@Kasmir: Fijn om te horen!!
Peetstap schreef:Sanne: heb geluid bij parreli even goed luid gezet, en je hebt inderdaad gelijk dat hier wegvluchten wordt nagebootst.
Hij heeft het hier over de powerposition om paard te kunnen houden en te voorkomen dat je recht achter paard komt.
Kan helaas uit eigen ervaring hierover meepraten wat er dan gebeurd.
Feit is wel dat je in real Life , zeg maar onderweg op fietspad of weg geen ruimte hebt om paard te laten cirkelen oid.
Vlucht uit angst gaat zo snel en je bent er niet op voorbereid dat omtrekken niet eens meer lukt, paard draait , komt omhoog, trekt en sleept je mee , that's it.
Ik had destijds gewoon vet geluk dat de lijn niet ergens om me heen sloeg en door mijn handen branden toen ik plat erachter stuk werdt meegetrokken.
Was dat wel gebeurd had ik dit niet kunnen schrijven...
Als je buiten de bak in een onverwachtse situatie dit nodig hebt, dan kan je het maar beter geoefend hebben
maar je hebt gelijk, in de USA zijn ze wel gewend overal hun ruimte voor te pakken en sommige dingen zijn praktisch hier niet goed mogelijk. Met zo'n paard zou ik op heel veel verschillen locaties gaan oefenen, maar overal binnen een omheining. Mooiste is als je bijv. met een verre buur afspreekt dat je de bak mag gebruiken, kort stukje over de weg erheen wandelen, spanning in de bak van de buurman laten afvloeien door cirkels en ander grondwerk en dan weer terugwandelen. Je kan natuurlijk van alles en nog wat simuleren en voorbereiden, maar uiteindelijk kan er natuurlijk altijd iets onverwachts gebeuren, je hebt niet overal invloed op.
Peetstap schreef:Hebben jullie geen last van terugval als je een tijdje niet traint speciefiek met bv schrik training dingen e.d. ?
Ligt eraan hoe ver het paard is en hoe angstig het paard van nature is.
In het begin train ik dat allemaal echt specifiek, maar later integreer ik "schriktraining" in alles wat ik doe, in de zin van dat ik of een gegeven moment niet specifiek meer met enge dingen ga lopen zwaaien, maar wel elke vorm van spanning gelijk probeer aan te pakken. Hoe lager de spanning, hoe minder de schrikmomenten.
Lukt natuurlijk niet altijd
Bij een minder angstig paard kom je daarmee weg, maar met een echte bange niet, dan sta je gelijk weer twee stappen terug.