Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) en eventueel contact opnemen met ze om mijn situatie uit te leggen en kijken wie het beste bij mij en Zara past. Daarnaast wil ik met Zara werk aan de hand verrichten dat het rechtrichten bevorderd, zoals over balken stappen, passen achterwaarts en ook fysiotherapeutische oefeningen zoals buigingen. Verder ons richten op lange lijnen rechtuit, dus een wandeling buiten maken waarbij ze alleen maar voorwaarts rechtuit stapt.
Wat hij vertelde was dat Zara Kissing Spines heeft in precies alle wervels die onder het zadelvlak vallen (zijn er 3 of 5? Ik kan me de foto even niet meer goed voor me zien, ik geloof 3). Die fysio oefeningen die jij noemt wil ik inderdaad ook dagelijks, of in ieder geval op mijn dagen ook doen.
Fijn dat het bij jou redelijk goed is gekomen! Dat geeft mij een fijn vooruitzicht. Wat betreft het achterbeen, deze mag niet overbelast raken, daarom adviseerde de DA milde training. Ik mag Zara dus geen uur in de zware longeercirkel laten lopen of uren achter elkaar met haar wandelen. Het zou zich door haar jonge leeftijd en bij niet al te veel belasting vanzelf beetje bij beetje moeten herstellen.
Isabel_k schreef:Heel veel succes en wijsheid. Je planning ziet er goed uit net als de scenarios. Ik had hetzelfde gedaan
Sizzle schreef:Je moet jezelf niets kwalijk nemen. Ze kunnen nou eenmaal niet praten en als het gedrag niet consequent is (ene keer wel, andere keer niet) is is dat echt niet zo eenvoudig als dat het achteraf lijkt.
ImkeTarek schreef:Stille meelezer hier..
KS is tegenwoordig ook operabel! Geen idee of dit evt (financieel) een optie voor jullie is, maar misschien fijn om ook in je overwegingen mee te nemen..
[MD] Operatie kissing spines
Dit is een topic van iemand die deze operatie heeft laten uitvoeren.
Zara was gespannen door de regen en zware wind, maar door de Leader zaten er soms ineens echt onwijs ontspannen stukjes bij waarbij ze heel mooi bol over haar rug naast me liep. Ik had helemaal niet het gevoel dat er veel druk op de lijn stond, ik kan hem eigenlijk vrij loslaten en dan doet het zijn ding al. Zara kon gewoon omhoog komen of haar hals strekken als ze het wilde.
Het dwingt echt niet. Meer ondersteunen in mijn idee.
Isabel_k schreef:Wat vervelend zeg. Het zit je allemaal niet mee.![]()
Concord is fijn inderdaad. Heb ik vroeger zo nu en dan gebruikt voor mijn fjord. Longeren was voor haar een spelletje en toen ik jonger was had ik niet het overwicht om ho te zeggen. Door de concord voelde het voor haar meer als werk.Het dwingt echt niet. Meer ondersteunen in mijn idee.
Jet schreef:Jij hebt denk ik de korte van de Concord, maar je hebt er ook een langere versie van waar je mee kan longeren. Misschien vind je die dan ook wel fijn om te gebruiken.
Enne, ik zou me als ik jou was niet helemaal vastpinnen op een schema, zeker nu je het alleen moet gaan doen. Ze kan best een dag overslaan, doe je bijvoorbeeld twee dagen iets en dan een dag niet en dan weer twee dagen wel. Of om de dag. Maak het voor jezelf werkbaar, anders wordt het een moeten en dat voelt ze waarschijnlijk ook wel aan.
Zolang je de dingen die je met haar doet "goed" doet gaat ze evengoed wel vooruit hoor. Zo was het met Elvee in elk geval wel.
Sterkte weer hoor, het zal allemaal met elkaar niet meevallen voor je!
Maflinger_S schreef:Ik mis een optie D, zeker nu je geen verzorgster voor Zara meer hebt: niet alle dagen trainen maar ook rustdagen inbouwen.
Spieropbouw ontstaat doordat de spier door "overbelasting" kleine scheurtjes krijgt, die weer worden opgevuld met spiermateriaal. Dat gebeurt in rust. Als jij alle dagen traint en dus de spier elke dag overbelast, heeft de spier geen rust om opgevuld te worden met spiermateriaal. Dat werkt dus niet.
Ik zou je dan ook aanraden om niet elke dag met de Concord leader te werken, waarmee je paard toch in een houding gedwongen wordt, maar ook rustdagen in te bouwen in je schema. Op zo'n dag aan de hand wandelen is prima
AmenteC schreef:TS, hoe gaat het ondertussen?
Ook gisteren het uitstappen weer gedaan door er achter te lopen. Ze snapte dit keer bijna meteen wat ik van haar vroeg, dus mevrouw liep ontspannen en vrolijk voorop. 
Ik blijf dan gewoon wekelijks langskomen wanneer ik zin en tijd heb om wat grondwerk met Zara te doen en te knuffelen. Het is echt ideaal. Zara krijgt het leventje dat ze wilt en verdient en ik krijg rust en kan gewoon langs komen wanneer ik wil om leuke dingen met Zara te doen. Het landje is op 5 minuten loopafstand van een bos dus Zara en ik kunnen bijvoorbeeld eindelijk heerlijk boswandelingen gaan maken. Ook is er ruimte in de wei die ik kan afsluiten en waar ik dan Zara kan longeren en het werk aan de lange lijnen gewoon verder kan oppakken.
Ik kan nu echt wel zeggen dat Zara volledig trailermak is. De laatste 3x is ze er meteen opgelopen, super trots! De verhuizing naar Zara’s nieuwe landje was ook goed getimed. Ze stond sinds donderdag weer in de uitloopstal en ik merkte aan alles dat Zara (ondanks dat ze onbeperkt voer had en bewegingsvrijheid) er helaas gewoon niet gelukkig mee was. Tijdens het weideseizoen had ik een vrolijk en actief paard. Terug op stal was Zara weer zenuwachtig, liep constant te ijsberen, at niet veel en tijdens het werk had ze geen energie meer over. Het is gewoon echt een weiland paard!
). We hebben haar eerst de tijd gegeven om in haar eentje het land te verkennen en daarna de kudde die achterin het land stond “opgesloten” erbij gegooid. Alles kwam natuurlijk gelijk enthousiast op haar af, maar Zara wilde er niks van hebben.
Ze lieten haar gelukkig al snel weer met rust en stonden met zijn allen rustig te eten, dus prima! 
Ik merkte ook dat ze telkens samen stond met de Shetlander merrie, dus ik heb het idee dat ze daar op dit moment wel steun aan heeft.
Ik word daar zo gelukkig van. Ik ben zo blij voor Zara dat ze nu op een manier kan functioneren anders dan als rijpaard waar ze happy van lijkt te worden. En ik ben enorm blij dat ze kindjes blij maakt! Ik ben voor nu zo ontzettend tevreden met de keuze die ik heb gemaakt, ik heb ook echt het idee dat ik eindelijk een soort van “rust” heb.
Dit was nl het eerste jaar dat die vrouw bij wie Zara stond dit weiland had, dus ze wist nog niet hoe het er in de winter uit zou gaan zien. Voor volgende najaarsseizoen zijn we dus voorbereid!