Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:15

maralyn schreef:
Lezen.
Tralie boxen ok

Maar ik ken genoeg hengstenboxen die compleet dicht zijn behalve van voren.
Dese paarden worden dus gewoon geisoleerd. Als individu gehouden. Dat vind ik niet ok.

Hengstenbox zegt niks over het geslacht wat er in staat..

Ik bedoelde meer dat hengstenbox een gekke naam is voor een stal die ik ken als "de standaard".
Vaak ook op stallen waar ze hooguit een paar uur buiten komen.

maralyn

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:16

Zo worden ze hier genoemd.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:17

maralyn schreef:
josien_m_ schreef:
Waar komt de gedachte vandaan dat een paard altijd droog moet kunnen staan of liggen? Wanneer het een periode regent, is het nergens droog en slapen ze een aantal dagen niet of minder liggend, so what?
Daarmee zeg ik niet dat alle paarden buiten in de modder kunnen blijven staan natuurlijk. Maar paarden zijn wel ingesteld op zeer verschillende weersomstandigheden en geven zich daar aan over. Dat hoeven ze niet fijn te vinden natuurlijk. En ja, veel paarden zullen er ook blij mee zijn naar binnen te mogen en droog te kunnen liggen. Na een paar uur willen ze vast weer naar buiten.

Idd.
Ik vind dat paarden gewoon gezien als van suiker. Ze zijn niet meer hard.

_/-\o_ mijn gedachten

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:28

Maar zoals ik begrijp zijn er hier best een aantal mensen die hun paard(en) graag s nachts binnen zetten.
om wat voor reden dan ook.
Maar hebben die paarden dan s morgens geen opstart problemen, ontzettend stijf of stalbenen, andere vocht ophopingen etc?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:56

Hmm, ik wordt verkeerd begrepen en was blijkbaar niet duidelijk: ik zeg niet dat je paarden niet 's nachts binnen mag zetten om droog te staan en liggen.
Mijn eerdere post, waarin ik schrijf dat ik het misschien wel nóg belangrijker vind dat ze in een stabiele, veilige kudde wonen, wordt nog over het hoofd gezien. In mijn ogen is dat belangrijker dan enig lichamelijk ongemak. Wat denken jullie?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:05

riegje schreef:
Maar zoals ik begrijp zijn er hier best een aantal mensen die hun paard(en) graag s nachts binnen zetten.
Maar hebben die paarden dan s morgens geen opstart problemen, ontzettend stijf of stalbenen, andere vocht ophopingen etc?

Absoluut niet..Zelf mijn oudje van 25 niet!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:06

maralyn schreef:
Een paard heeft n vacht hoor...tendance.
En n beetje gezond paard kan tot wel min vijftien buiten staan.
Ja schuilmogelijlheden en droge plekken zijn belangrijk. Maar dan nog staan ze 24/7 buiten.
Een paard is een loop dier wild of niet. Eb is er niet voor gemaakt om binnen te staanin n hokkie van vier bij vier.

Geen enkel paard blij?? Met 24/7 buiten?
Jij opperde observatie.
Nou kom maar langs.

Mijn knol was ongelukkig op stal.
Al was het máár 12 uur.

Alles over één kam scheren en je mening tot n feit proberen te stellen. Vind ik bijzonder. Alleen omdat jouw paard niet anders weet.
Daarbij zijn er zoveel andere tussenwegen. Paddock paradise ooit van gehoord??

Pol... creatief maakt de mens...

Je wordt vanzelf minder creatief met de gemeente op je dak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:33

josien_m_ schreef:
Hmm, ik wordt verkeerd begrepen en was blijkbaar niet duidelijk: ik zeg niet dat je paarden niet 's nachts binnen mag zetten om droog te staan en liggen.
Mijn eerdere post, waarin ik schrijf dat ik het misschien wel nóg belangrijker vind dat ze in een stabiele, veilige kudde wonen, wordt nog over het hoofd gezien. In mijn ogen is dat belangrijker dan enig lichamelijk ongemak. Wat denken jullie?

