Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 13:47

Ja klopt. En die voor het mennen kun je ook gebruiken zonder singel dus voor grondwerk ideaal

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 13:53

Toydoll schreef:
Handig zo'n hartslag meter in deze situatie ook inderdaad!!! Heel slim!! Ik wacht met spanning op de rest en ik heb het volgens mij al vaker gezegt: maar wat een SUPER paardenmens ben je.

Ben je ook 'in te huren' voor kleinere problemen?
Ik ga wel vanmiddag ook mijn pony inspannen met hartslag meter (super schrikkerig buiten) ben wel benieuwd of ik dingen ga zien, oftie echt bang is of aan het zeiken...

Op zich wel hoor! Alleen heb ik het echt vreselijk druk dus dan moet je gewoon even een mailtje sturen naar info@equi-performance.com en dan kijk ik voor je wanneer ik tijd of ruimte heb :j

En Thx voor het compliment :o

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:05

Zenuwslopend dit! Ik reageer eigenlijk nergens op, maar ik moet gewoon echt even een complimentje kwijt. Niet alleen de manier waarop je schrijft, maar ook de manier waarop je met paarden omgaat... Petje, of meer eigenlijk mega sombrero, af!

Ik leer hier zoveel van. Het geeft me echt de inspiratie en moed om weer verder te gaan met mijn 'rennen-tot-ik-dood-val' draver. Bedankt daarvoor!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 07:56

Jullie raden het al...

Het moment dat ik mijn hartslagmeter zo extreem zag doorschieten, schoot er maar 1 gedachte door mijn hoofd: "Ik moet er zsm af zien te komen". Maar het gaat zo verrekte snel. Je knippert je ogen, er schiet iets door je hoofd en het volgende moment ging Cookie compleet los. Met de kop tussen de voorbenen in bokken, niet normaal. Zelden zo'n rodeo stier onder mijn kont gehad. Ik hoorde Marnix nog roepen: "Ik hou hem niet" en daar gingen we...

Het enige voordeel wat ik had was dat hij redelijk recht te houden was dus enige tijd overleven ging nog wel. Totdat ik de omheining op mij af zag komen en mijn vorige ervaring met een omheining was geen hele beste. Wetende dat Cookie er in blinde paniek overheen knalt en aan de andere kant met een beetje pech ter aarde stort.

Ik kon maar 1 ding doen... Mezelf laten vallen...

Meestal wacht ik een bok af zodat ik in het hoogste punt mezelf kan laten vallen, dit om net wat meer vaart te hebben in mijn afsprong en te voorkomen dat ik een trap na krijg. Ik kan gelukkig goed vallen (veeeeeeel ervaring opgedaan in mijn ponytijd en ik kan elke paardensporter aanraden om op judo of valtraining te gaan, het maakt namelijk echt een wezenlijk verschil). Oke... vanaf een kleine 2 meter boven de grond (paard hangt in de lucht) naar beneden, is weliswaar een eindje, maar ik kwam redelijk gecontroleerd neer en kon doorrollen (een van de redenen waarom ik nooit een bodyprotector draag bij extreme gevallen, omdat ik mijn val niet kan breken. Ik draag hooguit een nier/rugbeschermer, dat zijn level 2 beschermers die ook veel bij snowboarden etc worden gebruikt).

Daar lag ik dan... Cookie wilt bokkend en rennend door de bak...

Misschien klinkt het stom, maar altijd als zoiets mij gebeurd, kijk ik heel specifiek naar de reactie van het paard als zoiets gebeurd. Stopt het meteen met bokken? Oftewel, het paard werkt je er heel bewust af en daarna stopt de stress of blijft het doorbokken en rennen en is het dus daadwerkelijk in paniek.

Dat laatste was dus het geval... Hij bleef doorrennen en bokken. Tja.. .dan weet je feitelijk genoeg. Je kunt niet meer doen dan het paard bij je krijgen en gerust stellen en maar vergeten dat er een deuk in je ego bij gekomen is. Een paard kan een paniekreactie nl. niet controleren. Dat kunnen wij zelf ook niet. Pure angst (en daar kun je wel van spreken als de hartslag zo extreem doorschiet) schakelt bijna alles uit. Het paard is puur bezig met lijfbehoud. Eigenlijk... heel sneu...

Dat zet je wel aan het denken... een dier wat zo angstig is, zo extreem reageert, is niet coachbaar. En los daarvan... is ook nog eens staatsgevaarlijk. Ik moest een andere ingang zoeken, want hoe je het ook went of keert... Zo gericht je nek en rug op het spel zetten voor een paard, gaat zelfs mij te ver.

