Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:30

Wat fijn dat hij snel is opgeknapt van z'n buikpijn. Hopelijk blijft dat zo. Vind het erg leuk om te lezen dat jij hem zo levenslustig beschrijft!! Hopelijk komen de vetjes (en spiertjes) nu ook snel.

Hup Kareltje (en Mist en alle andere die zo hun best voor Karel doen!)! *\o/*

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:53

Fijn dat hij weer oke is. Grasjes vinden ze vaak nog het lekkerst, goed teken hoor dat hij op zoek gaat.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:13

Goed nieuws over de kleine man ! *\o/*

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:19

fijn dat hij opknapt!Wat denk je....die darmen zijn zich rotgeschrokken.Eindelijk voer wat redelijk gekauwd is!

Mist

Berichten: 9496
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 20:38

Net weer overlegd met DA, hij krijgt een omeprazol kuur om eventuele maagzweren te lijf te gaan. Die hij hoogstwaarschijnlijk heeft. De "krielkip" zoals een van de DA's hem gisteren noemde staat nu lekker hooi te eten, straks weer zijn slobbertje (SP/lucerne/grasbrok/pavo slobber en vitamientjes)

Anoniem

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:39

Arme Karel hopelijk is dit snel over

Shalimar

Berichten: 1533
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:40

Die krielkip heeft goed personeel!

Change3x

Berichten: 6625
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:49

Kareltje heeft een goed plekje gevonden zo te lezen!!

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:54

Krijgt hij lucerne nu wel weg, want dat lukte hem bij mij echt totaal niet.

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:17

Karel Krielkip <3
Maagzweer zou idd niet raar zijn als hij al lang slecht heeft kunnen eten.
Balen dat hij toch koliek kreeg, maar gelukkig gaat het nu weer beter.

Leuk mailtje overigens van Brooke

Siggislief

Berichten: 14172
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:35

Ik volg eigenlijk al vanaf het eerste topic wat er over hem ging, en eigenlijk kom ik nu een beetje onder mijn steen vandaan.

Ook al heet ie Karel, vind ik Krielkip wel erg schattig klinken (Sorry!) :o

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:42

Denk iid dat je hem niet op maagzweren hoeft te onderzoeken. Kans is bijna 100% dat hij ze heeft. Wat ook goed helpt is Gastri Comp van phytonics.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18693
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:15

Wauw Ts wat een mooi mens ben jij! Zo fijn en lief wat jij allemaal voor Kareltje doet wat anderen voor de handelaar en vorige TS allemaal hebben verstek laten gaan!

ook ode aan de andere TS hoor! want wat fijn dat de oplossing zo gekomen is

ik ben heel benieuwd hoe het ver gaat met Kareltje!

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:17

Uit recent onderzoek is gebleken dat luzerne (vaak) een negatieve invloed heeft op de maagwand en in meer dan 80% van de gevallen zelfs beschadigingen opleverde aan de maagwand.

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... digen.html

Ik weet niet of hij het nu krijgt, maar misschien is iets anders het overwegen waard :)? Ik durf het niet goed meer te voeren vanwege de scherpte.

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:34

De test is gedaan op veulens, en wat ik aan het onderzoek mis
* Op welke leeftijd zijn ze afgespeend?
* Hoe is het opbouwen hiervan gegaan?
* kregen ze dit uitsluitend naast gras en melk?
Voor mij geen reden om geen lucerne meer te voeren (maar moet zeggen dat ik die van Hartog helemaal niet hard/scherp vind.

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:00

Hier alleen maar goede ervaringen met lucerne bij maagproblemen! Dus zou het zeker geven. Succes kareltje :)

kim_1990

Berichten: 1548
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:30

Stille meelezer hier!
Iedere dag wachten op updates etc etc etc, wat een mooi verhaal en ik hoop met heel mijn hart dat 't krielkipje er weer goed bovenop komt! Je bent een topper mist!

