Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:53

pol1 schreef:
saddledancer schreef:
Ach zelfs als die wet er komt komt ons bedrijf niet in de problemen hoor, wij beschikken namelijk best over de mogelijkheden om alles buiten te zetten/vrije gang te geven :')

Maar de wil om t te doen ontbreekt ofzo??

Ja, ja hoor, dat is het. Je hebt ons helemaal door, we zijn gewoon te lui om ze buiten te zetten.

Kendra

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:10

saddledancer 's morgens: :Z :Z :Z :Z
saddledancer 's middags: :z :z :z :z
saddledancer 's avonds: :O :O :O :O

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:13

Kendra schreef:
saddledancer 's morgens: :Z :Z :Z :Z
saddledancer 's middags: :z :z :z :z
saddledancer 's avonds: :O :O :O :O

Ja precies kendra, dat is exact hoe mijn dag eruit ziet :D fijn leventje hoor, met topsport paarden werken :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:51

saddledancer schreef:
Ach zelfs als die wet er komt komt ons bedrijf niet in de problemen hoor, wij beschikken namelijk best over de mogelijkheden om alles buiten te zetten/vrije gang te geven :')

Dat bedrijven gecontroleerd worden dat er ook gebruik van gemaakt wordt lijkt me daar ook wel bij horen. Anders is de wet gebakken lucht.

Zal vooral in de beginperiode moeten, als daarna iedereen gewend is aan de nieuwe manier van doen, dat goed in het systeem zit zal het wel beter gaan.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:06

Ja want ze zullen hier 24 uur lang komen kijken of alles buiten is geweest :') :j komop, zo'n wet is toch niet te handhaven :')

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:09

Dat zijn nog es zinnige antwoorden saddledancer :wave: ..jammer dat je dit paarden ontneemt..Ze zouden er recht op moeten hebben.
Er moet nog een hoop gebeuren in de paardenwereld! Gelukkig lijken veel mensen gelukkig wel in te zien dat het anders moet!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:11

Het hoeft niet zo persoonlijk te worden.

Normen zijn maar normen, er wordt een keer uit het niets een standaard bepaald, maar dat wil niet zeggen dat elk paard zich daar gelukkig bij voelt of dat elk paard dat het iets anders heeft doodongelukkig is.

Ik denk dat we van achter de computer niet moeten oordelen over situaties zonder alle omstandigheden en de paarden echt te kennen.

Er kan naar iets gestreefd worden, maar het gaat veel meer om het kúnnen bieden dan verplichten.
Je kunt iemand die een paard heeft die andere paarden afmaakt (ja, die zijn er) kwalijk verplichten zijn paard buiten bij andere paarden te zetten, om maar een voorbeeld te pakken. Of een paard met een gebroken been de wei in jagen bij andere paarden, etc etc.

Beweging is een must, maar vrije gang is echt niet noodzakelijk.
Het kan heel prettig voor ze zijn en het is wellicht goed voor hun ego, maar het is geen strikt noodzakelijk iets om ze gezond te houden en er is al helemaal geen exacte nuttige tijdsduur aan te plakken.
Het zou heel fijn zijn als het alle paarden wordt gegund, maar als het niet gebeurt is er echt geen man overboord als er genoeg alternatieven zijn en evengoed sociaal contact.
Lijkt mij.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het paarden niet gun.

Ik vind het zelf heel belangrijk dat jonge paarden met de neus voor de loodlijn vooruit worden gereden in terrein. Wie doet dat eigenlijk in Nederland? Een paard laten klauteren en over verschillende soorten bodem laten gaan, ook licht omhoog en omlaag?
Ik vind dat je een paard tekort doet als je hem die ontwikkelingsfase tot vastvoetigheid en stevige balans ontneemt en op een (te jong) paard in en krulletje getrokken een beetje in een bak rond laat ploeteren.

Ik kan alleen maar mijn standpunten aangeven en verdedigen waarom ik iets vindt en hopen dat een ander er wat van meeneemt.
Dat is ook een manier om dingen te verbeteren en roept veel minder verzet op dat roepen "he je doet het verkeerd naar mijn mening", want dan dwing je de ander in verdediging en komen er echt geen spontane veranderingen....
Ze moeten het nl uit vrije wil kunnen doen en zelf ook begrijpen waarom iets nut heeft, beter is, etc.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:43

Een belangrijk iets om te onthouden is dat de meeste paarden niet hun hele leven bij 1 baasje blijven en soms zelfs bij 1 baasje niet altijd op dezelfde stal/zelfde manier van houden.
De meeste paarden zullen daarom verschillende soorten van paardenhouden ervaren in hun leven.

