[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:48

Art_Ificious schreef:
Ok Thnx voor de informatie :)
Halstertouw is wel ne wat langere maar een leadrope vanvan 8m bijvoorbeeld heb ik helaas nog niet gevonden in de ruitershop waar ik kom.

Je kan online veel bestellen. Mijn eerste setje komt bij zefier Horsemanship vandaan.

Azmay

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:02

8 meter is ook gruwelijk lang, ik werk zelf graag met 3,5 meter touwen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 21:27

Gimme_Spurs schreef:
Art_Ificious schreef:
Ok Thnx voor de informatie :)
Halstertouw is wel ne wat langere maar een leadrope vanvan 8m bijvoorbeeld heb ik helaas nog niet gevonden in de ruitershop waar ik kom.

Je kan online veel bestellen. Mijn eerste setje komt bij zefier Horsemanship vandaan.
weet het maar ik voel ook graag het touw even. :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:08

Ik vind 8 meter ook echt te lang; werk graag met een 4,5 meter lijn. Dat even voelen voordat je iets koopt, herken ik hoor.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 22:32

Hilary schreef:
Ik vind 8 meter ook echt te lang; werk graag met een 4,5 meter lijn. Dat even voelen voordat je iets koopt, herken ik hoor.

Fijn dat je dat herkent.
Heb twee longeertouwen namelijk maar de ene is een stugge zwarte en de bruine is veel zachter en geeft ook wat mee bij druk. (Begrijp je het?)
Dr zwarte heb ik dan ook bij mijn kennis gelaten omdat ik die niet echt gebruik.
De dubbele longe is echter hetzelfde als de zwarte maar gebruik ik niet op wandeling. Dan heb ik echt téveel touw vast haha. :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 20:57

Vandaag was het te warm om inspanningen te doen. Dus eerst hoefjes verzorgd en daarna weer lekker de paddock op. Daar heb ik hem geaaid en geknuffeld en uiteindelijk kon ik zelfs mijn armen gekruisd op zijn rug leggen met mijn hoofd rustend op mijn handen. Hij stond er zelf heel relaxed bij.
Heb zelfs zijn oren kunnen aaien zonder problemen of hoofdschudden.
En dit allemaal zonder hem vast te houden met halstertouw ofzo.
Hij ging lekker staan doezelen naast mij.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 17:54

Het gaat goed met limo. Gisteren weer heerlijk met hem gekroeld op de paddock. Ik maak daarbij ook gebruik van om hem overal aan te raken, oren, neus, buik, rug en tegelijk de andere kant van de rug dus mijn arm over de rug heen.
Heb op deze manier al verschillende plaatsen gevonden waar hij het heerlijk vind om gekrabbeld te worden.

Wat ik ook doe is met helstertouw hem aaien en even het touw over hem heen zwieren. Gaat hij lopen? Prima pak hem terug bij mij en begin opnieuw, dan blijft hij wel staan, zo eng is het dus toch niet :P :).

Heb net een berichtje gestuurd naar de veearts voor een afspraak te maken om Limoncello te laten castreren.

Osteopaat komt ook weer op 26 september.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 15:40

Castratie staag ingeboekt voor donderdag 14 september in de vroege namiddag. Mits het niet gaat regenen of de dag ervoor veel geregend heeft ivm dat de wei droog moet zijn.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:07

Fijn dat hij gecastreerd wordt!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:07

Is de castratie doorgegaan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 17:03

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 14:30

Weer een update.
Het wandelen gaat steeds beter en hij schrikt al veel minder snel.
Vandaag per toeval langs een stilstaande vrachtwagen moeten gaan (achterdoor) maar met ronkende motor. Was even spannend maar zolang ik zonder spanning erlangs ga volgt limo al snel. :)

Ook voor het eerst in maanden heeft hij op commando meegedraafd aan de hand. Een teken dat zijn vertrouwen ook gegroeid is, zeker omdat hij ook netjes op mijn stem weer teruggaat naar stap. *\o/*

Kastanjes prikken aan het neusje :P
Afbeelding

Profiteren van mals gras bij de boomgaarden (van het rottend fruit laat ik hem niet eten, dat vertrouw ik niet)
Afbeelding

Even poseren, stilstaan is niet zijn sterkste punt
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 19:29

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 14:02

Iemand nog ideetjes die ik buiten kan doen?
Ik probeer de piste voorlopig te vermijden ivm zand wat eventueel in de castratiewond kan komen. Buiten is uiteraard ook zand maar die van de piste blijft echt overal plakken.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:05

je zou altijd de 'seven games' van parelli kunnen oefenen. kan je opzoeken, staat vanalles over op youtube e.d. altijd goed om zulke afspraken op de grond te oefenen en te onderhouden voor jullie band

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:35

veKing schreef:
je zou altijd de 'seven games' van parelli kunnen oefenen. kan je opzoeken, staat vanalles over op youtube e.d. altijd goed om zulke afspraken op de grond te oefenen en te onderhouden voor jullie band

Die zou ik echt eerst in de bak willen doen voordat je dat buiten doet.

