Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 23:25

Liek, oh dat is dan wel heel goed dat je filmpjes hebt gemaakt. Kan je achteraf toch nog wat nuchterder kijken.

Is er hier iemand die echt heel kundig is in filmpjes beoordelen? Ik ben wel benieuwd wat de meningen zijn!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 00:06

Obelix95 schreef:
@L_iek Lijken de Fjorden op elkaar die je hebt bekeken, of is het erg uit elkaar liggend qua karakter?

Nee totaal verschillende. Ga er nu een laten keuren waar ik echt een goed gevoel bij heb dus spannend.

Reeltje_5

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 00:33

Spannend L_iek! Hopelijk wordt ie goedgekeurd!! Wat ga je laten keuren? Klinisch, rontgen?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 01:36

Aurelia schreef:
Spannend L_iek! Hopelijk wordt ie goedgekeurd!! Wat ga je laten keuren? Klinisch, rontgen?

In ieder geval klinisch, twijfel over rontgen.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:47

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:54

Wat super leuk voor iedereen die al echt aan het rond kijken is! :D

Bij mij doet het filmpje het trouwens niet

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:58

Ja ik vind het heel leuk om iedereen te horen! En nee het filmpje doet het bij mij ook niet.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:03

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:11

L_iek schreef:

Yep :)

Ik vind hem leuk. Het is een stoer ding, maar ik vind hem wel een beetje gespannen en verkrampt lopen :j

Wat is zijn afstamming?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:15

Vader is Reinar. Pas zadelmak en nog heel erg zoekend naar alles. Alles nog wiebelig. Los in de bak waren dr gangen veel ruimer ook.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:24

L_iek schreef:
Vader is Reinar. Pas zadelmak en nog heel erg zoekend naar alles. Alles nog wiebelig. Los in de bak waren dr gangen veel ruimer ook.

Leuk! Reinar is tof. En dat verbaasd mij niet inderdaad. Komt vast goed!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:26

Het ziet er inderdaad uit als een beestje die nog wat spanning heeft en daardoor wat krabbelt, maarrrrr goed te verklaren als hij net zadelmak is en nog onzeker is. Wel een leuk dier om te zien hoor! Het lijkt mij ook zeker geen slome, hier zit wel pit in.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:28

Mag ik me ook komen melden? Ik hoop toch zodra ik afgestudeerd ben een vaste baan te krijgen.. eigen huisje. En dan.

Een paard.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:32

L_iek schreef:

Ik denk dat hier het probleem zit. Hij pakt de balans nu aan je handen. Ben jij de ruiter die erop zit?
Persoonlijk vind ik de ruiter namelijk te groot en te zwaar. Zeker als het dier net onder het zadel is, is zijn balans nog niet 100%. Zo'n dier zou ik sws nog niet zo kort pakken in het begin. Lekker lang en laag en balans zoeken zonder dat ie in je handen de balans zoekt. Dat verklaard ook het gekrabbel in zijn pas.

Leuke fjord. Lekker veel pit heeft ie!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:35

Welkom marjo :D wat voor iets wil jij?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:38

Marjoow schreef:
L_iek schreef:

Ik denk dat hier het probleem zit. Hij pakt de balans nu aan je handen. Ben jij de ruiter die erop zit?
Persoonlijk vind ik de ruiter namelijk te groot en te zwaar. Zeker als het dier net onder het zadel is, is zijn balans nog niet 100%. Zo'n dier zou ik sws nog niet zo kort pakken in het begin. Lekker lang en laag en balans zoeken zonder dat ie in je handen de balans zoekt. Dat verklaard ook het gekrabbel in zijn pas.

Leuke fjord. Lekker veel pit heeft ie!