Op zulke momenten gaat er van alles door je hoofd... misschien toch iemand erop zetten die alles uit kon zitten? Maar ja... ik kan zelf ook best wel een staaltje rodeo rijden en voor mij was hij al bij een ruiter geweest die hier heel goed in was en daar is hij eigenlijk niet beter van geworden. En daarbij... dat liep niet goed af.

Nu moet je nooit denken dat je zelf alles als beste kan, dus misschien was er iemand die dit beter kon als ik. Het paard was zover over zijn grens heen. Ik wist het niet meer... mijn gevoel zei dat dit niet de juiste aanpak was, maar je verstand maakt je aan het twijfelen. Want immers... wie ben ik nou?

Maar gelukkig komt het gevoel tot relativeren vrij snel terug. Er waren namelijk een aantal scenario's...

In het meest gunstige geval, kon een ander dit lang genoeg uitzitten en voorkomen dat hij over een omheining zou springen of tegen een muur op zou rennen, echter... de angst los je niet op, dus de vraag is... wordt het paard daar meer rijbaar van...

In een slechter geval, gaat het voor de derde keer mis en kun je hem rechtstreeks in Nijkerk afleveren, oftewel... enkeltje paardenhemel. Want wanneer stop je... Op een gegeven moment is de rek tussen de oren van zo'n jong dier ook weg.

In het slechtste geval... wetende hoever Cookie bereid is te gaan, zover dat hij in staat is zichzelf ernstig te beschadigen als het erop aan moet komen, breekt een ander zijn nek, omdat hij of zij wellicht onderschat wat ik meegeef...

Je denkt na... je gaat puzzelen... een andere ingang zoeken...

Ik had al de informatie dat hij buiten de bak een lage hartslag had en dat deze in de bak doorschoot naar extreme hoogtes. Wat zou ik normaliter met zo'n paard doen?

Naar buiten gaan...

De combinatie rijbak/ruiter/extreme stress wegnemen, nieuwe prikkels in een andere setting toevoegen.

Ik belde mijn buurvrouw voor hulp...

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:01

Aarggghhhh een nog ergere cliffhanger dan hiervoor.
Ik lees vanaf begin af aan al mee en vind je schrijfstijl geweldig en uiteraard wat je met alle paarden doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:06

Pfft...naar buiten gaan, kan niet wachten op het {dappere} vervolg.. {alleen de gedachte al}

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:11

Wauw, naar buiten met zo'n dier. Ik zou daar niet zo snel aan beginnen. Al snapnik de gedachte helemaal. Maar ik ben ook weer niet zo'n enorme held...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:18

Owh echt, vreet mijn nagels op hier!

Snap de keuze om naar buiten te gaan wel. Maar zit er zover je weet iets van een gas/stuur/rem op?
Hebben ze die er al in gereden?
Dan zou ik het wel aandurven. Wel met een erg stabiel en braaf dier er bij .
Maar goed, ik zit dan ook gelijk aan het bos en niet aan een drukke weg/polder of wat dan ook.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:24

Tja... vroeger op ponykamp gingen de jonge dieren eigenlijk bijna meteen in de groep mee naar buiten en die hadden zeker geen rem of stuur... maar dat was dan in een grote groep die ze al kende en in een gebied met zowat alleen zandpaden. Dat ging een stuk makkelijker dan als ze eerst de bak in moesten.

Maar naar buiten met de buurvrouw met 'vreemd' paard in een plek waar ook nog auto's rijden... hmm.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:32

Mijn god zeg wat een spanning allemaal.
En wat kan jij goed schrijven, ik heb overal beeld bij.
We wachten vol spanning op het vervolg

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:45

Ojee naar buiten met Cookie? Arme jij en arme buurvrouw.
Maar wat heb jij een fantastische aanpak! Geen afstraffingen of andere onzin.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:50

Arme cookie.
Heftig!!!
De hartslagmeter is zo'n goede.
Maar het blijft een switch van minisecondes naar afgaan als een kanon.

In m'n paardenverleden totaal maatjes met een getraumatiseerde hengst. Bijrijdpaard. Kon van alles flippen, incl vegend iemand aan uiteinde stalgang. Uiteindelijk kon ik er met handleiding bijna alles mee. Incl rustig in de wei staan. Poetsplaats, wandelen etc. Helaas bleef rijden gevaarlijk. Ik heb er diverse malen wat rondes mee kunnen rijden, maar ook genoeg beentje erover of beentje niet erover (startte altijd weer met hangen etc) beentje erover hmmmm oké .. K u t niet oké... en dan ging ie in een fractie van een seconde als een kanon.. Helaas is hij toen verder verkocht en uiteindelijk ingeslapen. Pff wat mis ik dat beest, en wat mis ik m'n paardenverleden.