Ik denk dat je daar absoluut gelijk in hebt (qua stabiele kudde), maar hoe moet dat dan met de mensen die niet hun eigen kudde kunnen samenstellen en hun paard in een pensionstal hebben staan, waar het soms een komen en gaan is van paarden. Ik heb mijn paarden gelukkig aan huis, maar mijn vorige paard (welke helaas in april is overleden) was echt geen fijn paard om in je kudde te hebben. Voor mij het meest bijzondere paard dat ik in mijn leven heb mogen kennen.
Wat doe je dan? Paard weg, want hij past niet in de kudde?

En zoals pol1 schrijft: wat als je te maken hebt met een onwelwillende gemeente? Kun je nog zo creatief zijn....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:49

Tendance schreef:
Dat vind ik wel. In ieder geval in de winter.
Er zullen paarden zijn, die prima dag en nacht buiten kunnen staan, maar in de winter vind ik dit toch een ander verhaal.
De aanpassingen die een paard in de winter in het wild kan doen, kunnen wij onmogelijk voor ze nabootsen.

Om te verduidelijken waarom sommige paarden ook in de zomer niet 24/7 buiten moeten:
Mijn paard kan bijvoorbeeld maximaal tot een uur of 7 buiten staan. Daarna komen er beestjes waar hij echt enorme last van heeft.
Jeuk is erger dan pijn zeggen ze dan.
Stal moet wel ruim genoeg zijn.

Gezien de vraagstelling gaat over IEDER paard, besef je wel dat je hier zegt dat geen enkel paard gebaat is bij 24/7 op weide?
Met schuilstallen is ook gewoon 24/7 op weide in mijn ogen: ze kiezen nl. zelf wanneer ze buiten gaan en wanneer niet.
Zonder schuilstal is het een andere situatie maar dat is niet wat je hier stelt (en ja ik heb je al zien aanvallen over niet goed lezen maar lees het bericht waarop je reageert zelf nog maar eens goed.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 14:10

Hmmm, ik vind het dan ook weer zo wat om droog liggen ondergeschikt te maken aan bewegingsvrijheid. Ik vind dat beiden moet kunnen.

De realiteit echter is dat wij als pensionstal heel erg graag een overstap willen maken maar dat dit vergunningstechnisch super lastig is. We zijn al duizenden euro's verder vanwege de aanvraag.

Daar waar je 'gevoelsmatig' subsidie zou moeten krijgen als je aan dierenwelzijn wil werken.

Wij hebben nu dus in de zomer 24/7 of van 9 tot 17 en in de winter 4 uur naar buiten. Je wil in de winter ook gewoon meer aanbieden, niet alleen welzijnstechnisch maar hey, als ondernemer zie je ook heus wel waar de markt naartoe gaat ;) .

Dus eigenlijk zou het een 'natuurlijk' proces moeten zijn waar de vraag van de markt verschuift?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:13

pol1 schreef:
maralyn schreef:
Een paard heeft n vacht hoor...tendance.
En n beetje gezond paard kan tot wel min vijftien buiten staan.
Ja schuilmogelijlheden en droge plekken zijn belangrijk. Maar dan nog staan ze 24/7 buiten.
Een paard is een loop dier wild of niet. Eb is er niet voor gemaakt om binnen te staanin n hokkie van vier bij vier.

Geen enkel paard blij?? Met 24/7 buiten?
Jij opperde observatie.
Nou kom maar langs.

Mijn knol was ongelukkig op stal.
Al was het máár 12 uur.

Alles over één kam scheren en je mening tot n feit proberen te stellen. Vind ik bijzonder. Alleen omdat jouw paard niet anders weet.
Daarbij zijn er zoveel andere tussenwegen. Paddock paradise ooit van gehoord??

Pol... creatief maakt de mens...

Je wordt vanzelf minder creatief met de gemeente op je dak!