Een ander aspect dat ik wel even aan de orde wil brengen is dat we de meeste paarden ook levenslang sex ontzeggen, maar ik zie nooit iemand daar nou een probleem van maken of op hun strepen staan dat ze daar recht op hebben. Terwijl dat ook bij hun natuurlijke gedrag hoort...
Met andere woorden, er zijn ook aanpassingen die we gewoon massaal gedogen. Waarom dan ook niet bepaalde andere aanassingen gedogen als die ze geen kwaad doen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:23

Dat doen ze bij dolfijnen ook en als iemand de dolfijn dan een handje helpt word er aangifte gedaan |o

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:03

Lusitana schreef:
Het hoeft niet zo persoonlijk te worden.

Normen zijn maar normen, er wordt een keer uit het niets een standaard bepaald, maar dat wil niet zeggen dat elk paard zich daar gelukkig bij voelt of dat elk paard dat het iets anders heeft doodongelukkig is.

Ik denk dat we van achter de computer niet moeten oordelen over situaties zonder alle omstandigheden en de paarden echt te kennen.

Er kan naar iets gestreefd worden, maar het gaat veel meer om het kúnnen bieden dan verplichten.
Je kunt iemand die een paard heeft die andere paarden afmaakt (ja, die zijn er) kwalijk verplichten zijn paard buiten bij andere paarden te zetten, om maar een voorbeeld te pakken. Of een paard met een gebroken been de wei in jagen bij andere paarden, etc etc.

Ben het hier geheel mee eens. Mijn idee gaat inderdaad vooral over kunnen bieden ipv elke paard verplicht in die vrije gang jagen ook al is dat individu er niet bij gebaat.
Vind het een schande dat er toch nog aardig wat stallen zijn die niet aan dat minimum van 4 uur vrije gang en direct sociaal contact kunnen voldoen, dat moet er uit wat mij betreft.
Dat dan niet elk paard daarbij gebaat is moet ook plaats voor zijn. Dus bv dat asociale paard dat de benen breekt van anderen zijn eigen plaatsje bieden zonder andere paarden in gevaar te brengen. Of wel stalrust kunnen bieden voor dat paard met een gebroken been.

Voor die uitzonderingen moeten er wel mogelijkheden zijn, maar laten we eerlijk zijn, dat gaat wel echt over uitzonderingen. Is niet de norm.

Citaat:
Beweging is een must, maar vrije gang is echt niet noodzakelijk.
Het kan heel prettig voor ze zijn en het is wellicht goed voor hun ego, maar het is geen strikt noodzakelijk iets om ze gezond te houden en er is al helemaal geen exacte nuttige tijdsduur aan te plakken.
Het zou heel fijn zijn als het alle paarden wordt gegund, maar als het niet gebeurt is er echt geen man overboord als er genoeg alternatieven zijn en evengoed sociaal contact.
Lijkt mij.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het paarden niet gun.

Hiermee niet geheel en al eens. Denk dat (op medische indicatie na) elk paard gebaat is bij een minimum aan vrije gang. Zeer zeker als tegenhanger van stevig aan het werk zijn. Als we het hebben over topsport paarden of paarden die anders erg veel werk verrichten is ontspanning iets waar ze erg wel bij varen. Ontspanning vinden paarden het beste in een (beperkte) vrije gang. Gewoon lekker hun ding kunnen doen, lekker hangen, lekker liggen, beetje bewegen en vooral wat te knabbelen. Hoeft geen wei van 20 hectare te zijn, hoeft ook geen kudde van 20 paarden te zijn. Maar een maatje waarmee ze goed door een deur kunnen en een beperkte vrije gang is iets waar verreweg de meeste paarden wel bij varen.

Anders kom je op een punt dat het paard altijd wat moet doen als er beweging is, altijd een vraag is (of dat nu gaat om sta eens netjes bij het poetsen tot echt aan het werk). Er amper tot geen "down" time is.

Misschien dat er bij geen vrije gang een ruimere stalmaat aangehouden kan worden, dat daarin dat "vrij" zijn wordt gewaarborgt. Vind de 3 bij 3, of zelfs 3.5 bij 3.5 echt heel erg klein voor veel paarden. Zelfs voor mijn hafjes vind ik 3 bij 3 erg klein (te klein), laat staan voor een reus van 1.60 en groter (wat best vaak voorkomt tegenwoordig). Die kan daarin niet eens even rollen bv. Kan dus niet echt paard zijn in die ruimte. Het is vergelijkbaar met een mens in een wc hokje houden grotendeels.
Als zonder vrije gang bv de stallen 5 bij 5 zouden zijn spreek je al van een heel andere situatie, dan kan ook dat grotere paard daar ontspannen liggen en een klein rolletje maken.