Ik volg je verhaal!!

Ondersteun je hem met supplementen en kruiden? Ik kan mij voorstellen dat deze stress en de stress beleefd voorafgaand aan bij jou thuis staan behoorlijk wat levels in z'n lijf hebben doen kantelen.

Gelukkig ben je heel van de laatste val eraf gekomen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:06

Ik zou dan nog eerder denken aan de wei ipv de rijbak om te kijken hoe hij daar qua hartslag op reageert dan gelijk naar buiten te durven. Maar goed ik ben geen held en durf al niet snel op een paard naar buiten te gaan dus daar heb je ook niks aan :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:11

Ik kom dit topic nu net tegen, maar wat een verhaal zeg!
Ik heb ontzettend veel respect voor je hoe je hier mee om gaat, heel veel anderen zouden allang opgegeven hebben, echt super knap!
Ik ben benieuwd hoe het afloopt :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:30

Klinkt logisch hoor...,. Hup naar buiten.
Maar pfffff wat lijkt me dat een grote stap.

* wacht heel geduldig op het vervolg........o, nee toch iets minder geduldig. Denk dat bij veel volgers ondertussen de hartslag ook wel naar 220 is gestegen *

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:02

Poeh wat een cliffhanger weer! Je redenatie om naar buiten te gaan kan ik wel volgen. Ik heb ook ooit een project gekocht waar tijdens het inrijden wat fout was gegaan. Heel lief en beetje timide paard die niet aan durfde te geven wat zijn grens was en zich er zo overheen liet rijden tot hij niets anders kon dan in paniek raken. Vooral in de bak. Naar buiten was met hem geen enkel probleem, daar had hij die associatie niet. Mijn project is inmiddels al ruim vijf jaar gezinspony. Hij was wel veel minder getraumatiseerd dan de jouwe, maar met jouw kunde en aanpak wordt ook Cookie vast een heus rijpaard!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:36

Naar buiten of in ieder de bak uit was ook mijn idee.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:58

Aaaargh ! Buurvrouw ! Redt ons ! Woehoe TS, je kan er wel wat van, cliffhangers schrijven. :D :D

Arm dier, zo jong nog maar en zo'n paniek, wat is er met dat beestje gebeurd ??
Naar buiten klinkt logisch, als je het zo uitlegt. Geloof niet dat ik zo durven, da's wat anders. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:14

jokari schreef:
Aaaargh ! Buurvrouw ! Redt ons ! Woehoe TS, je kan er wel wat van, cliffhangers schrijven. :D :D

Arm dier, zo jong nog maar en zo'n paniek, wat is er met dat beestje gebeurd ??
Naar buiten klinkt logisch, als je het zo uitlegt. Geloof niet dat ik zo durven, da's wat anders. :)

Euh, buurvrouw schrijft ook cliffhangers, ben bang dat ze ons nog meer op onze nagels laat bijten. :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:16

hihi ja da's waar ook. :=

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:23

hahaha Elise je bent wel van 2 kanten he... zo "zie" ik je bij Una zitten, zo "lig" je bij Cookie. Het is in ieder geval geen saaie boel bij jou!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:00

zodeknetter....en weer zo'n cliffhanger.....flauw hoor :+

t is wel weer een heel apart geval in iedergeval dat is zeker.

Maar stel..ook de buuf is niet de oplossing...wat dan??
Betekend dat dan het einde voor cookie?
(wat wellicht dan ook het meest eerlijke is?)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:05

Aaaah.. ik zit met spanning te wachten.
Vind het wel super interessant wij hebben nu een paardje op stal met ook een trauma en sommige dingen van jou vind ik wel erg toepasbaar op hem .. Dan heb ik het alleen over het grond werk.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:11

inkepink schreef:
zodeknetter....en weer zo'n cliffhanger.....flauw hoor :+

t is wel weer een heel apart geval in iedergeval dat is zeker.

Maar stel..ook de buuf is niet de oplossing...wat dan??
Betekend dat dan het einde voor cookie?
(wat wellicht dan ook het meest eerlijke is?)

Ik denk dat Elise dat allang uitgevoerd heft, en ons gewoon in spanning achterlaat :')

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:18

Gutgut, en dan denk ik dat mijn paard schrikkerig kan zijn... Cookie is een heel nieuw level ;) :+

Hier in de regio worden paarden ook gauw meegenomen naar buiten, over het zandpad. Ben benieuwd naar de aanpak buiten, aan de hand? Los? Met ander paard erbij? In een redelijk afgesloten gebied?