Dat ligt er toch echt aan hoe jij het aanpakt hoor.

Daarom blijf ik bij mijn standpunt.
Creatief maakt de mens ;)

Ook met lastige gemeenten. :D

Al vind ik wel, dat gemeenten wel soepelder mogen zijn betreft schuilmogelijkheden.
Dat is inderdaad welzijnverbeterend voor het dier.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:21

Nou maralyn als t zo zou werken dan waren alle issues vd baan..Helaas zo werkt t niet!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:22

Regels omtrent paardenwelzijn in de trant van wetgeving zijn er heel weinig. Dat vind ik jammer.

De vergelijking in de OP vind ik een hele rare. Bij een staart couperen, word een deel van het lichaam weggehaald waardoor het paard zijn staart niet meer kan gebruiken om vliegen weg te jagen etc. Dit is bij de wet verboden.
Een paard scheren, heeft als functie dat het niet zo bezweet is tijdens en na het rijden in de winter, en daarbij gooien we een deken op zodat ze het niet koud krijgen. Ik heb nog nooit een trekpaard met hairextensions in de staart gezien hoor.
Ook heb ik nog niemand gehoord die zijn paard scheert omdat ie het mooier vind, maar enkel vanwege de functie.
En daarbij: Een paard zijn staart couperen is wettelijk verboden, scheren niet.

Paarden kunnen best wat hebben, maar helaas zijn er mensen die het allemaal wel erg bont maken. Een paard mag wettelijk gezien niet in een land staan waar zij geen enkele droge ligplek hebben. Dit betekent niet dat ze niet in de modder mogen staan maar dat ze een plek moeten hebben waar ze droog kunnen liggen. Lijkt me niet zo veel gevraagd toch?

Maar wat mij betreft mag de wetgeving rond dierenwelzijn wel eens verscherpt worden, en dan heb ik het niet alleen over paarden. Hoe er soms met dieren omgegaan word... Dat is níet normaal.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:26

Tis een beetje een flauwe post van mij maar kan het niet laten...hihi.

Afbeelding

Kreeg geen toestemming voor een schuilstal maar mocht van gemeente wel een tafel met stoelen op zijn land zetten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:29

ruitje schreef:
Hmmm, ik vind het dan ook weer zo wat om droog liggen ondergeschikt te maken aan bewegingsvrijheid. Ik vind dat beiden moet kunnen.

De realiteit echter is dat wij als pensionstal heel erg graag een overstap willen maken maar dat dit vergunningstechnisch super lastig is. We zijn al duizenden euro's verder vanwege de aanvraag.

Daar waar je 'gevoelsmatig' subsidie zou moeten krijgen als je aan dierenwelzijn wil werken.

Wij hebben nu dus in de zomer 24/7 of van 9 tot 17 en in de winter 4 uur naar buiten. Je wil in de winter ook gewoon meer aanbieden, niet alleen welzijnstechnisch maar hey, als ondernemer zie je ook heus wel waar de markt naartoe gaat ;) .

Dus eigenlijk zou het een 'natuurlijk' proces moeten zijn waar de vraag van de markt verschuift?

Erg jammer inderdaad maar realiteit.
Je kunt met al je goede bedoelingen (aanpassingen of) huisvesting willen veranderen.
Maar als je 0,0 medewerking krijgt vanuit bijvoorbeeld een gemeente sta je vaak toch met je rug tegen de muur.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:32

Tendance schreef:
Ik geloof niet in 24/7 op stal, maar ook niet in 24/7 op het land, zolang het land geen grote oppervlakte heeft van meerdere vierkante km's.