Nog even over het lucerne onderzoek, dit is idd getest op veulens en ik had ergens gelezen dat ze ook echt kilo's tegelijk kregen, dus meer als 1 kilo per x...ik geloof dat ze iets van 5 kilo per x kregen...dan is het niet zo raar natuurlijk...wie geeft zijn veulen/paard dan ook 2 x daags 5 kilo of meer aan lucerne?
Dat onderzoek vind ik behoorlijk nep en ik persoonlijk trek me er niks van aan, mijn paard deed het vooheen prima op een schepje lucerne, nu is het niet meer nodig.

Succes lieve kareltje! Je hebt wel 100 engelen op je schouder gehad!

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:46

Het was maar een waarschuwing mensen, geen paniek :)

Ik durf het zelf niet aan omdat ik de luzerne erg scherp vind. Aangezien veel paarden prima functioneren met maagproblemen of maagzweren vind ik ervaringen met luzerne wat minder betrouwbaar. In het verleden heb ik ook luzerne gevoerd en ook mijn paard deed het verder goed, maar uiteindelijk had hij best een maagzweer kunnen hebben.

Uiteraard ben ik het ermee eens dat 5 kilo luzerne aan een veulen voeren echt belachelijk is. Waar heb je dit vandaan Kim?
Maar de onderzoekers zijn ook voorzichtig met het trekken van conclusies, zoals in het onderzoek staat: het is mogelijk dat...

Ik wilde dus alleen aangeven dat het misschien iets is om over na te denken, zeker bij een al kwetsbare pony die mogelijk al last heeft van maagzweren :)

kim_1990

Berichten: 1548
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:12

Dat las ik ergens op gevolg van.het onderzoek. Ik zag het onderzoek ook en ik voerde op dat moment ook lucerne dus was wel benieuwd...en naderhand las ik ergens dat ze overdreven veel lucerne voerde aan veulens...en toen dacht ik: lekker goed onderzoek ook zo 8)7

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 05:37

Stille meelezer meldt zich ook even.

Supergoed werk wat iedereen verricht rondom Kareltje, hopen dat hij lang van die zorg kan genieten!

En voor wat betreft de lucernezorgen: TS doet het volgens mij door de slobber, dan kan hij het vast makkelijk wegkrijgen en zullen de scherpe kantjes er wel vanaf zijn.
TS, als die Omeprazol-kuur klaar is, kan ik je zeker de Gastri Comp van Phytonics aanraden. Het kan bij hem geen kwaad om een maag die al zo lang gewend is niet voldoende goede voeding binnen te krijgen nog enige tijd te ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 08:11

kim_1990 schreef:
Dat las ik ergens op gevolg van.het onderzoek. Ik zag het onderzoek ook en ik voerde op dat moment ook lucerne dus was wel benieuwd...en naderhand las ik ergens dat ze overdreven veel lucerne voerde aan veulens...en toen dacht ik: lekker goed onderzoek ook zo 8)7



Er zijn plekken in de wereld waar luzerne de voornaamste ruwvoerbron is die verbouwd wordt, waardoor het daar makkelijker te krijgen is dan grashooi. Het wordt daar geoogst als hooi (in balen) en aan paarden gevoerd als hooi. Dus zo raar is dat onderzoek niet.

Smurflin
Berichten: 140
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:11

Wat nobel dat je dit doet! Ik ga jullie volgen.

Mist

Berichten: 9496
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 19:23

Hij krijgt idd een handje lucerne meegeweekt in de slobber, alles wat hij krijgt is in overleg met de kliniek. Hij krijgt 5x per dag eten + het hooi wat hij toch ook opknabbelt. Je zou hem heel graag meer geven maar daar moeten we mee uit kijken.

Maagzweren is iets waar ik helaas veel ervaring mee heb en het is bijna onvermijdelijk dat een uitgehongerd paard geen maagzweren heeft, dus staat hij nu op Abler, dat heb ik altijd in huis ;) en dat zal hij ook minimaal de komende 6 weken krijgen volle dosis, daarna kijken of we af kunnen bouwen.

Hij doet het goed ! Verbaast me elke keer weer hoe opgewekt hij is, met alle ellende die hij meegemaakt heeft.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:30

Hij heeft overleefd op zijn karakter, een mismoedig paard had het al lang opgegeven :(:)

Het is een hartverwarmend diertje <3

Goof

Berichten: 29106
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:30

Wat een vertrouwen heeft hij zeg!