Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:04

Kijk, ik vind dit erg zielig voor TS en het paard en ben er zeker van dat ze haar paard graag ziet. Alleen snap ik niet waarom zij en haar familie zoveel vertrouwen in hun DA blijven hebben, zeker nu de eerste eigenaar hier haar verhaal deed. Dat op zich al zou hen moeten laten inzien dat die persoon al jaren gewoon wat aanmodderd. Die DA had al veel langer de beslissing moeten nemen om het paard naar een kliniek te sturen, dan waren de problemen reeds eerder aan het licht gekomen.

Voor dit paard is het te laat, maar TS heeft nog een andere pony en daar moet ze ook aan denken. Zoek in hemelsnaam een DA die wel zijn vak kent, bespaar jou en je ander beestje het leed dat je nu moet doormaken.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:35

SandraVerl schreef:
Kijk, ik vind dit erg zielig voor TS en het paard en ben er zeker van dat ze haar paard graag ziet. Alleen snap ik niet waarom zij en haar familie zoveel vertrouwen in hun DA blijven hebben, zeker nu de eerste eigenaar hier haar verhaal deed. Dat op zich al zou hen moeten laten inzien dat die persoon al jaren gewoon wat aanmodderd. Die DA had al veel langer de beslissing moeten nemen om het paard naar een kliniek te sturen, dan waren de problemen reeds eerder aan het licht gekomen.

Voor dit paard is het te laat, maar TS heeft nog een andere pony en daar moet ze ook aan denken. Zoek in hemelsnaam een DA die wel zijn vak kent, bespaar jou en je ander beestje het leed dat je nu moet doormaken.

Dit slaat ook nergens op. Misschien heeft de dierenarts dit wel gezegt. Weet jij toch helemaal niet. Maar als eigenaar heb je nog altijd het laatste woord. Ik wil niet weten hoevaak 1 dierenarts tegen mij heeft gezegt ga naar de kliniek. Wel nadat hij zelf had aangemodderd. Maar ik had ook nog steeds het laatste woord. En dat was nee. Ik laat mijn paard ook niet naar een kliniek gaan. Althans niet voor wat ze nu heeft. Ik vind hier geen blaam op de dierenarts aangezien jij helemaal niet weet hoe of wat. Eveneens kun je niks zeggen tegen ts want deze is nog minderjarig. In theorie kan alles zo fijn, maar de praktijk is vaak veel lastiger. En iedereen heeft vanachter zijn beeldscherm mooi praten. Maar is er nooit echt bij geweest

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:17

NatalieLot schreef:
SandraVerl schreef:

Dit slaat ook nergens op. Misschien heeft de dierenarts dit wel gezegt. Weet jij toch helemaal niet. Maar als eigenaar heb je nog altijd het laatste woord. Ik wil niet weten hoevaak 1 dierenarts tegen mij heeft gezegt ga naar de kliniek. Wel nadat hij zelf had aangemodderd. Maar ik had ook nog steeds het laatste woord. En dat was nee. Ik laat mijn paard ook niet naar een kliniek gaan. Althans niet voor wat ze nu heeft. Ik vind hier geen blaam op de dierenarts aangezien jij helemaal niet weet hoe of wat. Eveneens kun je niks zeggen tegen ts want deze is nog minderjarig. In theorie kan alles zo fijn, maar de praktijk is vaak veel lastiger. En iedereen heeft vanachter zijn beeldscherm mooi praten. Maar is er nooit echt bij geweest

Dat is wel een beetje apart toch? Jouw DA adviseert je met klem naar de kliniek te gaan en jij weigert.
Dat is toch eigenlijk zorg onthouden?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:41

Nikass schreef:
Ik denk ook niet dat Geerke bedoelt -en ik ook niet - dat er weer geleurd moet worden.
Je zou het paard gewoon gunnen dat het een echte kans had gehad.

Natuurlijk, dat hadden we allemaal graag gezien... :)

TS, wat moet je je vreselijk voelen! Maar probeer om, ondanks je verdriet, toch het belang van je paard voorop te stellen. Je vroeg je bij het openen van topic af of je nog langer door moest gaan, ik denk dat het verhaal van Ivonka daar een heel duidelijk antwoord op is :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 00:52

NatalieLot schreef:
SandraVerl schreef:

Als een DA het nodig vindt dat een paard naar de kliniek gaat, dan ben je gewoon gek om dat niet te doen. Ze zeggen dat niet zomaar en ik denk dat hun medische kennis nog altijd groter is als die van de doorsnee baas. Hoeveel geef je dan om je paard als je het niet eens de nodige zorg wil geven? Bij mijn vorige DA was het simpel, daar had ik de afspraak mee dat hij mijn paard mocht laten ophalen als dat nodig was. Ik werk met ploegen en als mijn paard iets had, kwam hij gewoon terwijl ik aan het werk was. En ondanks het feit dat hij mijn paard van mij mocht wegsturen, is dat nooit nodig geweest al was het 1 keer kantje boordje. Als je je ziek paard niet naar de kliniek laat gaan wanneer de DA het nodig acht, moet je nadien ook niet wenen als het dan helemaal fout loopt. De enige waar ik dan medelijden mee heb, is het paard dat geen eerlijke kans op genezing van zijn baas gekregen heeft.