Ga ik in mee!
''Ja mijn paard staat 24/7 op de wei hoor dat is gezond!'' ja, op een stukje van 5x10m zonder maatje :x

Ik heb paarden die de voorkeur geven aan 24/7 buiten dus die mogen dat, dikke prima. Maar ook een pony die rond een uur of 5 toch wel heel graag weer naar binnen wil, ook prima.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:38

josien_m_ schreef:
Waar komt de gedachte vandaan dat een paard altijd droog moet kunnen staan of liggen? Wanneer het een periode regent, is het nergens droog en slapen ze een aantal dagen niet of minder liggend, so what?
Daarmee zeg ik niet dat alle paarden buiten in de modder kunnen blijven staan natuurlijk. Maar paarden zijn wel ingesteld op zeer verschillende weersomstandigheden en geven zich daar aan over. Dat hoeven ze niet fijn te vinden natuurlijk. En ja, veel paarden zullen er ook blij mee zijn naar binnen te mogen en droog te kunnen liggen. Na een paar uur willen ze vast weer naar buiten.

Justem. Als we even vergelijken met de natuur, dan zoeken paarden desgewenst zelf een luw plekje op onder bomen, naast dichte struiken e.d. Of ze kruipen dicht bij elkaar zodat de binnensten beschut staan. In een weiland of drekpaddock, zonder bomen of struiken of met z'n twee kunnen ze dat niet, en in dat geval kunnen we een luw en droog plekje nabootsen met een (schuil)stal.

Het is niet zwart/wit, maar waar het om gaat is een zo optimaal mogelijke situatie nabootsen zodat het paard zoveel mogelijk zijn natuurlijke gedrag kan laten zien binnen de mogelijkheden die er ter plekke zijn.
Dat ons natte landje in de winter geen ideale situatie is, is helder; vaak is het schipperen omdat de kosten anders de pan uitrijzen. En kom...een beetje creatief mag best. Een winterse drekpaddock kan met een paar oude vloerkleden een droge sta- en voerplek hebben.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:41

Als onze ideeën over welzijn veranderen (en dat is niet gelijk aan veranderende markt!) , veranderen ook de mogelijkheden voor mensen om toch paarden te houden! Minder mensen in bepaalde streken kunnen daar dan nog aan voldoen. Net zoals het een stuk moeilijker is om midden in een grote stad grote honden nog te bieden wat goed zou zijn. Paarden houden is in mijn ogen ook geen "recht" van mensen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:15

Betreft droog liggen merk ik aan mijn 24/7 buiten paarden dat ze nat geregende grond wel gaan liggen met hun dikke wintervacht. Maar twee maanden geleden gingen ze in de schuilstal liggen op de dik laag vlas. Toen trok het blijkbaar toch te koud op met zomer haren.

In de modder heb ik ze nooit zien slapen.

Dus ja een droge slaapplek aanbieden vind ik horen.

Of je moet een dik begroeid bos hebben met een paar heuveltjes er in.
Waar regen pas door sijpelt na een halve dag regen.
Waar nooit modder is op een heuvel.
Dan zeg ik een schuilstal is niet nodig.

De twee paarden die in de nacht binnen staan daar wordt er een stijf van als hij 24/7 buiten staat. Hij wil niet in de wei/ schuilstal slapen.
Dan blijft hij de wacht houden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:14

Ayasha schreef:
Tendance schreef:
Dat vind ik wel. In ieder geval in de winter.
Er zullen paarden zijn, die prima dag en nacht buiten kunnen staan, maar in de winter vind ik dit toch een ander verhaal.
De aanpassingen die een paard in de winter in het wild kan doen, kunnen wij onmogelijk voor ze nabootsen.

Om te verduidelijken waarom sommige paarden ook in de zomer niet 24/7 buiten moeten:
Mijn paard kan bijvoorbeeld maximaal tot een uur of 7 buiten staan. Daarna komen er beestjes waar hij echt enorme last van heeft.
Jeuk is erger dan pijn zeggen ze dan.
Stal moet wel ruim genoeg zijn.