Wel rustig stilstaan onderweg (netjes wachten op de kruising bv), ook aan de andere kant netjes meelopen en ook op niet standaard plaatsen voetjes geven. Alle drie dingen die later onder het zadel op buitenrit handig zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 21:39

Andere kant netjes meelopen. Normaal loop je toch uit automatisme links van.je paard? Althans ik doe dat bij elk paard zonder erbij na te denken.

Bij limo zou het natuurlijk wel goed zijn eens rechts te lopen omdat hij van die kant sneller onzeker wordt. Dus ga dat morgen zeker eens proberen. :)

Seven games kan ik eventueel in de wei wel doen :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:46

Wat is normaal? Dat is maar net wat je er van maakt natuurlijk :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 21:49

Ineke2 schreef:
Wat is normaal? Dat is maar net wat je er van maakt natuurlijk :)

Hah ja klopt. Maar je wordt overal geleerd dat je steeds links moet lopen en links moet opstappen. (Bij harley deed ik opstappen aan beide kanten)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:51

Art_Ificious schreef:
Andere kant netjes meelopen. Normaal loop je toch uit automatisme links van.je paard? Althans ik doe dat bij elk paard zonder erbij na te denken.

Bij limo zou het natuurlijk wel goed zijn eens rechts te lopen omdat hij van die kant sneller onzeker wordt. Dus ga dat morgen zeker eens proberen. :)

Seven games kan ik eventueel in de wei wel doen :)

Normaal inderdaad, overblijfsel uit de cavalerie, net als links opstijgen (sabel aan linkerbeen en die overzwaaien is dan lastig). Het kan bv erg handig zijn om paard aan de andere kant te laten lopen zodat je tegen het verkeer in kan lopen met paard in de berm en dus net als normaal jij tussen hem en het verkeer in. Paard leert er ook van om dingen aan beide kanten te kunnen en het helpt ook met het rechter maken van je paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 23:50

Tamary, dus daar komt het vandaan :)

Ik ga het morgen eens proberen om hem ook langs rechts te begeleiden. :)
Zodra hij volledig hersteld is van de castratie wil ik hem via dubbele lijnen of dubbele longe trainen en moet dan ook sowieso wel eens rechts van hem lopen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:05

Art_Ificious schreef:
Tamary, dus daar komt het vandaan :)

Ik ga het morgen eens proberen om hem ook langs rechts te begeleiden. :)
Zodra hij volledig hersteld is van de castratie wil ik hem via dubbele lijnen of dubbele longe trainen en moet dan ook sowieso wel eens rechts van hem lopen.

Heb je daar zelf al ervaring in dan? Anders zou ik daar eerst les in volgen met een paard dat daar bekend mee is.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:40

tamary schreef:
veKing schreef:

Die zou ik echt eerst in de bak willen doen voordat je dat buiten doet.

Wel rustig stilstaan onderweg (netjes wachten op de kruising bv), ook aan de andere kant netjes meelopen en ook op niet standaard plaatsen voetjes geven. Alle drie dingen die later onder het zadel op buitenrit handig zijn.

mee eens hoor. Ik zat meer te denken aan t feit dat je doorgaans niet heel heftige bewegingen hebt bij de parelli games (friendly game moet ie gewoon stil staan en de grootste beweging die je hebt is stap)
dus dacht dat dat gewoon in de bak kon/ een omheinde ruimte

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:18

Inderdaad voor vele praktische redenen handig als hij aan beide kanten braaf mee kan lopen. Ik zou buiten inderdaad ook gewoon maken om eens achterwaarts te vragen, een beentje te vragen etc. Ik heb mijn paardje ook geleerd een voorwerp aan te raken op signaal "touch", dit kun je ook te pas en te onpas buiten doen. Je hand, maar ook voorwerpen en uiteindelijk vreemde / nieuwe voorwerpen. Zo kun je hem goed mentaal bij je vragen en het wordt een soort spelletje.
Verder zou ik er buiten niet te veel bij houden. Wandeling is al een activiteit / training op zich en vraagt mentaal zeker wat van een paard. Dat hoef je niet te veel uit te breiden :)

Dubbele lijnen zou ik inderdaad niet zelf mee starten, als je dat zelf nog niet gewend bent is het nog een hele uitdaging dat te leren en dat kun je beter met een ervaren dier oefenen. Anders ben je zo met jezelf en je houding en signalen bezig dat je niet de leider kunt zijn die je pony op dat moment nodig heeft. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 12:48

Dubbele lijnen ofvan longe heb ik bij meerdere paarden al gedaan. Zowel jongere als oudere.
Bij harley had ik ook de menpositie en liet ik hem door paaltjes lopen of over balkjes heen.

Wandelen doe i voorlopig steeds dezelfde route. Dus kan er wel wat meer uitdaging aan toevoegen :)