Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:14

Bedankt voor je uitleg Prisca (en discussieren met respect voor elkaar is nog steeds mogelijk hoor Fasel Knipoog Haha!)

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:01

Het paard wat ik nu voor zijn eigenaar rij, komt op zondag niet uit de stal ivm geloof. Aangezien het paard daar aan huis staat "mag" ik daar ook niet op zondag langskomen. De overige dagen komt hij vaak 2 maal per dag eruit (1 maal los en 1 maal rijden).

Binnenkort wordt het paard verhuisd naar een andere stalling, waar ik dus ook op zondag mag komen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:49

helemaal mee ens met die stelling!!
ik vind het belachelijk bij ons zijn er dus ook mensen die dit
doen en dan zeggen ze 'ja mijn paard moet 1 dag stil staan want dat heeft ze gewoon nodig anders is ze chaggo' ik geloof er geen donder van
dat een paard het leuk vind om 48 uur opgesloten te zitten in een 3 bij 3 hokje!!

mijn paard komt elke dag buiten in de winter niet zo lang als ik helaas zou willen maar dat maak ik in de lente/zomer absoluut weer goed bij hem!!

maar hij is er absoluut elke dag uit om of los te staan in de buiten bak of om te rijden/longeren !!

zelfs als een paard alleen maar effetjes uit zn stal om een half uurtje in de stapmolen te staan op een dag is iig een half uur uit dat hok (vind het persoonlijk nog te kort maarja het is nog altijd beter dan helemaal niet)

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:00

Mijn pony wordt ook elke dag een paar uurtjes buiten in de bak gezet maar wel met een ander paard erbij (Lekker gezellig)
Ze vermaakt zich prima, regen houd ze niet van maar dat is dan jammer... Heb en goed dek voor haar dus ze moet er maar tegen kunnen.

's avonds ben ik vaak laat op stal dus dan kan ik meestal niet zoveel doen. Gelukkig heb ik twee dagen in de week een bijrijder en kan ik zelf 3 dagen overdag heen... 2 avonden per week moet ze het dus van het loslaten in de bak hebben. Van de zomer gaat ze bijna de hele dag in de wei.

Prima leventje toch!

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:08

Verward
Wat je zegt vind ik klets ze gaan heus niet dood als je ze een dagje in de stal laat staan hoor ja oke 2 dage is wel veel maar 1 DAG
waar maak je je druk om mijn pony komt ook wel eens een dag niet uit de stal..
dat vind hij soms wel eens leuk zelfs..
ik weet zeker dat jij hem ook wel eens een dagje laatstaan..
Ooit van een VRIJE dag gehoord?!
Ik vind dat hetzelfde als dat wij een dagje(in het weekend bijv.) niet naar school gaan lekker rusten..
een paard vind dat ook fijn..
je kunt hem ook op de wei zetten maar dat hoeft tog niet persee?! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:11

Shirley, het is voor je paard noodzakelijk om beweging te krijgen, zeker als je hem voert alsof je erop rijdt. Een paard wordt er niet gelukkiger van om op stal te staan dag in dag uit, hij vergeeft het je wel, maar het is niet goed voor hem.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:20

Shirley zal jij je happy voelen als je een dag in je kamer moet blijven niet naar buiten mag en alleen door het raam mag kijken. Je krijgt je eten via een gat in de deur en je kan niet eens lekker je benen strekken. Kijken hoe blij jij bent als je eruit mag. Nee echt vriendelijk vind ik het echt niet.
Meeste mensen denk dat het 24 uur is maar eigenlijk is het 48 uur.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:22

Een dagje vrij voor het paard is in mijn ogen een dag geen bit in. Dus lekker aan een halster longeren, los lopen, rollen én bokken Haha! Haha!

Ik heb me afgelopen zaterdag kapot gelachen om mijn paard! Het was pest weer, dus ik had echt geen zin om te rijden. Dus ik heb haar lekker in de buitenbak los gedaan. Madam had me een lol! Bokken naar de regen, rollen in de modderplassen. En natuurlijk niet te vergeten de slidingstops in de modder, om vervolgens snel om te draaien en het opspattende modder weg te bokken!