Gezien de vraagstelling gaat over IEDER paard, besef je wel dat je hier zegt dat geen enkel paard gebaat is bij 24/7 op weide?
Met schuilstallen is ook gewoon 24/7 op weide in mijn ogen: ze kiezen nl. zelf wanneer ze buiten gaan en wanneer niet.
Zonder schuilstal is het een andere situatie maar dat is niet wat je hier stelt (en ja ik heb je al zien aanvallen over niet goed lezen maar lees het bericht waarop je reageert zelf nog maar eens goed.)

Met 24/7 bedoel ik echt zonder schuilstal. Dus echt buiten moeten staan.
En daaronder schaar ik ook een modderige schuilstal.

Oftewel 24/7 is zoals heel veel veulens en jonge paarden in de zomer in de opfok staan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:27

Na het enkele dagen in een wildpark in Afrika doorgebracht te hebben kan ik niet zo zwaar tillen aan het welzijn van onze arme paarden. Als ik daar de impalas zie, lekker in een kudde en 24/7 buiten. Wat een ellende..... Bijna geen eten op de dorre vlaktes, water idioot schaars en constant op je hoede omdat je op het menu van ongeveer elk roofdier.

Ja, er kan vanalles beter. Zeker als het gaat over sociaal houden, voldoende ruwvoer en meer vrije beweging. Veel van het overige is geneuzel in de marge. Wel of geen zadel,bit,deken,scheren etc. Ik geloof echt niet dat het een paard zo dwars zit. Dat het zoveel uitmaakt voor zijn welzijn.
Ik heb er best een mening over:hoe ik zelf vindt dat het hoort. Maar dat is een mening en vooral gebaseerd op mijn eigen individuen.

Overigens kunnen regels denk ik zelfs helpen als je niet kunt handhaven. Het geeft wel een veel duidelijkere richting in hoe 'wij Nederlanders' vinden hoe het hoort.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:30

pol013 schreef:
Na het enkele dagen in een wildpark in Afrika doorgebracht te hebben kan ik niet zo zwaar tillen aan het welzijn van onze arme paarden. Als ik daar de impalas zie, lekker in een kudde en 24/7 buiten. Wat een ellende..... Bijna geen eten op de dorre vlaktes, water idioot schaars en constant op je hoede omdat je op het menu van ongeveer elk roofdier.

Ja, er kan vanalles beter. Zeker als het gaat over sociaal houden, voldoende ruwvoer en meer vrije beweging. Veel van het overige is geneuzel in de marge. Wel of geen zadel,bit,deken,scheren etc. Ik geloof echt niet dat het een paard zo dwars zit. Dat het zoveel uitmaakt voor zijn welzijn.
Ik heb er best een mening over:hoe ik zelf vindt dat het hoort. Maar dat is een mening en vooral gebaseerd op mijn eigen individuen.

Overigens kunnen regels denk ik zelfs helpen als je niet kunt handhaven. Het geeft wel een veel duidelijkere richting in hoe 'wij Nederlanders' vinden hoe het hoort.

Helemaal met je eens!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:16

pol1 schreef:
riegje schreef:

Absoluut niet..Zelf mijn oudje van 25 niet!!

mijn inmiddels overleden paard ,was 28,heeft nog nooit stalbenen gehad.Geen van mijn paarden trouwens.Mijn fries van 23 jaar ook niet.Ze gaan graag op stal....stallen zijn ruim 3.50 bij 3.50m...ook mijn shet staat in zo een stal.Ze kunnen elkaar aanraken ,geen tralies en het is een open stal.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 05:44

Hier ook geen opstartproblemen.
Geen van allen.
Leeftijden: 7, 15, 19, 23, 29.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 06:50

Lijkt erop dat dit topic een welles/nietes discussie wordt over 24/7 buiten.. paardenwelzijn omvat voor mij veel meer dan dit!.. Als alle paarden stijf en stram inclusief stalbenen kregen van de nacht op stal zouden veel meer mensen kiezen voor 24/7 buiten. Schijnbaar zijn er voor vele mensen toch ook voordelen je paard op stal te hebben in de nacht! Lijkt me dat we ons drukker moeten maken over de paarden die 23/7 aan stal staan!