[VOLG] Annie de Clydesdale

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: [VOLG] Annie de Clydesdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 11:16

De neus breek je er echt niet mee! :) Is een hardnekkig fabeltje. Als je hem hoog genoeg hebt hangen dan kan dat echt niet. Ik reed Menno er ook altijd mee met constante verbinding. Als je dat hier op Bokt zegt gaat iedereen steigeren. :') Maar ondertussen vinden we het wel allemaal gaaf als iemand met een stang en trens rijdt, dus met 2 bitten, waarvan 1 een hefboomwerking heeft en daar ook constante druk op staat. :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:21

Ja ik heb me laten wijsmaken dat het verplicht is maar ik ben er ook geen fan van. Maar ik kan er ook gewoon niet mee rijden, dus het kan ook daar aan liggen haha.
Ik ben gisteren naar Apassionata geweest (fan-tas-tisch!) maar daar liepen er ook veel met stang en trens en ik vond ze erg gekruld lopen.. Kan aan mij liggen, dikke pony hier loopt altijd met zijn neus in de lucht of in het gras.

Ik ga even terug scrollen naar je foto's met de hackamore. Was aan een bloem hackamore aan het denken maar nog niks staat vast :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 11:34

Bloem hackamore kan je inderdaad zelf de scherpte instellen! :j Hij klapt alleen wel snel om als je zijwaartse druk wilt geven maar dat probleem heb je sowieso wel snel bij hackamores.

Ik heb zojuist een tonglepelbit besteld en zo'n rubberen ding die je om de kneveltrens kan doen.. Maar even kijken wat ik ga gebruiken. Ik ben gewoon bang dat ze er een gewoonte van gaat maken en dan krijg ik het er niet meer uit straks. Hoop dat ik het niet te lang hoef te gebruiken en na een paar keer weer gewoon over kan naar de dubbelgebroken kneveltrens! :)

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:32

Mijn fjord liep altijd het beste op een hackamore. Vond t heerlijk en wij reden ook met veel verbinding. Als de hackamore op de goede plek zit is dat geen probleem.

Bijzonder dat je nog even kunt rijden met je rug TS. Heb je dan niet veel pijn?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 20:41

Nee juist helemaal niet!!

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:44

Oh dat is echt fijn!

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:39

Ook ik heb veel ervaring met rugpijn en paardrijden.
Bij mij was het opstappen en warmrijden altijd wel pittig maar dan kon ik ook heerlijk ŕijden. Voelde me na de tijd ook altijd beter, tot de volgende ochtend

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:16

Ik heb dat helaas niet. Als ik met rugpijn op het paard ga zitten dan moet het paard zich niet verstappen of een onverwachte beweging maken want dan schiet het me erin en kom ik er niet meer af :P Heb ik al eens gehad hahaha... zit je dan...

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:46

Daar geef k je gelijk in @Chasey maar toch heeft mij dat er nooit van weerhouden om het te doen op een goeie dag :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 13:42

Vandaag weer even langs geweest, ik mag gelukkig weer autorijden dus heb weer wat meer vrijheid!

Heb vrijheidsdressuur met haar gedaan aangezien het overal een natte zooi is. Ze heeft bijna een nieuw kunstje geleerd, ik verwacht dat het zaterdag er in zit. Morgen komt de hoefsmid dus kan ik niet oefenen maar zaterdag wel weer!!

Verder was de dierenarts geweest voor Menno zijn tanden. Hij had ooj naar Annie gekeken en die had wat last van haar rug. Het zadel leg ik dus niet meer oo haar, ze moet er een hebben met een bredere boom dus maar even overleggen of en wanneer we een zadelmaker langs kunnen laten komen met wat tweedehands zadels. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 14:01

En de hoefjes zijn weer gedaan!! :D
Ze deed het hartstikke braaf. Helemaal trots!

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 16:00

Vandaag een stuk buiten gewandeld met Annie.
Ik had besloten om het met een bit te doen, in eerste instantie gewoon met de dubbel gebroken kneveltrens. Toen ik het hoofdstel om had gedaan en even snoepjes ging halen kwam ik terug en zat de tong er alweer overheen. _-:(

Ik weet nu iig dat het geen aanleuningsprobleem is maar echt een gewoonte is geworden.
Gelukkig had ik al het bit met tonglepel gekocht dus die ingedaan zoals hij hoort: grote gedeelte voor op de tong, kleine gedeelte achter op de tong.