Citaat:
Ik vind het zelf heel belangrijk dat jonge paarden met de neus voor de loodlijn vooruit worden gereden in terrein. Wie doet dat eigenlijk in Nederland? Een paard laten klauteren en over verschillende soorten bodem laten gaan, ook licht omhoog en omlaag?
Ik vind dat je een paard tekort doet als je hem die ontwikkelingsfase tot vastvoetigheid en stevige balans ontneemt en op een (te jong) paard in en krulletje getrokken een beetje in een bak rond laat ploeteren.

Ik kan alleen maar mijn standpunten aangeven en verdedigen waarom ik iets vindt en hopen dat een ander er wat van meeneemt.
Dat is ook een manier om dingen te verbeteren en roept veel minder verzet op dat roepen "he je doet het verkeerd naar mijn mening", want dan dwing je de ander in verdediging en komen er echt geen spontane veranderingen....
Ze moeten het nl uit vrije wil kunnen doen en zelf ook begrijpen waarom iets nut heeft, beter is, etc.

Hier wel weer mee eens. Alhoewel ik me nu ook schuldig heb gemaakt aan simpelweg zeggen dat vind ik echt niet goed. De emotie speelt daarin soms iets teveel een rol.

Maar waar leg je de norm, een wettelijke basis die voorkomt dat dieren zo gehouden worden dat het slecht is voor ze? Goed presteren in wat wij willen staat niet gelijk aan goed voor dat dier.

Daarom ben ik dus voor die minimum eisen, dat daaraan voldaan kan worden en degene die daar niet aan kunnen voldoen verdwijnen. Dat scheelt een hoop discussie en vooral gevallen waarbij er niet aan dat minimum voldaan kan worden en dat maar als is niet zo erg want het mag gezien wordt.

Zo zou ik ook bv graag zien dat paarden wiens tastharen zijn afgeschoren gewoon uitgesloten worden op wedstrijden e.d.. Fijn dat sommige mensen dat er beter uit vinden zien, maar paarden hebben die tastharen nodig om optimaal te kunnen functioneren (het functioneren wordt aangetast door die tastharen weg te halen). Wat wij mooi vinden is een last voor het dier, het is alleen maar dat wij gewend zijn eraan en het daarom er "netter" uit vinden zien. Verbied het, "straf" ervoor (dus diskwalificatie bv op wedstrijden) en na een paar jaar weten wij mensen niet beter en vinden het helemaal niet meer zo slordig eruit zien.

Oh, trouwens, het belangrijkste nog. Gefeliciteerd!!!! Y)(^)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:23

Enig idee hoeveel mensen geen sociale contacten wíllen? Ik heb op stallen gestaan waar je voor gek werd verklaard als je voorstelde om paarden bij elkaar te zetten... Dan kon er weleens een krasje op komen..
Dus niet de stallen moeten veranderen maar ook eigenaren

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:42

Polly schreef:
Enig idee hoeveel mensen geen sociale contacten wíllen? Ik heb op stallen gestaan waar je voor gek werd verklaard als je voorstelde om paarden bij elkaar te zetten... Dan kon er weleens een krasje op komen..
Dus niet de stallen moeten veranderen maar ook eigenaren

Dat kan alleen maar als de norm veranderd, als er duidelijk gemaakt wordt dat het echt beter is voor de dieren (uitzonderingen daar gelaten).

Maar zomaar even bij elkaar zetten eventjes tussendoor is vaak ook helemaal niet zo goed. Dan krijg je een berg aan rangorde bepaling en kans op verwondingen (en bijbehorende stress). Als je paarden zo bij elkaar ploft in een beperkte ruimte kunnen er beten en klappen vallen, van mild tot zeer ernstig. Het is doodnormaal dat een nieuw paard in eerste instantie aan de buitenrand van de kudde moet zijn, als die ruimte er niet is kan dat soms vervelend aflopen.
Als ik ergens op clinick ben zet ik ook de paarden niet eventjes bij andere onbekende paarden. Inscharen heeft wat rust en ruimte nodig. Een stabiele kudde (of maatje) en nadenken over wie bij elkaar past is wel zo handig.
Heb je die mogelijkheid niet dan is het vaak beter een meer beperkte vorm van sociaal contact te hebben, dus met een draadje ertussen bv.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:04

@bowen: ik ben t over t algemeen eens met je posten maar zolang mensen niet willen inzien dat t werkelijk van belang is paarden vrije gang te bieden dan is t praten tegen dikke muren! Hopelijk gaat er wat veranderen t.a.v vrije gang en hopelijk vinden ze een waterdicht systeem om hierop toe te zien..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:46

bowen, ik vind ik standaard stallen ook veel te klein.