Mooi dat ze niet liever een dag binnen had gestaan, als het aan haar ligt niet in ieder geval. Werken is wat anders, het liefste staan paarden in de regen met hum kont naar de regen toe, en ja dat gaat niet met longeren of rijden.

Een paard gaat er niet dood van om een dag op stal te staan, maar als het zelf zou kunnen kiezen dan komt ie wel buiten. Er moet bij mij in ieder geval echt wel heel wat gebeuren wil ik mijn paard er een dag niet uithalen. Dit gebeurd denk ik hoogstens 1 dag per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:29

Dagje vrij, is bij mij idd geen dagje stal.
Dat is een dagje niet werken, geen dagje celstraf.
Dus lekker op de wei, doen wat hij zelf wil.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:25

Ik wil het helemaal met je eens zijn... En ben dat in zeker zin ook, MAAR...

Helaas staat mijn paard op een stal die maandag sluit, ik mag er dan niet eens bij, en mijn paard mag dan ook niet op de weide. Ik word dus 'verplicht' mijn paard niet te zien en hem een rustdag te geven, en dan is dat idd 24/24 op stal.

De rest van de week zet ik hem wèl elke dag buiten, of regel ik wat met iemand anders zodat hij er toch uit komt. Rijden gebeurt 6 op 7.

Even bij vermelden, dat hij in april weer naar huis komt, en dan staat hij 24/24 in de wei tot oktober.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:39

x_shirley_x schreef:
:?
Wat je zegt vind ik klets ze gaan heus niet dood als je ze een dagje in de stal laat staan hoor ja oke 2 dage is wel veel maar 1 DAG
waar maak je je druk om mijn pony komt ook wel eens een dag niet uit de stal..
dat vind hij soms wel eens leuk zelfs..
ik weet zeker dat jij hem ook wel eens een dagje laatstaan..
Ooit van een VRIJE dag gehoord?!
Ik vind dat hetzelfde als dat wij een dagje(in het weekend bijv.) niet naar school gaan lekker rusten..
een paard vind dat ook fijn..
je kunt hem ook op de wei zetten maar dat hoeft tog niet persee?! Tong uitsteken

Duszzz als jij in het weekend lekker vrij bent zit jij de hele dag op je kamer, zonder televisie, computer of wat dan ook, met een bord boterhammen en een pak melk?
Lekker de hele dag uit het raam staren?

Nee dan ga jij ook leuke dingen doen.

Dus als mijn paard een vrije dag heeft, staat ze sowieso smorgens om 9 uur met een vriendje samen buiten, we gaan wandelen, ze mag lekker dollen met andere in de bak, we truttelen wat met elkaar.

Als mijn vrije dag zou bestaan uit een hele dag op een kamer zitten zou ik dolblij zijn als ik weer ana het werk mag, en denk ook niet dat je paard het leuk vindt om 24 uur per dag op stal te staan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:54

Het is voor geen 1 paard leuk om een dagje te moeten vertoeven in een stal, maar aan het ene paard merk je niks en de ander ramt de deur er zowat uit, wil dat dan zeggen dat het eerste paard het niet erg vind?

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:22

mijn bijrijdpaard staat meestal ook de hele dag in de paddock, maar als het glad is gebeurdt het ook wel eens dat ie twee dagen in stal staat, er is nou eenmaal niet de luxe van een binnenbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:24

Maar dan krijgt hij geen enkele beweging
Ook niet wandelen over het erf/weg oid?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:38

Wij hebben ook niet de luxe van een binnenbak. Maar als het overal te nat is, dan ga ik toch een stuk over de weg wandelen of lekker erop zitten en een ronde stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:43

idd.
Ik sta ook pas sinds ruim een jaar op een stal waar ik de luxe van een binnenbak heb, maar dat wil niet zeggen dat de paarden voor die tijd geen beweging kregen.