Afbeelding

Toen naar buiten, het ging eigenlijk heel erg goed! Bit was even wennen maar na 15/20 minuten accepteerde ze het en hield ze haar mond ook wat stiller.
Op de terug weg was ze wel heel pittig en wilde ze graag weer terug. Waar ze op de heenweg al 6 km per uur liep was dat op de terugweg al zeker 7 km per uur. :')
Ik gaf dus wat meer druk op het bit en hopla, tong er weer overheen. 8)7 :x |o :? :n >;) :roll:

Bij aankomst thuis het bit omgedraaid en het grote gedeelte achterop haar tong gedaan en een bak voer gegeven. Daarna het bit weer uitgedaan.
Het bit hoger hangen gaat niet dan krijgt ze teveel druk achter haar oren en de neusriem aansnoeren wil ik liever ook niet doen. Ik hoop maar dat ze hem met het grote gedeelte achter wel onder de tong houdt want dit was wel een soort van laatste redmiddel.. :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:55

Bij de haf op de manege doen we ook het grote gedeelte achterop de tong.
Hopelijk helpt het.

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 08:49

Wij hebben een tinker staan die mijn moeder zelf heeft ingereden. Hij heeft alle soorten bitten die er bestaan in gehad (letterlijk we wisten geen raad meer), hij pakte het bit vast of gooide zijn tong er over heen en dan was er geen land meer mee te bezeilen. We zijn toen met hackemore gaan rijden met een gevlochten neusriem omdat de zachte hackemore ze werking ook niet deed. Nu kan ik hem op twee pinkies rijden en genieten we onwijs! Maar een bit moet ik er zeker niet inleggen. Eigenlijk heb ik nooit spanning op de teugels, hangen zo los als wat bij Ian.. Nu is dat puur mijn noodrem.

Hackemore heb je al geprobeerd maar was dat met een zachte neus of een harde?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 10:09

Zachte neusriem, ofja gewoon een brede leren. Hackamore gaat hem niet meer worden dat vertrouw ik echt niet meer. Ze buffelt namelijk overal gewoon doorheen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:40

je zou een bitfitter kunnen overwegen, die kan precies zien hoe haar bekkie in elkaar zit en wat voor bit hierop goed aansluit :)

natascha van eijk is een hele goede!
http://www.passendbit.nl/

Zij heeft mij toen ook goed geholpen met mijn bijrijd shire :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 14:38

Ik heb al veel verschillende bittrn geprobeerd (enkelgebroken, dubbelgebroken, ongebroken) en ze doet het bij allemaal. Plus ik vind bitfitters een beetje een rare trend.. krijg ik vast Bokt over me heen maar vroeger liepen alle paarden op hetzelfde bit, geen gezeur gewoon een bit erin en klaar. Ik vind het prima om verschillende bitten te proberen (wat ik ook doe) maar ik ga niet veel geld uitgeven aan een bitfitter en vervolgens een bit van zoveel euro. Vaak verkopen ze ook niet de meest goedkope bitten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 14:45

Nog wel deze mooie foto gemaakt gisteren:

Afbeelding

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:10

het heeft niet alleen met typr bit te maken maar ook de dikte en grote van eventueel tussenstuk. ik heb toen veel van haar geleerd heb het bit ook niet via haar hoefen kopen ze heeft advies gegeven, heb er proef mee gereden en heb het bitje toen 2e hands gekocht ;)

tja vroeger liep ook elk paard op hetzelfde zadel haha! :p

was meer een tip hoor, lijkt mij erg prijzig steeds nieuwe bitteb proberen..

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:17

Mooie foto! Is dat toevallig bij Rhenen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 16:30

Nadiine__x schreef:
het heeft niet alleen met typr bit te maken maar ook de dikte en grote van eventueel tussenstuk. ik heb toen veel van haar geleerd heb het bit ook niet via haar hoefen kopen ze heeft advies gegeven, heb er proef mee gereden en heb het bitje toen 2e hands gekocht ;)

tja vroeger liep ook elk paard op hetzelfde zadel haha! :p

was meer een tip hoor, lijkt mij erg prijzig steeds nieuwe bitteb proberen..

Ja bedankt voor het meedenken! :D I appreciate it!

Is inderdaad bij Rhenen ja. :j

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:31

Ondanks dat ze haar streken heeft bij je vind ik jullie toch echt een super leuk stel hoor! Ik snap dat je hackemore niet meer wilt proberen, bij ons was dat juist de oplossing. Maar hé ieder paard verschilt.. En bitten kopen is zeker een duur grapje..

Gave foto!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 14:57

Dank je wel! :D

Vandaag heb ik voor het eerst met Annie losgewerkt. Het ging super! Aan het begin vond ze het maar gek en ging ze er vaak met een rotgang vandoor als ik haar net de andere kant op wilde sturen maar na een tijdje had ze door dat het helemaal niet eng was en deed ze het heel braaf. :D Ik kan haar nu op stemcommando laten halthouden, stappen en draven. :D Dit een paar keer bevestigen en dan kan ik de galop ook op stemcommando gaan zetten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En Menno deed het zoals altijd ook weer super! <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:34

Wat gaaf :D