Een beetje offtopic,want het is geen rijden ITP, maar hier wil ik echt even op reageren. Pony is net onder het zadel, pony ziet er fris uit EN het is een Fjord. Natuurlijk willen we allemaal jonge paarden lang, laag neusje eruit ontspannen rijden, maar een Fjord is al niet lang en laag gebouwd, dus hals strekken is één van de allermoeilijkste oefeningen voor een Fjord MET balans die er bestaat, laat staan zonder. En daarnaast (ga ik er vanuit dat TS erop zit) is het ook nog eens een pittige. Dame op het filmpje is mijns inziens absoluut niet te groot en te zwaar en daarnaast zie je op het filmpje dichtbij dat ze helemaal niet in de mond hangt, maar dat e pony door onbalans en onwennigheid gewoonweg geen aanleuning heeft. Er zit absoluut een berg werk in, maar wat jij nu vraagt van de ruiter is iets wat voor een normaal jong paard al verdomd moeilijk is laat staan voor een Fjord met een kort speknekkie ;) Zeker als je er voor het allereerst opzit en het dier niet kent en niet weet waar hij op reageert. ;)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:39

Ja wat een pittige fjord! Daar zit wel zeker wat in. Verder ga ik mee met marjoow, ik zie veel spanning vanuit de ruiter vertrekken. Maar als dit proef rijden is snap ik het ook wel want zo de eerste keer is altijd gek.

Waarvoor wil je hem gaan gebruiken?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:42

Ik heb jarenlang fjorden gereden dus weet heel goed hoe lastig het is voor een fjord. En juist daarom moet je ze niet te kort in de hals rijden. Ik zeg nergens dat zij zit te trekken alleen zie ik waar de onbalans van het paard vandaan komt en dat is in dit geval de ruiter. Die past niet goed in het zadel en past naar mijn inziens niet op het paard. En ik weet niet of L_iek erop zit, daarom vraag ik dat ook. Ik reageer slechts op het feit dat zij hem niet in balans vind en ziet krabbelen.

Natuurlijk is lang en laag lastig. Maar wel iets wat je mijn inziens eerder moet trainen dan deze mate van oprichting. Want hoe de fjord nu gereden word zal het op den duur rugpijn krijgen omdat hij niet rond gereden word. En daar komt ook de onbalans uit. Wordt kort gehouden en gaat krabbelen. Daar word geen enkel paard beter van :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:44

Aurelia schreef:
Welkom marjo :D wat voor iets wil jij?

Het liefst een zwart springpaard, ruin. Zo rond de 1.65/1.70. Belangrijkste voor mij is dat ie braaf is en niet snel onder de indruk :D

Oh en ik wil ooit een fjordenmerrie om een goedgekeurde dekhengst te fokken <3

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:47

Maar los van de ruiter, de pony op zich? Die loopt wel prima in dit stadium of zeggen jullie dit is niks?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:48

L_iek schreef:
Maar los van de ruiter, de pony op zich? Die loopt wel prima in dit stadium of zeggen jullie dit is niks?

Ik vind het lastig beoordelen. Ik denk dat als hij zonder ruiter mooie ruimere gangen heeft het een leuk dier kan zijn!
Maar ik zou wel goed opletten dat er niet in zijn lijf al iets vast zit. Bij de keuring dus ook de rug etc laten bekijken ofzo.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:58

L_iek schreef:

L_iek leuke fjord heb je daar onder je kont zeg! Wat voor gevoel kreeg je zelf bij hem? Ik zie inderdaad een beetje spanning maar het is voor beide de eerste keer en straks als je les wellicht neemt zal zal dat vast minderen. Ben wel heel gecharmeerd van deze fjord en dat ben ik niet snel!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:05

HorseTimeXL schreef:
L_iek schreef:

L_iek leuke fjord heb je daar onder je kont zeg! Wat voor gevoel kreeg je zelf bij hem? Ik zie inderdaad een beetje spanning maar het is voor beide de eerste keer en straks als je les wellicht neemt zal zal dat vast minderen. Ben wel heel gecharmeerd van deze fjord en dat ben ik niet snel!

Gevoel goed, wel nog heel groen. Twijfel alleen of ze helemaal zuiver loopt.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:19

@L_iek daar twijfelde ik ook over. Wellicht gewoon door de spanning?

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:33

Mooie Fjord. Inderdaad, ook ik zie spanning en het paard loopt ook niet helemaal in balans, maar op zich ook logisch als het paard nog maar net is ingereden en natuurlijk is het jouw eerste keer dat je erop rijd! Als hij zonder ruiter een stuk ruimer en meer in balans loopt, zal het denk ik vast goedkomen :)