En ik denk idd dat Sonja dit topic bedoeld voor de iegenaren van het paard van Ebene

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:44

masja schreef:
Haha, ben ik helemaal met je eens! Paarden horen buiten en wij horen te eten en drinken Lachen ALs je zelf niet kan is het toch een kleine moeite iemand anders te vragen Lachen

Haha, daar kon ik wel om lachen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:51

Als mijn pony 'vrij' heeft dan betekend los in de bak lekker dollen en/of wandelen aan de hand naar het park grazen aan de hand... en in de zomer op de wei.
(de andere staat in de opfok die staat dag en nacht buiten)

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze een dag op stal te laten zonder beweging... ook niet met rotweer. Mijn stalgenoot die afgelopen zaterdag voor Arti gezorgd heeft omdat ik op bezoek bij Levi was, was al heel vroeg op stal. Voordat de storm begon en zo heeft ze zelfs zonder nat te worden haar eigen pony en Arti beweging gegeven

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:11

runningkawa schreef:
Maar dan krijgt hij geen enkele beweging
Ook niet wandelen over het erf/weg oid?

En dan riskeren dat ie uitgelijd en misschien ze benen breekt????????

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:14

runningkawa schreef:
idd.
Ik sta ook pas sinds ruim een jaar op een stal waar ik de luxe van een binnenbak heb, maar dat wil niet zeggen dat de paarden voor die tijd geen beweging kregen.

En ik denk idd dat Sonja dit topic bedoeld voor de iegenaren van het paard van Ebene

Mag ik eve vragen of je mijn bericht goed heb gelezen?????

Nog maals voor jouw hij staat de hele dag BUITEN, mits het glad is zoals ijzel, Dan komt het veel eens voor dat ie twee dagen binnen staat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:20

dus juist als het glad is staat ie buiten? Haha!
Sorry kon het niet laten, het woordje mits wordt een beetje te vaak verkeerd gebruikt.
BTW: vanmiddag schitterend weer, op de wei staat geen gras, dus daar vind hon geen hol aan. Eerst in de bak even met haar gespeeld, en toen heeft ze heerlijk een uur zowat aan de longeerlijn in het zonnetje op het grasveldje gestaan (met hon kan dat), scheelt mijn stalhouder weer een keer maaien Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:20

Goed voor zowel mentaal als fysiek: 7 dagen per week eruit! Mentaal om even weer wat anders te zien dan de stal (stel jij je eens voor: 23 uur in je kamer zonder tv!) en fysiek voor de bloedsomloop. Al is het maar een half uurtje stap!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:25

maar, er zijn zat paarden die 23 uur op stal staan, en 1 uurtje gereden worden. Dat vind ik ook weer niet goed.
Het lukt me niet altijd, maar ik wil mijn paarden als het even kan elke dag LOS hebben (wei/paddock, boeit me niet) naast het werk

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:33

Lekker de hele middag totaan de avond op stal geweest.
Eerst heeft ze een tijd in de wei gestaan.
Daarna heb haar eindelijk weer kunnen longeren en ze is zowaar niet onderuit gegaan deze keer ondaks de stunten die ze weer uithaalde.
Daarna een tijdje over de harde weg wezen wandelen en toen gevoerd en daarna nog lekker geborsteld en gemasseerd.
Wat wenst een paard nog meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:34

Ebene"]
[quote="runningkawa schreef:
idd.

Mag ik eve vragen of je mijn bericht goed heb gelezen?????

Nog maals voor jouw hij staat de hele dag BUITEN, mits het glad is zoals ijzel, Dan komt het veel eens voor dat ie twee dagen binnen staat.
[/quote]

heb het idd goed gelezen, met verbazing zelfs
heb je dit dan zelf wel goed gelezen?
paar baldzijden terug dat ik zelf maar ging strooien omdat de luie stalhouder dat verekte, zodat ik dus schuifvrij kon stappen!