De prefab fabrieken zijn met die maten begonnen in de jaren 70 en zouden die best aan kunnen passen. Doen ze ook voor (merrie met)veulenboxen.

Als je grote stallen hebt, met halve wanden, dan kunnen ze wegblijven van burencontact, maar het ook opzoeken. Het is wel een beetje uitzoeken wie het best naast wie kan staan, zodat een paard niet tussen twee bullies staat en in het midden van zijn stal moet blijven. :P
(Mij bevalt het prima, die halve wanden).

En dank voor de felicitatie. 55 jaar al weer...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:06

pol1 schreef:
@bowen: ik ben t over t algemeen eens met je posten maar zolang mensen niet willen inzien dat t werkelijk van belang is paarden vrije gang te bieden dan is t praten tegen dikke muren! Hopelijk gaat er wat veranderen t.a.v vrije gang en hopelijk vinden ze een waterdicht systeem om hierop toe te zien..

Als een groepje paarden tijdens het uitmesten een uur in de bak gaat, hebben ze ook vrije gang....
Er is echt geen strikte regel aan te verzinnen hoeveel en waar en met hoeveel andere paarden dat dan zou moeten gebeuren.
Simpelweg omdat er geen bewijs is hoe lang een ieder paard nodig zou hebben om te "unwinden" of juist op te laden en waar die dat wil doen. Dat is namelijk ook individu- en werk afhankelijk.

Het enige waar we naar kunnen streven is zorgen dat bedrijven weidegang kunnen bieden al of niet in een paddock, maar vakjes van een paar vierkante meter met draadjes er tussen en in elk vak een paard vond ik ook te bizar voor woorden, sorry. Laat ze dan maar om en om wat korter buiten met maar 1 maatje, zou ik zeggen.
Nogmaals, het mag niet ontaarden in "als ze maar buiten zijn" als ze daar feitelijk weinig aan hebben omdat condities niet kloppen. We kunnen ons buigen over hoe dat voorkomen kan worden.

Als de bedrijven eenmaal aangepast zijn, gaan de klanten vanzelf wel mee in het beter houden en krijg je een rimpel effect.
Dit is niet anders als met negatieve dingen, zoals iedereen plots aan de gecombineerde neusriem, of aan de slofteugels. Dit komt altijd bij stallen vandaan en wordt door klanten overgenomen omdat die het normaal vinden omdat ze er binnen het bedrijf immers geen commentaar op krijgen.
De invloed van bepaalde bedrijfsvoering is enorm.

Maar nogmaals, gaan roepen van "je moet dit en je moet dat want je doet het fout" geeft alleen agressie of verdediging en dat wordt dan inderdaad tegen een muur praten, want je geeft geen ruimte voor dialoog.
Je kunt mensen ook gewoon motiveren om dingen te veranderen, maar dat lukt niet als je al begint met de ander aan te vallen....

En er bestaan genoeg compromissen om op een of andere manier aan behoeftes te voldoen. Dat hoeft echt niet altijd strikt naar 1 norm.

eliane000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:57

iedereen heeft natuurlijk zijn eigen idee van "stalling" van je paard.
Die van mij staat op een stoeterij en daar komen ze dagelijks buiten. in de winterperiode maar 2uurtjes per dag, maar in de zomer staan ze de hele dag op de wei.
Naast deze weide gang ga ik eigelijk bijna dagelijks uitrijden in het bos en velden.
Heerlijk dat, !

Interessant om ieders stalling te zien, zo krijg je toch meer zichtbeelden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:21

Hier in de buurt is ook zo'n pensionstalling, weilandjes ter grootte van een postzegel en dan in iedere wei 1 paard..soort Bijlmerflat maar dan buiten. Vind het een vreselijk gezicht.
Dat vind ik zo mooi aan Carl Hester, zelfs zijn toppaarden gaan gewoon de wei in, en niet in hun uppie. Als die paarden het kunnen moet het gemiddelde Bokt 'sportpaard' het zeker kunnen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 03:03

Kinke schreef:
Hier in de buurt is ook zo'n pensionstalling, weilandjes ter grootte van een postzegel en dan in iedere wei 1 paard..soort Bijlmerflat maar dan buiten. Vind het een vreselijk gezicht.
Dat vind ik zo mooi aan Carl Hester, zelfs zijn toppaarden gaan gewoon de wei in, en niet in hun uppie. Als die paarden het kunnen moet het gemiddelde Bokt 'sportpaard' het zeker kunnen.