En geen blaam mogen geven aan een DA? Ik heb hier vorig jaar 2 onkundige nietsnutten aan mijn paard gehad. Dankzij hun geklungel is het lichaam van mijn paard om zeep en zal ik moeten afwachten of hij een normale ouderdom zal behalen of niet. Ik heb nu wel een goede DA, maar zij kan de maanden dat ik verloren heb met die anderen helaas niet meer goed maken. Dit paard is 3 jaar van het ene probleem in het andere gesukkeld. In andere topics van de TS waren er mensen die haar gratis peperdure medicatie tegen maagzweren wilde toesturen, wat de TS niet aannam want haar DA vond het niet nodig. Zonder gastroscopie kan je een maagzweer niet uitsluiten, dus iedere DA die met de symptomen van dit paard durft te zeggen zonder die gastroscopie dat het paard zeker geen maagzweren heeft, is de naam DA niet waardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 06:30

Ik vind iemand ook niet per definitie gek, of paard onwaardig, als iemand niet gelijk op de blauwe ogen van een DA naar de kliniek rent.
Hier ook ervaring met mij op kosten jagen, zeggen van laat maar inslapen en dan zelfs nog na een jaar van alleen mijn eigen bloed, zweet en tranen, durven te stellen dat het paard door hun goede zorgen verbeterd was!
Hier zijn ook al heel lang de financiële middelen niet meer voor een rondje kliniek, maar dan laat ik ze hemelen.
En ga dan niet lopen stellen dat ik niet goed voor mijn paarden zorg, want ik ben al tot het uiterste gegaan voor beide en verder, genoeg is dan ook echt genoeg.

Ook ik vind het makkelijk oordelen vanaf een beeldscherm, door dat zo maar even te stellen.

En ik vind het op paard van ts al helemaal niet meer van toepassing: dier is al jaren kapot, de jongste niet meer en er zijn idd nog andere dieren in het huishouden.
Rondje kliniek kost je altijd bakken met geld en voor wat in dit geval?

NatalieLot

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:12

Ohjajoh6: dit klopt helemaal. Ik ben niet gegaan omdat 1 dierenarts zei dat ik moest gaan. Waarbij hij het vooraf zelf verkloot had. Ik heb nu een super fijne dierenarts. En trouwens alles wat ze is de kliniek doen doe ik thuis ook. Mijn paard zal nooit iets te kort gekomen zijn. Alleen omdat ik toen mijn dierenarts niet vertrouwde. Hij zei gewoon simpel. Of inslapen of naar de kliniek. Beide niet gedaan en ze gaat super nu. Ik ga door het vuur voor mijn paard maar weet ook wanneer het genoeg is. Vanaf het beeldscherm is het voor die andere die mij aanvallen erg makkelijk praten. Maar je hebt helemaal geen idee over wat het gaat waarvoor ze moest gaan en hoe het opgelost is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:41

Wat is nu eigelijk het plan met Othello? Wil je hem nog houden en op pijnstillers zetten de rest van zijn leven?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:05

Is het hier eigenlijk niet klaar nu? Iedereen heeft nu gemiddeld 6x zijn standpunt herhaalt. Ts heeft contact met de oude eigenaar, en hoe het nu verder gaat... is haar pakkie an.
Zoals ik het heb gelezen krijgt het dier pijnstillers om lekker even het gras op te kunnen, een klein poosje vertroeteld te worden en ts krijgt de kans om op eigen tempo afscheid te nemen.
Wanneer het dier enorm opleeft van pijnstillers kun je daaruit je conclusies trekken natuurlijk.

Enfin, laat het lekker gaan! Ts sterkte, en gebruik dit als een verdrietige maar zeer goede leerervaring in de rest van je 'paardenleven'.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 10:54

Gisteren heeftmijn zusje de medicatie opgehaald en de DA zei dat ze hem.niet in laql slapen omdat hij er Te goed voor is.. En bij mij thuis zijn ze het ermee eens... Ben er zo kwaad over...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:14

othelloster schreef:
Gisteren heeftmijn zusje de medicatie opgehaald en de DA zei dat ze hem.niet in laql slapen omdat hij er Te goed voor is.. En bij mij thuis zijn ze het ermee eens... Ben er zo kwaad over...

ik zou juist blij zijn als een dierenarts mij vertelde dat mijn paard er nog te goed voor was...van dat soort nieuws droom je toch,als je voor die beslissing staat?
De dierenarts heeft het paard in het echt gezien...ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:22

Ik ben er van overtuigd dat Ivonka, als ze tenminste bereid is daar wat moeite voor te doen, nog achter die afkeuring gegevens bij die toenmalige da/kliniek kan komen. Dat moet gewoon in het bestand staan daar, lijkt mij. Mocht zij dat zelf niet meer in haar bezit hebben.
Ik zou daar serieus eens mee aan de slag gaan, dan heb je bewijs, TS.

