat niet gelijk aan correct ruggebruik.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:42

Grrr, ipad deed raar. Heb mijn commentaar net even aangepast.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:24

Ik had een kijkerige giraffe....

Ik denk dat het niet goed is hem dan bij te zetten. Het enige dat hij leert is dat hij daar zijn hoofd niet mag houden omdat dat ongemak geeft.
Door eerst de giraffe te accepteren, de ruimte te geven, te laten ontspannen en daarna aan het werk te zetten krijg je een paard dat zelf het contact zoekt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 16:36

Nou ja laten we het topic geen wel of geen bijzet discussie worden. Voor beide is in mijn ogen wat te zeggen en vinden. :)

Voor mij is nu het belangrijkst dat ze plezier heeft en fijn in haar lijf voelt. Rest komt wel. Stukker gaat ze niet :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 21:25

Mochten jullie willen lachen :')

M’n bijzettouwtje was te kort dus moest rennen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:40

Als je zelf niet heel handig bent in longeren (liefst werk aan dubbele lijnen), dan vind ik het meestal effectiever om gewoon te rijden. Ik doe zo min mogelijk aan de longe, installeer dan alleen de stemhulpen. Mocht een paard een moeilijk stuur hebben, dan werkt mijn moeder ermee aan de lijnen. Een beetje dom rondjes lopen doet niet veel goeds voor het lijf. Als je er onder het zadel meer aan kan regelen, dan zou ik voornamelijk gaan rijden (als dat kan). Maar ja, dat is mijn visie. Je moet ook vooral doen waar jij je goed bij voelt, want iedereen zou het anders aanpakken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 21:53

Ja klopt hoor :) ik vind t met rijden ook makkelijker alleen dat stomme zadel... vrijdag komt de zadelmaker, ben benieuwd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:36

Ik heb geen problemen met bijzetten als je maar weet wat je doet. De meesten zetten bij en houden het paard dan niet actief genoeg of andersom. Of zetten niet correct bij.
Goed longeren is hartstikke moeilijk maar wel heel nuttig. Je kan soms door dingen heenkomen die je onder het zadel nog niet lukken. Het is een hele nuttige aanvulling maar nooit een vervanging.
Beetje beweging geven mag geen longeren heten eigenlijk. Dat heeft weinig nut.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:19

Suzanne F. schreef:
Ik heb geen problemen met bijzetten als je maar weet wat je doet. De meesten zetten bij en houden het paard dan niet actief genoeg of andersom. Of zetten niet correct bij.
Goed longeren is hartstikke moeilijk maar wel heel nuttig. Je kan soms door dingen heenkomen die je onder het zadel nog niet lukken. Het is een hele nuttige aanvulling maar nooit een vervanging.
Beetje beweging geven mag geen longeren heten eigenlijk. Dat heeft weinig nut.

Jawel, dat is nog steeds heel nuttig. Ik heb liever dat mijn paard aan de longeerlijn bokt dan onder mij.....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 18:23

Nou.... het zadelprobleem duurt voort. Zadel is meegenomen door zadelmaker omdat er toch wat is met kussens. Maar... ook al zijn die wel goed dan blijft het kussenkanaal te smal voor haar brede ruggengraat. ZUCHT!!

Dus ik rijd zo naar countrymill om wat zadels op te halen en te passen. Donderdag komt zadelmaker nog met een tweedehands WOW en verder is het afwachten wat ze met de afhandeling van m’n 1,5 maanden oude zadel gaan doen. Gelukkig heb ik een cursusje mindfullness gedaan :')

Mochten jullie nog tips hebben voor zadels met breed kussenkanaal (10cm nodig) geschikt voor hoge schoft en een wijde boom, dan hoor ik het graag!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:32

MarjanB schreef:
Nou.... het zadelprobleem duurt voort. Zadel is meegenomen door zadelmaker omdat er toch wat is met kussens. Maar... ook al zijn die wel goed dan blijft het kussenkanaal te smal voor haar brede ruggengraat. ZUCHT!!

Dus ik rijd zo naar countrymill om wat zadels op te halen en te passen. Donderdag komt zadelmaker nog met een tweedehands WOW en verder is het afwachten wat ze met de afhandeling van m’n 1,5 maanden oude zadel gaan doen. Gelukkig heb ik een cursusje mindfullness gedaan :')

Mochten jullie nog tips hebben voor zadels met breed kussenkanaal (10cm nodig) geschikt voor hoge schoft en een wijde boom, dan hoor ik het graag!

Ik heb op mijn vorige merrie een Kentaur penelope gehad.. die had een hoge schoft en een ruggengraat die door omstandigheden goed vrij moest blijven.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:37

Op mijn paard met hoge schoft een msfc gehad waarover ik erg tevreden was.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:55

Mag toch hopen dat de zadelmaker je gewoon je geld teruggeeft. Dit is toch gewoon een meetfout als het kussenkanaal te smal is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 19:57

oji schreef:
Mag toch hopen dat de zadelmaker je gewoon je geld teruggeeft. Dit is toch gewoon een meetfout als het kussenkanaal te smal is.

We gaan het meemaken..

Heb nu een Frank baines in de auto liggen. Morgen maar even proberen :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:13

Ik heb jaren een Passier gehad en nu al jaren een Prestige top dressage. Mijn paard heeft dan geen brede rug maar wel een hoge schoft.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:35

Ik heb een tekna die heeft een breed kussen kanaal en kan ook met een hoge schoft

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 11:53

Tekna is ook te smal helaas.

Had net een heel blij ontspannen paard al ligt het zadel niet ideaal. Ze zakte uit zichzelf na ff onwennig als giraffe door de bak te hebben gedraafd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:55

Hij ligt wel heel ver achterover. Die is m.i. te smal van voren. Wellicht dat hij in beweging beter ligt maar zo op stilstand.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 12:02

belle_boef schreef:
Hij ligt wel heel ver achterover. Die is m.i. te smal van voren. Wellicht dat hij in beweging beter ligt maar zo op stilstand.

Ja klopt maar deze is op basis van mijn verhaal meegegeven en niet door countrymill gepast. Zodra ze buik aanspant ligt ie wel veel beter gelukkig. Dit is een brede boom :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:34

Dan is ze indd wel heeel breed als tekna ook te smal is wow
Knappe merrie is het .
Blijft lastig zadels soms vinden wij ze niet passen maar is paard er blij mee of andersom