Nou precies! Elk paard kan naar buiten! Ben ervan overtuigd dat paarden die veel buiten lopen minder blessures hebben, geestelijk veel evenwichtiger zijn, je ze nog enigszins in hun natuurlijke gedrag laat, minder stal ondeugden ontwikkelen..Dus wat mij betreft geen enkel voordeel de paarden op stal te laten staan..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:32

Ik kom ook mee lezen hier... ga als ik tijd heb rustig alle pagina's door lezen.

Ik zit voor mezelf met een stallingsdillema.. Dus zal me nog wel melden denk ik :')

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 07:55

Kinke schreef:

Gelukkig hebben wij niet bepaald gemiddelde 'bokt sportpaardjes' hier hahaha.

Er werd hie eerder (weet even niet meer door wie) gezegd dat grote stallen (en dan echt groot) een absolute must zijn bij (bijna) geen weidegang, en dat klopt. Een paard moet de kans krijgen om lekker te kunnen rollen, alle kanten op, zonder risicos, en ook vind ik dat een paard languit met gestrekte benen moet kunnen liggen/slapen in een stal. Wij hebben best wel behoorlijke stallen, en onze paarden kunnen dit allemaal (en doen t ook regelmatig even lekker) :j

@pol1
Ik ben op veel pensionstallen geweest, met weidegang wel te verstaan, en heb daar meer paarden met blessures en stalondeugden gezien dan hier op ons bedrijf. Wij hebben er welgeteld geen Met stalondeugden namelijk, en precies 1 geblesseerde op het moment... lijkt me toch best meevallen. Het mag dan allemaal bewezen zijn dat paarden zonder weidegang (of zonder vrije gang? Want daar is een verschil in he) meer blessures en meer stalondeugden hebben, maar dag komt waarschijnlijk ook omdat veel stallen zonder weidegang manages betreft, of onprofessionele stallen die gewoon de ruimte niet hebben en daar spelen heel veel andere factoren mee, dus ik vind dat zo'n onderzoek eigenlijk niet bepaald betrouwbaar is. Dan moet je stallen in dezelfde omgeving, zelfde omstandigheden (weer, geluiden van buitenaf etc.) En exact de zelfde stalling, voerbeleid, training, opfok, etc. Etc. En dat gaat dus niet.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:05

Kinke schreef:

Ja zo eentje zit ook hier in de buurt. Allemaal een eigen postzegel in hun uppie maar wel helemaal rondom ingepakt in de beschermers _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:11

Jelleee schreef:
Kinke schreef:

Ja zo eentje zit ook hier in de buurt. Allemaal een eigen postzegel in hun uppie maar wel helemaal rondom ingepakt in de beschermers _O-

Als een paard relatief weinig buiten staat kan ie makkelijker uit zijn plaat schieten. In een klein postzegel weitje is het dan wel handig om springschoenen en peesjes te hebben.

Dat snap ik dus nog wel.

Wellicht handiger om van 4 postzegels 1 A4tje te maken en daarin 4 paarden te zetten.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:14

Iedereen heeft natuurlijk andere maatstaven wat goed is voor hun paard. Ik vind de stallingen waar paarden vrijwel nooit buiten komen verschrikkelijk. Maar stallen waar paarden inderdaad alleen op een postzegel staan ook. Dat dit nog kan en gebeurd. Tja... jammer. Kun je weinig aan doen. Alleen zelf ervoor zorgen dat jouw paard wel ergens staat waar jij tevreden over bent.

Mijn paard heeft haar hele leven 24/7 buiten gestaan. Ik heb haar gekocht, ze kwam 24/7 buiten te staan met inloopstal. Tot die plek een hel werd. Modder tot ver over de kogels. Wei zo nat dat ze wegzakken tot over hun hoeven. Nergens een droge plek. Ja de schuilstal met de mini uitloop.

Uiteraard ben ik verhuisd. Ze staat nu nog steeds 24/7 buiten met inloopstallen. Een overkapping waar ze droog kunnen staan. Groot stuk verhard. Enorm grote droge paddock en een grote wei (winters dicht). Ze staat met 3 anderen. En wat was ze blij! Lekker liggen en rollen!
Nu op naar herstel voor haar aangetaste stralen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:15

Kinke schreef:

Btw, carl hester heeft op zijn eigen yard ook gewoon turn out paddocks hoor?? Geen hele weides (ja voor de jonge paarden, maar die hebben wij hier ook :') )

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:54

@saddledancer wat maakt jullie paarden zo anders dan bokt sportpaarden? Want volgens mij ben je echt niet de enige topsport amazone op bokt