En kijk nu eerst maar eens hoe dat het dier opknapt of niet, met de pijnstilling, dan kan je altijd verder gaan praten met de DA. Ik kan mij voorstellen dat er nu geen zinnig woord over te zeggen valt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:41

othelloster schreef:

Wees dan blij joh, je paard krijgt nog een kans.Het leven is kostbaar en dood zijn kan hij nog lang genoeg.Zolang er leven is, is er hoop. /3

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:52

Wees blij inderdaad dat hij niet ingeslapen hoeft te worden, ik adviseer om Othello met pensioen te sturen, geef hem het leven die hij verdiend en verzorg hem goed met wat hij nodig heeft. Je hebt nog een andere pony ga daar dan mee bezig. en geef Othello een eerlijk bestaan zonder nog iets van hem te vragen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:52

anjali schreef:
othelloster schreef:

Wees dan blij joh, je paard krijgt nog een kans.Het leven is kostbaar en dood zijn kan hij nog lang genoeg.Zolang er leven is, is er hoop. /3

Dit.... wees blij *\o/*
Geniet van de tijd die jullie nog rest, de juiste beslissing komt op het juiste moment... dit is duidelijk het moment nog niet.

Alle goeds voor jou en je paard; vertroetel hem maar flink!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:27

en begin nu eens serieus zijn dieet aan te passen,wie weet scheelt dit ook veel klachten?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:59

Dit paard was 10 jaar geleden al afgekeurd, chronisch kreupel en chronisch te licht door de pijn zoals ik het begrijp. Ik snap wel dat TS niet staat te juichen dat haar da m nog 'te goed' vindt.

Mijn paard zag er aan de buitenkant ook fantastisch uit. Niet eens echt kreupel. Wel van voor tot achter kapot van de artrose en bleek te vergaan van de pijn, al bijna z'n hele leven. Zodra m'n da de foto's had gezien en had gezien hoe enorm hij reageerde op pijnstillers was het een heel erg duidelijk verhaal..

Wat ik maar wil zeggen; aan de buitenkant zie je lang niet altijd hoe het aan de binnenkant zit. Ook een arts kan er dan faliekant naast zitten. Daarbij is van dit paard bekend hoe de binnenkant is...

TS; ik hoop uiteraard van harte dat je da het bij het juiste eind heeft. Maar anders hoop ik dat de reactie op pijnstillers duidelijk genoeg is :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:14

Misschien tijd voor een second opinion.. Arts denkt er misschien mooi aan te verdienen, lekker maandelijks medicijntjes en bezoekjes waar nodig... Misschien heel plat gezegd maar ik zou écht een tweede arts/kliniek raadplegen!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:21

Nu wetende wat de diagnose 10 jaar terug is heb ik het idee dat ts de enige is die aan het welzijn van het paard denkt.
De dierenarts is een prutser eerste klas omdat het paard al lang eerder op de foto had gemoeten.
En nu wil die nog een tijd lang uitmelken voor geld?

Bij die dierenarts kwam ik nooit meer binnen.

Nu even afscheid nemen met die pijnstillers zou ik als tip geven.
Paardje door en door verwennen.
En dan pijnloos de eeuwige groene weides op.

Sterkte ts.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:32

Ik zou het paard gewoon op pensioen zetten met eindelijk een echt goede verzorging. En dan zien wat er gebeurd. En evt zou ik met de onderzoeksresultaten van toen én het paard naar een goede kliniek stappen. Ja kost weer geld en energie, maar ik zou toch zelf willen weten wat nu de stand van zaken is en niet afgaan op iets van tien jaar geleden. Als het paard toen al zo verrot was en hij heeft ook nog eens jaren geen goede verzorging gehad, dan is het paard misschien sterker dan ze toen in Bodegraven dachten, dat hij nu nog leeft.
Ik zou het paard die kans gunnen en blijkt dat het paard het dan toch niet redt, dan is het klaar en heb je er alles aan gedaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:36

Is het paard werkelijk sterker dan gedacht of heeft niemand de knoop door gehakt?
In de jaren dat ts hem heeft is hij nooit goed geweest op de benen.
Bij de vorige eigenaar wel?

Een paard gaat nu eenmaal niet dood aan been problemen zonder hulp.
In de natuur was hij al lang op gegeten als kreupele. Hier moet de mens die functie invullen.

Begrijp me goed. Ik ben niet iemand die meteen zegt laat gaan.
Maar in dit geval? Ja.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:40

Ik snap je wel en misschien heb je ook wel gelijk.
Bij mij blijft wel het gevoel hangen dat veel leed komt door de slechte verzorging en dat er, zeker nu de da zegt dat hij nog te goed is, daar nog mogelijkheden liggen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:41

Maar in de zomer in een volle wei moet hij toch bij komen dan? :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:44

Nou niet als hij oa maagzweren heeft en er prikkeldraad in de wei ligt. En hij met paarden staat waarbij hij niet tot rust komt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:46

Is er nooit een jaar fatsoenlijk geweest?

Dan geef ik jou weer gelijk.